Asus GTX 1070 8Gb Dual; frametime spiking.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 12:37
Beste mensen,

Mijn GTX 1070 heeft behoorlijk wat spikes in de frametime lijn.
Ik heb altijd begrepen dat de frametime zo onder de 10 ms moest liggen en ik kan de settings natuurlijk zo zetten dat alles ook goed is, frametime bijvoorbeeld zelfs 6 a 8 ms is.
Sinds ik een vr ding heb, valt het (meer?) op. Heb "fpsVR" aangeschaft en zo zie ik het beter.

Ik gebruik de pc als race-simulator en verder niets anders. Zit ook geen verdere software op anders dan W10 x64 en het hoogstnodige.
Onlangs de ingewanden (mbo, cpu etc.) vervangen/update gedaan en het is nog exact hetzelfde.

Als ik naar de frametime kijk, zie je natuurlijk dat het op sommige momenten wat hoger is (veel andere auto's in beeld, veel bomen met schaduwen, bewegend publiek) en soms schiet hij zelfs even in het oranje met 11 a 13 ms.
Echter een aantal malen, schiet hij echt zwaar omhoog, tussen de 20 en 30 en dan schokt het beeld best wel even. Hij geeft dan ook gelijk gemiste frames aan.
Dit gebeurt ongeveer twee keer per minuut.
Dit gebeurt bij alle spellen en is niet vanwege zaken die op beeld bewegen (andere auto's uit, sta op een vrije plek etc.) en ook heb ik gekeken of er achtergrond processen waren; nee.

In afterburner kan ik niet zien of het vermogen dan ook gek doet, maar zelfs als ik hem zo instel dat hij maar 50% vermogen vraag is het aan de hand en dan zit hij nog lang niet tegen een limiet.
Het enige wat ik kan zien, is dat twee of drie van de 12 cores die AB aangeeft (raar, heb er maar zes) soms kort uit de 4200Mhz vallen voor een halve seconde. Die cores worden bij sommige spellen niet eens gebruikt......

Wat heb ik gedaan?
- achtergrond processen bekeken; geen
- nieuwe/andere drivers geïnstalleerd
- diverse/alle settings in vijf verschillende spellen uitgeprobeerd (het maakt overigens niet uit of je een hoge of lage belasting hebt op je GPU of zelfs CPU)
- warme/belasting onderdelen gecheckt; allen goed

Wat ook nog opvalt, maar op mijn vorige systeem met deze kaart niet was en toch had ik diezelfde spikes, is dat het ledje op de VGA pal naast de 8-pin aansluiting blijft branden als het systeem aan blijft. Gewoon, hele nacht, niet alleen even naijlen.

Heeft iemand suggesties wat ik verder nog kan (onder)zoeken?

Verdere specs zijn:
- MSI MAG B560 Torpedo
- i5 11400f
- 8 Gb Vengeance 3200Mhz ram
- Corsair 850 W gold voeding
- Corsair iCue H60i rgb Pro XT AIO cooler
- Sharkoon TG5 case
Dit alles nieuw en de VGA hergebruikt (even sparen) Asus GTX 1070 8Gb Dual.