Foto's
Huidig dak::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lcUPIqfIwKOzSRDqk2Cfiyuj.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Is beperkt door een dakkapel, de uit- en instroomopeningen van ventilatiesystemen en schaduw van het dak van de buren.Dak is gelegen op oosten en dakhoek is ~40 graden.
Schaduw
Harde schaduw vanaf 1 oktober tot 1 maart door dak van de buren.Jaarverbruik
Verbruik ongeveer ~1500 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
~3000 EUR. Doel is het dak volledig vol te leggen en opwek te maximaliseren.Wie gaat het project uitvoeren
Extern bedrijf. Ik doe mee met de collectieve actie van Vereniging Eigen HuisBijhouden van data
Ja belangrijk. Doe ik al voor mijn bestaande installatie aan de voorzijde van het huis met Youless/PVOutput.Reeds verkregen offertes
Een offerte ontvangen via collectieve zonnepanelenactie Vereniging Eigen Huis.Offerte:
6x JA Solar 390W Full Black JAM54S31-390/MR
4x APS Micro Omvormer DS3-L, inclusief ECU-R en 4x verbindingskabel
Incl installatie. geen aanpassing meterkast nodig.
Prijs: 3678 EUR (1.57 EUR/Wp)
Verwachte opbrengst: 1558 kWh/jaar
Voorstel opstelling
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qw5ABqNJ5DpaMy4uod2UcA9J.jpg?f=user_large)
Regio
Den HaagVragen
- Waar wordt de installatie op aangesloten? Komt er een kabel naar de meterkast of wordt de installatie op een aanwezige PV-verdeler aangesloten. (Op PV-verdeler zit een bestaande installatie en de warmtepomp). Dit ga ik bij installateur navragen.- Waarom geen 6x APS DS3-L? Schaduw in de winter is toch behoorlijk. Ga ik ook navragen bij de installateur.
- Als check even op de website van APS de compatibiliteit van de panelen met de DS3-L nagegaan link. Invoerdata zijn NOCT data trouwens.
Wat me niet duidelijk is, is wat de temperaturen zijn welke gevraagd worden. Zijn dit paneel- of buitentemperaturen?
Als ik uitga van paneeltemperaturen geeft hij aan dat de DS3-L niet compatible is met het paneel bij hogere paneeltemperaturen (>36 graden). Bij temperaturen hoger dan 36 graden Celsius zakt de Vmpp blijkbaar teveel (naar 28 V). Dit is apart, omdat de datasheet van de DS3-L aangeeft dat het Vmpp bereik 25-55 Volt is... paneeltemperaturen van >36 graden Celsius gaan we wel krijgen op een warme zomerdag.
Ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Voer ik het goed in?
:strip_exif()/f/image/Jm7TnhBLdpWqjuMDG1KgKdFN.jpg?f=fotoalbum_large)
- Ik vraag me af of een kleine stringomvormer of het gebruiken van de tweede ingang op mijn bestaande Goodwe 3600D-NS niet een beter idee is. Dit heb ik bij de offerteaanraag aangegeven als wens, maar hier heeft de aanbieder niets mee gedaan (zonder opgaaf van redenen). Deze heeft schduwfunctie en heeft een mppt bereik van 80-550V. Full-load MPPT range is trouwens 180-550V. Bij drie panelen in de schaduw op een winterdag denk ik dat ik nog 3x ~31V = 93V over heb. Is dit een serieuze optie of niet?
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO