Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office werk, Photoshop, Gamen met alle pracht en praal enabled, een goede 3D Mark score.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€2.500 max. Dat budget hoeft niet op. Ik heb bijvoorbeeld specifiek niet gekozen voor een 3080Ti gezien de relatief hoge extra kosten voor de geringe performance gain.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het doel van deze build is om een stil, niet onnodig energie-onzuinig, koel en bang-for-buck systeem neer te zetten zonder onnodige bottlenecks die met een paar tientjes extra op te lossen waren geweest.
Geen directe overclock plannen. Ik weet dat ik een K variant van de 12600 heb, maar dat is omdat ik de P en E core hybride architectuur graag aan boord wil hebben. Daarnaast heb ik ook de Z690 chipset, dus overclocken is dan in ieder geval in een later stadium een optie en dat is fijn om te weten.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag gesanitychecked worden op een aantal punten, met name het moederbord.
Heb werkelijk al heel wat high-end systemen gebouwd maar nog nooit 250 euro uitgegeven aan een mobo.
Na lang en veel zoeken kom ik toch op dit moederbord uit omdat het, voor zo ver ik kan vinden, de enige 12th Gen Intel mobo is waar minimaal 2 gekoelde M.2 slots op zitten en waarbij er geen problemen bekend zijn met VRM bottlenecking onder load.. Alternatieven zijn van harte welkom, zeker als ze goedkoper zijn. De Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 is 100% identiek aan de Gigabyte Z690 GAMING X DDR4. Het is letterlijk een non-AORUS rebrand. Het verschil is echter €56 of bijna 23%....
Ik heb dus die AORUS zo snel mogelijk uit mijn build gegooid, en hem vervangen voor de Gaming X.
Daarnaast, challenge me op gekozen onderdelen! Mocht ik overdreven prijzige zaken geselecteerd hebben, of performance laten liggen voor minder of minimaal meer geld dan hoor ik het graag.
De build
Office werk, Photoshop, Gamen met alle pracht en praal enabled, een goede 3D Mark score.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€2.500 max. Dat budget hoeft niet op. Ik heb bijvoorbeeld specifiek niet gekozen voor een 3080Ti gezien de relatief hoge extra kosten voor de geringe performance gain.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- MSI MAG27QC 27" 1440p 144Hz scherm
- Samsung 970 EVO 1TB M.2 NVME
- Samsung 850 EVO 1TB SSD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het doel van deze build is om een stil, niet onnodig energie-onzuinig, koel en bang-for-buck systeem neer te zetten zonder onnodige bottlenecks die met een paar tientjes extra op te lossen waren geweest.
- Ik wil een SSD / NVME only build bouwen, en zorgen voor adequate koeling voor alles.
- Mobo VRM bottlenecking vind ik echt onacceptabel. Ik weet dat bij gaming dat over het algemeen geen issue is maar toch, het is een bottleneck die ik echt wil vermijden
- Komende 5 jaar alles weer op Ultra kunnen spelen. De nieuwe console generatie begint nu langzaam mainstream te worden en developers gaan optimaliseren voor meerdere cores en een stevige GPU. Mijn oude maar trouwe 1080Ti trekt nu alles nog maar ik verwacht games die zo meer vermogen lusten
- RGB wil ik echt graag vermijden. Het moet of uitschakelbaar zijn of er gewoon niet op zitten.
Geen directe overclock plannen. Ik weet dat ik een K variant van de 12600 heb, maar dat is omdat ik de P en E core hybride architectuur graag aan boord wil hebben. Daarnaast heb ik ook de Z690 chipset, dus overclocken is dan in ieder geval in een later stadium een optie en dat is fijn om te weten.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag gesanitychecked worden op een aantal punten, met name het moederbord.
Heb werkelijk al heel wat high-end systemen gebouwd maar nog nooit 250 euro uitgegeven aan een mobo.
Na lang en veel zoeken kom ik toch op dit moederbord uit omdat het, voor zo ver ik kan vinden, de enige 12th Gen Intel mobo is waar minimaal 2 gekoelde M.2 slots op zitten en waarbij er geen problemen bekend zijn met VRM bottlenecking onder load.. Alternatieven zijn van harte welkom, zeker als ze goedkoper zijn. De Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 is 100% identiek aan de Gigabyte Z690 GAMING X DDR4. Het is letterlijk een non-AORUS rebrand. Het verschil is echter €56 of bijna 23%....
Ik heb dus die AORUS zo snel mogelijk uit mijn build gegooid, en hem vervangen voor de Gaming X.
Daarnaast, challenge me op gekozen onderdelen! Mocht ik overdreven prijzige zaken geselecteerd hebben, of performance laten liggen voor minder of minimaal meer geld dan hoor ik het graag.
De build
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 309,- | € 309,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) | € 189,- | € 189,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 12G OC LHR | € 909,- | € 909,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 Rev. B | € 64,90 | € 64,90 |
| 2 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2, 120mm | € 8,57 | € 17,14 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 190,04 | € 190,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.908,88 | ||
[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 05-07-2022 16:21 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.