Vermoeden te hoog gasverbruik in de zomer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Sinds wij onze nieuwe CV-ketel (Nefit proline nxt hrc 30 cw5) hebben laten plaatsen ben ik eens mijn dagelijkse gasverbruik gaan meten.

Afgelopen winter was mijn verbruik een stuk minder dan eerdere winters, maar nu was het natuurlijk ook niet heel koud.

Wat mij echter wel opvalt is het gasverbruik nu, in de zomer, en misschien hebben jullie wel hetzelfde.

In ons huist ligt op de benedenverdieping vloerverwarming (6 maanden terug laten plaatsen), verder geen radiatoren. We koken op inductie, warm water beneden is via een quooker met 15 liter boiler.
De bovenverdiepingen hebben in elke kamer een radiator.
Deze radiatoren zijn voorzien van slimme thermostaatkranen en deze staan allemaal ingesteld op 15 graden.
De woonkamer staat ingesteld op 19,8 graden waar het in deze tijd niet kouder word dan 22 graden.

Op de dagen dat er niemand onder de douche is geweest is er minimaal gasverbruik, boven eord geen warm water verbruikt.
Er is echter wel gasverbruik op deze dagen.

Dit verbruik schommelt tussen 0,7 en 1 m3 gas. Dit lijkt mij veel....

Na dit een paar weken aangekeken te hebben ben ik alles gaan nalopen, en hieruit valt op dat de verwarmingsleidingen van de CV naar de vloerverwarming warm tot heet zijn, dit terwijl er geen warmtevraag is en op de vloerverwarming een thermostaat aanwezig is.

Voor zover ik kan vinden staat de ketel niet in een comfortstand, maar heel zeker weet ik het niet.

Hebben jullie dit ook, of moet ik naarstig op zoek naar een oplossing?

Mijn overall gasverbruik loopt trouwens wel in lijn met voorgaande jaren, maar in die jaren werd mijn huis "dom" verwarmt via radiatoren.

Wabbawabbawabbawabba

Beste antwoord (via KatirZan op 12-07-2022 10:45)

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:23
redwing schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Dan leg je toch even buitenom een draadje van je thermostaat naar de cv? Aangezien het een continue probleem is, weet je dan binnen een dagje wel of het wat helpt of niet.
De TS zou ook de thermostaat bij de CV installatie kunnen leggen met een tijdelijke draad van 1 meter oid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wij hebben een proline NxT HRC 24 CW4 van de (woningbouw vereniging), nog een maat kleiner en het is waarschijnlijk een prutsding.
Het valt mij ook op dat er meer verbruik is in de zomer dan de 30 jaar oude die er eerst hing.
Er is misschien nog een instelling te doen op de ketel.

Tweak!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Even naar het warmwaterbedrijf kijken?

https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Dank, dat zal ik nogmaals even doen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45
CV-Ketel staat in de comfort stand? Dan houdt hij altijd een voorraadje water warm.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23
Dat is de comfort stand, gegarandeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Geen idee naar de oorzaak maar het lijkt wat hoog. Hier is het sluipverbruik 0,1m3 op dagen dat ik niet thuis ben.

De thermostaat zet ik trouwens gewoon op uit in de zomermaanden.

[ Voor 22% gewijzigd door VidaR-9 op 05-07-2022 07:38 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:34:
Geen idee naar de oorzaak maar het lijkt wat hoog. Hier is het sluipverbruik 0,1m3 op dagen dat ik niet thuis ben.

De thermostaat zet ik trouwens gewoon op uit in de zomermaanden.
Ik zet zelfs de hele CV stand uit op de CV ketel. Te vaak gehad dat de 'slimme' software in mijn thermostaat besloot dat er toch verwarmd moest worden hartje zomer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:11
Comfortstand maakt verwarmingsleidingen niet warm…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Ondanks dat je thermostaat op 19,8 graden staat, zou ik is proberen om ‘m helemaal uit te zetten en kijken of dat verschil maakt.

[ Voor 40% gewijzigd door Tux3.14 op 05-07-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ik heb zojuist de comfort stand uit gezet, dan kijk ik even een dag aan. Mocht dat niet werken, dan ga ik het zoeken bij de thermostaat van de vloerverwarming.

De vloerverwarming word aangestuurd door een tado thermostaat, misschien dat ik daar nog iets mee kan...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
Als je toch een boiler hebt bij je keuken dan zou ik hem zeker op de Eco stand laten. heb hier ook dezelfde ketel(uit 2013 dan) met Tado en heb hier een verbruik tussen 0,1 en 0,3m3 met mijn gezin van twee volwassen, baby en een kind.
Ik zou met Tado ook je verwarming gewoon helemaal uitzetten. BIj mij staan in Tado alle radiatoren uit.

Ik hoop wel dat er ergens een bypass is in je CV circuit. Bij mij als ik warm kraanwater tap, wilt hij even de CV pomp laten draaien. Nou zou dat niet ervoor moeten zorgen voor warme leidingen.

De vloerverwarming wordt aangestuurd door de Tado muurthermostaat toch? Je hebt dus een slimme radiatorknop op je vloerverwarmingverdeler en in de kamer een thermostaat op de muur. Vervolgens in de app heb je ze in dezelfde kamer geconfigureerd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:10

_Apache_

For life.

Wij hebben hier een Intergas H28, met zonneboiler. En omdat die zonneboiler warm is van april tm oktober. Staat de CV uit (alsin op 15 graden, geen warmhoud programma ed), en dan is verbruik 0.1-0.2m3 per dag.

We koken nog op gas inderdaad. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00

JME

zeg maar Jamie

KatirZan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:58:
Ik heb zojuist de comfort stand uit gezet
Die stond dus aan. Mysterie opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
com2,1ghz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:04:
Als je toch een boiler hebt bij je keuken dan zou ik hem zeker op de Eco stand laten. heb hier ook dezelfde ketel(uit 2013 dan) met Tado en heb hier een verbruik tussen 0,1 en 0,3m3 met mijn gezin van twee volwassen, baby en een kind.
Ik zou met Tado ook je verwarming gewoon helemaal uitzetten. BIj mij staan in Tado alle radiatoren uit.

Ik hoop wel dat er ergens een bypass is in je CV circuit. Bij mij als ik warm kraanwater tap, wilt hij even de CV pomp laten draaien. Nou zou dat niet ervoor moeten zorgen voor warme leidingen.

De vloerverwarming wordt aangestuurd door de Tado muurthermostaat toch? Je hebt dus een slimme radiatorknop op je vloerverwarmingverdeler en in de kamer een thermostaat op de muur. Vervolgens in de app heb je ze in dezelfde kamer geconfigureerd toch?
Nee, thermostaat van de VVW zit bij ons in de hal, zo is het systeem mooi weg gewerkt. Er loopt een sensorkabel vanaf de tado naar de VVW waarmee word geschakeld. De thermostaat op de VVW is niet slim en is slechts voor warm water toevoer, zo komt deze nooit boven de 35 graden uit.

Mijn verbruik vandaag zit nu op 0,2m3, ik zal vanmiddag nog eens checken.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
KatirZan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Nee, thermostaat van de VVW zit bij ons in de hal, zo is het systeem mooi weg gewerkt. Er loopt een sensorkabel vanaf de tado naar de VVW waarmee word geschakeld. De thermostaat op de VVW is niet slim en is slechts voor warm water toevoer, zo komt deze nooit boven de 35 graden uit.

Mijn verbruik vandaag zit nu op 0,2m3, ik zal vanmiddag nog eens checken.
Kan je ook naar je verbruik kijken per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er kan ook iets verkeerd ingesteld of aangesloten zijn van thermostaat->ketel. Gezien de leidingen warm worden verwacht ik dat er onbedoeld toch een warmtevraag ergens vandaan komt, en dat het niet (alleen) de comfortstand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 18:57
of je driewegklep is stuk. Is het rondom warmwater gebruik dat die leidingen warm worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:30

Petuhr

FreeBSD

datadevil schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:52:
of je driewegklep is stuk. Is het rondom warmwater gebruik dat die leidingen warm worden?
Even warm water vragen ja, en dan leidingen voelen.
Exact hetzelfde gehad een paar weken geleden.

Nadat intern wat vervangen was in de 3-weg klep was dat ook weer OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
datadevil schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:52:
Dit is natuurlijk altijd mogelijk, echter is het een nieuwe ketel en worden de leidingen ook warm als er de gehele dag geen warmwatervraag is geweest.

Ik kan per uur bekijken wat het verbruik is, dus ik hou het in de gaten!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Ik heb zojuist de comfort stand uit gezet, dan kijk ik even een dag aan. Mocht dat niet werken, dan ga ik het zoeken bij de thermostaat van de vloerverwarming.

De vloerverwarming word aangestuurd door een tado thermostaat, misschien dat ik daar nog iets mee kan...
Ik zou er eerlijk gezegd vreemd van opkijken dat je comfort stand er voor zorgt dat ie 0,8 - 1,00 M3 gas per dag verbruikt. Dat is eerder 0,1 - 0,2 oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-04 21:20
Comfortstand zou verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Laatst online: 20:45
_Apache_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:08:
Wij hebben hier een Intergas H28, met zonneboiler. En omdat die zonneboiler warm is van april tm oktober. Staat de CV uit (alsin op 15 graden, geen warmhoud programma ed), en dan is verbruik 0.1-0.2m3 per dag.

We koken nog op gas inderdaad. :)
Vanwege die zonneboiler moet je toch juist de comfortstand van de ketel inschakelen, om legionella tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:10

_Apache_

For life.

theblindman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Vanwege die zonneboiler moet je toch juist de comfortstand van de ketel inschakelen, om legionella tegen te gaan?
Met 3 personen in huis is het verbruik dermate dat ik mij daar geen zorgen over maak.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 10:53

Naar wat heb je aangepast?

Uit of eco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Ik zou er eerlijk gezegd vreemd van opkijken dat je comfort stand er voor zorgt dat ie 0,8 - 1,00 M3 gas per dag verbruikt. Dat is eerder 0,1 - 0,2 oid.
Dit is de comfort stand van onze ketel, 0.02m3 per keertje opstoken.
Dat telt toch leuk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mI72tdX_mTblkjG3yF8XF5CrCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oF0dnFECDF8achrMIReGXPdc.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Als de ketel dat heeft, dan zou ik die ook in zomerstand zetten. Anders de thermostaat een stuk lager. Je loopt nu het risico dat met een koude nacht de verwarming toch gaat stoken. Nergens voor nodig als om 10 uur een lekker zonnetje de kamer in schijnt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Silver7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Naar wat heb je aangepast?

Uit of eco?
Ik heb hem voor nu helemaal uit staan om te zien of dit verbetering toont.

Wat wel is : Ik heb 30 minuten geleden nog de leiding naar de vloerverwarming nagelopen en deze was wederom heet. Het zou zomaar wel eens de thermostaat kunnen zijn....

Iemand suggesties?

Toevoeging, mijn verbruik van afgelopen uren ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPNe4wHp3MA-ppzJj6sEipMIMQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiDpDO6G38xW9HEsYPVHZ27T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door KatirZan op 05-07-2022 10:36 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
KatirZan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Ik heb hem voor nu helemaal uit staan om te zien of dit verbetering toont.

Wat wel is : Ik heb 30 minuten geleden nog de leiding naar de vloerverwarming nagelopen en deze was wederom heet. Het zou zomaar wel eens de thermostaat kunnen zijn....

Iemand suggesties?

Toevoeging, mijn verbruik van afgelopen uren ;

[Afbeelding]
Kun je de thermostaat ook gewoon 'uit' zetten? Ik bedoel dan niet van het stroom af, maar dat er geen temp ingesteld staat.
Is ie trouwens wel goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Ronald.42 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Dit is de comfort stand van onze ketel, 0.02m3 per keertje opstoken.
Dat telt toch leuk op.

[Afbeelding]
Lijkt mij bij jou dus ook iets van 0,2 M3.

Bij mij doet ie het zo'n 0,014M3 per keer, zo'n 5 a 6 keer per dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Tux3.14 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Kun je de thermostaat ook gewoon 'uit' zetten? Ik bedoel dan niet van het stroom af, maar dat er geen temp ingesteld staat.
Is ie trouwens wel goed aangesloten?
Thermostaat is goed aangesloten, dit heb ik gister nogmaals gecontroleerd.

Verbruik op dit moment ligt op zo'n 0,025/0,030 kuub per uur, wat neerkomt op 0,72 kuub per 24 uur / 1 dag.
Een klein beetje warm water verbruik er bij en we zitten al snel op de 1 kuub.

Mijn aanvoertemperatuur staat nu op 50 graden, deze kan ik nog verlagen naar 35/40, maar dat weerhoud de ketel er niet van om de leiding van de ketel naar de vloerverwarming warm te houden...ik vind dit zeer vreemd.

Onderstaand even 2 foto's van mijn vloerverwarmingsunit, misschien kunnen jullie daar wat mee....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnPDb1c3Hnsna3OnwSlYGF8qhnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57IZAMX650BUIjj9LHRtlYz4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOXn2dLuV6JAnljwsn9m-BYVqAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cOjCtsmVaD5yWeQJwYi7MDU.jpg?f=fotoalbum_tile

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06-2023
Hoe wordt de verwarmingsvraag aan je cv ketel gevraagd?
En zit er een bypass in de buurt van je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmAchternaam
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-02 20:25
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad; er bleek een lek in de warmwaterleiding te zitten. Daardoor bleef de ketel verwarmen en daardoor ook de verwarmingsbuis mee te verwarmen.
De indicatoren bij mij waren: watermeter loopt ondanks dat alle kranen uit stonden. Gasmeter laat verbruik zien. Ketel staat op stand warmwateraanvraag volgens het display. Als ik de hoofdafsluiter van de waterleiding dicht zette ging de ketel pas op standby.

Check met verwarming uit en kranen dicht: watermeter, gasmeter, ketelstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Ik heb nog even gekeken in de app, mijn verbruik zit tussen de 0,5 en 0,8m3 per dag en ik heb 2 intergas ketels op de spaarstand staan (2 personen douchen per dag)
Ik heb overigens een Tado thermostaat

Zijn de warmwaterleidingen warm of de cv leidingen? Als het de cv leidingen zijn dan is het niet de comfort stand.
Iets moet de ketel zeggen dat hij moet verwarmen. Kun je niet tijdelijk een gewone domme thermostaat plaatsen? zoals een honeywell round?

[ Voor 39% gewijzigd door BlueSS50 op 05-07-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
rashnu schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:20:
Hoe wordt de verwarmingsvraag aan je cv ketel gevraagd?
En zit er een bypass in de buurt van je vloerverwarming?
Bypass zit naast de unit, deze staat helaas niet op de foto.

Waterlek is het niet, mijn watermeter zie ik niet (onnodig) oplopen...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
KatirZan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Thermostaat is goed aangesloten, dit heb ik gister nogmaals gecontroleerd.

Verbruik op dit moment ligt op zo'n 0,025/0,030 kuub per uur, wat neerkomt op 0,72 kuub per 24 uur / 1 dag.
Een klein beetje warm water verbruik er bij en we zitten al snel op de 1 kuub.

Mijn aanvoertemperatuur staat nu op 50 graden, deze kan ik nog verlagen naar 35/40, maar dat weerhoud de ketel er niet van om de leiding van de ketel naar de vloerverwarming warm te houden...ik vind dit zeer vreemd.

Onderstaand even 2 foto's van mijn vloerverwarmingsunit, misschien kunnen jullie daar wat mee....

[Afbeelding][Afbeelding]
Maar, heb je de thermostaat al een keer uitgezet? Dan zou ie nooit, hoe koud of warm ook een signaal moeten versturen om te verwarmen.
Dit bedoel ik dus; Dus niet spanningsloos, gewoon op uit dat er geen signaal gestuurd kan worden voor verwarmen (tenzij ie defect is... wat in jou verhaal ook een optie is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqpZRCwfUBuHq4SjI2xYqYBk5L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lGkMP9DqtcO0ovIhtqgJ8cq.jpg?f=fotoalbum_large

Een andere vraag wat in mij op komt, stel je zet de ketel uit, zie je dan ook gas verbruik? Niet dat je ergens een lek hebt oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Tux3.14 op 05-07-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Een gaslek maakt verwarmingswater niet warm zonder een signaal van de ketel.

De tip om de thermostaat uit of op zomerstand te zetten is een goede om de warmtevraag vanuit de thermostaat uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Uitschakelen van de thermostaat ga ik nog proberen.

Ik heb ondertussen wel contact gehad met de CV-man en deze komt langs om het vreemde probleem te bekijken. In ieder geval maakte ik uit op zijn verhaal dat dit inderdaad niet hoort.

Over een paar dagen weet ik meer :) (ik zal trouwens wel nog de thermostaat uit proberen, voor hetzelfde geld is dat ding defect....)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Laat je weten wat het uiteindelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Gramser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:11:
Laat je weten wat het uiteindelijk was?
Jazeker, afspraak staat voor aankomende maandag.

Ps. : mijn huidige verbruik staat nu op 0,4 kuub vandaag, gisteren betrof dit 0,789

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:00

thof

FP ProMod
KatirZan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Jazeker, afspraak staat voor aankomende maandag.

Ps. : mijn huidige verbruik staat nu op 0,4 kuub vandaag, gisteren betrof dit 0,789
Hier vergelijkbaar: afgelopen maand 23 kuub, vorige maand 26 kuub.
Maar dat is wel in een jaren 30 woning, 2 personen, elke dag douchen en een 20 jaar oude CV ketel...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
thof schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Hier vergelijkbaar: afgelopen maand 23 kuub, vorige maand 26 kuub.
Maar dat is wel in een jaren 30 woning, 2 personen, elke dag douchen en een 20 jaar oude CV ketel...
Onze woning is zeer goed geïsoleerd, komt uit 1988 en we zijn met zijn vieren. Dus opzich ben ik niet ontevreden, maar het kan minder...naast sluip stroom vind ik sluip gas nog erger...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Er is duidelijk iets mis. Ik kom met een huishouden van 5 personen al weken niet boven de 0,6 m3 uit per dag. Daarin zitten de nodige douchebeurten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
En daar zijn we weer...

De ketel is in ieder geval 100% in orde en de thermostaten ook. De vloerverwarming is een "dom" systeem dus daar is ook niets mis mee.

Wat wel vreemd is, is dat als we de stekker uit de CV trekken, welke naar de kamerthermostaat gaat, dan is uiteraard het probleem opgelost. Laten we de stekker er in, maar halen we de thermostaat er af, dan blijft het een gesloten loop en blijft de ketel verwarmen.

Vermoeden van de cv-boer is nu dat er ergens in de draad van de thermostaat naar de cv iets niet goed zit. Helaas kon hij hem niet vervangen, dus moet maar wat dingen gaan testen vandaag, morgen, nabije toekomst.

Stekker ligt er nu af, er is toch geen warmtevraag. Verbruik is wel meteen 0 :+

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Douchen doe je met koud water? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
KatirZan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:38:
En daar zijn we weer...

De ketel is in ieder geval 100% in orde en de thermostaten ook. De vloerverwarming is een "dom" systeem dus daar is ook niets mis mee.

Wat wel vreemd is, is dat als we de stekker uit de CV trekken, welke naar de kamerthermostaat gaat, dan is uiteraard het probleem opgelost. Laten we de stekker er in, maar halen we de thermostaat er af, dan blijft het een gesloten loop en blijft de ketel verwarmen.

Vermoeden van de cv-boer is nu dat er ergens in de draad van de thermostaat naar de cv iets niet goed zit. Helaas kon hij hem niet vervangen, dus moet maar wat dingen gaan testen vandaag, morgen, nabije toekomst.

Stekker ligt er nu af, er is toch geen warmtevraag. Verbruik is wel meteen 0 :+
Dan leg je toch even buitenom een draadje van je thermostaat naar de cv? Aangezien het een continue probleem is, weet je dan binnen een dagje wel of het wat helpt of niet.

[removed]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
[...]

De TS zou ook de thermostaat bij de CV installatie kunnen leggen met een tijdelijke draad van 1 meter oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Tux3.14 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:43:
Douchen doe je met koud water? :P
Dat staat gelukkig los van elkaar :+
[...]

Dat is wel het plan ja, heb niet veel draad liggen, maar kan het tijdelijk ook met UTP doen, daar heb ik nog wel een paar metertjes van!

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1