LED strip op koof

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06
Hallo,

Binnenkort wordt er een koof bij ons geplaatst. Deze koof zal ongeveer 20 meter gaan worden. Bij het bedenken van het idee kwam ik opeens op de gedachten om een ledstrip te plaatsen op de koof die tegen het plafond schijnt.

Na wat uitzoek werk, kwam ik er achter dat het niet zo eenvoudig is om een LED strip van 20m te gebruiken.
Je hebt te maken met stroom verlies en ledjes die minder fel gaan branden.

Nu heb ik een LED strip gevonden op AliExpress: https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Ik wil graag 60 leds per meter en dan 2 rollen van 10 meter gebruiken. Deze led strip gebruikt 7.4W per meter

Mijn vraag: Als ik deze 2 rollen aan elkaar aansluit/soldeer, is het dan voldoende om een enkele power adapter te kopen die 24V/200W levert?

Zoiets
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Of moet ik dan meerdere power adapters aansluiten: Zoiets:

[ Voor 5% gewijzigd door Cobraa op 05-07-2022 11:58 ]

Beste antwoord (via Cobraa op 05-07-2022 15:16)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is 1 adapter prima. Je moet wel even kijken of de controller ook wel 20m strip aan kan. Overigens vermeld de advertentie alleen het verbruik van de 30led/m. Voor 60led/m moet je dus denken aan 15W/m. Je moet dan een adapter hebben die dus 300W aan kan. Met wat marge dus eigenlijk een 350W ofwel 15A. Je controller moet per kanaal dus 5A aan kunnen (maar dan heb je geen marge). Alternatief is twee controllers gebruiken en deze is software koppelen. Volgens mij bij zowel Tuya als Shelly mogelijk.

Daarnaast ga je op 20m inderdaad aardig verval hebben. Dus je zal er een kabel naast moeten leggen en wat power injectie doen, zeg elke 2-5m ofzo. Ik zou daar 1,5qmm voor pakken voor de kleuren en minimaal 2,5qmm voor de common.

En wil je het alleen gebruiken voor wat accent verlichting in kleur? Anders zou ik voor een RGBW of een RGBCC strip gaan. Gezien het uit het zicht zit zou je ook voor RGB en een losse CC strip met hoge CRI kunnen gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Een 200W driver heeft voldoende vermogen voor die leds. Maar je moet de ledstrips apart aansluiten en niet één lange strip van 20m van maken. Bij lange ledstrips zullen de leds aan het einde zichtbaar minder fel branden dan de leds aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Waaj schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:02:
Een 200W driver heeft voldoende vermogen voor die leds. Maar je moet de ledstrips apart aansluiten en niet één lange strip van 20m van maken. Bij lange ledstrips zullen de leds aan het einde zichtbaar minder fel branden dan de leds aan het begin.
Bedankt voor je antwoord, maar dat is juist wat ik niet wil, omdat ik 1 controller wil hebben, zodat ik de gehele strip kan bedienen met 1 en de zelfde handeling

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich is 1 adapter prima. Je moet wel even kijken of de controller ook wel 20m strip aan kan. Overigens vermeld de advertentie alleen het verbruik van de 30led/m. Voor 60led/m moet je dus denken aan 15W/m. Je moet dan een adapter hebben die dus 300W aan kan. Met wat marge dus eigenlijk een 350W ofwel 15A. Je controller moet per kanaal dus 5A aan kunnen (maar dan heb je geen marge). Alternatief is twee controllers gebruiken en deze is software koppelen. Volgens mij bij zowel Tuya als Shelly mogelijk.

Daarnaast ga je op 20m inderdaad aardig verval hebben. Dus je zal er een kabel naast moeten leggen en wat power injectie doen, zeg elke 2-5m ofzo. Ik zou daar 1,5qmm voor pakken voor de kleuren en minimaal 2,5qmm voor de common.

En wil je het alleen gebruiken voor wat accent verlichting in kleur? Anders zou ik voor een RGBW of een RGBCC strip gaan. Gezien het uit het zicht zit zou je ook voor RGB en een losse CC strip met hoge CRI kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Met ^, leg er draden naast die je nu en dan (maximaal elke 5 meter zou ik op gevoel ook inschatten) weer verbind met de LEDstrip.
Een waarschuwing: strijklicht is ongenadig voor imperfecties; dus als je plafond niet helemaal vlak en egaal is ga je dat erg goed zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:08:

Daarnaast ga je op 20m inderdaad aardig verval hebben. Dus je zal er een kabel naast moeten leggen en wat power injectie doen, zeg elke 2m ofzo. Ik zou daar 1,5qmm voor pakken voor de kleuren en minimaal 2,5qmm voor de common.

Had inderdaad wel verwacht ik een power injectie moet doen, maar niet om de 2m. Had eerder verwacht dat ik maar 1 power injectie moet doen. Wil ze namelijk aan elkaar solderen, ben alleen nog aan het onderzoeken hoe ik dan 2 controllers ga aansluiten

Aangezien ik geen onderbreking wil in de strip, word ik gedwongen om dit te doen.

Het is inderdaad alleen voor accent verlichting. RGBW/RGBCCT is niet echt nodig, aangezien ik spotjes heb die dit al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Meestal heb je op LEDstrips elke 5 à 10 cm mogelijkheid om door te knippen, daar kan je ook power injectie doen door er draadjes op te solderen. Je hoeft geen onderbreking te maken toch :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
Deze video geeft wel veel info over wat je wel en niet moet doen.
YouTube: 3 Quick Fixes for LED Color Issues - Power Injection, Voltage Drop, ...

En inderdaad: Je kunt de injection direct op de strip doen. Je hoeft ze niet los te knippen volgens mij. Gewoon op de koperen pads solderen en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

2m was misschien wat veel voor 24V strip. Had het al aangepast naar 2-5m :) Maar 1x is wel gewoon te weinig.

En aan elkaar solderen = 1 controller. Maar je hoeft echt geen gat te hebben als je twee controllers gebruikt. Prima mogelijk om de strips dan nog strak te leggen. Wel heb je dan meer draad nodig.

En als het accent is kan RGB prima. Zou ik wel wit vermijden, dat ziet er nooit mooi uit met RGB. En als he accent is zou misschien 30led/m ook nog wel kunnen. Hangt wel af van hoeveel licht je verwacht en de afstand tussen koof en plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
naftebakje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:29:
Meestal heb je op LEDstrips elke 5 à 10 cm mogelijkheid om door te knippen, daar kan je ook power injectie doen door er draadjes op te solderen. Je hoeft geen onderbreking te maken toch :?
Klopt, maar ik wil niet in parallel plaatsen, wil ze in serie plaatsen. Aangezien de controller maar max 10 meter kan bedienen, heb ik er 2 nodig.
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:42:
2m was misschien wat veel voor 24V strip. Had het al aangepast naar 2-5m :) Maar 1x is wel gewoon te weinig.

En aan elkaar solderen = 1 controller. Maar je hoeft echt geen gat te hebben als je twee controllers gebruikt. Prima mogelijk om de strips dan nog strak te leggen. Wel heb je dan meer draad nodig.

En als het accent is kan RGB prima. Zou ik wel wit vermijden, dat ziet er nooit mooi uit met RGB. En als he accent is zou misschien 30led/m ook nog wel kunnen. Hangt wel af van hoeveel licht je verwacht en de afstand tussen koof en plafond.
Dank je wel, denk dat ik het me zelf maar makkelijk moet maken door de strip te nemen met de 30 LED's per meter. Die zal ik dan aan elkaar solderen en om de 5 meter een power injectie te doen. Verkoper geeft alleen aan dat de controller voor max 10 meter is. Dus dan moet ik waarschijnlijk alsnog 2 controllers hebben

[ Voor 52% gewijzigd door Cobraa op 05-07-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Als je de controller en driver in het midden van de strip aansluit, heb je 1 controller, maar strikt genomen 2x10m LED strips.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Cobraa schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Klopt, maar ik wil niet in parallel plaatsen, wil ze in serie plaatsen. Aangezien de controller maar max 10 meter kan bedienen, heb ik er 2 nodig.
De controllers kan je niet in serie of parallel plaatsen. Elke controller heeft geïsoleerd stuk ledstrip nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

GarBaGe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:46:
Als je de controller en driver in het midden van de strip aansluit, heb je 1 controller, maar strikt genomen 2x10m LED strips.
Qua kabellengtes, ja. Maar dat doet er niets aan af dat de controller (en voeding) de volle 20m aan moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-07 15:12
Ik zou deze LED-strips per 5 meter voeden anders heb je kans dat je verschil in helderheid gaat zien. Je kunt een 24 Volt strip prima voeden met een oude 19,5 Volt laptopvoeding, dat geeft namelijk ook meer dan voldoende licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

- Meestal is er wel een optie in de software om meerdere controllers als 1 aan te sturen.
- Wil je perse met 1 controller werken bestaan er ook (RGB Led strip) versterkers.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 05-07-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
FrankHe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:53:
Ik zou deze LED-strips per 5 meter voeden anders heb je kans dat je verschil in helderheid gaat zien. Je kunt een 24 Volt strip prima voeden met een oude 19,5 Volt laptopvoeding, dat geeft namelijk ook meer dan voldoende licht.
Wil toch voor de wat veilige weg kiezen. De 30LEDs per meter die kan op 1 voeding en 1 controller. Of moet deze ook een power injector krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben je een beetje handig? Kies dan i.p.v. zo' n Tuya product waar je afhankelijk bent van de Tuya cloud voor een ESP waar je WLED opzet. Nog steeds (uitgebreid) te bedienen via een app en makkelijk te koppelen aan dingen als Home Assistant. Maar allemaal vrij van de cloud.

Tip 2: als je wit licht belangrijk vindt (naast funky kleurtjes), kijk dan eens naar strips waar naast RGB ook een dedicated witte led zit. Dat komt de kleurkwaliteit echt ten goede in vergelijking met een strip die wit licht probeert te maken door RGB te mengen. Ben zelf erg tevreden met de SK6812.

Tip 3: voor mooi egaal licht wil je veel LEDs per meter én een diffuus profiel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan silicone buizen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 05-07-2022 15:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zie nu pas dat het een Neopixel / WS2811 strip is. Dat maakt het wel iets anders. Prower injectie nog steeds nodig maar je hebt maar 2 draden dan ja.

Nu zie ik even net per hoeveel leds deze geknipt kan worden / samen geschakeld is. Bij 12V is per 3 gangbaar dus gok dat het hier per 6 zit. 5V strip is dat per 1. Dus bij 5m, 5V, 60led/m strip heb je 300 secties. Denk dat de controller dat ook wel kan, maar is een gok. Bij 20m, 24V, 60led/m heb je dus maar 200 secties.

Hele opmerking in rood doet me ook vermoeden dat de app eienlijk alleen de 5V versie met 60 secties per meter kent, niet de 24V met 10 secties per meter. Dus dan zou 20m wel mogelijk zijn op die controller mits je dus powerinjectie doet (5 punten/5m) en je een 15A / 24V voeding pakt.

Andere kant, als je echt leuke dingen wilt doen en ook van de Tuya cloud af wilt, WLED is dan erggggg gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-07 15:12
Cobraa schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:45:
[...]

Wil toch voor de wat veilige weg kiezen. De 30LEDs per meter die kan op 1 voeding en 1 controller. Of moet deze ook een power injector krijgen?
Een strip met 30 LED's per meter heeft ook meer dan voldoende licht, 60 per meter is inderdaad wat veel. Ze zitten in een koof dus het licht wordt vanzelf diffuus. En spanning van 24 Volt is in beginsel beter dan 12 V omdat de stroom (Ampère) bij 24 V half zo hoog is.

Wellicht dat je dan toekunt met een lichtere controller. Houdt in beginsel de vuistregel aan dat je alle componenten op 2/3 van de maximale belasting belast. Uitgaande van 3,7 Watt per meter kom je bij 20 meter op 74 Watt. Die 74 + 33% maakt 111 Watt als advies voor de voeding en de controller. Dat kun je naar beneden afronden naar 100 W of naar boven naar 120 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:14:
Ik zie nu pas dat het een Neopixel / WS2811 strip is. Dat maakt het wel iets anders. Prower injectie nog steeds nodig maar je hebt maar 2 draden dan ja.

Nu zie ik even net per hoeveel leds deze geknipt kan worden / samen geschakeld is. Bij 12V is per 3 gangbaar dus gok dat het hier per 6 zit. 5V strip is dat per 1. Dus bij 5m, 5V, 60led/m strip heb je 300 secties. Denk dat de controller dat ook wel kan, maar is een gok. Bij 20m, 24V, 60led/m heb je dus maar 200 secties.

Hele opmerking in rood doet me ook vermoeden dat de app eienlijk alleen de 5V versie met 60 secties per meter kent, niet de 24V met 10 secties per meter. Dus dan zou 20m wel mogelijk zijn op die controller mits je dus powerinjectie doet (5 punten/5m) en je een 15A / 24V voeding pakt.

Andere kant, als je echt leuke dingen wilt doen en ook van de Tuya cloud af wilt, WLED is dan erggggg gaaf.
Wat zou je aan raden? De 60 LEDs per meter of de 30 LEDs per meter?

WLED is inderdaad heel gaaf, ik moet dat even verder uitzoeken. Voor mij is het ook belangrijk dat het Tuya protocol aanwezig is, zodat ik zaken kan groeperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij 24V adresseerbare strip lijkt me 30led/m = 20cm wel heel erg grof.

En mag ik daar uit opmaken dat je dus al meer Tuya spul gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:31:
Bij 24V adresseerbare strip lijkt me 30led/m = 20cm wel heel erg grof.

En mag ik daar uit opmaken dat je dus al meer Tuya spul gebruikt?
Heb spotjes die ook Tuya gebruiken, die zitten aan de onderkant van de koof.
Wat bedoel je met dat de 30led/m grof is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij 24V adresserbare ledstrip is niet elk ledje apart aan te sturen maar per groepje. Volgens mij is dat bij 24V per 6. Bij 30led/m heb je dus 30 / 6 = 5 groepen per meter ofwel een groep is 20cm lang. Bij 60led/m is elke groep dus 10cm lang.

Ah, ja. Je kan ook verder zoeken, er zij tig andere tuya controllers die misschien wat meer info geven in de advertentie.

WLED is niet te koppelen aan Tuya cloud. Naar mijn idee een pluspunt maar heb je dus geen integratie met de spotjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 05-07-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:38:
Bij 24V adresserbare ledstrip is niet elk ledje apart aan te sturen maar per groepje. Volgens mij is dat bij 24V per 6. Bij 30led/m heb je dus 30 / 6 = 5 groepen per meter ofwel een groep is 20cm lang. Bij 60led/m is elke groep dus 10cm lang.

Ah, ja. Je kan ook verder zoeken, er zij tig andere tuya controllers die misschien wat meer info geven in de advertentie.

WLED is niet te koppelen aan Tuya cloud. Naar mijn idee een pluspunt maar heb je dus geen integratie met de spotjes.
Ach dat geeft niet, vind ik niet zo heel erg, denk dat je met WLED veel leukere dingen kunt doen dan met een versie die dynamisch is.

Weet jij toevallig welk ESP ik moet hebben met een bijbehorende strip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een WeMos D1 mini is een gangbare ESP module hiervoor.

Qua strip kan WLED bijna alle types wel aan. Ook de strip die je nu gelikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:45:
Een WeMos D1 mini is een gangbare ESP module hiervoor.

Qua strip kan WLED bijna alle types wel aan. Ook de strip die je nu gelikt hebt.
Ik ga de 30led/m aanschaffen, kan de ESP controller wel 20m aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

20m = 200 secties, dat gaat makkelijk. Had in mijn kerstboom alleen al 300 secties :+

Wel dus power injectie toepassen en grote voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:09:
20m = 200 secties, dat gaat makkelijk. Had in mijn kerstboom alleen al 300 secties :+

Wel dus power injectie toepassen en grote voeding.
Super bedankt, heb ze zojuist besteld

Hahah heb je heel je huiskamer er mee verlicht?
Omdat ik de spotjes ook al heb a 7w per stuk (in totaal 16 stuks aansluiten) vind ik de 30led/m wel voldoende.

Ik ga eens experimenteren met de WLED.
Pagina: 1