Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 20:09
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwF_spuBNWy6DtgVjNU2zHl2qHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V4GPZRjTYGsScK1QuE5MsJVI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2awK3sbb_y7O18sHf7-AkwWXZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr6YN6pFEyyMviN89BO5yfzq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJoun33mbxGf2-qLzRxwTUXFvnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PorD7ZjgRZwfYXOZpxA1YYUJ.png?f=fotoalbum_large

Het dakvlak waar de zonnepanelen op komen heeft een zuid-oost ligging.
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens de tekening zou er een ruimte beschikbaar moeten zijn van ~1330*405, dit is echter alleen boven de dakkapel. Er zou eventueel ook langs de dakkapel gelegd kunnen worden, echter heb ik dit niet meegenomen in de offertes.
Schaduw
Er staan nog geen bomen dichtbij, er zullen wel bomen geplant worden echter zal dit minimaal 10 m vanaf het huis zijn.
Jaarverbruik
Momenteel is het jaarverbruik:
~4800kWh

In het nieuwe huis gaan we gebruik maken van een lucht water warmte pomp. Volgens de beng berekening zal het energieverbruik op de meter liggen rond de ~7700 kWh

Naast de warmtepomp zal er ook een EV laadpunt komen en zullen we naar verwachting 20.000km per jaar auto rijden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er zal een 3 fase aansluiting aanwezig zijn.
Budget en doel
€ 10.000,00 waarbij een zo goed mogelijke dekking van ons verbruik het doel is maar wel met de mogelijkheid om er later nog makkelijk panelen bij te kunnen plaatsen.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Momenteel heb ik een home assistant setup en zou daar graag de data willen bijhouden.
Reeds verkregen offertes
AanbodPanelenOmvormerTotaal wPPrijs excl btwPrijs / wP
22 panelen van 415 wpBlueSun 415 WP Ultra Black semi parallelSofar 8.8 KTL-X 3 phase serieel9130€ 7.655,00€ 0,84
22 panelen van 415 wpJinko JKM415N-54HL4-B 415 Wp, 1722x1134 mm half cells full black monokristallijn zonnepaneelSAJ R5 3 Fase 8-10K 2 MPP-trackers9130€ 9.853,85€ 1,08
22 panelen van 390 wpTrina Vertex S Mono PERC 390 W – All BlackGrowatt MOD 8000TL3-X8580€ 8.496,33€ 0,99
22 panelen van 400 wpDMEGC DM400M10-54HBB/-VDe Zonneplan One omvormer / SAJ R5 3 Fase8800€ 8.939,00€ 1,02

Ik heb bij een aantal andere partijen ook offertes aangevraagd, echter nog geen reactie gehad.
Regio
Gelderland
Vragen
Ik ben niet bekend met de merken en kwaliteit van de verschillende producten in de offertes, ik vroeg mij daarom af of de goedkoopste offerte ook erg inlevert op de kwaliteit? Bij deze offerte lijken ze ook te werken met Jinko panelen en Solis omvormers, ik zou dus eventueel kunnen vragen wat de extra kosten hiervan zijn als deze van aanzienlijke betere kwaliteit zijn?

De beng berekening geeft een, in mijn ogen, redelijk hoog verbruik op de meter en ik vroeg mij af of hier ervaringen zijn met beng berekening en werkelijk verbruik?

||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou als ik jou was je dak volleggen tot je budget op is, zo te zien heb je bij de goedkoopste aanbieder nog aardig wat budget voor extra panelen.

Kijk naar de datasheets en de vermogens garantie van de panelen. De bluesun zit na 30 jaar op 83% en de jinko op 87%. Geeft wel een beeld van de kwaliteit denk ik, maar daar zullen anderen meer over kunnen zeggen.

Home assistant, met zowel zonneplan als growatt een beetje een uitdaging. Zonneplan levert een 4g dongle dus dat kan je alleen via rs485 uitlezen (geen ervaring mee) of een kWh meter ertussen. Growatt zul je een proxy tussen moeten zetten (grott) en dan kan je de data via mqtt uitlezen naar homeassistant. Met de andere omvormers heb ik geen ervaring.

Met nieuwbouw, let goed op je dakpan en of de haak van de leverancier compatible is. Weet je (en niet onbelangrijk de installateur) wat er voor type pan straks op je dak ligt?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Ik heb toevallig zelf ook een setup met Trina Vertex 390 en een Growatt MOD8000TL3-X met een Shine-x wifi adapter welke prima (native integratie) in home assistent verwerkt kan worden.

Je bent wel afhankelijk van de cloud dienst van Growatt.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 20:09
@blackd ik heb bij deze aanbieder een update gevraagd voor zowel panelen van jinko als extra panelen. Ben benieuwd of het dan nog steeds binnen budget is. Wel ben ik benieuwd of er tweakers zijn die ervaring hebben met de sofar omvormer, aangezien de review pagina's die ik had gevonden wel aardig positief maar de vraag is hoe betrouwbaar die sites zijn.

Als ik akkoord ga met een offerte zal ik doorgeven welke dakpannen we gebruiken, dit is nu nog niet ter sprake gekomen.

@The_Cube tevreden met deze combinatie? Aangezien ik bij deze offerte dan ook kan kijken hoeveel het dak vol leggen dan zal kosten.

||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
stefanmarchal schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:45:
@blackd ik heb bij deze aanbieder een update gevraagd voor zowel panelen van jinko als extra panelen. Ben benieuwd of het dan nog steeds binnen budget is.
Je kan natuurlijk ook aangeven dat je tot max 10k ex BTW wil en dan zoveel mogelijk panelen van bepaalde kwaliteit. Maar goed dat je even verder kijkt naar de potentie van je dak!
Als ik akkoord ga met een offerte zal ik doorgeven welke dakpannen we gebruiken, dit is nu nog niet ter sprake gekomen.
Het is meer een waarschuwing dat ik zelf recent een teleurstelling had met een platte lange dakpan op mijn dak en daar is blijkbaar niet goed op gelet bij de online adviesgesprekken, en bij aankomst blijkt het niet te passen... staan er 3 man voor niks bij je op de stoep. Ik moet echt op zoek naar een partij die bepaalde haken levert die goed op mijn dak passen. Aangezien de dakpan niet in een foto te zien is nu, kan ik (en de installateur) daar niks over zeggen. En een nieuwbouwhuis moet er vaak mooi uit zien (en mooi uitzien gaat vaak niet samen met makkelijk om op te werken :D). Als het een extreem platte of lange dakpan is zou ik het checken, als het gewoone traditioneel model is dan maak ik me niet zo'n zorgen.

Aanvulling op de Growatt omvormer icm Home Assistant: mijn broertje heeft een growatt hangen maar vond de site van Growatt onstabiel, heeft daarom voor grott als proxy gekozen. Zelf ben ik ook voorstander van zoveel mogelijk lokaal en onafhankelijk van de cloud. Ik heb zelf nu een Solax omvormer hangen en daar kan ik direct koppelen met de Wifi dongle vanuit HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
@The_Cube tevreden met deze combinatie? Aangezien ik bij deze offerte dan ook kan kijken hoeveel het dak vol leggen dan zal kosten.
Ja ik ben er tevreden mee, ik heb ze echter nog maar 2 maand liggen dus veel kan ik er niet over zeggen. Intergratie met native met Home Assistant heeft het bij mij 2 keer niet gedaan. De eerste keer lag het dasboard er uit waar de intergratie tegen praat, dat was na een dag weer klaar. Data achteraf in Home Assistant gezet zodat mijn dashboard bleef kloppen
De 2e keer was omdat Growatt aanapssing heeft gedaan hoe de API aangesproken moest worden. Gezien de community best groot is, was dat snel gevonden en aangepast (2 dagen) ook daarna handmatig de gemiste info in Home Assistant gezet. De intergratie kan nu alleen nog wattage en opbrengst weergeven, dat word als het goed is ook nog voltages van verschillende strings enz, dat werkt nu niet.

Wel ben ik het met blackd eens dat offline intergratie mijn voorkeur zouden hebben, maar volgens mij (correct me if i am wrong) gaat bij de grott proxy ook de data niet meer naar growatt en kan je de growatt app ook niet meer gebruiken? En als je installateur bijvoorbeeld een account heeft voor jou plant ziet die ook niks meer?

@blackd Ik heb zelf ook een Solax inverter voor mijn 4 door de bouwer geleverde panelen, die lees ik uit via een API get (ook via de cloud app van Solax)

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
De grott proxy stuurt ook de data naar growatt servers. Je ziet de data dus nog steeds in de app, daarnaast kan het verstuurd worden via mqtt en je kan je eigen data verwerking schrijven. Mijn broertje tuft een eigen CSV uit die hij vervolgens visualiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:42
Ga idd voor nog wat extra panelen. Wanneer de saldering afgebouwd wordt gaat het percentage wat je kan salderen over hoeveel je terugleverd. Dus hoe meer je produceert en terugleverd des te langer je het winter verbruik mag salderen.

En tot die tijd kan je het ook nog voor mooi prijsje verkopen.
Pagina: 1