Heb je iets meer informatie over wat de stukadoor zei? Ik neem aan dat hij het ook ongebruikelijk vindt dat stukwerk naar beneden komt zetten.
Dat een plafon los komt heeft meestal slechts 2 redenen:
1: stucadoor heeft niet de goede of genoeg lijm gebruikt en of de lijm niet 1 dag op laten drogen
2: Je hebt bijv. een lekkage en het plafond is nat/zeer vochtig geworden.
1: stucadoor heeft niet de goede of genoeg lijm gebruikt en of de lijm niet 1 dag op laten drogen
"Nee hoor meneertje, daar moet ik zo vaak voor terugkomen, niks bijzonders"eLScha schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:10:
Heb je iets meer informatie over wat de stukadoor zei? Ik neem aan dat hij het ook ongebruikelijk vindt dat stukwerk naar beneden komt zetten.
Kost u 80 euro voorrijkosten en 65 euro ex btw per uur, exclusief materiaalkosten.Stalensnuitje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:23:
[...]
"Nee hoor meneertje, daar moet ik zo vaak voor terugkomen, niks bijzonders"
Lijm? Bedoel je voorstrijk?badboyqxy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:22:
Dat een plafon los komt heeft meestal slechts 2 redenen:
De hechting is iig niet goed geweest. @JD123 waarop is gestuukt? Bestaande verflaag? Gipsplaten? Stucplaten?
Er zat bij mij veegvast op het plafond. Heb ik er helemaal af moeten schuren, anders zou niets er op hechten.
Alvast dank voor reacties.
Stukadoor komt met verhaal dat door deur openen/sluiten in combinatie met te kleine spleet onder de deur er drukverschil ontstaat waardoor er aan het plafond wordt getrokken. Mwah vaag.
Er is op bestaande gipsplaten gestuct.
Stukadoor komt met verhaal dat door deur openen/sluiten in combinatie met te kleine spleet onder de deur er drukverschil ontstaat waardoor er aan het plafond wordt getrokken. Mwah vaag.
Je stukadoor is een prutser of een oplichter of misschien zelfs een idioot. Of alle drie. Ik zou je inboedel/opstalverzekering of rechtsbijstandsverzekering proberen en anders je verlies nemen.JD123 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:12:
Uit levenservaring kan ik je nu al vertellen dat je er met deze gast nooit uit gaat komen als er zo'n opmerkingen bij komen kijken.
Ik zou de fabrikant van het gips aanschrijven, die kan dit wellicht duiden.
sja er vallen natuurlijk verschillende oorzaken aan te wijzen.
- stucpleister heeft niet goed gehecht
- draagconstructie van het plafond heeft onvoldoende stijfheid
- dat met drukverschil van de deur
Waarschijnlijk zal het wel een combinatie van factoren zijn, maar als het plafond inderdaad zo rammelt had die stucadoor daar ook wel voor mogen waarschuwen lijkt me. Maar ja, als hij niet mee wil werken aan een oplossing kun je er óf een juridisch conflict van maken, óf je fixt het gewoon even zelf. Dat laatste zou mij persoonlijk minder energie en geld kosten.
- stucpleister heeft niet goed gehecht
- draagconstructie van het plafond heeft onvoldoende stijfheid
- dat met drukverschil van de deur
Waarschijnlijk zal het wel een combinatie van factoren zijn, maar als het plafond inderdaad zo rammelt had die stucadoor daar ook wel voor mogen waarschuwen lijkt me. Maar ja, als hij niet mee wil werken aan een oplossing kun je er óf een juridisch conflict van maken, óf je fixt het gewoon even zelf. Dat laatste zou mij persoonlijk minder energie en geld kosten.
Gipsplaat zit om de 30cm vast met schroeven.
Die veert toch niet door als je een deur open trekt.
En waar trekt ie die lucht dan vandaan?
Zit er een opening achter dat plavond naar buiten of naar een andere ruimte?
luchtdrukverschil wat het stucwerk van het plafond trekt? Je probeert de woonkamer toch niet vacuum te trekken, komop zeg. Of woon je in Zierikzee waar de windhoos door de straat is gekomen.
Het zal een probleem met hechting zijn maar als de stucadoor de ondergrond gewoon vakkundig heeft beoordeeld en behandeld moet dit gewoon niet voorkomen. Tenzij er idd zeer duidelijk lekkage sporen zijn.
Stucadoor zal dit moeten gaan oplossen.
Probleem is wel: wil je nog wel dat dit bedrijf dat gaat doen. Je moet ze officieel de kans geven dit op te lossen, maar als je er echt geen vertrouwen in hebt dan zou ik iets van een branche vereniging inschakelen.
Het zal een probleem met hechting zijn maar als de stucadoor de ondergrond gewoon vakkundig heeft beoordeeld en behandeld moet dit gewoon niet voorkomen. Tenzij er idd zeer duidelijk lekkage sporen zijn.
Stucadoor zal dit moeten gaan oplossen.
Probleem is wel: wil je nog wel dat dit bedrijf dat gaat doen. Je moet ze officieel de kans geven dit op te lossen, maar als je er echt geen vertrouwen in hebt dan zou ik iets van een branche vereniging inschakelen.
Als de constructie erachter niet stijf genoeg is wellicht wel. En het gaat er juist om dat er dus onvoldoende openingen zijn om lucht vandaan te trekken, waardoor er dus onderdruk ontstaat in de kamer. En als het plafond dan niet stijf genoeg is, dan kan dat gaan buigen doordat de luchtdruk boven het plafond hoger is dan de druk eronder. In hoeverre dat realistisch is, of een smoesje van de stucadoor kan ik niet inschatten, maar compleet onmogelijk is het niet.3dmazter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:13:
[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2022 14:11 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dan zou je barsten verwachten, toch niet complete plakkaten die los laten?Orion84 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:10:
[...]
Als de constructie erachter niet stijf genoeg is wellicht wel. En het gaat er juist om dat er dus onvoldoende openingen zijn om lucht vandaan te trekken, waardoor er dus onderdruk ontstaat in de kamer. En als het plafond dan niet stijf genoeg is, dan kan dat gaan buigen doordat de luchtdruk boven het plafond hoger is dan de druk eronder. In hoeverre dat realistisch is, of een smoesje van de stucadoor kan ik niet inschatten, maar compleet onmogelijk is het niet.
het hoort om de 20 cm vast te zitten. Aan een enigszins stijve constructie. Wil niet zeggen dat dat ook het geval is natuurlijk. Op zich is dat niet zo vergezocht. Maar als het plafond zo slecht was zou ik wel verwachten dat die stucadoor daar wat van gezegd had vóór hij aan de klus begon.3dmazter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:13:
Overigens, ik ben geen stucadoor maar als beweging van het plafond het enige issue was, zou ik verwachten dat je eerst (of alleen) scheurvorming krijgt of zo, ipv dat er gelijk brokken naar beneden vallen?
maar goed de vraag blijft dus ga je de discussie aan of ga je voor de snelle oplossing. Tenzij de rest van het plafond ook naar beneden drijgt te vallen zou ik persoonlijk voor dat laatste gaan.
Die zijn er misschien ook wel geweest, voor het uiteindelijk naar beneden kwam? Maar als het plafond steeds weer netjes terugveert naar z'n oude positie, dan staan die barsten natuurlijk niet wagenwijd open, dus vallen ze misschien niet op?superduper schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Dan zou je barsten verwachten, toch niet complete plakkaten die los laten?
Nogmaals: ik heb hier verder weinig verstand van, probeer enkel hardop mee te denken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Luchtdruk als oorzaak zou alleen kunnen als er achter je stucwerk lucht zit of kan komen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Er kan toch prima een vacuum onder je plafond gecreëerd worden? (waardoor er eigenlijk gewoon aan het stucwerk getrokken wordt) Daar is geen lucht achter je plafond/stucwerk voor nodig hoor.DukeBox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:23:
Luchtdruk als oorzaak zou alleen kunnen als er achter je stucwerk lucht zit of kan komen.
Blijft wel een heel theoretisch verhaal.
Vacuüm 'trekt' niet. Lucht duwt.T-mo-T schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:32:
[...]
Er kan toch prima een vacuum onder je plafond gecreëerd worden? (waardoor er eigenlijk gewoon aan het stucwerk getrokken wordt) Daar is geen lucht achter je plafond/stucwerk voor nodig hoor.
Blijft wel een heel theoretisch verhaal.
Als je aan beide kanten lucht hebt, duwt het van beide kanten.
Als je aan één kant vacuüm hebt, wordt er niks geduwd, tenzij aan de andere kant lucht is.
Om stucwerk van je plafond te laten 'trekken' door een vacuüm zal er dus lucht tussen je stucwerk en je plafond moeten zitten.
Anders wordt er tegen de bovenkant van je plafond geduwd, wat dus (zoal hierboven gezegd) wel tot barsten kan leiden als die constructie niet stijf genoeg is.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Een vacuum zou voor jouw theorie dan voor de hele ruimte gelden niet alleen het plafond. Plinten, zwevende vloeren.. alles wordt dan los getrokken.. nee dat is niet hoe dat werk.T-mo-T schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:32:
Er kan toch prima een vacuum onder je plafond gecreëerd worden? (waardoor er eigenlijk gewoon aan het stucwerk getrokken wordt) Daar is geen lucht achter je plafond/stucwerk voor nodig hoor.
Met een vacuum kan het wel zo zijn dat lucht (afge)dichte materialen gaan uitzetten (of krimpen bij overdruk)
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Het open en sluiten dichtsmijten van een deur kan effect hebben maar dat heeft weinig met de prachtige theoretische discussie te maken die hierboven gevoerd wordt.JD123 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:12:
Weet je of de gipsplaten wel zijn voorzien van voorstrijk? Vaak zit er dan een leuke kleur op de gips plaat, groen, blauw, roze.
Normaal gesproken kun je niet direct stukwerk op gipslaten mikken. Daar moet eerst een goedje tegenaan gesmeerd worden zodat het goed kan hechten aan de gipsplaten.
Normaal gesproken kun je niet direct stukwerk op gipslaten mikken. Daar moet eerst een goedje tegenaan gesmeerd worden zodat het goed kan hechten aan de gipsplaten.
Het gipsplaten plafond is 20 jaar oud, ziet er nog prima uit. En is ook onbeschadigd op de plekken waar het stucwerk zat. Als voorstrijkmiddel een kleurtje zou achterlaten is hier niet goed voorgestreken.
Theorie dat werking van plafond eerst tot scheuren leidt spreekt me aan. Eerder geen enkele scheur zichtbaar geweest.
Restant stucwerk kan ik er zo afsteken.
Er is geen sprake van vochtwering.
Ik bel de verzekering. Vertrouwen in deze stukadoor is weg.
Dank voor jullie reacties.
Theorie dat werking van plafond eerst tot scheuren leidt spreekt me aan. Eerder geen enkele scheur zichtbaar geweest.
Restant stucwerk kan ik er zo afsteken.
Er is geen sprake van vochtwering.
Ik bel de verzekering. Vertrouwen in deze stukadoor is weg.
Dank voor jullie reacties.
Pagina: 1