Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 09:24
Mijn vraag

Sinds februari 2019 heb ik een XFX RX580 GTS BE in gebruik.
Een tijd geleden begon deze met knipperen tijdens games, (voornamelijk cities skylines), ook tijdens furmark als ik de power limit >10% zet.

Na het wisselen van Displayport kabel naar HDMI is het knipperen weg. Nu kan ik 30 minuten gamen, aarna bevriest de computer, krijg ik een groen of grijs scherm en kan ik niks meer doen..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Behuizing: Sharkoon QB One pricewatch: Sharkoon QB One
Voeding: Sharkoon Silenstorm SFX Bronze pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W
CPU: AMD Ryzen 2200G
Moederbord: ASrock B450 ITX Fatality pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Videokaart: XFX RX 580 GTS BE pricewatch: XFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Power limit in radeon software verlagen naar -20% is het enige wat lijkt te helpen.
Frequentie verlagen naar stock RX580 (1257MHz) maar met standaard power limit helpt niet.
De temperatuur waarop het vastloopt is ~80c

Furmark met +30% power limit draait prima gedurende 5 minuten.

Kan dit een defecte videokaart zijn, waar kan ik het zoeken?
De spanning op de 12V rail is rond de 11V.

Er is veel over geschreven, er zijn veel RX580 met black screen of vastlopers maar tot nu toe helpt vrij weinig.

Ik hoop dat jullie nog tips hebben, voordat ik een nieuwe videokaart koop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
TweakGr schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:00:
De spanning op de 12V rail is rond de 11V.
Staat dat in de BIOS of heb je dat zelf gemeten? 11V is namelijk buiten de ATX specificatie.

Anyway, de voeding is wel heel brak. Dat is er eentje met double forward en group regulation. Daarmee kun je prima problemen krijgen op de +12V rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 09:24
Djarune schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:02:
[...]
Staat dat in de BIOS of heb je dat zelf gemeten? 11V is namelijk buiten de ATX specificatie.

Anyway, de voeding is wel heel brak. Dat is er eentje met double forward en group regulation. Daarmee kun je prima problemen krijgen op de +12V rail.
Hierbij 2 screenshots, op het mobo 11,6v en op de GPU 11v tijdens load.
En een screenshot bij idle.
Maar laten we zeggen dat de GPU dan 150W gebruikt en mijn CPU 15W onder load. Dan zit ik nog lang niet aan de max van deze voeding. Deze zou 36A op de 12V moeten kunnen leveren.
in de test bij Hardware.info levert hij 11,7V bij 400W belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jebda8z2EmHdpo6jhKoVg5ubLxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uRXpaIg4hNj5PWsi3GTAfT7S.png?f=user_large
Dat is inderdaad vrij laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soU0SYA6-z7JZ61_iaW7S7wnI4A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/glXhL9sStMIjQtCNlC0TBUcX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD3obCOG7XVmMZU8eZh1SRJfKmU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7VLKJvO1tMqof8KoIQ5YtyRY.png?f=fotoalbum_tile

Je leest zo veel dingen over deze GPU, dat je hem moet underclocken, undervolten, er schijnen heel veel mensen problemen te hebben met de RX580 en black screens.

Any way, ik heb nog maar eens met DDU alle drivers verwijderd en daarna opnieuw de nieuwste drivers geinstalleerd.
Vervolgens 3 uur gegamed met radeon settings op -20% energieverbruik en is toen niet uitgevallen. Helaas haal ik dan maar 1100MHz op de videokaart. Maar dan hoef ik in ieder geval geen nieuwe te kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door TweakGr op 06-07-2022 09:39 ]