Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:24
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voor een goede vriendin van mij die in september aan een nieuwe opleiding gaat beginnen. Het betreft de opleiding apothekersassistent. Er is één specifiek programma dat erop moet kunnen draaien en dat is Pharmacom. Ik kan helaas nergens vereiste specificaties vinden voor dit programma. De opleiding zelf eist een windows-laptop. Tot slot zou m'n vriendin er graag Minecraft Java op willen spelen

Wat is je budget?
Zelf gaf ze €400-€500 aan, maar ze is bereid tot €600 te gaan als dit een betere laptop oplevert die langer meegaat (minstens 3 jaar zonder merkbare achteruitgang)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal elke dag op de fiets mee worden genomen naar school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben zelf altijd te spreken geweest over Lenovo en minder over Asus. Echter weet ik dat elk merk goede en minder goede series heeft. Merk maakt dus niet uit.

Haar opleiding hanteert de volgende eisen voor een laptop:
- 15" scherm
- Minimaal een i5
- Minimaal 256gb SSD
- Minimaal 8gb geheugen
- Windows 10 of 11

Daar wil ik zelf de volgende wensen aan toevoegen:
- 16gb geheugen
- Stevige behuizing
- Onder de 1.8kg
- Gaat een werkdag mee op een accu

Dit is dus allemaal niet zo spannend. Zelf heb ik de volgende laptop gevonden: pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ALC05 (82LN005CMH). Op YT zag ik al dat de igpu van deze laptop prima is voor Minecraft, dus dat is top. Echter is deze meteen aan de bovenkant van het budget en ik vroeg me af of er misschien een betere keuze te maken is. Daarnaast ben ik erg teleurgesteld dat bij deze laptop het geheugen niet uitgebreid kan worden.

Mijn vragen zijn dus:
- Zou de bovenstaande laptop een goede keuze zijn?
- Hebben jullie nog tips voor een degelijke laptop?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
pricewatch: ASUS Vivobook 15 OLED K513EA-L11993W

Wat vind je van deze?
Accu een werkdag mee is een lastige, hangt af hoe erg het gebruikt wordt.

Het is denk vooral van belangrijk om te weten welke specs er nodig is voor de opleiding. Wellicht bij de school zelf vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Zelf gaf ze €400-€500 aan, maar ze is bereid tot €600 te gaan als dit een betere laptop oplevert die langer meegaat (minstens 3 jaar zonder merkbare achteruitgang)
Over het algemeen ga je dat wel redden met iets uit die prijsklasse. De kans is zelfs groot dat de laptop wel 5 jaar of langer mee kan, afhankelijk van hoe goed de accu het blijft doen.

Pharmacom lijkt database-software te zijn, als ik even snel door de pagina's die google me biedt heen scan. Dan is de kans groot dat het zelfs op een machine uit het Windows XP-tijdperk nog prima draait. Daar zou ik me niet te veel zorgen om maken. :)

Met laptops geldt vaak wel "goedkoop is duurkoop", vaak is er net even een bepaalde prijsklasse waarbinnen de bouwkwaliteit iets omhoog gaat. Al zijn aluminium behuizingen tegenwoordig wel een stuk gangbaarder ook in de lagere prijsklassen. Ik heb de indruk dat de prijsrange tussen de €500 en €750 tegenwoordig hele degelijke producten biedt.

Waar je verstandig aan doet is om ook even uit te zoeken wat de repareerbaarheid is van de laptop, bijvoorbeeld of iFixit een beoordeling/handleiding heeft staan. Je kunt namelijk beter iets meer geld investeren in een apparaat wat eenvoudiger (en daarmee goedkoper) te repareren is. Of als je helemaal ontzorgd wilt zijn is aanvullende garantie natuurlijk ook altijd een optie.

Ik kan aanraden om vooral ook nog even naar de meest recente Best Buy Guide te kijken, en naar de reacties daar onder, daar worden vaak ook waardevolle suggesties gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Empheria op 04-07-2022 16:18 ]

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:24
Empheria schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:18:
[...]
Pharmacom lijkt database-software te zijn, als ik even snel door de pagina's die google me biedt heen scan. Dan is de kans groot dat het zelfs op een machine uit het Windows XP-tijdperk nog prima draait. Daar zou ik me niet te veel zorgen om maken. :)
Dat is fijn om te horen, thanks!
Empheria schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:18:
Met laptops geldt vaak wel "goedkoop is duurkoop", vaak is er net even een bepaalde prijsklasse waarbinnen de bouwkwaliteit iets omhoog gaat. Al zijn aluminium behuizingen tegenwoordig wel een stuk gangbaarder ook in de lagere prijsklassen. Ik heb de indruk dat de prijsrange tussen de €500 en €750 tegenwoordig hele degelijke producten biedt.
Mee eens, maar ik kan helaas niet bij mijn vriendin in de portemonnee kijken. Ik ben dus erg terughoudend met het overschrijden van het budget..
corporalnl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:51:

Wat vind je van deze?
Accu een werkdag mee is een lastige, hangt af hoe erg het gebruikt wordt.

Het is denk vooral van belangrijk om te weten welke specs er nodig is voor de opleiding. Wellicht bij de school zelf vragen?
Staat inmiddels in de lijst:) De vereiste specs van de opleiding staan in de op:
Inge08 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:50:
Haar opleiding hanteert de volgende eisen voor een laptop:
- 15" scherm
- Minimaal een i5
- Minimaal 256gb SSD
- Minimaal 8gb geheugen
- Windows 10 of 11
Meer info vanuit hun is er niet:(

Bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb nu het volgende lijstje:

Prima specs, iets boven budget, 16gb ram, goed beeldscherm
pricewatch: HP Pavilion 15-eh1761nd
Vega 7 graphics, 16gb ram, Pavillion is volgens mij een zakelijk model dus steviger dan consumentenspul, wel boven budget
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ALC05 (82LN005CMH)
Vega7 graphics, slechts 8gb ram, binnen budget
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ITL05 (82FE019NMH)
14" mag eigenlijk niet van de school (vraag me niet waarom), Intel graphics, 16gb ram, lichtste laptop van allemaal

Naar welke zou jullie voorkeur uit gaan en waarom? Ik zou persoonlijk voor de HP gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Naar welke zou jullie voorkeur uit gaan en waarom? Ik zou persoonlijk voor de HP gaan denk ik.
Ik wil op geen enkele manier sturen, dus ik geef vooral informatie om zelf een goed onderbouwde keuze te kunnen maken. Ik denk dat je de keuze in dit geval goed kunt baseren op de unique selling points van ieder model. Dit is hoe ik ze met een snelle beschrijving zou beoordelen:
  • ASUS Vivobook - Beste scherm
  • HP Pavilion - Beste bouwkwaliteit behuizing
  • Lenovo IdeaPad 15" - Beste accu
  • Lenovo IdeaPad 14" - Beste portability
Ik zou wel aanraden om voor 16GB RAM te gaan, zeker omdat het in geen van de laptops zelf te upgraden is. Geïntegreerde graphics maken ook gebruik van de normale RAM om games te kunnen spelen, dus in dat opzicht wil je liever iets meer hebben zodat je wat extra ruimte hebt om op de achtergrond ook nog een webbrowser met veel tabs open te hebben.

Van de 15" Lenovo is waarschijnlijk ook een versie met 16GB RAM beschikbaar, maar misschien niet tegen deze prijs.

Wat ook nog kan helpen is om bij Notebookcheck eens naar testrapporten te kijken, daar komt vaak ook hele goede informatie uit over de bouwkwaliteit, temperaturen, performance, accuduur, etc.
Ik heb deze linkjes kunnen vinden:
Lenovo IdeaPad
ASUS Vivobook
HP Pavilion

Ik heb ook de i5-1135G7 nog even met de Ryzen 5 5500U vergeleken, en het lijkt erop dat ze niet veel voor elkaar onder doen wat game prestaties betreft. Puur als processor is de Ryzen 5 5500U wel iets beter, maar dat hangt ook van de toepassing af. Notebookcheck heeft ook hier weer uitgebreide informatie:

Intel Iris Xe G7 (80EU)
AMD Radeon RX Vega 7

Wat de eisen van de opleiding betreft: Ik ben in het verleden wel eens betrokken geweest bij het tot stand komen daarvan, en het zijn niet altijd de meest technisch onderlegde mensen die dat advies opstellen. Er wordt heel vaak gekeken naar een manier om studenten vooral met zo veel mogelijk gelijksoortige modellen te laten werken zodat er minder problemen zijn met de edge cases. Heel vaak zijn het de tablet-laptops en andere niet-standaard modellen die een display hebben kleiner dan 15", en mijn vermoeden is dat ze die zo veel mogelijk willen uitsluiten. Uiteindelijk komen er toch altijd ook studenten opdagen met een Macboook, ondanks dat er Windows wordt geëist. Die studenten mogen alle problemen die ze dan tegenkomen zelf oplossen. Een 14" of een 15" scherm gaat in praktijk geen problemen opleveren voor de opleiding, dus die eis kan eventueel genegeerd worden.

Waar je wel nog over na kunt denken is dat 15" laptops vaak beter gekoeld worden en een grotere accu hebben dan 14" modellen, omdat er simpelweg meer fysieke ruimte is voor die onderdelen.
Al met al maakt het niet zo veel uit wat de keuze wordt, en is het denk ik vooral kiezen op nice-to-haves zoals een grotere accu, of een lager gewicht. Het OLED-scherm van de ASUS biedt verreweg de mooiste kleuren en de beste kijkervaring, maar daar staat tegenover dat OLED een risico heeft op inbranden (als je bijvoorbeeld de webbrowser langere tijd open hebt staan blijf je de balk zien op het scherm). Dit hoeft geen probleem te zijn, maar er zijn zowel succes- als horror-verhalen over te vinden. Het is uiteindelijk aan de gebruiker om die afweging te maken.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W