Dilemma: waar in NL koop ik een huis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Beste mensen,

Sinds een klein half jaar ben ik voornemens een volgende stap te zetten: na jaren gehuurd te hebben is het tijd om een woning te kopen. Gezien de huidige ontwikkelingen denk ik dat dit iets is om nu in gang te zetten. Echter kom ik hier voor een dilemma te staan; want voordat je gericht naar een woning gaat zoeken moet je natuurlijk weten wáár je gaat zoeken. En hier kom ik niet uit en ben ik benieuwd naar de zienswijzen van jullie.

Even wat achtergrond informatie: ik ben 28 jaar, alleenstaand en ik woon nu in het midden van Gelderland (de precieze plek doet er voor nu niet toe denk ik). Voor mijn werk in de film- en televisiewereld zit ik echter dagelijks (~4 dagen p/w) in Amsterdam, Hilversum of een andere plaats doorgaans in het westen. Ik merk dat een aanzienlijk deel van mijn (werk)dag bestaat uit reizen, zeker met files, terwijl we volgens de ANWB nog niet op de wegdrukte zitten van voor Corona.

Even heel zwart-wit loop ik tegen het volgende aan:
- Ik blijf in het Oosten wonen. Voordeel: ik kan relatief “meer” huis voor mijn geld kopen en ik verwacht hier dan ook sneller een huis te vinden waar het lekker thuiskomen is. Nadeel: de reistijd met werk blijft. En wordt wellicht nog problematischer. En wat doen de brandstofprijzen? Rekeningrijden?
- Ik verhuis richting het Westen (hierbij denk ik aan de diverse steden/dorpen rond Utrecht: relatief in de buurt van Amsterdam en lekker centraal. Vianen, Ijselstein, Nieuwegein, Maarssen, Maar ook andere plaatsen als Hilversum, enzovoorts). Voordeel: de reistijd is minder tot geen issue meer. Nadeel: in mijn beleving krijg ik veel “minder” huis voor hetzelfde geld en na een aantal bezichtigen te hebben gehad ben ik bang dat ik dan genoegen zou moeten nemen met een huis in een buurt waar het minder fijn thuiskomen is. Wellicht ben ik een beetje verwend met waar ik nu woon, maar dat is nu eenmaal de ervaring.

Kortom; ik zit met een bepaald budget (zoals iedereen) en dat geeft dat het voor nu niet realistisch is om voor beide “peilers” te kiezen zoals ik het nu ervaar. Ik ga óf voor een plek die praktisch is vanwege (toekomstig) werk of ik ga voor plek waar het zeker weten fijn thuiskomen is. Tussen deze opties zit letterlijk een fysieke afstand ;)

Een luxeprobleem zou je het zeker kunnen noemen. En een ding waar ik al tot in de treure over heb gefilosofeerd met mezelf, vrienden en familie. Maar het blijft nog steeds een dilemma. Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie zienswijzen/invalshoeken en wat jullie keuze zou zijn in deze situatie.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Laatst online: 09:42
Waar heb je je files? In mijn beleving is t vooral druk na utrecht tot aan Amsterdam. Verhuizen naar een plek rondom/in utrecht lost dan je fileprobleem niet zoveel op, denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-06 23:29
Het is me opgevallen dat huizenprijzen in de kop van Noord-Holland snel dalen tov. de afstand tot Amsterdam, terwijl het richting Utrecht juist behoorlijk duur blijft. Huizenprijzen in Alkmaar zijn volgens mij niet zoveel duurder dan in Apeldoorn.

Ik ben zelf niet bekend met de regio, dus ik zou je niet kunnen vertellen of het daar fijn wonen is, maar misschien zijn er andere Tweakers die er beter mee bekend zijn (en misschien ook kunnen verklaren waarom de huizenprijzen niet omhoog zijn geschoten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Laatst online: 26-06 14:04
Geografisch gezien zou je Amersfoort kunnen overwegen. Prijs per vierkante meter is ongeveer gelijk aan die kernen dichterbij Utrecht die je noemt. Reistijd per auto zal iets langer zijn (voor Hilversum zelfs ongeveer gelijk denk ik) maar ontsluiting per OV vele malen beter en je krijgt een stuk meer stad voor je geld, dus fijner thuiskomen imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En als je nu eens niet op de standaard route waar iedereen langs wil gaat wonen? Ik zit even op Google Maps te kijken en mijn oog viel op Zeewolde. Half uurtje rijden naar Hillywood en 3 kwartier naar Amsterdam. In het laatste geval wel een stukje A1, maar rond Amsterdam is het gewoon één groot mierennest.

Op Google Afbeeldingen ziet Zeewolde er best leuk uit. Je bent dichtbij water en kunt alle kanten op. Op Funda lijken er ook best leuke huisjes te koop in Zeewolde voor een redelijke prijs.

Maar ja, nu Midden-Gelderland. Globaal is dat voor mij rond Arnhem ergens. Maar als je nu net in Putten, Ermelo of Harderwijk woont, dan schiet het niet heel erg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Utrechters willen graag aan de kant van De Bilt, Hilversum, Zeist, Soest etc wonen dus zonder noemenswaardige overwaarde zou ik daar niet heen gaan als je geen binding met deze steden hebt.
Zuiden van Utrecht (Nieuwegein, Vianen, Houten) is daarom wat goedkoper, meer huis voor je geld:).

Wat is je budget en wat voor woning zoek je ?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-07-2022 23:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je voldoende budget om in de regio Utrecht iets te kopen wat voldoet aan je huidige wensen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

wolly_a schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:06:
En als je nu eens niet op de standaard route waar iedereen langs wil gaat wonen? Ik zit even op Google Maps te kijken en mijn oog viel op Zeewolde. Half uurtje rijden naar Hillywood en 3 kwartier naar Amsterdam. In het laatste geval wel een stukje A1, maar rond Amsterdam is het gewoon één groot mierennest.

Op Google Afbeeldingen ziet Zeewolde er best leuk uit. Je bent dichtbij water en kunt alle kanten op. Op Funda lijken er ook best leuke huisjes te koop in Zeewolde voor een redelijke prijs.

Maar ja, nu Midden-Gelderland. Globaal is dat voor mij rond Arnhem ergens. Maar als je nu net in Putten, Ermelo of Harderwijk woont, dan schiet het niet heel erg op.
Zeewolde moet je minimaal 3 ton meenemen leert een bezoek aan Funda, ik weet niet of de topicstarter dat los kan peuteren bij de bank?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik weet dat in Hilversum de woningbouw vereniging Dudok vaak huizen te koop zet met een goede regeling: bijvoorbeeld je betaalt nu de helft en later de andere helft, of je koopt een woning zonder de grond te kopen en betaalt daar erfpacht over, soms met de mogelijkheid o de grond later af te kopen.

Wellicht interessant ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:46

Rmg

zijn vrienden, familie of andere sociale contacten in gelderland ook nog een ding? of gaat het alleen maar om reistijd naar werk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:14
@Daam Wat is je budget en woonwensen om mee te beginnen? ( plus wat hier boven allemaal wordt gezegd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 13:51

Croga

The Unreasonable Man

CVTTPD2DQ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:40:
Het is me opgevallen dat huizenprijzen in de kop van Noord-Holland snel dalen tov. de afstand tot Amsterdam, terwijl het richting Utrecht juist behoorlijk duur blijft. Huizenprijzen in Alkmaar zijn volgens mij niet zoveel duurder dan in Apeldoorn.
Dit is nog wel een interessante..... Niet zo duur als de randstad omdat Den Haag en Rotterdam slecht bereikbaar zijn maar als de reis toch alleen naar Amsterdam gaat is ten noorden van Amsterdam een hele interessant optie, lijkt me.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Je schrijft "Amsterdam, Hilversum of een andere plaats doorgaans in het westen", mik je dan qua reistijd op Amsterdam/Hilversum of ook op nog andere plaatsen in het westen? Bv. Hoek van Holland ligt ook in het westen, maar dan zou ik niet een huis bij Alkmaar in de buurt aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik zou eerst even een tijdje huren in de buurt van je werk om te ervaren hoe het is om geen familie en vrienden in de buurt te hebben. Mij viel het erg zwaar niet op de fiets / bus te kunnen stappen en even snel in het park te zitten, een drankje te doen of een vorkje te prikken.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 17:12
Is dit niet een dilemma waar iedereen mee zit?
Ik werk in het oosten en kan daar misschien wel een vrijstaande huis kopen, maar ik woon in het midden van het land en vind het hier wel fijn dichtbij mijn ouders en familie.

Dus ja ook een moeilijke keuze

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik mis nog een optie: Blijven wonen in het oosten en een andere baan zoeken. Nu is het dé tijd om te switchen zou je denken. Al weet ik niet of dat in jouw branche nu ook het geval is.
Maar zeker iets om over na te denken. Werk komt natuurlijk niet op de eerste plaats... Toch?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Iets verder weg wonen, maar wel een plaats met een snelle treinverbinding? Desnoods naar een P+R?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:42
Als je ten noorden van Amsterdam woont en naar Hilversum moet in de spits, ben je aangewezen op OV, of je staat in de file op de A10.
Ik weet niet of dat zo een geweldig alternatief is in dit geval.

Reken er overigens ook mee dat als je meer in het westen gaat wonen je woon-werk verkeer lager wordt, maar je woon-vrienden/familie verkeer langer. dat moet je ook meerekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 16:24
Een huis koop je voor vele jaren. Blijf je ook zo lang in dezelfde regio of branch werken?

Ik heb om de paar jaar een andere baan. Voor mij heeft het dus geen zin om in de buurt van werk te gaan wonen. Daarom in de buurt van het centraal station gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:44
Ik denk dat Almere een goedkope optie is met goede reistijd naar Amsterdam en Hilversum. Alleen de West-kant van Amsterdam is wat langer, maar dat heb je vanuit regio Utrecht ook. Of je in Almere wil wonen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennyV
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-02-2023
Daam schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:30:
Beste mensen,

Sinds een klein half jaar ben ik voornemens een volgende stap te zetten: na jaren gehuurd te hebben is het tijd om een woning te kopen. Gezien de huidige ontwikkelingen denk ik dat dit iets is om nu in gang te zetten. Echter kom ik hier voor een dilemma te staan; want voordat je gericht naar een woning gaat zoeken moet je natuurlijk weten wáár je gaat zoeken. En hier kom ik niet uit en ben ik benieuwd naar de zienswijzen van jullie.

Even wat achtergrond informatie: ik ben 28 jaar, alleenstaand en ik woon nu in het midden van Gelderland (de precieze plek doet er voor nu niet toe denk ik). Voor mijn werk in de film- en televisiewereld zit ik echter dagelijks (~4 dagen p/w) in Amsterdam, Hilversum of een andere plaats doorgaans in het westen. Ik merk dat een aanzienlijk deel van mijn (werk)dag bestaat uit reizen, zeker met files, terwijl we volgens de ANWB nog niet op de wegdrukte zitten van voor Corona.

Even heel zwart-wit loop ik tegen het volgende aan:
- Ik blijf in het Oosten wonen. Voordeel: ik kan relatief “meer” huis voor mijn geld kopen en ik verwacht hier dan ook sneller een huis te vinden waar het lekker thuiskomen is. Nadeel: de reistijd met werk blijft. En wordt wellicht nog problematischer. En wat doen de brandstofprijzen? Rekeningrijden?
- Ik verhuis richting het Westen (hierbij denk ik aan de diverse steden/dorpen rond Utrecht: relatief in de buurt van Amsterdam en lekker centraal. Vianen, Ijselstein, Nieuwegein, Maarssen, Maar ook andere plaatsen als Hilversum, enzovoorts). Voordeel: de reistijd is minder tot geen issue meer. Nadeel: in mijn beleving krijg ik veel “minder” huis voor hetzelfde geld en na een aantal bezichtigen te hebben gehad ben ik bang dat ik dan genoegen zou moeten nemen met een huis in een buurt waar het minder fijn thuiskomen is. Wellicht ben ik een beetje verwend met waar ik nu woon, maar dat is nu eenmaal de ervaring.

Kortom; ik zit met een bepaald budget (zoals iedereen) en dat geeft dat het voor nu niet realistisch is om voor beide “peilers” te kiezen zoals ik het nu ervaar. Ik ga óf voor een plek die praktisch is vanwege (toekomstig) werk of ik ga voor plek waar het zeker weten fijn thuiskomen is. Tussen deze opties zit letterlijk een fysieke afstand ;)

Een luxeprobleem zou je het zeker kunnen noemen. En een ding waar ik al tot in de treure over heb gefilosofeerd met mezelf, vrienden en familie. Maar het blijft nog steeds een dilemma. Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie zienswijzen/invalshoeken en wat jullie keuze zou zijn in deze situatie.
Hi Daam,

Ik werk zelf ook bij een tv productie huis in Amsterdam. En ik heb in december een huis gekocht in Lopik.
Huizen daar zijn een stuk goedkoper voor wat je krijgt. En afstand is ongeveer 40 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:27
Torgo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:44:
Ik denk dat Almere een goedkope optie is met goede reistijd naar Amsterdam en Hilversum. Alleen de West-kant van Amsterdam is wat langer, maar dat heb je vanuit regio Utrecht ook. Of je in Almere wil wonen is een tweede.
Dat is wel een beetje als euthanasie plegen omdat je hoofdpijn hebt. De oplossing is in ieder geval erger dan de kwaal.

Zonder budget en woonwensen is het natuurlijk lastig maar regio Utrecht (Amersfoort, Maarsen) is beter te betalen dan regio Amsterdam (Haarlem, Weesp) tenzij je in de Zaanstreek of nog noordelijker wil wonen maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 20:00
Ik weet niet hoeveel binding je hebt met de plek waar je nu woont. Dat was voor mij uiteindelijk de reden om te stoppen met mijn werk in de filmproductie en terug te verhuizen naar Brabant. Sowieso was ik in die 5 jaar nog vaak daar te vinden en lag het voor de hand dat ik vroeg of laat zou terugkeren. Mis het werk wel maar vond het met draaidagen van 12 uur ex reistijd niet te bereizen. Ondertussen iets gevonden in video hier in de omgeving gelukkig. Lang verhaal kort. Woon waar jij je prettig voelt, ik had collega's die in Amsterdam woonde op een postzegel en niets liever hadden en sommigen kozen er bewust voor om een mooi vrijstaand huis voorbij Amersfoort te hebben voor hetzelfde geld, oogden allemaal gelukkig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-06 08:38
Beste mensen,

Een luxeprobleem zou je het zeker kunnen noemen.
Wonen is geen luxeprobleem maar een levensbehoefte. Maargoed, ik snap waar je vandaan komt als ze in Zuid-Europa bij de ouders blijven wonen totdat er een partner is.

Het lijkt me extra lastig als je nog zo ongebonden bent. Je moet er echt voor gaan de laatste jaren wil je een huis kunnen bemachtigen, en dan nog. In elk geval is dit wel een terecht dilemma, die je denk ik pas oplost nadat je een partner vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:32
Amersfoort of Apeldoorn en met de trein naar werk.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RaijRaij schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:13:
Ik weet niet hoeveel binding je hebt met de plek mensen waar je nu woont.
Ik weet niet of @Daam een echte achterhoeker is of dat die meer ingeburgerd is in het westen. Mijn ervaring is in ieder geval dat het een aardige omschakeling is qua mentaliteit van de mensen. Voor mensen die in de randstad zijn geboren en getogen zal dat misschien minder opvallen. Voor mensen zoals ik die van ver buiten de randstad komen is het maar raar volk daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 20:00
sypie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Ik weet niet of @Daam een echte achterhoeker is of dat die meer ingeburgerd is in het westen. Mijn ervaring is in ieder geval dat het een aardige omschakeling is qua mentaliteit van de mensen. Voor mensen die in de randstad zijn geboren en getogen zal dat misschien minder opvallen. Voor mensen zoals ik die van ver buiten de randstad komen is het maar raar volk daar...
Haha, plek/mensen is voor mij onlosmakelijk verbonden. Wat ik wel merkte is dat het grootste deel van mijn collega's (allemaal freelancers) geen geboren en getogen Amsterdammers waren(of überhaupt uit die omgeving). De mentaliteit is zeker compleet anders maar je kiest je 'vrienden' vanuit je groep collega's toch op mensen die je aanspreken. Zo toch hele leuke contacten opgedaan in mijn tijd in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Torgo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:44:
Almere goedkoop _O- Oke het is nog geen Amsterdam of Utrecht, maar 't gaat vrij rap die kant op.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:00

-tom-562

Oliesjeik

sypie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Hoe kom je er bij dat Daam uit de Achterhoek komt :P Midden-Gelderland is geen Achterhoek, eerder ergens iets tussen Arnhem/Apeldoorn/Ede (Veluwezoom zou ik zeggen). Iedere weldenkende Achterhoeker verhuist voor geen goud naar 'het westen' :P

Anyway, is Ede een optie (of rondom Ede)? Ede heeft een goede verbinding qua OV richting Utrecht (en dus Amsterdam) en b.v. Arnhem. Helaas hebben de 'westerlingen' Ede ook ontdekt en zijn de prijzen daar de afgelopen paar jaar ook gigantisch hard gestegen (zeker in de betere buurten).
Met 30 minuten sta je in Hilversum vanuit Ede met de trein. Ik heb 5 jaar in Ede gewoond (gehuurd), en ging vaak 2x per maand naar Hilversum (naar vrienden). Ede voelt erg dorps aan en heeft een leuk centrum. Heb er met plezier gewoond (e.e.a. is wel echt afhankelijk van de buurt, want er zitten best wel slechte buurten tussen :X)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:47
-tom-562 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:03:
Anyway, is Ede een optie (of rondom Ede)? Ede heeft een goede verbinding qua OV richting Utrecht (en dus Amsterdam) en b.v. Arnhem.
Vanuit Ede ben je een ruim uur onderweg naar bijvoorbeeld Amsterdam, enkele reis. Het is natuurlijk ergens aan @Daam, en ik weet niet exact hoe vaak hij nu in Amsterdam versus Hilversum werkt. Maar het kost je natuurlijk echt gewoon ontzettend veel tijd.

Effectief zul je toch al snel merken dat je zo'n 2.5 uur in dat geval kwijt bent aan het reizen en tijdig aanwezig zijn van- en naar Amsterdam. Dat betekend vroeger vertrekken, 's avonds eerder naar bed, later thuis. Sowieso behoud je daarmee dus minder vrije tijd.
Rmg schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:50:
zijn vrienden, familie of andere sociale contacten in gelderland ook nog een ding? of gaat het alleen maar om reistijd naar werk?
Dit soort argumenten verliezen naar mijn mening dan ook vaak toch ontzettend veel waarde. Want hoe veel behoefte heb je in de praktijk nog om, nadat je bijvoorbeeld om 5 uur klaar bent, ergens kwart over 6 thuis binnen stapt, vervolgens nog aan het eten moet beginnen gezien @Daam alleenstaand is, om dus ergens waarschijnlijk half 8 - 8 uur bezig te zijn met de vaat in te ruim/afwas te doen. Bij vermoedelijk een wekker die ergens rond 6 uur gaat, of misschien nog eerder. Na half 8 - 8 uur nog iets met vrienden of familie te gaan doen?

Ik kan mij niet voorstellen dat veel mensen die behoefte hebben.

Wat je dus overhoudt zijn de vrije dagen. Dan is natuurlijk al snel de vraag, wat doe je liever. 5x in de week een rot eind op en neer reizen om bijvoorbeeld 1x in de week korte reisafstand te hebben richting het sociaal netwerk? Of 5x in de week lekker vroeg thuis te zijn, en 1x in de week wat verder te reizen.

Voor mij is die keuze echt ontzettend snel gemaakt.

Persoonlijk gezegd zou voor mij de keuze bij locaties Amsterdam en Hilversum vrij snel gemaakt zijn. Ik zou in Weesp gaan wonen. Zeker op zonnige dagen gewoon de mogelijkheid om in beide richtingen uit een fiets richting het werk te pakken. Je hebt een goede OV verbinding door de treinen die er rijden. En je hebt een soortgelijke, korte reistijd naar zowel Amsterdam als Hilversum. En het heeft ook een aanbod aan nog enigszins betaalbare starters woningen, van waaruit je t.z.t. kunt doorstromen.

Of als alternatief niet verhuizen naar het werk, maar gaan werken waar je graag woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

psychodude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:53:
[...]
Dit soort argumenten verliezen naar mijn mening dan ook vaak toch ontzettend veel waarde. Want hoe veel behoefte heb je in de praktijk nog om, nadat je bijvoorbeeld om 5 uur klaar bent, ergens kwart over 6 thuis binnen stapt, vervolgens nog aan het eten moet beginnen gezien @Daam alleenstaand is, om dus ergens waarschijnlijk half 8 - 8 uur bezig te zijn met de vaat in te ruim/afwas te doen. Bij vermoedelijk een wekker die ergens rond 6 uur gaat, of misschien nog eerder. Na half 8 - 8 uur nog iets met vrienden of familie te gaan doen?

Ik kan mij niet voorstellen dat veel mensen die behoefte hebben.
[...]
Serieus? Ik heb doordeweeks verschillende sociale contacten 's avonds, veel vrienden en collega's van me ook, van wat ik hoor... Dan is er nog zoiets als een sportclub of vereniging waar je misschien al jaren lid van bent en graag doordeweeks ook naartoe wilt...

En als ik namens mezelf spreek; op avonden dat ik niets gepland heb krijg ik af en toe toch een whatsappje van m'n vader die het icoontje van Chrome weer eens niet kan vinden of iets dergelijks :+ ook dan is het heel fijn dat je even 'snel op de koffie' kunt :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:47
Harrie_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Serieus? Ik heb doordeweeks verschillende sociale contacten 's avonds, veel vrienden en collega's van me ook, van wat ik hoor... Dan is er nog zoiets als een sportclub of vereniging waar je misschien al jaren lid van bent en graag doordeweeks ook naartoe wilt...

En als ik namens mezelf spreek; op avonden dat ik niets gepland heb krijg ik af en toe toch een whatsappje van m'n vader die het icoontje van Chrome weer eens niet kan vinden of iets dergelijks :+ ook dan is het heel fijn dat je even 'snel op de koffie' kunt :Y
Maar heb jij die contacten nadat jij 's avonds ergens rond een uur of 8 pas klaar bent en ergens rond 6 de wekker weer gaat? Of ben jij iets na 5 thuis, zo'n half 7 klaar en wekker pas rond 7 uur omdat jij niet circa 2.5 uur per dag in de auto zit?

Dat maakt natuurlijk nogal een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

psychodude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Maar heb jij die contacten nadat jij 's avonds ergens rond een uur of 8 pas klaar bent en ergens rond 6 de wekker weer gaat? Of ben jij iets na 5 thuis, zo'n half 7 klaar en wekker pas rond 7 uur omdat jij niet circa 2.5 uur per dag in de auto zit?

Dat maakt natuurlijk nogal een wereld van verschil.
Ik werk nu toevallig dicht bij huis maar heb in het verleden ook wel verder gewerkt. Voor mij is het nooit een probleem geweest om rond 8 uur nog op pad te gaan, half 11 weer thuis te komen en 's ochtends weer om half 6 of 6 uur weer eruit.

Toen ik trouwens nog alleen was ging ik ook geregeld rechtstreeks vanaf het werk naar een vriend of mijn ouders om daar mee te eten, of andersom; een vriend die mij kwam eten. Als je ver weg woont van je sociale kring zit je dus altijd 5 of 6 dagen moederziel alleen op je appartement en zie je niemand (behalve collega's overdag), daar moet je ook maar zin in hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou lekker in Gelderland blijven kijken. Ja reistijden zijn een ding, maar dat zijn ook droge voeten als je richting pensioen gaat.
Afbeeldingslocatie: https://www.h2owaternetwerk.nl/images/Nederland-en-zeespiegelstijging.jpg

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Qwerty-273 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:31:
Ik zou lekker in Gelderland blijven kijken. Ja reistijden zijn een ding, maar dat zijn ook droge voeten als je richting pensioen gaat.
[Afbeelding]
Daar zou ik dan weer geen rekening mee houden bji een startersappartementje als je (nog) alleen bent. Het is niet alsof TS de komende 40 jaar hier moet blijven wonen natuurlijk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Out-of-the-box: Naar het buitenland?... ik bedoel je zit nu nog niet gebonden, behalve misschien aan je baas en familie/vrienden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-06 21:41
Harrie_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Hier sluit ik mij wel bij aan. Met dit weer ga ik lekker met de fiets naar het werk, 1 uur en 20 minuten op de fiets. Juist dan is het fijn dat vrienden en familie dicht bij wonen. Nu kan ik in de avond nog even een uurtje koffie drinken bij mijn ouders. Of even kort langs bij een vriendin of zus. Bij diegenen die verder weg wonen is het toch meer plannen en minder spontane bezoekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Maar het blijft nog steeds een dilemma. Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie zienswijzen/invalshoeken en wat jullie keuze zou zijn in deze situatie.
ik lees bij je argumenten eigenlijk twee hoofdpunten:
- financieel
- reistijd

wat ik eigenlijk ook wel een beetje mis zijn veel meer emotionele gedachtes waar je je 'prettig' voelt... is dat eerder in een stadsomgeving, of de voordelen ervan (vaak meer toegang en keuze tot verschillende culturele punten, zowel qua uitgaansleven e.d.)

Of voel je je juist in je huidige omgeving prettig, heb je een bestaand sociaal netwerk dat redelijk dicht om je zit en waarop je bouwt en waarvan het lastig zou zijn dat opnieuw op te bouwen als je er erg ver weg van verhuist.

die reistijd heb je natuurlijk ook als je wel dicht op je werkplek woont, maar heel vaak terugreist naar daar waar je vrienden en familie wonen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:35
Inmiddels ben ik fors ouder dan dat jij bent, maar toen ik mijn eerste huis kocht, zat ik wel in een vergelijkbare situatie. Werk 70 km verderop, onregelmatige diensten, alleenstaand. Ik vond de reistijd toen niet zo’n probleem, alleen na de nachtdienst met een ochtendtrein terug was minder geslaagd. Maar vrienden, sport, uitgaan etc in de buurt vond ik veel belangrijker dan de afstand naar werk.
Dat veranderde toen er relatie/kinderen kwamen. Dan wil je ineens wel snel uit je werk thuis zijn, je brengt meer tijd in huis door, dus huis+sociale omgeving dichtbij werk is belangrijker. Ik ben blijven wonen waar ik woonde (later in de regio paar keer verhuisd), maar heb wel werk dichterbij huis gezocht. Nu de kinderen pubers zijn en mij niet meer zo hard nodig hebben _/-\o_ werk ik weer wat verder weg, want topbaan gevonden.
Los van deze ervaring zou ik je willen aanraden niet zomaar ergens een huis te kopen. Het ene dorp rond Utrecht is het andere niet, je moet er wel ‘aarden’. Er zijn hier dorpen in de buurt waar ik morgen naartoe zou willen verhuizen en dorpen <5 km daarvandaan waar ik voor geen goud zou willen wonen. Orienteer je daar dus goed op. Geen idee hoe dat is als je uit een heerlijk groene omgeving komt. Daarbij nog: regio Utrecht/Hilversum is relatief duur en je reist evengoed nog flink wat af als je naar Amsterdam, Den Haag of Rotterdam moet. Hoe dichter bij de uitvalswegen, hoe duurder je woning.
Ik zou je adviseren eerst goed te kijken hoe gehecht je bent aan de omgeving waar je nu woont (wat anderen al schreven: familie, vrienden, sport, uitgaan, emotionele binding). En pas daarna kijken of je verder weg zou willen wonen (en hoe ver dan daarvandaan), en pas daarna kijken welke dorpen/steden in aanmerking komen.
Misschien ook niet onbelangrijk: hoe makkelijk zou je weer terug kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds een klein half jaar ben ik voornemens een volgende stap te zetten: na jaren gehuurd te hebben is het tijd om een woning te kopen. Gezien de huidige ontwikkelingen denk ik dat dit iets is om nu in gang te zetten.
@Daam, welke ontwikkeling doel je op? de rente is al opgeklommen, aanbod blijft laag, prijzen zijn hoog. allerminst een koop-markt. maar file-rijden elke dag gaat vervelen, dat geloof ik wel.

dit topic lijkt mij nog niet goed doordacht wat betreft type woning en financiële ruimte ervoor. tenzij geld geen rol speelt.

~

Pagina: 1