Keuze Ultrabook 13.3 - 14"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuuN..
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11-2024
Na 9 jaar trouwe dienst is mijn huidige Samsung Series 9 aan vervanging toe. De snelheid (of gebrek hieraan), dode pixels en kapotte adapter zijn voor mij genoeg redenen om voor een nieuwe te kijken.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal allround gebruikt worden. Ik gebruik mijn desktop voor gaming, al zal ik de nieuwe laptop ook af en toe voor gaming (oudere spellen) gebruiken. Voor alle overige zaken pak ik snel de laptop. Ik ben nu ook in het bezit van een ultrabook, en ben bereid wat performance in te leveren voor het formaat en gewicht.

Wat is je budget?
Ongeveer 1500 euro. Met mijn huidige laptop doe ik inmiddels +/- 9 jaar (gebruik wel wat aangepast n.a.v. de leeftijd), en ik hoop met deze investering weer rond deze leeftijd te komen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal met name voor prive gebruik meegaan. Ook gebruik ik hem momenteel veel op de bank ipv een tablet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Momentele twijfel ik zelf tussen een Dell XPS 13.
https://www.dell.com/nl-n...-13-9320-laptop/cn93324cc

en een Samsung Galaxy Book 2
https://tweakers.net/pric...ws-11-home/specificaties/

Mijn voorkeur gaat nu lichtelijk uit naar de Samsung. Ik heb momenteel de Samsung Series 9 uit 2013, en deze is me altijd super bevallen. Ook het 360 graden ontwerp met touchscreen spreekt me aan, al is dit niet direct een vereiste.

Qua specs en prijs lijken ze veel op elkaar. De dell heeft een iets fijnere resolutie (16:10 ipv 16:9), maar je betaalt wel weer wat meer voor Windows en een touchscreen (al is Ubuntu ook geen probleem). De versie van Dell heeft een LCD scherm ipv OLED als het gaat om FHD. Hogere resolutie is voor mij voor een 13.3" niet noodzakelijk als dit ten koste gaat van de accuduur.

De Samsung heeft slechts HDMI 1.4, al zal ik de laptop niet snel aansluiten op een TV of monitor. Verder is het belangrijk dat het geen heethoofd is, aangezien ik de laptop meestal op schoot heb. Aangezien in beide laptops dezelfde processoren zitten, zal het verschil in warmte ontwikkeling niet erg groot zijn. Wel lijkt de Dell beter met de processor om te kunnen gaan door een betere warmte dissipatie.

In eerste instantie ben ik benieuwd of er toch redenen zouden zijn om voor de Dell te gaan in plaats van de Samsung. Dell heeft zich namelijk veel meer bewezen qua laptops, maar met het nieuwe model van Samsung heb ik het idee dat ze zich weer willen mengen in de laptop markt door een zeer solide laptop neer te zetten.

Voor alternatieven sta ik overigens ook nog open. Ik lees graag jullie mening.

[ Voor 5% gewijzigd door QuuN.. op 07-07-2022 09:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Ik heb zelf de samsung galaxy book 2 pro 360 gekocht, en ben er zeer tevreden mee. Ziet er echt retestrak uit en is supersnel.
Het beeld is echt prachtig en touchscreen vind ik zelf ook heel handig. Dat 360 graden draaien gebruik ik niet heel erg veel, alleen wel is voor mijn gitaar lessen dat ik makkelijk wat lessen door kan klikken etc.

Ik irriteer me wel erg aan de vingerafdrukken moet even iets van een doekje daarvoor halen want het is echt een vingermagneet haha, maar als dat het ergste is he..
Ander dingetje is wel dst het oled scherm niet echt gunstig is voor buiten met je laptop zitten en in ruimtes binnen met veel zonlicht moet ik helderheid zeer hoog zetten.

Verder tot nu toe echt top ding en als je ook nog een samsung telefoon hebt en ear buds oid dan is dat helemaal handig natuurlijk.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuuN..
Heb je de 13.3 of 15.6" variant? Van de zwarte en rode variant heb ik inderdaad gelezen dat deze vingerafdruk gevoelig zijn. De 13.3 variant komt (helaas) alleen in het wit.

Verder ook benieuwd vanwege de performance ivm throttling. Waarvoor gebruik je hem met name?

Ik had al de verwachting dat hij niet ideaal is voor buiten, gezien het glanzende scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
QuuN.. schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:22:
Heb je de 13.3 of 15.6" variant? Van de zwarte en rode variant heb ik inderdaad gelezen dat deze vingerafdruk gevoelig zijn. De 13.3 variant komt (helaas) alleen in het wit.

Verder ook benieuwd vanwege de performance ivm throttling. Waarvoor gebruik je hem met name?

Ik had al de verwachting dat hij niet ideaal is voor buiten, gezien het glanzende scherm.
15.6 heb ik gekozen uiteindelijk na lang twijfelen, ben erg blij met de keuze gezien hij een stuk kleiner is dan ik dacht. 13.3 was echt te klein voor mij geweest.

Ja ik ben wel een vrij light user hoor dus voor throttling enzo moet je misschien andere reviews online opzoeken. Ik gebruik hem veel voor mijn werk als fysio om trainings programmatjes in elkaar te zetten bijv, maar dan heb ik vaak wel meerdere programmas draaien zoals spotify, literatuur zoeken, excell, Word, Videobellen tussendoor met collegas en dat gaat allemaal super soepel zo.

Laptop is zo licht dat je amper merkt dat ie in je tas zit echt heerlijk.

Het scherm is fantastisch scherp en hrt beeld spst echt van je scherm af, allee dus buiten wel een nadeel, maar dat wisselt ook een beetje in wat voor licht je buiten zit. bijv op mijn balkon kan ik prima werken, vol in de zon zitten is geen optie maar dat doe ik sowieso nooit met een laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door Stylze op 09-07-2022 11:48 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuuN..
Bedankt voor je reacties!

Ik heb beide varianten in de winkel bekeken en 'schrok' van het formaat van de 13.3". Deze is inderdaad erg klein. De vergelijking met mijn huidige 13.3 gaat dan ook niet meer op, aangezien bij mijn huidige scherm nog een flinke bezel aanwezig is. Hierdoor is een ultrabook van 15" voor mij prima, zeker aangezien dit de performance ten goede komt.