Hoe speel ik Spotify over mijn oude hifi set?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een oudere Yamaha versterker en twee Dali Concept 6 zuilen tweedehands op de kop getikt. Erg blij mee, wát een upgrade tov mijn Ikea Symfonisk speakers.

Maar die laatstgenoemde speakers konden wel iets wat mijn "nieuwe" set niet kan: direct vanaf mijn PC Spotify afspelen.

Hoe kan ik dit het beste regelen?

Dus use is: ik zit achter mijn werk PC, en die ligt aan bekabeld internet. Mijn Symfonisk speakers zijn ingesteld op datzelfde netwerk. Ik kan via de Spotify client gewoon het Sonos netwerk aanklikken en voila, muziek.

Kan ik datzelfde gebruiksgemak, of iets wat er in de buurt zit, repliceren?

Ik snap dat ik een Bluetooth dongel kan kopen en dan via een telefoon kan spelen - en dat ga ik misschien ook wel doen als ik niet een beter idee tegenkom. Een andere opties lijkt me een laptop direct via tulpjes aan de versterker.

Maar het kan vast netter.

Overigens is "een nieuwere versterker kopen" ook een optie, dan gaat deze (hij was 125 euri) direct naar de computer met twee eigen speakers. Maar als het goedkoper kan... gerne.

Hartelijk dank alvast!

Beste antwoord (via Arachas op 04-07-2022 12:03)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
mcDavid schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Je hebt het over spotify... als je dat al "om aan te horen" vindt, wat verwacht je dan verder te merken van een metertje analoge overdracht?
Niet overdrijven hè, zo slecht is Spotify nu ook weer niet! Ik denk dat met 95 van de 100 audio-installaties geen verschil hoorbaar is tussen een cd en een (goede) 320kbps stream van Spotify .
Maar het is best een goed idee om Spotify via een oudere smartphone ( jack-tulpplugs) te streamen. Naar mijn idee vaak beter dan via bluetooth.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan het via een bluetooth apparaat doen, 20 euro bij bol.com deze stop je op de Line in en gaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Zou ook via een raspberry pi kunnen, als je een beetje van knutselen houdt.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-spotify/

Of een chromecast audio? Als ze die nog ergens verkopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 04-07-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:09
Je hebt wel losse audiostreamers met spotify support:

https://www.coolblue.nl/audiostreamers

Hier zit voor elke prijsklasse wel wat tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
in plaats van een audiostreamer kun je ook een oude telefoon (die nog een jack aansluiting heeft) neerleggen, met spotify en evt. BubbleUPNP erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
mcDavid schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:07:
in plaats van een audiostreamer kun je ook een oude telefoon (die nog een jack aansluiting heeft) neerleggen, met spotify en evt. BubbleUPNP erop.
Is dat dan nog wel een beetje om aan te horen, over analoge audiojack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arachas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Klinkt zo goed of slecht als de audio uitgang van die specifieke telefoon ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:47
(2e hands) een Chromecast Audio op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Arachas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Je hebt het over spotify... als je dat al "om aan te horen" vindt, wat verwacht je dan verder te merken van een metertje analoge overdracht?

edit: niet dat ik van mening ben dat er iets mis is met de geluidskwaliteit van spotify, maar als je na die digitale compressie nog denkt wat te verliezen door een meter extra kabel tussen de DAC en eindtrap, dan zit dat echt tussen je oren ;). De DAC van de betreffende telefoon kan idd wel enigszins van invloed zijn, maar (tenzij het een berucht slechte telefoon is) moet je ook wel echt een purist zijn wil je je daar druk om maken.

[ Voor 39% gewijzigd door mcDavid op 04-07-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:15
Ik weet niet hoe ver alles van elkaar staat. Mocht de versterker relatief in de buurt van de PC staan dan kun je een USB DAC overwegen die je dan op de AUX-In van de versterker aansluit.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Arachas schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:51:
Kan ik datzelfde gebruiksgemak, of iets wat er in de buurt zit, repliceren?
Wat je daar beschrijft is Spotify Connect. Zoeken naar "Spotify Connect streamer" of iets in die trant zal devices geven die één van de opties zijn. Device koppelen aan de Yamaha, op de Yamaha de juiste input selecteren en het te kopen device zal binnen Spotify beschikbaar zijn als afspeelapparaat. Nadeel is dat deze oplossing alleen met Spotify werkt. Als je naar Bluetooth gaat dan kan je alle audio die de bron ondersteunt verzenden, dus niet applicatie afhankelijk. Grote kans dat er ook devices zijn die beide ondersteunen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:05
Oude telefoon met aux er naast leggen aan de lader. Dan via Spotify Connect afspelen. Zo doe ik het ook in de keet, werkt top en is makkelijk te doen met spullen die je hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

Ik zou ook gaan voor een telefoon.

Zelf kwam ik lang geleden op een Asus Clique R100 uit, wat een kleine dedicated Spotify streamer is. Of iets als een Yamaha WXC-50, maar zo'n ding is al snel overkill. Chromecast audio kan het ook maar die zijn nieuw niet meer te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
mcDavid schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Niet overdrijven hè, zo slecht is Spotify nu ook weer niet! Ik denk dat met 95 van de 100 audio-installaties geen verschil hoorbaar is tussen een cd en een (goede) 320kbps stream van Spotify .
Maar het is best een goed idee om Spotify via een oudere smartphone ( jack-tulpplugs) te streamen. Naar mijn idee vaak beter dan via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:45

Reinier

\o/

En anders zoiets? pricewatch: iEast AudioCast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Vulcan750 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Niet overdrijven hè, zo slecht is Spotify nu ook weer niet! Ik denk dat met 95 van de 100 audio-installaties geen verschil hoorbaar is tussen een cd en een (goede) 320kbps stream.
Ja, zie mijn edit. Wat mij betreft is er idd niets mis met spotify, maar als je dan toch de audiopurist uit wilt hangen, kun je je alsnog beter druk maken om de compressie dan om dat kabeltje. Verstandiger is om beiden niet te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 04-07-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
mcDavid schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Ja, zie mijn edit. Wat mij betreft is er idd niets mis met spotify, maar als je dan toch de audiopurist uit wilt hangen, kun je je alsnog beter druk maken om de compressie dan om dat kabeltje. Verstandiger is om beiden niet te doen.
Ik ben het helemaal met je eens mcDavid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
mcDavid schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Fair enough hoor, ik snap dat het allemaal relatief is. Voor mij is het allemaal alweer een enorme stap voorwaarts.

Klinkt alsof ik ergens tulp kabeltjes moet gaan scoren. :9
Pagina: 1