Actie camera's & waardige GoPro alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 19:28
Ik zoek een?
Nieuwe actioncam

Wat is je budget?
max. €200

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Video expressies op te nemen op vakantie, backpacken, outdoor activiteiten of met motorrijden.

Rond 2006 heb ik eens een SJcam M10+ aangeschaft. Een kleine compacte actioncam die in die tijd naar mijn mening een waardig alternatief was van de toenmalige GoPro's. Met vele mogelijkheden en opties, redelijk scherp en goed beeld, en robuust/compact. En dat voor destijds nog geen €70 via Aliexpres. Terwijl een GoPro toen ook al snel over de €200 zat.

Echter voelt de camera nu wel een beetje achterhaald en onhandig vanwege het kleine schermpje, het niet gebruiksvriendelijke menu en alle opname mogelijkheden zitten tezamen met het menu in een loopje achter de modeknop.

Dit heeft er bij mijn laatste reis voor gezorgd dat ik kennelijk en per ongeluk de camera gereset had en waardoor alles weer naar de fabrieksinstellingen was gegaan. Waardoor 3min. looprecording en de timestampfunctie ook geactiveerd werden (best een vreemde keuze om dit als standaard keuze te gebruiken). Dit resulteerde er in dat de opnames op mijn laatste 3 SD-kaarten "verpest" waren. Die Timestamp is nogal behoorlijk irritant en viel eigenlijk niet te zien op het kleine schermpje. Pas thuis op de laptop viel het op. Best wel balen en zonde...

Ik vind het nu dan ook wel mooi om voor een vervanging te kijken. Ik heb al bij verschillende winkels en op verschillende websites gekeken. Ook reviews en tests zijn mij niet ontgaan. Maar er is tegenwoordig zoveel op de markt zodat je door de bomen eigenlijk het bos niet meer ziet. En iedere fabrikant vind zijn eigen product natuurlijk het beste GoPro alternatief.

Wanneer je zoekt op "GoPro alternatives" dan valt het op dat SJcam tegenwoordig ook erg aan de prijs is geraakt, en dat terwijl de kwaliteit volgens reviews ook niet meer lijkt te zijn wat het geweest is. Een ander merk wat me tijdens het zoeken heel erg opgevallen is, is Akaso. Een merk die met haar camera's aardig in balans lijkt te zitten qua specs en prijs.

Ik heb inmiddels al een "Akaso V50X" besteld gehad, een camera die bij vele reviews toch wel heel erg positief naar voren komt. Maar heb de camera eigenlijk na 2 dagen al terug gestuurd omdat ik hem toch maar matig vond. Het menu i.c.m. met het touchscreen en de mogelijkheid om ook alles met de knoppen te bedienen is super goed bedacht. Maar op b.v. 1080p/60fps (wat ik een mooie balans tussen kwaliteit en data vind), vond ik deze camera maar matig. Met hetzelfde vergelijksmateriaal presteerde mijn 2006 M10+ zelfs nog beter.

Vandaar dat ik dacht hier maar eens topic te openen om eens te kijken wat de ervaringen van andere met vergelijkbare of alternatieve actie camera's zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Dat mag in Foto en video koopadvies: CEK > FVK

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Ik geef deze een kickje, ik heb vrijwel dezelfde vraag als de TS alleen kwam ik bij de Akaso ek7000 uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Sneezzer op 10-09-2022 13:51 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockel83
Sneezzer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:50:
Ik geef deze een kickje, ik heb vrijwel dezelfde vraag als de TS alleen kwam ik bij de Akaso ek7000 uit.
Ik heb inmiddels ook nog de Akaso Brave 6 uit geprobeerd. Maar ook weer retour gezonden. Zelfs die viel me nog tegen wanneer vergeleken met precies dezelfde opnames op de SJcam M10+, een veel oudere camera.
1080P op die SJcam zag er zelfs nog bijna beter uit dan 4K op de Akaso. 1080P viel me op de Akaso oo kal erg tegen, en dat terwijl de bestands grootte van vrijwel exact dezelfde opname bijna 2 maal zo groot was op de Akaso. Ik heb me voorgenomen om nu weg te blijven en ben nu verder voor een alternatief aan het kijken.

Wat de prijs eigenlijk ook weer meteen opdrijft. I weet niet wat het is, maar de budget actie camera's van nu, lijken niet meer de budget actie camera's van zo'n 6 jaar geleden te zijn. Terwijl je toch wel verwacht dat dingen verbeteren in een dergelijk tijdsbestek.

Ben ondertussen uitgekomen bij de SJcam SJ10+ (€200). En gister is de DJI Osmo Action 3 uitgekomen voor een adviesprijs van €350. Dus verwacht dat de komende tijd de DJI Action 2 wel eens voor leuke prijzen in de uitverkoop zou moeten kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Ik ben de knop doorgehakt, het wordt de dji osmo action 3

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een rolleicamera. Geluid valt wat tegen, voor de rest wmb een prima ding.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
Sneezzer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:15:
Ik ben de knop doorgehakt, het wordt de dji osmo action 3
Die zit ik nu ook te overwegen inderdaad. Op amazon.de zag ik hem al voor een tientje beneden de adviesprijs voorbij komen. En de action 2 zit overal nog steeds rond de €250 / €300. Voor die paar tientjes verschil ga ik zelf inderdaad ook liever voor de action 3.

Die Osmo Action (1) is ook nog wel te vinden zag ik, maar die is dan net zo duur als de 3. Kennelijk willen ze graag met die "oude" meuk blijven zitten :+
Keuze is dan een stuk makkelijker gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Update:

Ben nu uiteindelijk voorde Action 3 gegaan. De Action 3 is op het moment op Amazon.nl voor €300 te koop. Voor mij in ieder geval een no-brainer voor een camera die net een paar weken op de markt is, en het met dit bedrag bijna gelijk is aan de voorganger, de Action 2.

Was toch al geef fan van de Action 2, met de niet waterdichte modulaire combinatie zonder case. En de niet verwisselbare accu's (zonder meteen de hele batterij unit te moeten vervangen/omruilen. De waterdichte case zit er niet eens bij zie ik trouwens nu, dus wanneer je die er nog eens bij koopt kom je al bijna op dezelfde prijs uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Rockel83 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 04:54:
Update:

Ben nu uiteindelijk voorde Action 3 gegaan. De Action 3 is op het moment op Amazon.nl voor €300 te koop. Voor mij in ieder geval een no-brainer voor een camera die net een paar weken op de markt is, en het met dit bedrag bijna gelijk is aan de voorganger, de Action 2.

Was toch al geef fan van de Action 2, met de niet waterdichte modulaire combinatie zonder case. En de niet verwisselbare accu's (zonder meteen de hele batterij unit te moeten vervangen/omruilen. De waterdichte case zit er niet eens bij zie ik trouwens nu, dus wanneer je die er nog eens bij koopt kom je al bijna op dezelfde prijs uit d:)b
Ik vind de Action 3 niet goedkoper dan 359 euro op amazon.nl, heb je een linkje? :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
SnoeiKoei schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Ik vind de Action 3 niet goedkoper dan 359 euro op amazon.nl, heb je een linkje? :)
Die actie was helaas maar van korte duur. Zie hier:
https://nl.pepper.com/aan...-3-standaard-combo-251461

Maar misschien dat je er helemaal niet getreurd over hoeft te zijn, want zoals het nu blijkt is er een productiefout met de scherptestelling. Veel mensen verwachten dat dit een fysiek probleem zal zijn wat niet met een update opgelost zal gaan worden.

Die van mij word volgende week vermoedelijk geleverd. Wil hem ook weer niet annuleren maar wil ook geen "beta" versie haha
€300 is genoeg geld. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Rockel83 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Die actie was helaas maar van korte duur. Zie hier:
https://nl.pepper.com/aan...-3-standaard-combo-251461

Maar misschien dat je er helemaal niet getreurd over hoeft te zijn, want zoals het nu blijkt is er een productiefout met de scherptestelling. Veel mensen verwachten dat dit een fysiek probleem zal zijn wat niet met een update opgelost zal gaan worden.

Die van mij word volgende week vermoedelijk geleverd. Wil hem ook weer niet annuleren maar wil ook geen "beta" versie haha
€300 is genoeg geld. :X
Ouch, dat klinkt niet gunstig. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
SnoeiKoei schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Ouch, dat klinkt niet gunstig. :X
Nee inderdaad! Dus ben er al zuur van...
Al heb ik de camera nog niet binnen. Misschien valt het mee en zal ik wel een goed exemplaar hebben. Maar moeilijk om daar zeker van te zijn zonder goed referentiekader.

Gelukkig bij Amazon besteld. 30 dagen zichttermijn, en daarna nog 30 dagen te tijd om te retourneren. Dus als ik wel een probleem heb en het zo lang mogelijk rek, dan zijn we tegen die tijd minimaal 2 maanden verder en hoop ik tegen die tijd eigenlijk een model te gaan krijgen waar het potentiele probleem bij verholpen is.

Maar weer, eerst maar eens zien of ik een probleem heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Rockel83 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 03:48:
[...]

Nee inderdaad! Dus ben er al zuur van...
Al heb ik de camera nog niet binnen. Misschien valt het mee en zal ik wel een goed exemplaar hebben. Maar moeilijk om daar zeker van te zijn zonder goed referentiekader.

Gelukkig bij Amazon besteld. 30 dagen zichttermijn, en daarna nog 30 dagen te tijd om te retourneren. Dus als ik wel een probleem heb en het zo lang mogelijk rek, dan zijn we tegen die tijd minimaal 2 maanden verder en hoop ik tegen die tijd eigenlijk een model te gaan krijgen waar het potentiele probleem bij verholpen is.

Maar weer, eerst maar eens zien of ik een probleem heb.
Ik mag hopen dat als er een serieuze productiefout is DJI daar een corrigerende actie (lees: recall) op onderneemt. Maar idd, eerst zien of je een probleemexemplaar hebt. Hopelijk niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
SnoeiKoei schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik mag hopen dat als er een serieuze productiefout is DJI daar een corrigerende actie (lees: recall) op onderneemt. Maar idd, eerst zien of je een probleemexemplaar hebt. Hopelijk niet. :)
Er zijn wat heel kritische berichten en filmpjes te vinden op o.a. het DJI-forum en Youtube etc.
Je vind vergelijkingen waarbij de Action 3 qua helderheid/focus echt onderdoet in vergelijk met GoPro's, Action 1, en zelfs budget cams als de de Akaso Brave 8.
En dat laatste is echt niet god hoor haha. Nouja eigenlijk is het al niet goed als je op de derde versie zit en je allereerste camera van twee à drie jaar geleden nog scherper beeld geeft.

Er lijkt heel wat aan de hand te zijn als je die video's en forum berichten moet geloven. Maar het zijn er eigenlijk maar een handje vol.

Wanneer je op b.v. amazon.de kijkt, dan zie je dat er alleen daar al bijna 7.000 verkocht zijn. Dus wereldwijd gezien zijn het er vast al tien duizenden. In slechts 2 van die 7.000 reviews hebben mensen het over focus/ fokus. Dan ga je je eigenlijk wel afvragen of er überhaupt wel een (groot) probleem is.

Wie zal het zeggen.

Ik krijg mijn camera in de loop van komende week zoals het er nu naar uit ziet. Het is alleen lastig om te testen wanneer je geen goede vergelijking hebt. Ik heb hier nog een SJcam M10+ van $60 en dik 6 jaar oud liggen. Als die nog scherper beeld gaat geven met dezelfde opname als de Action 3, dan is dat echt geen goede reclame voor DJI 8)7

Volgens het DJI-forum lijkt het er trouwens niet op dat ze massaal inzetten op een "recall". En ze proberen het nu te "fixen" met updates. Maar wanner er echt een calibratiefout gemaakt is met het brandpunt lens tot sensor (wat men denkt), dan krijg je dit ok niet opgelost met firmwareupdates. Het lijkt er op dat men met de laatste firmware het beeld digitaal probeert verscherpen. Maar dit is natuurlijk nooit de oplossing wanneer het brandpunt niet goed gekalibreerd is. Het lijkt dan alleen scherper. Misschien om de meute maar tevreden te houden. En daarmee een totale "recall" te voorkomen. Want dat zou echt geen goede reclame voor DJI zijn. GoPro had zich dat wel kunnen permiteren, maar DJI niet denk ik. Zeker niet na de Action 2. Dat was eigenlijk ook al niet een al te best ontwerp.

[ Voor 20% gewijzigd door Rockel83 op 15-10-2022 04:15 ]

Pagina: 1