Welke isolatievorm bij beperkte diepte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:57
Mijn vraag: welke isolatievorm is het beste?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: PIR, alleen is dat in mijn geval niet haalbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsNo3EOQlkGQPmc2EupoPgOJaqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTJMJ1fdhpvXsPSp97ScISBH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG7aWYrkfWJzGkaxlbu8CPn75Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AFwV1KoBR0jdpm4lOM2tmEq.jpg?f=fotoalbum_large

U ziet onze bijkeuken. Die bestaat uit twee enkelsteens muren (rechtvoor en recht met raam). Links is een muur naar de (niet geïsoleerde) garage.
We willen een vrijstaande grote vriezer achter een schuifwandenkast van Hornbach (Buildify) plaatsen. De vriezer is 80cm diep.
Die diepte van de rail van de schuifwandenkast is nog onbekend.
De diepte van de buitenmuur tot aan de linkerzijde van het kozijn van het raam is 94cm.
Nu wil ik met regelwerk de achterwand en zijwand en het stukje onder het raam gaan isoleren, alleen dat moet eigenlijk zo dun mogelijk. Er komt daarna een gipsplaat tegenaan.
Ik kan me voorstellen dat de algemene adviezen kunnen zijn om zo dik mogelijk materiaal te nemen, maar dan wordt de ruimte niet ingedeeld zoals we het graag willen. Ik kan niet makkelijk aan 2cm (of heel misschien max 4cm) PIR komen.
Glas- en steenwol is natuurlijk flexibel, maar de boel induwen en daarna gips er tegenaan is ook niet wenselijk.
Piepschuim is erg makkelijk, maar heeft nauwelijks isolatiewaarde.

Wat zijn jullie tips?

Alle reacties

• -Paul-
  • Laatst online: 10:24
Isoleren aan de kant van de garage een optie? Anders zou ik toch dikke isolatie toepassen en alleen ter plaatse van de vriezer een deel dunner uitvoeren.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
20, 30 en 40mm pir is toch gewoon te krijgen? Anders kun je misschien Kingspan Kooltherm gebruiken (resolplaat) iets hogere u-waarde dan dan PIR nog. Ook te krijgen in 20, 30 en 40mm

Interpolis, glashelder!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
als de achterwand aan de garage grenst hoeft er geen regelwerk op. dan neem je een product wat Wall in One heet. Schroef je er zo op. Zonder regelwerk. Tegen dat buitenwandje moet het wel met een regelwerkje.
Anders idd isoleren aan de garagekant van die muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-01 15:16
Een andere vriezer die minder diep is?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
of als je heel gek wil doen, vacuum isolatie :P

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:44
twain4me schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:39:
of als je heel gek wil doen, vacuum isolatie :P
Of aerogel.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• BvZwolle
Inmiddels heb ik 4cm PIR kunnen vinden in de buurt! Dampfolie en tape en pur erbij.
Als alles goed gaat, zit het er over twee weken in.

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:50
BvZwolle schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:40:
Inmiddels heb ik 4cm PIR kunnen vinden in de buurt! Dampfolie en tape en pur erbij.
Als alles goed gaat, zit het er over twee weken in.
Dampfolie met pir?
Niet nodig

• BvZwolle
Dwaalboy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:43:
[...]

Dampfolie met pir?
Niet nodig
Ik lees op best veel plekken van wel, dus ga het er niet op gokken. Moest helaas wel een rol van 100m kopen, dus hou denk 93m over...

• BvZwolle
Inmiddels de boel met regelwerk, 4cm PIR en zonder dampfolie gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrWRAxIViCJrzwRFqDb9O-zbWHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4L2htg35jAwvosk9PTtOIK0a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgrKlU0dLrEMM4a2S5ha1wTBZUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qG5RxK8OwU1ymwyJHLNr095O.jpg?f=fotoalbum_large

Nu houden we genoeg ruimte over voor de vriezer en heb ik het gevoel dat ik goed ben bezig geweest voor het milieu en de portemonnee.
Wat is PIR een fijn spul om mee te werken!
Binnenkort wordt de garage helemaal geïsoleerd met dat spul!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:22
Als je PIR strak laat aansluiten en de naden afplakt, kan je inderdaad prima af zonder folie.

Maar waarom heb je trouwens het gips om dat wcd heen gezaagd? Ga je die nog op een andere manier afwerken, want dat gaat er anders toch nooit uitzien?

[ Voor 3% gewijzigd door jordje op 31-07-2022 11:43 ]

• BvZwolle
@jordje de afwerking moet natuurlijk nog gedaan worden. Op deze manier is de diepte van de wandcontactdoos minder (ook al is dat marginaal).
Straks komt er een schuifdeur voor. Zie je er niks meer van.
Pagina: 1