Welke Mikrotik router?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:12
Hoi allemaal!

Ik zoek een?
Router, voor prosumer gebruik, max. WAN snelheid >1Gbs met firewall en de mogelijkheid om een Wireguard VPN verbinding op te zetten naar mijn telefoons en laptop. Het zou helemaal fantastisch zijn als er ook de mogelijkheid is om een Ipsec site-to-site-VPN op te zetten. Meerdere LAN-poorten (4 of 5) zou wel prettig zijn.

Wat is je budget?
max € 300,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie de titel van dit draadje, ik ben érg benieuwd naar de verschillende Mikrotik routers!

Toelichting
De missus en ik zijn verhuisd en het is een mooi moment om mijn oude Draytek-router te vervangen door iets nieuws. Nu zijn, ook hier, best wel wat lieden enthousiast over de routers van Mikrotik en ik word blij van de prijsstelling van Mikrotik. Zoals hierboven genoemd ben ik op zoek naar een router die een tijdje mee kan gaan, ik heb op dit moment een 1Gbps verbinding, dus dat is toch wel de minimale WAN-snelheid (meer is natuurlijk fijner). Verder vind ik het fijn als de Wireguard en Ipsec protocollen ondersteund worden. Meer dan één (1) LAN-poort is prettig.

Natuurlijk kan ik overstappen naar een bijvoorbeeld een DrayTek Vigor 2962, maar ik vind deze nogal aan de prijs en ik denk dat er vast wel een leuker geprijsd alternatief is.. ;)

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten / ideeën zijn!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Beste antwoord (via Bernard0343 op 06-07-2022 08:29)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mikrotik heeft absoluut oplossingen voor je - maar ik denk stiekem dat nu juist niet moment is je huidige router te vervangen. Als dat apparaat nu voldoet en je pas ergens in de toekomst >1Gbps WAN denkt te krijgen, ben je dief van eigen portemonnaie om nu geld uit te geven voor premium functionaliteit die je nog niet gaat gebruiken, in plaats van te wachten tot je het wel nodig hebt en het geheid stukken goedkoper is. Dat geldt zowel voor aanschaf als stroomverbruik - high-end apparaten zijn heethoofden.

Toevallig ben ik zelf ook recent hiernaar gaan kijken, aangezien ik een modem met 2.5GbE aan het testen ben en m'n desktop het ook ondersteunt. Mijn conclusie was dat het inderdaad mogelijk is, maar ik ook beter kan wachten, zelfs als ik deel van de apparatuur (switch) gratis van m'n werk kan lenen. Wat ik wilde was 3x >=2.5GbE (1x WAN, 2x LAN) en verder zo klein en bescheiden mogelijk. Ik heb nu al een MikroTik router (hEX) en ben er erg blij mee, dus MikroTik was een pre.

Dat bestaat (nog) niet. Wat er nog het dichtst in de buurt kom voor een enigszins realistische prijs is inderdaad een MikroTik apparaat: pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN

Helaas is "klein en bescheiden" niet bepaald van toepassing op dit ding. Het heeft helaas maar een 2.5GbE poort en een 10GbE SFP+, maar verder nog 7x GbE, en hele behuizing fungeert als heatsink - wat gelijk indicatie is van verbruik. Om boven en beneden 2.5GbE te krijgen moet ik er een extra switch naast hangen. Die (Netgear MS510TX) kan ik gratis van werk lenen (ik werk overwegend thuis en test nogal eens wat werkgerelateerd), en boven heb ik sowieso een switch nodig - maar stroomkosten zijn voor eigen rekening.

Dat laatste is doorslaggevend geweest voor mij om te wachten aangezien die modem weliswaar 2.5GbE aankan, maar mijn provider dat nog lang niet levert.

Mijn rekensommetje qua verbruik-

Huidige apparatuur dat ik zou vervangen:
- MikroTik hEX 5W
- Netgear GS108E 4W (boven)
-------------------------------------------
Totaal 9W

Nieuwe apparatuur:
- MikroTik RB5009 14W
- Netgear MS510TX 20W (beneden)
- Netgear MS510TX 20W (boven)
----------------------------------------------
Totaal 54W

Verschil = 45W. Continu. Tegen 60c/kWh is dat dus ruim EUR 200 duurder per jaar. Nope. Ik kan kiezen de MS510TX beneden weg te laten aangezien daar nog niets op aangesloten is dat >1GbE nodig heeft, dan is het met 34W verbruik en 25W verschil behapbaarder, maar nog steeds EUR 131 duurder dan nu op jaarbasis. Voor iets dat ik nu nog niet nodig heb.

Ik lees niets van een switch bij jou, dus het komt waarschijnlijk neer op puur je huidige Draytek vs de RB5009. Je geeft niet aan welke je hebt, dus dat valt alvast niet te vergelijken. Die 2962 lijkt met 15W max alvast de RB5009 niet veel te ontlopen, wat niet gek is: hoogstwaarschijnlijk zelfde SoC ;)

Trouwens, nog een laatste waarschuwing: ik gebruik zoals gezegd nu al een MikroTik router en ben er behoorlijk fan van. Maar wat je met zoveel functionaliteit en lage prijs niet kunt verwachten is dat je handje vastgehouden wordt bij het instellen ervan. De leercurve is behoorlijk steil en je moet het eigenlijk alleen willen als je behoorlijke kennis hebt van Linux en networking, of bereid bent die al prutsende op te doen. Geen zin in? Blijf dan weg bij MikroTik.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mikrotik heeft absoluut oplossingen voor je - maar ik denk stiekem dat nu juist niet moment is je huidige router te vervangen. Als dat apparaat nu voldoet en je pas ergens in de toekomst >1Gbps WAN denkt te krijgen, ben je dief van eigen portemonnaie om nu geld uit te geven voor premium functionaliteit die je nog niet gaat gebruiken, in plaats van te wachten tot je het wel nodig hebt en het geheid stukken goedkoper is. Dat geldt zowel voor aanschaf als stroomverbruik - high-end apparaten zijn heethoofden.

Toevallig ben ik zelf ook recent hiernaar gaan kijken, aangezien ik een modem met 2.5GbE aan het testen ben en m'n desktop het ook ondersteunt. Mijn conclusie was dat het inderdaad mogelijk is, maar ik ook beter kan wachten, zelfs als ik deel van de apparatuur (switch) gratis van m'n werk kan lenen. Wat ik wilde was 3x >=2.5GbE (1x WAN, 2x LAN) en verder zo klein en bescheiden mogelijk. Ik heb nu al een MikroTik router (hEX) en ben er erg blij mee, dus MikroTik was een pre.

Dat bestaat (nog) niet. Wat er nog het dichtst in de buurt kom voor een enigszins realistische prijs is inderdaad een MikroTik apparaat: pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN

Helaas is "klein en bescheiden" niet bepaald van toepassing op dit ding. Het heeft helaas maar een 2.5GbE poort en een 10GbE SFP+, maar verder nog 7x GbE, en hele behuizing fungeert als heatsink - wat gelijk indicatie is van verbruik. Om boven en beneden 2.5GbE te krijgen moet ik er een extra switch naast hangen. Die (Netgear MS510TX) kan ik gratis van werk lenen (ik werk overwegend thuis en test nogal eens wat werkgerelateerd), en boven heb ik sowieso een switch nodig - maar stroomkosten zijn voor eigen rekening.

Dat laatste is doorslaggevend geweest voor mij om te wachten aangezien die modem weliswaar 2.5GbE aankan, maar mijn provider dat nog lang niet levert.

Mijn rekensommetje qua verbruik-

Huidige apparatuur dat ik zou vervangen:
- MikroTik hEX 5W
- Netgear GS108E 4W (boven)
-------------------------------------------
Totaal 9W

Nieuwe apparatuur:
- MikroTik RB5009 14W
- Netgear MS510TX 20W (beneden)
- Netgear MS510TX 20W (boven)
----------------------------------------------
Totaal 54W

Verschil = 45W. Continu. Tegen 60c/kWh is dat dus ruim EUR 200 duurder per jaar. Nope. Ik kan kiezen de MS510TX beneden weg te laten aangezien daar nog niets op aangesloten is dat >1GbE nodig heeft, dan is het met 34W verbruik en 25W verschil behapbaarder, maar nog steeds EUR 131 duurder dan nu op jaarbasis. Voor iets dat ik nu nog niet nodig heb.

Ik lees niets van een switch bij jou, dus het komt waarschijnlijk neer op puur je huidige Draytek vs de RB5009. Je geeft niet aan welke je hebt, dus dat valt alvast niet te vergelijken. Die 2962 lijkt met 15W max alvast de RB5009 niet veel te ontlopen, wat niet gek is: hoogstwaarschijnlijk zelfde SoC ;)

Trouwens, nog een laatste waarschuwing: ik gebruik zoals gezegd nu al een MikroTik router en ben er behoorlijk fan van. Maar wat je met zoveel functionaliteit en lage prijs niet kunt verwachten is dat je handje vastgehouden wordt bij het instellen ervan. De leercurve is behoorlijk steil en je moet het eigenlijk alleen willen als je behoorlijke kennis hebt van Linux en networking, of bereid bent die al prutsende op te doen. Geen zin in? Blijf dan weg bij MikroTik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:12
Ha @dion_b ,

Dank voor je uitgebreide antwoord, gelukkig weet ik al het één en ander van Linux en networking, dus dat komt wel goed. De switch heb ik idd buiten beschouwing gelaten, ik moet nog even kijken wat ik daarvoor nodig heb. Nogmaals dank!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk toch een optie gevonden:
https://www.aliexpress.com/item/1005004360072281.html

Review: https://www.servethehome....-5gbe-options-reviewed/7/

Geen MikroTik out-of-the-box, maar het is regulier x86 dus je kunt er RouterOS op draaien. Advies is wel om barebones te kopen en zelf RAM en NVMe SSD erin te zetten, dus het wordt sowieso knutselen...

Oslik blyat! Oslik!