Installatiefout CV ketel 5 jaar na dato

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 16:49
Vandaag is een loodgieter over de vloer geweest voor een klein klusje, daarbij merkte hij op dat de afvoerbuis van mijn CV ketel naar buiten toe afloopt. Normaliter hoort zo'n buis naar binnen toe af te lopen.
Daarbij wees hij op o.a. wat verkalking wat in de buis en bij de afvoer buiten is ontstaan.

Zijn hier nog rechten op te halen m.b.t. garantie? De ketel is namelijk 5 jaar geleden geplaatst. Ben qua dit een aardige leek, dus deze fout was mij bij de aanschaf van de woning niet opgevallen. Ik heb wel iets gezien over een aflevergarantie, maar die verloopt na een half jaar al.

Ook is dit nooit ter sprake gekomen bij de onderhoudsmomenten die het bedrijf houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhxNCvEIkIUIjC_OGtfAGK87sAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl5opRxnIMouWLaZE1kE1Df1.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ItMeAedri op 04-07-2022 21:12)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Lijkt me dat na 5 jaar de bewijslast voor een dergelijk probleem bij de eigenaar ligt en niet bij de installateur. Dit gaat misschien om een verplaatsing van paar centimeters en kan op allerlei manieren zijn ontstaan. En het herstellen kost vast ook niet veel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 15:16
Heb je toevallig een onderhoudscontract afgesloten bij de partij die de CV geinstalleerd heeft? Dan zou je het nog op hun kunnen verhalen lijkt mij. Is de buis wel goed vast gezet? Niet dat hij de afgelopen periode is gaan verhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Klinkt alsof die misschien niet per voorschrift is gebeugeld en daardoor iets is verzakt.
(of misschien scheef gebeugeld)

Als de onderhoudscrew ook de originele installateur is, zouden ze dit inderdaad wel even mogen corrigeren onder garantie.
Geen expert, dus zou ook niet weten wat mogelijke schadelijke gevolgen kunnen zijn van zo'n verschil in afschot.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Doorgezet naar WON :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
offtopic:
Je moet tegenwoordig ook echt in alles inlezen en er een expert in worden om dit soort gekloot te voorkomen. Vervolgens worden ondernemers weer boos als je commentaar levert.
Bij mijn huis hadden ze ook geprutst met de afvoer waar ze even een Y stukje hadden geplaats op het rookgasafvoer wat simpelweg 1 buis naar buiten was wat verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20
ItMeAedri schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:18:
Daarbij wees hij op o.a. wat verkalking wat in de buis en bij de afvoer buiten is ontstaan.

[Afbeelding]
Verkalking? Is condenswater uit een (gasgestookte) CV installatie niet zo zuur dat er juist geen sprake van verkalking kan zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Lijkt me dat na 5 jaar de bewijslast voor een dergelijk probleem bij de eigenaar ligt en niet bij de installateur. Dit gaat misschien om een verplaatsing van paar centimeters en kan op allerlei manieren zijn ontstaan. En het herstellen kost vast ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29

Reptile209

- gers -

ItMeAedri schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:18:
Vandaag is een loodgieter over de vloer geweest voor een klein klusje, daarbij merkte hij op dat de afvoerbuis van mijn CV ketel naar buiten toe afloopt. Normaliter hoort zo'n buis naar binnen toe af te lopen.

Zijn hier nog rechten op te halen m.b.t. garantie? De ketel is namelijk 5 jaar geleden geplaatst. Ben qua dit een aardige leek, dus deze fout was mij bij de aanschaf van de woning niet opgevallen. Ik heb wel iets gezien over een aflevergarantie, maar die verloopt na een half jaar al.

Ook is dit nooit ter sprake gekomen bij de onderhoudsmomenten die het bedrijf houdt.

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met 'naar buiten toe afloopt'? Want verderop heb je het over een afvoer buiten. En het zou juist precies goed zijn als de leiding afloopt richting de afvoer. Dus vanaf de ketel alleen maar stukken die verticaal lopen, of horizontaal met een afschot waarbij de kant waar het af te voeren water heen moet lager zit dan de kant waar het vandaan komt.

Op je foto kan ik zien dat de leiding een afschot heeft, maar niet wat de juiste stroomrichting is.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Reptile209 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Wat bedoel je precies met 'naar buiten toe afloopt'? Want verderop heb je het over een afvoer buiten. En het zou juist precies goed zijn als de leiding afloopt richting de afvoer. Dus vanaf de ketel alleen maar stukken die verticaal lopen, of horizontaal met een afschot waarbij de kant waar het af te voeren water heen moet lager zit dan de kant waar het vandaan komt.

Op je foto kan ik zien dat de leiding een afschot heeft, maar niet wat de juiste stroomrichting is.
Het verhaal kwam er op neer dat er zich condens in de leiding kan vormen, wat mogelijk weer terug naar binnen kan stromen. Ik heb ondertussen wel het vermoeden waar het op neer gaat komen qua aansprakelijkheid/garantie, gezien het al een paar jaartjes oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

ItMeAedri schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:12:
[...]

Het verhaal kwam er op neer dat er zich condens in de leiding kan vormen, wat mogelijk weer terug naar binnen kan stromen. Ik heb ondertussen wel het vermoeden waar het op neer gaat komen qua aansprakelijkheid/garantie, gezien het al een paar jaartjes oud is.
Dat zal allemaal wel, maar hangt er dus vanaf hoe de leiding loopt. Want zoals je het opschreef, loopt het goed en is er niks aan de hand (c.q. loopt de monteur uit zijn nek te kletsen). En zelfs als er een klein stukje leiding een centimeter omhoog loopt in plaats van omlaag, is er niks aan de hand. Bij mij gaat de afvoer door een hele zwanenhals heen.

Belangrijkste is dat de diameter voldoende is (en dat is-'ie zo te zien) en dat de leiding nergens hoger komt dan de onderkant van de ketel. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Maak eens een foto van hetzelfde stukje leiding maar dan twee stappen naar achteren zodat we de hele loop zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Reptile209 op 04-07-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Reptile209 op 04-07-2022 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Reptile209 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Het gaat om de rookgasafvoer. Deze moet op afschot naar de ketel toe liggen, zodat het zure condenswater terug richtinf de ketel loopt. Dit is blijkbaar niet zo aangelegd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:07

Barrycade

Through the...

Nou dat kan je wellicht ter sprake brengen bij je onderhoudsbedrijf maar bij de partij die de aanleg heeft gedaan? En welke schade denk je nu dan te hebben? Komt dus een onderhoudsman die duwt de buis aan en presto.

En dit lijkt me een plastic buis dus of het is een aan en afvoer in 1 of het is de aanvoer. Bij de eerste zegt het toch niets hoe de afvoer zit en bij de 2e lijkt het me niet veel uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Barrycade schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:02:
En dit lijkt me een plastic buis dus of het is een aan en afvoer in 1 of het is de aanvoer. Bij de eerste zegt het toch niets hoe de afvoer zit en bij de 2e lijkt het me niet veel uit te maken.
? Een rookgasafvoer kan ook gewoon kunststof zijn (PP).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Xander schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:50:
[...]

Het gaat om de rookgasafvoer. Deze moet op afschot naar de ketel toe liggen, zodat het zure condenswater terug richtinf de ketel loopt. Dit is blijkbaar niet zo aangelegd.
Je zegt het precies goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 15:09
Lijkt me een moeilijke discussie worden. Vooral als er voor deze ketel nog een andere heeft gezeten die hetzelfde afvoergat heeft gebruikt. Dan kan de fout zomaar 20 jaar geleden of nog langer gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Heb je een foto van het hele verloop van het kanaal? Als het niet gebeugeld is, kan hij simpel uitgezakt zijn en kun je het terugduwen. Dan natuurlijk wel (laten) beugelen, anders zakt hij een keer los, en dan is het wel foute boel.
Pagina: 1