Meetmethode demping WiFi-reviews en wat andere feedback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:51

Nox

Noxiuz

Topicstarter
reviews: Wifirouters met 2,5Gbit/s-ethernet - Vijf rappe routers vergeleken @OlafWeijers

Misschien een beetje laat maar had er eerder even geen tijd voor om het te vermelden, maar er is iets wat mij een beetje stoort aan de review en dat is de meetmethode qua demping. Waarschijnlijk hebben jullie een demping gemeten en deze toegepast tussen de router en client geplaatst. An sich prima, maar er zijn een paar dingen die mij een beetje storen hieraan. Vooral het 'gevoel' om de review in een eigen perspectief te plaatsen. De demping is namelijk enkel voor jullie toepasbaar terwijl vrijwel elke client (en de router zelf) demping kan uitlezen middels RSSI (received signal strength indicator).

Je laptop, tablet en smartphone kunnen dit allemaal wel, overige clients minder maar die zijn niet heel erg van toepassing in dit verhaal, veelal iot devices die toch een paar mbit nodig hebben.

Om een review zoals hierboven toe te passen in een thuissituatie en mezelf af te vragen: is het een upgrade waard? is het vooral handig om te kijken wat bijvoorbeeld de RSSI zonder demping zou zijn of in ieder geval vermelden welke throughput bij welke rssi gehaald werd én wat het ruisniveau was. Op die manier kan je zelf goed kijken naar jouw huidige situatie om te kijken of een upgrade interessant is. Vaak houd men ook rekening met bijvoorbeeld een minimale dekking van -65dBm, dat is een beetje 'de heilige graal' aan minimale dekking terwijl in de reviews bij -65dBm er vrijwel niks over is. Prima om onderling te vergelijken, maar de effectieve gemeten waarde is moeilijker te plaatsen. Als ik weet dat ik thuis -70dBm in de keuken heb en nu snelheid X haal ben ik voor een review ook wel op zoek naar een exemplaar dat ook daadwerkelijk een forse upgrade biedt tov mijn huidige router. Die kan ik zelf testen en obv de review kijken of de aangeboden exemplaren nut hebben om te upgraden.

Last but not least: ik mis welke NIC's gebruikt worden in de review en/of er misschien interesse is om een aantal NIC's te testen in een review. Omdat er niet heel veel zijn is het makkelijk om in een keer het gros van het aanbod te testen. Het is ten slotte tweewegcommunicatie, ook je laptop of desktop heeft zo'n ding en als het belangrijk is kan je je laptop of moederbord uitkiezen obv de prestaties. De gebruikte chipsets worden vaak wel vermeld. Of smartphones ook een dergelijke test zouden moeten ondergaan is aan jullie, dat kan ook per toestel in de eigen reviews meegenomen worden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:42

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Hoi Nox,

Een goede, doordachte vraag! ;)
Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:36:Waarschijnlijk hebben jullie een demping gemeten en deze toegepast tussen de router en client geplaatst.
De demping meten we niet, maar we gebruiken hiervoor in het signaalpad een attenuator, de QuadAtten van Sigent (voorheen Octoscope)
Deze stellen we in op verschillende niveau's van demping en dan meten we wat de resterende doorvoer is. Hierbij is de noisefloor heel laag omdat de test in een kooi van faraday plaatsvindt en we geen ruis toevoegen. Enkel de demping heeft invloed op het signaal.

Je suggestie om de RSSI te loggen is interessant, en goed getimed aangezien we net bezig zijn om wat upgrades door te voeren in het testscript. Op dit moment baseren we onze resultaten op de logs die iPerf3 genereert, daar staat natuurlijk de RSSI niet in vermeld. Dit zal dus apart uitgelezen moeten worden op de clients door het script en later op een goede manier gecombineerd moeten worden. We gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:36:Last but not least: ik mis welke NIC's gebruikt worden in de review
Dat vertellen we niet direct in de review bij de testverantwoording, maar we beschrijven de testopstelling een stuk uitgebreider in het volgende artikel: Zo testen we wifiapparatuur
De netwerkadapters die we gebruiken zijn:

STA's:
TP-Link TX3000E Wi-Fi 6 (Intel AX200, Driverversie: 22.30.0.11)

Trafficgenerator:
Netwerkkaart 1 (on-board, management) Intel X550AT2 10Gbit Driverversie: 4.1.229.0
Netwerkkaart 2 (on-board, dut-lan) ASUS XG-C100C (Marvell AQtion) 10Gbit Driverversie: 2.2.2.0
Netwerkkaart 3 (dut-wan) Intel X550AT2 10Gbit Driverversie: 4.1.229.0
Netwerkkaart 4 en 5 (reserve) TP-Link TX401

Je suggestie voor een vergelijkende NIC test houd ik in gedachten maar ik kan niets beloven, de focus van het testen ligt op dit moment voornamelijk op wifirouters.

Bedankt voor je feedback en als je nog vragen hebt hoor ik het graag 8)