Uitbreidkaart voor NVMe in PCIe 2.0 slot ipv. PCIe 3.0 slot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 00:53
Dag allen!

Het is weer zo ver... mijn workstation zit volgepropt. Gezien de prijzen van SSDs tegenwoordig is dit geen probleem meer. Een TB kost nu minder dan een dagje werken. Daarvoor kan je het niet laten liggen natuurlijk.
Wat wél een probleem is, is dat mijn SATA slots op zijn.

Ik had gehoopt hier een extender voor te kunnen vinden, maar het enige bruikbare dat ik in de pricewatch vond had een zeer slechte review. Daar maak ik maar een bocht om dan.

Nu, wat ik wel terugvind zijn extenders naar M2, voor een NVMe SSD. En misschien wordt het eens tijd dat ik mee ga met mijn tijd, en niet blijf hangen bij SATA?

De meeste extenders hebben een PCIe 3.0 x4 interface. Ik vermoed dat ik deze al kan schrappen, omdat mijn moederbord enkel PCIe 2.0 x1 heeft. (Corrigeer me indien deze aanname al fout is.)

Nu.... ik vond wel deze: https://tweakers.net/pric...with-heatsink-cooler.html. Deze heeft een PCIe x16 aansluiting. En daar heb ik nog wel wat slots van over.
Alleen... er staat dat deze PCIe 3.0 x16 zijn, terwijl mijn moederbord slechts PCIe 2.0 ondersteunt.

Gaat dit werken? Of is dit volledig incompatibel? Ter info, dit is mijn huidige moederbord:https://tweakers.net/pric...p8z68-v-le/specificaties/. Het is al een oldtimer te noemen, maar voldoet nog altijd meer dan ruim aan mijn behoeften!
Als dit werkt, maar met snelheidsverlies dan is dit aanvaardbaar voor mij. Ik heb absoluut geen 3GB/s nodig.

Zijn er eventueel alternatieven die ik over het hoofd zie? Een SATA SSD is zeker ook nog een optie, als er (betaalbare) mogelijkheden zijn om deze aan te sluiten op PCI, PCIe x1 of PCIe x16.

Alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Huidige ssd vervangen door groter exemplaar? Bvb qvo series van Samsung(gaan tot 8 TB)

Of een deftige NAS neerzetten met veel opslag.

[ Voor 22% gewijzigd door skelleniels op 04-07-2022 21:06 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
skelleniels schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:06:
Huidige ssd vervangen door groter exemplaar? Bvb qvo series van Samsung(gaan tot 8 TB)
Mhmmm... bij deze super voor de hand liggende optie had ik eigenlijk nog niet eens stilgestaan...
Ik moet toegeven... het is vooral mijn luiheid die me hier van weerhoudt. Ik heb op dit moment niet echt de fut om mijn hele Arch install en rice weer vanaf 0 opnieuw te gaan maken.
Maarrr... SSD's kan je tegenwoordig clonen, toch? Is dat zo eenvoudig als `dd if=/dev/sda of=/dev/sdb`? Of heb ik er specialere tooltjes voor nodig?
Google zegt me dat het voldoende is, maar heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee...
Of een deftige NAS neerzetten met veel opslag.
Onze 12TB NAS is inderdaad hoognodig aan een upgrade toe. Die zit al enkele jaren vol. Maar dat is een upgrade voor een andere keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Hoe ziet je huidige setup eruit? Heb je één of meerdere SSD/HDD's?

Voor het klonen van data naar een nieuwe SSD levert Samsung altijd een migratietool mee. In principe is het gewoon je bestandssysteem overzetten van de ene naar de andere schijf. Soms is het echter wel beter om op de nieuwe schijf gewoon fris te beginnen om eventuele problemen te voorkomen. Daarnaast kan je het altijd proberen, mocht het niks worden kan je altijd nog opnieuw beginnen.
Opifex schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:09:
Nu.... ik vond wel deze: https://tweakers.net/pric...with-heatsink-cooler.html. Deze heeft een PCIe x16 aansluiting. En daar heb ik nog wel wat slots van over.
Alleen... er staat dat deze PCIe 3.0 x16 zijn, terwijl mijn moederbord slechts PCIe 2.0 ondersteunt.

Gaat dit werken? Of is dit volledig incompatibel? Ter info, dit is mijn huidige moederbord:https://tweakers.net/pric...p8z68-v-le/specificaties/. Het is al een oldtimer te noemen, maar voldoet nog altijd meer dan ruim aan mijn behoeften!
Als dit werkt, maar met snelheidsverlies dan is dit aanvaardbaar voor mij. Ik heb absoluut geen 3GB/s nodig.
Op de website van de fabrikant staat dat deze backwards compatible is met PCIe Gen 2. Dus dat zou opzich moeten werken, uiteraard met prestatieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
skimine schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:40:
Hoe ziet je huidige setup eruit? Heb je één of meerdere SSD/HDD's?
2x SSD, 2x klassieke HDD
Voor het klonen van data naar een nieuwe SSD levert Samsung altijd een migratietool mee.
Ik neem aan Windows only?
In principe is het gewoon je bestandssysteem overzetten van de ene naar de andere schijf. Soms is het echter wel beter om op de nieuwe schijf gewoon fris te beginnen om eventuele problemen te voorkomen.
Problemen zoals?
Daarnaast kan je het altijd proberen, mocht het niks worden kan je altijd nog opnieuw beginnen.

[...]

Op de website van de fabrikant staat dat deze backwards compatible is met PCIe Gen 2. Dus dat zou opzich moeten werken, uiteraard met prestatieverlies.
Heb in tussentijd gewoon de SSD besteld. Heb besloten om gewoon één van de oude HDD's te verwijderen, en die via een SATA-USB converter aan te sluiten. Dan hoef ik niets aan m'n setup te veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Dacht het wel.
Problemen zoals?
Dacht dat het bestandssysteem vaak wat optimalisaties heeft voor een specifieke schijfconfiguratie. Dat kan vervolgens minder optimaal werken op de nieuwe schijf. Maar dat was mogelijk meer een probleem bij HDD naar SSD klonen.
Heb in tussentijd gewoon de SSD besteld. Heb besloten om gewoon één van de oude HDD's te verwijderen, en die via een SATA-USB converter aan te sluiten. Dan hoef ik niets aan m'n setup te veranderen :)
Klinkt als een praktische oplossing. Hoop dat je er veel plezier van beleeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Opifex schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:09:

Gaat dit werken? Of is dit volledig incompatibel? Ter info, dit is mijn huidige moederbord:
Die PCIe adapters voor M.2 in een PCIe slot werken. PCIe is backwards compatible. Je hoeft zelfs niet alle lanes te gebruiken, je kunt zelfs een x1 adapter gebruiken. Ik heb er twee van Orico voor mijn oude ssd's.
Natuurlijk verlies je bandbreedte, en je kunt niet opstarten vanaf dat apparaat omdat je moederbord dat niet ondersteund.
Maar je OS kan het wel mounten.

Een grotere sata ssd kopen en clonen lijkt mij inderdaad een betere optie.
Pagina: 1