Mogelijk bijennest in pilaar voortuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10

Haan

dotnetter

Topicstarter
De ingang van de voortuin heeft aan beide kanten een 'pilaar' van gemetselde bakstenen, zie foto (niet mijn tuin, maar zoiets is het)
Afbeeldingslocatie: https://www.werkspot.nl/images/sr/original/1e49c44d-90c1-41b4-b8ac-0ac10d3b1816.jpg

Nu zag ik dit weekend een paar bijen in een gaatje in een van de bakstenen verdwijnen met stukjes blad. Inmiddels is het gat keurig afgesloten met een groen blad, maar ik vraag me dus af wat ze daar binnen nu aan het doen zijn... Een nest aan het voorbereiden ofzo?

Ik vraag me nu af wat ik hier mee moet, een bijennest op die plek lijkt me niet heel handig, ook vanwege de kinderen. Gat waar ze naar binnen zijn gegaan dichtsmeren met cement?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Heb je er geen last van? Lekker laten zitten...

Heb je er wel last van?
Zijn het bijen? Imker bellen.
Zijn het wespen: bestrijder bellen

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-05 15:44

Sharky

Skamn Dippy!

Bijen heb je niet heel veel last van omdat ze je doorsnee met rust laten. Als het aan de stoep is is het wel lastig voor mensen die allergisch zijn voor bijensteken, die nemen liever geen risico. Ik zou inderdaad een imker bellen zodra je de indruk hebt dat het er steeds meer worden op die plek.

Er is nogal een bijentekort dus bestrijden of het gat dichtmaken zou ik niet doen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 14:28
Hou er rekening mee dat Bijen een beschermde diersoort zijn en dat je deze niet mag bestrijden.

Overigens heb ik aardig wat bijen in de tuin en verder nergens last van, dus wellicht kan je het gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Laten zitten is op zich ook mijn eigen idee, maar de vrouw wordt bij voorbaat al een beetje zenuwachtig ;) Daarom het idee om misschien bij voorbaat in te grijpen. Een nest uit die pilaar verwijderen lijkt me sowieso erg lastig zonder de boel open te breken, daar zit ik ook niet echt op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 15:09
geen referrals

Een keer spuiten, 24 uur wachten, en je bent er van af... Ook in het geval van bijen.

[ Voor 69% gewijzigd door Standeman op 05-07-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 15:01
Als het bijen zijn heb je er geen last van, maar bijen nemen normaliter geen blad mee om een nest te maken. Tenminste, honingbijen that is. Misschien een fotootje van ze als je thuis bent?

Ik heb bij ons in de achtertuin 6 bijenkasten staan, mijn vrouw is imker, maar daar heb je praktisch geen last van. Wespen zijn wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22
Als ze met blaadjes de gaten dichtmaken zouden het behangersbijen kunnen zijn. Die maken niet echt een 'traditionee' bijennest, dus ik gok dat je daar weinig last van zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
MADG0BLIN schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:49:
bijen nemen normaliter geen blad mee om een nest te maken. Tenminste, honingbijen that is.
Ik kende de 'Behangersbij' ook niet:

https://www.bestuivers.nl...portretten/behangersbijen

Afbeeldingslocatie: https://www.bestuivers.nl/portals/5/Plaatjes/Bijenportretten/02_Megachile_centuncularis_F_vliegend_PvBreugel_300x200.jpg

Edit: HikariMisako was met net voor

[ Voor 4% gewijzigd door Afrit13 op 05-07-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 15:01
HikariMisako schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:53:
Als ze met blaadjes de gaten dichtmaken zouden het behangersbijen kunnen zijn. Die maken niet echt een 'traditionee' bijennest, dus ik gok dat je daar weinig last van zal hebben.
Ok, leuk, die kende ik ook nog niet, maar inderdaad is dat geen probleem zo te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik was intussen ook een beetje aan het zoeken, het zal waarschijnlijk om een 'grote bladsnijder' gaan. https://www.natuur-dichtbij.nl/grote-bladsnijder/
Die lijkt we het meestl op de beestjes die ik aan het werk heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat veel bijen bedreigd zijn; 55% van de soorten in NL staat op de rode lijst. https://www.bestuivers.nl/rodelijst

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 05-07-2022 12:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

michiel100 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:49:
Referral verwijderd uit quote.

Een keer spuiten, 24 uur wachten, en je bent er van af... Ook in het geval van bijen.
Als ik twee posts eerder zie is het in het geval van bijen dus alleen niet toegestaan.

Niet alles moet meteen dood, gewoon lekker laten zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 05-07-2022 19:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:25
ik heb hommels in mijn spouwmuur zitten ze komen niet binnen dus ook geen last van.het is een klein hommelvolkje volgens mij maar ik vind het wel geinig om te zien moet ik zeggen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Honingbijen (die een imker houdt) of solitaire bijen (zoals bij jou de behangersbij) zijn totaal ongevaarlijk.
Solitaire bijen kunnen niet eens steken want ze hebben geen angel.
Honingbijen steken alleen wanneer je ze opsluit (tussen kleding of zo) of wanneer ze vermoeden dat hun moeizaam verzamelde nektar in gevaar komt.
Dus rustig laten zitten die solitaire bijen, en zeker niet (zoals hier ook gesuggereerd werd) met allerlei soorten vergif aan de gang gaan. Het gaat al niet goed met de insecten in Nederland, om dan ook nog totaal zinloos insecten dood te spuiten is niet meer van deze tijd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Gif was ik sowieso niet van plan hoor :)
Hier nog een foto van het gatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk6GV7_w4Ypj0KBOwjZr3Cwe1KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IrIXbkcfCWw3sxlODQyNOCW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb hier in de schuur al een paar jaar een nestje Franse veld wespen zitten, doen ook geen vlieg kwaad.
Wou eerst ook met gif aan de gang maar eerst ff uitgezocht hoe of wat het nou precies was.
Enjoy! ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:23
Haan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:47:
Hier nog een foto van het gat[Afbeelding]
Wat ontzettend leuk! Maak eens een kiekje van de bij zelf.
Lekker laten zitten, die bijen doen niemand kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Oogje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:50:
Ik heb hier in de schuur al een paar jaar een nestje Franse veld wespen zitten, doen ook geen vlieg kwaad.
Wou eerst ook met gif aan de gang maar eerst ff uitgezocht hoe of wat het nou precies was.
Enjoy! ;)
Nou, hier afgelopen weekend geprobeerd een cv rookgasafvoer van het dak te halen toen bleek dat er een nest Franse veldwespen zat. Na 2 pogingen en 5x gestoken te zijn heb ik toch de verdelger gebeld hoor. Ze waren behoorlijk agressief en begonnen meteen te steken als ik in de buurt van het nest kwam.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Haan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:47:
Hier nog een foto van het gat[Afbeelding]
Ja, dat zal een bladsnijder of een ander soort metsel-/behangersbij zijn. Kunnen geen kwaad en maken geen nest zoals honingbijen of wespen. Ze maken gebruik van een gaatje in een muur, of een holle tak (zoals in een bijenhotel) en leggen een eitje in de kamers die ze afsluiten stukjes blad of modder. Voor ze dat doen zorgen ze dat er genoeg te eten in de kamer ligt voor de larve om uit te groeien tot de volgende generatie. Lekker laten zitten, leuk stukje "show and tell" educatie als de kinderen oud genoeg zijn om het te begrijpen ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
Grappig dat je je zorgen maakt over de bijen in combinatie met kinderen.
Ik heb hier in de achtertuin een bedekte schutting (een meter of 10 lang) welke in de zomer stampvol zit met bijen. We hebben het dan over honderden bijen die af en aan vliegen.Die beestjes zijn druk met van alles en nog wat vanaf een uur of 16:00 tot 21:00 zoemt het als een gek en daarna worden ze weer rustig.
Ik heb zelf twee kinderen van nu 4 en 6 en de afgelopen jaren nog nooit problemen gehad.
Die paar beestjes in die pilaar zou ik sowieso laten zitten. Bijen zijn nogal belangrijk.

Wespen daarentegen.. dat zijn motherf#ckers.. die maak ik meteen af als ik ze zie.
Ooit vertelde iemand mij "Nee wespen steken alleen maar in angst".
Vervolgens sta ik ergen gewoon rustig stil, zie ik een wesp bovenop mijn voet landen (slippers aan in de zomer) en meneer zit nog niet goed en steekt volle bak zijn angel in mijn voet.. terwijl ik gewoon stil stond en niks deed. Totaal geen reden tot angst voor het beestje dus.. maar neeeee.. meneer moest mij nodig prikken. Die heeft het dus niet overleefd...

Bijen heb ik geen problemen mee ook in de buurt van de kids niet. Gewoon de kids leren, hoe klein ook dat je bijen met rust moet laten en niet moet gaan vervelen. Die zijn druk aan het werk en die moet je laten gaan.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DonJunior schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:25:
Grappig dat je je zorgen maakt over de bijen in combinatie met kinderen.
Ik heb hier in de achtertuin een bedekte schutting (een meter of 10 lang) welke in de zomer stampvol zit met bijen. We hebben het dan over honderden bijen die af en aan vliegen.Die beestjes zijn druk met van alles en nog wat vanaf een uur of 16:00 tot 21:00 zoemt het als een gek en daarna worden ze weer rustig.
Ik heb zelf twee kinderen van nu 4 en 6 en de afgelopen jaren nog nooit problemen gehad.
Die paar beestjes in die pilaar zou ik sowieso laten zitten. Bijen zijn nogal belangrijk.

Wespen daarentegen.. dat zijn motherf#ckers.. die maak ik meteen af als ik ze zie.
Vervolgens sta ik ergen gewoon rustig stil, zie ik een wesp bovenop mijn voet landen (slippers aan in de zomer) en meneer zit nog niet goed en steekt volle bak zijn angel in mijn voet.. terwijl ik gewoon stil stond en niks deed. Totaal geen reden tot angst voor het beestje dus.. maar neeeee.. meneer moest mij nodig prikken. Die heeft het dus niet overleefd...

Bijen heb ik geen problemen mee ook in de buurt van de kids niet. Gewoon de kids leren, hoe klein ook dat je bijen met rust moet laten en niet moet gaan vervelen. Die zijn druk aan het werk en die moet je laten gaan.
Wespen kunnen grumpy mofo's zijn, al is dat niet mijn persoonlijke ervaring. Ze zijn daarnaast erg nuttig; zo zijn ze bijvoorbeeld dol op muggen vangen/eten. En ook zij zijn bestuivers.
Weidehommels zijn trouwens ook grumpy mofo's die niet bang zijn om te steken. Net zoals wespen geen weerhaakjes op de angel en kunnen dus meerdere keren steken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:25:

Misschien ben je imposanter dan je denkt (voor een wesp) :P Je boezemt van nature al angst in...
Blackouts schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Nou, hier afgelopen weekend geprobeerd een cv rookgasafvoer van het dak te halen toen bleek dat er een nest Franse veldwespen zat. Na 2 pogingen en 5x gestoken te zijn heb ik toch de verdelger gebeld hoor. Ze waren behoorlijk agressief en begonnen meteen te steken als ik in de buurt van het nest kwam.
Hier vandaag ook een nest laten verwijderen, waren hoornaars in een heg die ik wilde verwijderen omdat er binnenkort geklust wordt in dat gebied
Dacht het eerst ook zelf te doen, maar gezien de hoeveelheid die er uit kwam na het professioneel gif spuiten, toch blij dat ik iemand gebeld heb
Plus wist nu zeker dat alles weg was toen ik in de heg ging zagen en snoeien.

Daarnaast zit mijn hele erf onder de gaatjes tussen de tegels, waar ook massaal bijen uit komen. Die laten we natuurlijk lekker hun gang gaan, die doen niets (naars).
Pagina: 1