Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younistyler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-04 01:16
Heeft er iemand ervaring met gebruik van een buitenlandse hypotheek voor een woning in NL?

Ik ben zelf Nederlander, woon en werk in NL.
Nu met de snel stijgende rentes is er wel een groot verschil in hypotheekrentes tussen BE (1.9%, 30 jaar) tov NL (4,2%, 30 jaar).

Anders dan dat je meer eigen geld moet inbrengen kan ik niet vinden.
Wel heb ik begrepen dat regels rondom hypotheekrenteaftrek hetzelfde zijn zolang je in NL woont en werkt.

Ik kan ook (online via Google) geen enkele hypotheekadviseur vinden die hiermee adverteert.
Wel vind ik bedrijven die met Duitse hypotheken adverteren maar die zijn bij lange na niet zo interessant.

Mocht iemand een hypotheekadviseur kennen of zelf ervaring hebben laat graag weten.

Ook eventuele tips waar ik verder kan zoeken zijn zeer welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:16
Zou het een idee kunnen zijn om een Belgische geldverstrekker te bellen met de vraag of ze Nederlandse woningen financieren? Ik weet dat je bij een Duitse hypotheek naar Duitsland moet reizen om daar de papieren te tekenen, en ook niet iedere Duitse geldverstrekker wilt Nederlandse huizen financieren.

Het voordeel van Duitse hypotheken is dat je 30
Procent zelf moet meenemen, daar staat tegenover dat je wel gemiddeld 15 tot 20 jaar aan het aflossen ipv 30 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door spijkerhoofd op 04-07-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:21
Hou rekening mee met de verplichtingen die er in België gelden.
  • De woning moet geschat worden (dit kan door de bank of door een schatter)
  • De woning moet een brandverzekering hebben. Hier doen de banken wat aan koppelverkoop en zal de rente omhoog gaan als je dit niet afneemt bij hen
  • Je moet een rekening hebben bij die bank en ook hier zit wat koppelverkoop want veel banken zullen je vragen je loon hierop te laten komen, zoniet gaat de rente omhoog
  • Vaal banken verplichten dat je een schuldsaldo verzekering hebt (in geval van overlijden dat de lening gedekt is door de verzekering). Ik val in herhaling want ook hier zit wat koppelverkoop en gaat vaak via de bank waarbij je leent zoniet gaat de rente omhoog
Gelet op al de voorwaarden en je wil het toch eens proberen, dan zou ik stappen naar een grotere bank (en geen lokale als Argenta). Neem BNPPF of KBC (bij ING zullen ze je waarschijnlijk verwijzen naar ING Nederland :D)

De rentes zijn ook in België in stijgende lijn. Ik weet niet waar je die 1,9% vandaan hebt, maar op 30 jaar lijkt me dit wel zeer ongewoon. Daarnaast leningen op 30 jaar doen veel Belgische banken niet (KBC bijvoorbeeld is max 25 jaar).

Als je graag een realistisch beeld wil van hoe hoog de leningen staan, dan kan je eens de simulatie van Keytrade proberen: https://www.keytradebank.be/node/frontend/nl/keyhome
Na het invullen van een volledig anoniem formuliertje is dit de rente die je effectief zal krijgen. Het is wel een van de weinige banken die niet aan dat koppelverkoop doet. De bank is eerder lokaal en een complexe klant (buitenlander met buitenlandse woningen enz) zullen ze waarschijnlijk niet doen. Het kan je wel een idee geven of het wel allemaal de moeite waard is.

Edit: geef ik random een lening in (250K lenen voor woning van 400K) op 25 jaar, dan zit ik ook aan een rente van 3,46% (€1239,03 / maand).

[ Voor 21% gewijzigd door SMGGM op 04-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 22:17
Je zal een Belgisch woonadres moeten hebben om dat te kunnen oversluiten. ( of emigreren )

Als je een grensarbeider bent, dan zijn er wel meer mogelijkheden.

Daarnaast ( stel het lukt je toch wel op 1 of andere manier )

In België zit je met het volgende:

Max 80% woning financieren ( NL 100% )
Registratiekosten en notariskosten op 10% ( NL 2% )

Maar dit bedrijf heeft blijkbaar meer ervaring met België/Nederland.

https://www.hypotheekadvi...-huis-kopen-in-nederland/

[ Voor 52% gewijzigd door corporalnl op 04-07-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

younistyler schreef op maandag 4 juli 2022 @ 01:22:
Ik ben zelf Nederlander, woon en werk in NL.
Nu met de snel stijgende rentes is er wel een groot verschil in hypotheekrentes tussen BE (1.9%, 30 jaar) tov NL (4,2%, 30 jaar).
vergis je je niet dat je nu voor belgie kijkt naar een 30 jaar looptijd maar wel met een variabele rentevoet (en dus wel degelijk tussentijds de rente aangepast kan worden)?

als ik naar hypotheken van 30 jaar met vaste rentevoet kijk, vind je die ook in belgie niet onder de 3,80% (en oplopend tot ruim 6%)
https://www.spaargids.be/...mule=vast&year=30#results

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:31:
Het voordeel van Duitse hypotheken is dat je 30
Procent zelf moet meenemen
Waarom is dat een voordeel? Dat kan in Nederland ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:21
RM-rf schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:34:
[...]

vergis je je niet dat je nu voor belgie kijkt naar een 30 jaar looptijd maar wel met een variabele rentevoet (en dus wel degelijk tussentijds de rente aangepast kan worden)?

als ik naar hypotheken van 30 jaar met vaste rentevoet kijk, vind je die ook in belgie niet onder de 3,80% (en oplopend tot ruim 6%)
https://www.spaargids.be/...mule=vast&year=30#results
En dan is Spaargids nog de slechte plaats om na te gaan wat voor rente je kan vastkrijgen.
Het typische bezoekersprofiel van die site zijn mensen met een pak geld en beleggingen en hun bank kunnen dwingen betere tarieven te krijgen. Neem die rentes maar met een korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:25

Blokker_1999

Full steam ahead

SMGGM schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:00:
Hou rekening mee met de verplichtingen die er in België gelden.
  • De woning moet geschat worden (dit kan door de bank of door een schatter)
  • De woning moet een brandverzekering hebben. Hier doen de banken wat aan koppelverkoop en zal de rente omhoog gaan als je dit niet afneemt bij hen
  • Je moet een rekening hebben bij die bank en ook hier zit wat koppelverkoop want veel banken zullen je vragen je loon hierop te laten komen, zoniet gaat de rente omhoog
  • Vaal banken verplichten dat je een schuldsaldo verzekering hebt (in geval van overlijden dat de lening gedekt is door de verzekering). Ik val in herhaling want ook hier zit wat koppelverkoop en gaat vaak via de bank waarbij je leent zoniet gaat de rente omhoog
Gelet op al de voorwaarden en je wil het toch eens proberen, dan zou ik stappen naar een grotere bank (en geen lokale als Argenta). Neem BNPPF of KBC (bij ING zullen ze je waarschijnlijk verwijzen naar ING Nederland :D)

De rentes zijn ook in België in stijgende lijn. Ik weet niet waar je die 1,9% vandaan hebt, maar op 30 jaar lijkt me dit wel zeer ongewoon. Daarnaast leningen op 30 jaar doen veel Belgische banken niet (KBC bijvoorbeeld is max 25 jaar).

Als je graag een realistisch beeld wil van hoe hoog de leningen staan, dan kan je eens de simulatie van Keytrade proberen: https://www.keytradebank.be/node/frontend/nl/keyhome
Na het invullen van een volledig anoniem formuliertje is dit de rente die je effectief zal krijgen. Het is wel een van de weinige banken die niet aan dat koppelverkoop doet. De bank is eerder lokaal en een complexe klant (buitenlander met buitenlandse woningen enz) zullen ze waarschijnlijk niet doen. Het kan je wel een idee geven of het wel allemaal de moeite waard is.

Edit: geef ik random een lening in (250K lenen voor woning van 400K) op 25 jaar, dan zit ik ook aan een rente van 3,46% (€1239,03 / maand).
De verplichtingen die je opnoemt zijn geen verplichtingen maar als je ze allemaal doet krijg je wel een voorwaardelijke rentekorting. Wat wil zeggen dat van zodra de bank merkt dat je niet meer voldoet hebben ze het recht om de rentevoet te verhogen. Bij het hebben van een zichtrekening gaat het ook niet zozeer om die zichtrekening, maar wel om een verplichting tot loonstorting.

Het kan zijn dat KBC op dit moment moeilijk doet over looptijden boven de 25 jaar, maar onmogelijk is het zeker niet, ik zit zelf halfweg op de terugbetaling van een 30-jarige hypotheek bij KBC. (damn, wat worden we oud)

Ook een snelle simulatie bij KBC geeft een rente van rond de 3,3% op dit moment. Met de nodige kortingen zoals loonstorting en verzekeringen breng je dat naar 2,9% en als je wat verder onderhandeld kan daar vermoedelijk nog wel een beetje van af om rond de 2,7% te eindigen als je dossier sterk genoeg is. Wil je het risico nemen van een 3-jaarlijks aanpasbare rentevoet ga je richting de 2,5%, maar niet zeker of je dat wenst in het huidige klimaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:31
Ik kreeg bij de bank heel makkelijk antwoord:
We geven geen hypotheek voor huis in NL, je moet dan bij Nederlandse bank zijn.
(Dit was KBC)

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 04-07-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

SMGGM schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:39:
[...]

En dan is Spaargids nog de slechte plaats om na te gaan wat voor rente je kan vastkrijgen.
Het typische bezoekersprofiel van die site zijn mensen met een pak geld en beleggingen en hun bank kunnen dwingen betere tarieven te krijgen. Neem die rentes maar met een korreltje zout.
Okay, dat zal dan wel zo zijn...
Maar kun jij dan aangeven waar wél een belgische hypotheek met vaste rentevoet van 30 jaar voor 1.9% angeboden wordt?

ook op andere websites kom je nog steeds met rentes die helemaal niet zo ver van de 4% zitten, en hooguit iets goedkoper zijn dan de rente in nederland.

aangezien TS in nederland werkzaam is en belasting betaald zal hij met een nederlandse hypotheek HRA kunnen aanvragen, maar dat gaat niet met een buitenlandse hypotheek en zoiets zal al een groot verschil maken en ik betwijfel of er maar iets te winnen is aan een belgische hyptheek

Het is meestal niet voor niks dat niemand dit aanbied.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RM-rf schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:35:
[...]

aangezien TS in nederland werkzaam is en belasting betaald zal hij met een nederlandse hypotheek HRA kunnen aanvragen, maar dat gaat niet met een buitenlandse hypotheek en zoiets zal al een groot verschil maken en ik betwijfel of er maar iets te winnen is aan een belgische hyptheek

Het is meestal niet voor niks dat niemand dit aanbied.
Er kan ook niet zoveel verschil in rente zijn. Uiteindelijk is elke bank in de Eurozone gebonden aan dezelfde onderliggende rentestand. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een Belgische bank ruim 50% lagere rente zou hanteren als een Nederlandse bank tenzij de voorwaarden ook heel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 05:46
De rente lijkt heel laag. Heb zelf bij fortis eind vorig jaar een hypotheek afgesloten. 1% met een looptijd van 15 jaar. Het geleende bedrag was <50% van de woningprijs. Onthoud dat de bank kijkt naar risico dat de bank loopt. Dit bepaald de rente.

Veel factoren hebben een invloed die een coëfficient bekomen van de risico van de lening. Alleen of met 2 kopen/ inkomen/ geleende bedrag t.o.v de waarde van de woning, kinderen, andere leningen e.d.

Edit: heb zelf een vaste rente gekozen maar had ook een voorstel gekregen voor 10/5 jaar. Hier zou de rente maximaal kunnen verdubbelen tijdens de looptijd. Maar mijn gedachte toen was dat de rente op de bodem lag and the only way is up ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Xavier001 op 05-07-2022 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• younistyler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-04 01:16
Dank allemaal voor de reacties.

Samenvattend;
Hypotheekrenteaftrek is zeker mogelijk ook met een buitenlandse hypotheek
Belgische banken zijn toch iets minder transparant over rentes die zij hanteren, het lijkt alsof de variabele rente heel laag is (1%), maar ik zie toch verschillende rentes terugkomen bij vast 25 jaar (tussen 1,9 en 3,5).
Je bent bij deze banken verplicht minimaal 20% zelf te financieren.

Helaas nog geen hyptheekadviseur kunnen vinden die hier het fijne van weet.
In principe is "het gewoon mogelijk" alleen heb je natuurlijk wel een adviseur nodig die het fijne weet en de verschillen met NL kan uitleggen en de benodigde documenten kan voorbereiden.

Grappige is, nettoverschil is op dit moment minimaal (1.9% tov 4%) maar waarschijnlijk komen er veranderingen in de HRA en wet Hillen wordt afgebouwd nettolasten gaan dus jaarlijks omhoog.
Zou fijn zijn als ik hierop kan voorsorteren met een buitenlandse lage rente, maar lijkt toch ingewikkelder/exclusiever dan verwacht.

Een (nieuwbou)woning kopen van 700.000 met een rente van 4% ziet er toch uit als een financiele strop.
De situatie begin dit jaar was zo anders, het aanbod/prijs is exact hetzelfde gebleven alleen het rente percentage is significant hoger (1,4->3,9). Als ze verdomme nou sneller waren met te koop zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 05:46
Ja het gaat hard blijkbaar met de rentes...Ik ben zelf bezig met het stappenplan van Dave Ramsey, en hij leert leen max 25% van je netto maandinkomen en neem een maximale looptijd van 15 jaar. Heb dit zelf gedaan en gerekend op 1 maandinkomen kan je een stuk minder lenen. Als ik een tip mag geven hou rekening dat je geld opzij zet voor kleine verbeteringen enzo. Heb zelf een volledig gerenoveerd huis gekocht en in minder dan een jaar gewoon 10k extra aangekocht. Kleine aanpassingen lopen snel op. Hou ook zeker 6 maanden netto inkomen liquide. Slaap een stuk beter hierdoor. Succes
Pagina: 1