Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
Mijn vraag
Hoi, ik had vorige week iemand over de vloer voor het installeren van zonnepanelen. 8 panelen op plat dak met micro omvormers voor 3000kwh op te wekken. Echter nu had die man het idee om de kabels via de voorgevel naar beneden naar de meterkast te laten gaan, dat ziet er niet uit natuurlijk. Maar hij wist zo geen andere route, iemand hier suggesties. Ik heb volgens mij de volgende opties:
- Ik heb wel een stopcontact en/of oude telefoonaansluiting die ik niet gebruik, maar kunnen de kabels door een loze pvc leiding naar de meterkast?
- Ik heb mechanische ventilatie in huis, kan het door dat kanaal en waar komt dat uit?
- Ik heb geen regenpijp om daar de kabel achter te doen en aan de achterkant van mijn huis heb ik een uitbouw zonder kruipruimte dus daar wordt ook moeilijk denk ik.
- Ik heb in de badkamer een wasmachine wateraanvoer en afvoer die ik niet gebruik, misschien kan daar iets mee?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. Als je weet hoe die leiding loopt en je krijgt er nog wat doorheen dan wel ja. Mits dat bij het zijn van een stopcontact gewoon een leiding is die NIET naar andere stopcontacten loopt.

2. Lijkt me niet zo makkelijk, zeker als je al zelf niet weet waar het uit komt.

3. Kan natuurlijk ook gewoon langs het huis of door de grond naar de voorkant / meterkast.

4. Zie 2..

PS 3000W / 3kW, niet kWh ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 05-07-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:20
@cris-99
als jij een 16mm pvc leiding naar de locatie van de omvormer hebt.
(oude telefoonaansluiting.)
dan kun je daar met gemak een 3x2,5mm VD draad door heen trekken.
en dan is je grens +/- 16A (dus +/-3,6kW omvormer, grofweg) .
geen probleem om die te gebruiken.
(alleen bij mij gaat die kabel/buis naar de slaapkamer niet naar het dak, dus check of het wel kan.)

hoe jouw mechanische ventilatie loopt geen idee.
je kunt er een kabel door trekken, maar dat is toch echt de aller laatste oplossing.
gewoon omdat dit niet zonder problemen zomaar kan.

wasmaschiene, die heeft vaak een eigen groep.
die kun ej wel splitsen naar 2x16A, dus dan heb je ook 16A beschikbaar.
maar dat is in de badkamer, en niet waar je omvormer zit?

dus veel moet je toch zelf bedenken, helaas.
wij zien de locatie/huis niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Om een idee te geven, als je de kabels in een PVC buis legt dan kan het er nog best netjes uitzien.
Ik heb ze bij mij ook via de buitenkant lopen, onder de fundering door naar de kruipruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWwXadRAlMng_Lg9KQ5z08s_eYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d0298PJbnCXwWxGfKzQyhZ6m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB-ug1toSPkXFMcH_hORY_vV9Lo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2vwDBmfW0PQK71rCbXVGdMYI.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:07

twain4me

dakdoorvoer (laten) maken, als de route van de mv je aanspreekt zal die nog wel ruimte extra hebben in koofjes etc.. daar kan je prima een kabel bij leggen. door de ventilatiebuis heen trekken, erg houtje touwtje, hobby bob,etc. in heel erg veel nederlandse huizen zit er een leidingen schacht in de hoek(en) van de trap, je geeft veder een beetje weinig info :+

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 05-07-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:59
wel kwh hoor :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ybos Trekt hij de stekker eruit bij 3000kWh? Of krijgt hij geld terug als hij geen 3000kWh weet op te wekken? :+ Grote van een systeem is in kW, niet kWh :) Stellen dat je een systeem neerlegt voor 3000kWh zegt eigenlijk niets of is hoogstens een inschatting. Ook totaal niet relevant voor bekabeling etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:50
PPS: waarschijnlijk dan 3kW, 3000kW is wel een enorm vermogen.
Misschien bedoelt hij 3000kWh/jaar (gemiddeld/ingeschat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:59
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:16:
@ybos Trekt hij de stekker eruit bij 3000kWh? Of krijgt hij geld terug als hij geen 3000kWh weet op te wekken? :+ Grote van een systeem is in kW, niet kWh :) Stellen dat je een systeem neerlegt voor 3000kWh zegt eigenlijk niets of is hoogstens een inschatting. Ook totaal niet relevant voor bekabeling etc.
Ik weet iig zeker dat hij geen systeem van 3000kw met micro omvormers gaat leggen, dat zeg jij met jouw correctie.
Hij zal het woordje "ongeveer" vergeten zijn neer te zetten.

Daarnaast is het "grootte" van een systeem en niet " grote"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ybos Uh, daar heb je weer een punt :+ Denk dubbele mix, aangepast naar 3kW / 3000W :+

Het zou inderdaad ook ongeveer 3000kWh kunnen zijn maar dat is een leuk getal voor je portemonnee, voor het design van het systeem zegt het niets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
ok, ff wat antwoorden.
-Ik verbruik ongeveer 3000KWH per jaar en met 8 panelen van 400WP zal ik ook ongeveer 3000 KWH opwekken.
-Het is een systeem met micro omvormers dus de omvormers liggen op het dak en ik heb geen omvormer.
- Mechanische ventilatie is niet handig begrijp ik.
- De stopcontact en telefoonaansluiting moet ik kijken waar die uitkomen maar dat zou een optie zijn. Via het dak naar binnen in de slaapkamer en dan via een stopcontact/telefoonaansluiting zo naar de meterkast, ik heb wel een trekveer eens kijken of ik daar iets met kan zien.
- afvoerleiding van wasmachine zit vermoedelijk op andere waterleidingen waar wel water doorheen gaat, water en stroom is geen goede combinatie heb ik weleens gehoord haha.
- Via achterkan van het huis kan niet want vanuit daar kan ik niet onder de grond (geen kruipruimte aanbouw). Voorkant is niet mooi, het is een tussenwoning (dus geen hoekjes waar ik hem mooi in kan laten lopen) dan loopt de kabel echt midden in het zicht aan de voorkant.
Pagina: 1