Wij hebben onlangs een buitenverblijf gebouwd met EPDM-dak erop. Nu zeer recent hebben onze buren een buitenzwembad (zo'n opzetding, best wel fors, zo'n 3 bij 3 meter) naast onze schutting geplaatst. Nu las ik dat EPDM zeer slecht tegen chloor kan. Nu zal er ongetwijfeld zo nu en dan wel wat chloor (tabletten) in het water van de buren gegooid worden. Kan het kwaad dat er zo nu en dan wellicht wat gespetter op ons dak terecht komt of is het verstandig om hier melding van te maken? Persoonlijk zou ik denken dat 'n beetje water niet direct kwaad kan, maar aangezien het nieuw is wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen.
Als het echt slecht is voor je dak dan liet ik mijn kinderen er niet in zwemmen 😉 het wordt doorgaans flink verdund in zwembadwater. Pure chloor of losse tabletten is een ander verhaal, maar daar is maar weinig tegen opgewassen voor mijn gevoel.
Als de chloorconcentratie zo erg is dat je dak er schade van lijdt, dan zijn de badgasten al lang overleden.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ok, ik lees namelijk veel dat het gebruik van epdm bij zwembaden af te raden is. Dus dit stelt me in ieder geval wat meer gerust, al lijkt me een beetje gespetter ook niet direct een ramp.
Het effect van chloridedampen moet denk ik niet onderschat worden. Ook bij acceptabele concentraties voor de mens. Dat een mens er tegen kan betekend niet dat dit bij bouwmaterialen per definitie ook zo is. EPDM is echt een sterk spul, chloor is hier echter een uitzondering op.JukeboxBill schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:42:
Als de chloorconcentratie zo erg is dat je dak er schade van lijdt, dan zijn de badgasten al lang overleden.
In zwembaden wordt zeer nauwkeurig gekeken naar de gebruikte materialen. Er zijn voorbeelden bekend van verkeerd gekozen materialen die door hevige corrosie tot het instorten van constructies heeft geleid.
Buiten zal de verdunning in de lucht wel dusdanig groot zijn dat dit weinig tot geen effect zal hebben. Direct contact met badwater zal normaal niet direct zorgen voor gaten in het dak, maar goed is het zeker niet. Hoe groot dit effect op lange termijn zal zijn? Geen idee...
Misschien gewoon even bij de buren je zorgen uitspreken en willen ze hem in het vervolg een stukje verderop in de tuin zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door tomboo91 op 03-07-2022 20:33 ]
@tomboo91EPDM kan slecht tegen chloor in direct contact. Het kan ook slecht tegen dieselolie, benzine en heel veel oplosmiddelen.
Dat wil niet zeggen dat een klein beetje chloordamp of een spatje gechloreerd water, benzine of iets dergelijks direct tot schade leidt.
Bij zwembaden, waarbij bouwmaterialen permanent belast worden met chloordamp is het een heel andere situatie. Ook kan je EPDM beter niet gebruiken als waterdichte bekleding in een zwembad.
Het advies om het zwembad een stukje verderop te zetten is tamelijk overdreven.
Dat wil niet zeggen dat een klein beetje chloordamp of een spatje gechloreerd water, benzine of iets dergelijks direct tot schade leidt.
Bij zwembaden, waarbij bouwmaterialen permanent belast worden met chloordamp is het een heel andere situatie. Ook kan je EPDM beter niet gebruiken als waterdichte bekleding in een zwembad.
Het advies om het zwembad een stukje verderop te zetten is tamelijk overdreven.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ok, ik ging er ook wel al van uit dat de chloor flink verdund zal zijn met water, maar toch... Beter het zekere voor het onzekere. En de buren nu direct hiermee opzadelen vind ik ook kinderachtig, als het toch niks voorstelt.
Pagina: 1