Opening van artikel leest of router alleen Wifi4 heeft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27
reviews: UniFi Dream Router - Dromen zijn bedrog
@OlafWeijers

Ik was al verbaasd door het artikel, tot ik op pagina 2 kwam en terug ging bladeren. Aha, de router heeft tóch wifi6 aan boord.
De interne componenten zijn goed gekozen op de 2,4GHz-radiochipset na, die enkel Wi-Fi 4 ondersteunt. Door die verouderde wifistandaard blijven de prestaties op deze band flink achter ten opzichte van Wi-Fi 6-routers.
Dit leest alsof de router alleen maar 2.4Ghz Wifi 4 heeft en dat dat nogal traag is in vergelijking met moderne routers, die wél Wifi6 aanbieden.
Het is net alsof deze router dat niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 09:05

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Hoi Tarquin,
Bedoel je dat er duidelijker had kunnen staan dat de router ever een 5GHz band beschikt die wel Wi-Fi 6 ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Inderdaad. Ik ben geen schrijver of redacteur natuurlijk. Ik begrijp dat hij wel Wifi6 aanbiedt en waarschijnlijk ook Wifi5; maar dat er specifiek op de 2.4Ghz band een probleem met de performance is.

Wat dat issue precies is kan ik niet opmaken; heeft Wifi5 of Wifi6 ook features op de 2.4Ghz band die door deze router niet ondersteund worden? Dus dat hij op 5Ghz wel alle features t/m Wifi6 heeft, maar op de 2.4 niet verder komt dan Wifi4? (ik weet niet of je op 2.4 nog kunt spreken van Wifi5 of Wifi6, ik weet niet wat die featuresets doen op die band).

Of anders gezegd: Er staat: Trage 2.4Ghz band t.o.v. andere Wifi6 routers.
Wat hebben die andere routers dan waardoor zij sneller zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Tarquin op 05-07-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 09:05

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Voor alle informatie moet je natuurlijk de lange review hebben.
Maar ik zie waar je vandaan komt. Ik zal nog even nadenken over de tekst en of dit duidelijker kan.

Overigens kom je wel tot de juiste conclusie; Deze router heeft geen Wi-Fi 6 ondersteuning op de 2,4GHz band. Wi-Fi 5 biedt alleen veranderingen op de 5,0GHz band en Wi-Fi 6 biedt veranderingen voor zowel 2,4GHz als 5,0GHz.

Bijna alle andere routers die we tot nu toe hebben getest, met uitzondering van de TP-Link Archer AX10, hebben op zowel 2,4GHz als 5,0GHz Wi-Fi 6 ondersteuning. Daarmee is de Dream Router, net als de TP-Link router de uitzondering met een verouderde 2,4GHz techniek gecombineerd met moderne 5,0GHz techniek.

Hoe ik dat compact en begrijpelijk kan verwoorden, zal ik nog even over gaan nadenken.
Dankjewel voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ah, ok.

Misschien dan iets als:

Wifi6 werkt alleen op 5Ghz; op de 2.4 band biedt de router alleen features t/m Wifi4; andere wifi6 routers die dit wel op 2.4 ondersteunen zijn daardoor sneller op die band.

Niet zo mooi geformuleerd, maar dat is wat je bedoelt?