Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:03
Eerst maar even concreet de vraag. Is een USB-C poort op een monitor het waard of niet?

---------------------------

Momenteel ben ik in het bezit van een LG 4K monitor in combinatie met een Lenovo Legion laptop.

Omdat ik merk dat ik altijd met ruimte loop te klooien op mijn scherm (JIRA, Confluence, Slack, Microsoft To-Do, etc.) en twee losse schermen (laptop scherm en monitor) vanwege het grootte verschil niet praktisch vind, ben ik in dubio om een ultrawide aan te schaffen.

Na veel uitzoeken/puzzelen is de eindsprint tussen een tweetal monitoren:
pricewatch: Dell UltraSharp U3421WE Zwart
pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart

De huidige LG monitor is voorzien van een USB-C poort, waardoor ik met 1 kabel al mijn hardware (keyboard, microfoon, USB speakers) met 1 kabel kan verbinden met mijn laptop. Opladen gaat vanwege het vermogen van de laptop niet, daarvoor sluit ik de normale adapter aan.

De Dell Ultrasharp monitor heeft ook een dergelijke USB-C PD poort. Zelfs een sterkere waardoor ik wellicht in de toekomst (als er een andere werklaptop komt) ook de stroomvoorziening via diezelfde kabel kan regelen (misschien dat hij m'n Lenovo zonder al te zwaar werk ook wel trekt).

De LG Ultragear heeft geen USB-C, maar wel een "normale" USB upstream poort, dus de externe hardware kan ik blijven koppelen met 1 kabel aan de laptop. Stroomvoorziening van een latere laptop zal dan echter geen optie zijn.

Zie ik nog iets anders over het hoofd met betrekking tot USB-C? Of is dat het wel?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een alternatief kan een USB-C docking station zijn, dan heb je meer keuze uit monitoren en hoef je ook minder kabels naar monitoren toe te trekken. Ik heb zelf mijn laptop op een USB-C docking station aangesloten waar ik ook mijn muis en toetsenbord op heb aangesloten tezamen met twee monitoren.

Zijn ook niet de goedkoopste apparaten maar wel wat flexibeler.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:16

Sorbo

Uw hulp in huis!

USB-C op een monitor is prettig, maar de functionaliteit is ook toe te voegen aan monitoren die het niet hebben door middel van een dock.

Voordelen van een dock zijn:

- Meer keuze qua monitoren
- Vaak kunnen ze net wat meer prik leveren dan monitoren met USB-C poort (tot ongeveer 100W uit mn hoofd)
- Meerdere monitoren met het dock kunnen verbinden, en die vervolgens met 1 USB-C kabel aan je laptop hangen.

Daarnaast is een ultrawide prettig, maar levert het maar relatief weinig extra schermruimte op. Sterker nog: als je je 4K monitor op dit moment op 100% scaling gebruikt, ga je er zelfs op achteruit in bruikbare ruimte.

Mocht je meer bruikbare schermruimte met 1 monitor willen, dan zul je naar een ultrawide met hogere resolutie moeten kijken, of naar een grotere 4K monitor zodat je op 100% scaling kunt werken als je monitor daar nu te klein voor is.

Mocht je geen bezwaar hebben tegen meerdere monitoren, dan zou ik gewoon een tweede monitor naast je huidige neerzetten, dat is de goedkoopste optie en levert je de meeste extra schermruimte op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PdeBie
@Tsurany Ik heb er geen bezwaar tegen om kabels naar mijn monitor te trekken. Loopt toch allemaal langs mijn monitorarm met klittenband. Zie je vanaf de werkplek niets van.

@Sorbo Ik wil het liefst gewoon 1 monitor. Zo'n rand tussen de schermen vind ik maar storend.
Ik heb de 4K monitor nu overigens op 150% scaling, omdat ik het anders simpelweg niet kan lezen en ik zit op ongeveer 50cm van het scherm af (en ja, ik heb ook een bril B) ;) ).

• PdeBie
Inmiddels is de nieuwe monitor aangeschaft. Het is toch de pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart geworden gezien de prijs.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee