Brommend geluid Lp - versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-08-2022
Beste Tweakers,

Ik heb mijn Argon audio TT Platenspeler aangesloten op een Marantz receiver. Afzonderlijk van elkaar werken ze perfect, als ik de Platenspeler direct aansluit op een kleine speaker set is het geluid goed. De Receiver ----> speaker heeft met andere verbindingen (cd/laptop) geen problemen, geluid klinkt goed.

Wanneer ik vinyl afspeel over de receiver naar het 2.1 systeem ontstaat er een brommend geluid. De platenspeler en receiver (Phono verbinding) zijn met elkaar geaard, ook zonder aarding blijft het probleem en het maakt ook geen verschil wanneer zowel de receiver als platenspeler direct op een geaard stopcontact zijn aangesloten.

Zijn er tweakers die dit probleem herkennen en/of een oplossing weten?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

kraats

Ik rol

De platenspeler heeft al een ingebouwde voorversterker. De phono-ingang van een versterker ook. Heb je de voorversterker (RIAA) op je platenspeler wel uitgeschakeld?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08

AvK

Ready Set Go

Probeer eens met een verlengsnoer een ander stopcontact (die op een andere groep zit).
Staat de platenspeler op de versterker? Als hier een trafo in zit (zal wel niet, waarschijnlijk een geschakelde voeding) kan dat ook brom op leveren.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
kraats schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:24:
De platenspeler heeft al een ingebouwde voorversterker. De phono-ingang van een versterker ook. Heb je de voorversterker (RIAA) op je platenspeler wel uitgeschakeld?
Klopt, had ik nog niet vermeld maar de RIAA.is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
AvK schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:25:
Probeer eens met een verlengsnoer een ander stopcontact (die op een andere groep zit).
Staat de platenspeler op de versterker? Als hier een trafo in zit (zal wel niet, waarschijnlijk een geschakelde voeding) kan dat ook brom op leveren.
Ik heb al verschillende stopcontacten geprobeerd, maar weet niet zeker of het verschillende groepen zijn. Ga ik ook nog even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:29

FeaR

In GoT we trust

Definieer "een Marantz receiver" en op welke ingang de Argon aan is gesloten.
een kleine speaker set
Definieer "een kleine speaker set".
Zijn er tweakers die dit probleem herkennen en/of een oplossing weten?

Ik hoor het graag!
Ga je dit keer dan wel actief mee doen in het topic en niet iemand laten antwoorden en geen reactie meer geven zoals in je vorige topic: Beamer koppelen met audio...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

kraats

Ik rol

Ik neem aan dat de speler en versterker bij elkaar staan en je geen verlengkabel hebt gebruikt? Het audio-signaal dat van een platenspeler af komt is heel zwak en daardoor gevoelig voor storing.
Je kunt overigens ook de RIAA versterker in je platenspeler juist aanzetten en een willekeurige andere ingang op je versterker gebruiken. Dan wordt het signaal versterkt voor het de kabel door gaat en ondervind je waarschijnlijk minder storing

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 18:59
Misschien aardingskabeltje? Heel veel oudere platenspelers hebben zo'n los draadje dat een de reciever geschroefd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
FeaR schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:31:
[...]

[...]

[...]

Ga je dit keer dan wel actief mee doen in het topic en niet iemand laten antwoorden en geen reactie meer geven zoals in je vorige topic: Beamer koppelen met audio...
- Het betreft een Marantz Nr1510, argon is aangesloten op de Phono ingang
- Kleine speakerset: Logitec (voor pc doeleinden. Om aan te geven dat de naald ed goed functioneert)

[ Voor 7% gewijzigd door dog1995 op 04-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
FeaR schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:31:
[...]

[...]

[...]

- Het betreft een Marantz Nr1510
- Kleine speakerset: Logitec (voor pc doeleinden
kraats schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:34:
Ik neem aan dat de speler en versterker bij elkaar staan en je geen verlengkabel hebt gebruikt? Het audio-signaal dat van een platenspeler af komt is heel zwak en daardoor gevoelig voor storing.
Je kunt overigens ook de RIAA versterker in je platenspeler juist aanzetten en een willekeurige andere ingang op je versterker gebruiken. Dan wordt het signaal versterkt voor het de kabel door gaat en ondervind je waarschijnlijk minder storing
Ga ik proberen! Echter, tot dusver pakt de receiver het niet wanneer ik de platenspeler bijvoorbeeld op de cd ingang aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
hellum schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:42:
Misschien aardingskabeltje? Heel veel oudere platenspelers hebben zo'n los draadje dat een de reciever geschroefd moet worden.
Klopt! Heb ik al geprobeerd maar met en zonder aarding blijft het geluid brommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog1995
Update: het probleem lijkt met de volgende combinatie van handelingen te zijn opgelost:

- RIAA off
- Phono connectie
- Platenspeler geaard met receiver
- Receiver instellen op clean direct modus

Bedankt voor het meedenken, hopelijk zijn tweakers met een vergelijkbaar probleem hier in de toekomst ook mee geholpen.

Groejes,
Pagina: 1