[Asustor] Lagere snelheid en verplaatsen disc in nas

Pagina: 1
Acties:

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Hoi,

Ik heb een Asustor AS1004T nas. Van de 4 bays waren er 3 bezet. Er zat in 8tb, 2tb en 3tb. De kleine discs waren eigenlijk tijdelijk omdat ik ze wilde vervangen voor een grotere. Dat moment is nu aangekomen want om nu weer een kleine disc er in te stoppen maakt het erg lastig. Dus heb ik een nieuwe 10tb schijf in positie 4 gezet en ben ik bezig om de data van disc 2 en 3 op de nieuwe te zetten. Bij het inloggen op de NAS krijg ik echter al een paar dagen dat er een fout in disc 3 zit. Via de pc is de data nog gewoon te benaderen en soms na een reboot van de nas is de fout weer even weg. Lijkt op een S.M.A.R.T. fout. Daarom ben ik nu dus eerst bezig om de data van die 3e disc over te zetten. Ik heb vooraf even geprobeerd wat het snelste zou zijn. Via de nas zelf of via windows. Daar bleek kwa snelheid geen verschil in te zitten maar windows werkt net wat makkelijker. Ook had ik na de test problemen met het verwijderen van de test bestanden die via de nas zijn gekopieerd ivm rechten. Maar nu komt het vreemde. Als ik van disc 1 of 2 naar de nieuwe disc kopieer dan gaat dit met 100 MB/s maar vanaf disc 3 maar met 10 MB/s. Zowel intern via de NAS zelf als via Windows met de PC. Komt dit omdat er een fout in de disc zit? Ik had kunnen proberen om de disc te repareren maar ik ben bang dat ik dan meer kapot maak. Ik baal hier op zich wel van want ben nu een paar dagen bezig met kopieeren en anders was ik al klaar geweest. Op de te vervangen schijf stonden 2 mappen. De kleinste heb ik al over gezet en nadat ik er van overtuigd was dat het in zijn geheel over was heb ik die alvast verwijderd op de oude schijf. Nu ben ik met de 2e map bezig. Daar staat 2.61tb aan gegevens in. Omdat er een fout in de disc zit gebruik ik liever kopieeren dan verplaatsen. Ik ga ook niet alles in 1 keer doen maar selecteer steeds een gedeelte. Van wat ik nu gedaan heb konden er 2 bestanden niet geopieerd worden. Mijn werkwijze is als volgt. Ik heb naast de map waar ruim 9000 bestanden in staan 3 nieuwe mappen aangemaakt: temp, gedaan en mislukt. Wat ik doe is ik verplaats eerst een aantal bestanden van de originele map naar temp. Van daaruit kopieer ik die bestanden naar de nieuwe schijf. Is dat blok klaar dan verplaats ik ze op de oude schijf naar gedaan. Dit lukt op 2 bestanden na die niet gekopieerd konden worden zonder problemen. Die 2 bestanden (hopelijk worden het er niet veel meer) heb ik verplaatst naar de map mislukt en kijk ik op het eind wel wat daar nog mee mogelijk is. Enige vreemde is dus de snelheid. Heeft iemand hier een verklaring voor? Voor mijn werkwijze zal trouwens best een handigere manier zijn maar deze voelt voor mij gewoon vertrouwd dus ik doe het het liefste via windows en geen synchronisatie of backup programma wat ik nog niet ken.
Als ik straks alles op de nieuwe schijf heb staan dan wil ik trouwens de 2 oude schijven verwijderen. Dat gaat volgens mij zonder problemen lukken. Maar is het dan mogelijk om de nieuwe schijf van positie 4 naar positie 2 in de nas te verplaatsen?

• tajvdz
Is er niemand die de lagere snelheid kan verklaren? Ik ben nog steeds bezig met kopieeren...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:07
tajvdz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:45:
Is er niemand die de lagere snelheid kan verklaren? Ik ben nog steeds bezig met kopieeren...
Sorry hoor, maar je Nas geeft aan dat schijf 3 een smart-error geeft, je kunt bestanden niet meer kopiëren en je schijf is rete-traag.

Het lijkt me duidelijk dat schijf 3 stuk is.

En als je er niet van opstart, kun je prima schijf 4 naar 2 zetten. Zo te horen is het alleen losse data dat er op staat.

• tajvdz
White Feather schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:52:
[...]

Sorry hoor, maar je Nas geeft aan dat schijf 3 een smart-error geeft, je kunt bestanden niet meer kopiëren en je schijf is rete-traag.

Het lijkt me duidelijk dat schijf 3 stuk is.

En als je er niet van opstart, kun je prima schijf 4 naar 2 zetten. Zo te horen is het alleen losse data dat er op staat.
ik kan de bestanden nog wel kopieren maar met een lagere snelheid.

• White Feather
tajvdz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 05:11:
[...]

ik kan de bestanden nog wel kopieren maar met een lagere snelheid.
Je geeft eerder zelf aan:
tajvdz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:51:
Dit lukt op 2 bestanden na die niet gekopieerd konden worden zonder problemen.
Er zijn dus bestanden die je niet kunt kopiëren.

Daarnaast geeft de schijf (hoogstwaarschijnlijk) smart-meldingen.
En de schijf is traag.

Lijkt me duidelijk een gevalletje schijf stuk.

Of dacht je dat de enige 2 mogelijkheden waren:
1) schijf doet het prima of
2) schijf doet niets meer

Zwart-wit aan/uit dus?

Waarschijnlijk kun je gewoon in je Nas-software kijken of er een smart-error is en zien welke dat is.

Maar gezien de symptomen lijkt het er bijzonder veel op dat de schijf stuk is.

Een schijf zal altijd proberen om data die hij niet goed kan lezen opnieuw te lezen en te herstellen aan de hand van ingebouwde fout-correctie. Daar wordt hij wel bijzonder traag van. Dit is bij jou waarschijnlijk het geval en dit zou je prima uit de smart-error kunnen halen op je Nas.

• tajvdz
Oh ja 3 bestanden kunnen er tot nu toe niet gekopieerd worden van de ruim 6500 die ik al heb gedaan.

De schijf moest zo ie zo vervangen worden. Ten eerste omdat hij te klein was en mijn nas nog maar 1 vrije positie had. Maar ik kwam er dus ook achter dat er een S.M.A.R.T. error op zit. Ik moet toch de data naar de nieuwe schijf kopieren en zo lang dat gewoon lukt ga ik geen tijd stoppen in het oplossen van de S.M.A.R.T. error met het risico dat er daarna meer kapot gaat.

Zoals het er nu uit ziet ben ik morgen klaar met kopieren. Als de data veilig is kan ik wel kijken of ik die error er uit krijg. De mislukte bestanden gaat me ook wel lukken met bepaalde software. Het gaat hier om .ts video bestanden. Dat zal een hele kleine storing op gaan leveren die je niet ziet als je even met je ogen knippert. Dat heb ik weleens vaker gehad dat windows zo'n bestand niet meer kon kopieren. Dus vandaar dat ik ze apart hou en die later nog eens ga proberen.

Het enige wat ik me dus afvroeg is veroorzaakt een S.M.A.R.T. error die traagheid. Maar als ik het zo lees is het antwoord dus ja.

Dan kan ik nu alleen maar hopen dat de ongeveer 30% die ik nog moet kopieren zonder al te veel problemen gaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Misschien handig om je teksten een beetje op je maken, alles aan elkaar plakken maakt het volkomen onleesbaar.

Hier en daar een nieuwe regel na een punt

En een lege regel na ander onderwerp doet wonderen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• tajvdz
Ben(V) schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:26:
Misschien handig om je teksten een beetje op je maken, alles aan elkaar plakken maakt het volkomen onleesbaar.

Hier en daar een nieuwe regel na een punt

En een lege regel na ander onderwerp doet wonderen.
zo beter?

• White Feather
tajvdz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:13:
Het enige wat ik me dus afvroeg is veroorzaakt een S.M.A.R.T. error die traagheid. Maar als ik het zo lees is het antwoord dus ja.
Een SMART-error veroorzaakt geen traagheid.

Een kapotte schijf veroorzaakt de traagheid en (vaak) een SMART-error.

• tajvdz
White Feather schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Een SMART-error veroorzaakt geen traagheid.

Een kapotte schijf veroorzaakt de traagheid en (vaak) een SMART-error.
ja ok maar het heeft dus wel verband met elkaar. Nou nog even volhouden en de data is veiliggesteld. Zit op 75% nu.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• tajvdz
Alles is nu over van de "foute schijf" naar de nieuwe. Op het einde waren er 9284 bestanden gekopieerd en nog 4 die niet waren gelukt. Op de oude schijf staan ze in de map gedaan en mislukt. Op de nieuwe schijf staan dus ook 9184 bestanden en de 4 mislukte ga ik nog op een andere manier proberen. Er was echter wat vreemds op de oude schijf. De originele map was leeg want die bestanden zijn telkens in de map gedaan terecht gekomen. Ik dacht om het een beetje overzichtelijk te houden verwijder ik de lege map. Toen ik dat deed (shift-delete) kwam de pop van verwijderen met daarin er worden 8 items verwijderd. Dat is nogal vreemd omdat de map op het eerste gezicht leeg leek. Het moeten daarom wel verborgen of systeem bestanden zijn geweest. Achteraf baal ik er van dat ik met mijn opname apparaat of de bestandsverkenner in de nas de map niet eerst heb bekeken voor ik hem heb verwijderd. Ik kan ook proberen om de map terug te krijgen. Lukt dit met een file of folder recovery onder Windows omdat het een nas schijf is? Zou het kunnen dat het wat tijdelijke bestanden zijn die er op zijn gekomen omdat de schijf niet meer helemaal in orde is?
Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen want het zit mij niet echt lekker dat er blijkbaar iets verwijderd is wat ik niet weet wat het is geweest.
Pagina: 1