GSM module lift installatie herprogrammeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hopelijk zit ik in het goede gedeelte van het forum.

Ben lid van een kleine VVE.

Mijn vraag gaat over de lift installatie. Deze is ca 2 jaar geleden voorzien van een gsm module zodat bij een storing of noodsituatie verbinding gemaakt kan worden met de meldkamer van de fabrikant.

Het onderhoud wordt nog uitgevoerd door de fabrikant, echter willen wij overstappen naar iemand anders die het onderhoud gaat doen.

Echter wil de fabrikant niet mee werken aan het vrijgeven van de gsm module zodat wij over kunnen naar een ander onderhoudsbedrijf. Gevolg is dat wij weer een gsm module moeten aanschaffen voor de lift. (Deze is wel vrij te programmeren indien dat nodig is in de toekomst).

Mag de fabrikant dit zomaar weigeren of kan ik de module extern laten vrijgeven ?
Ben nu aan het achterhalen welke module er in onze lift zit.

Het gaat om een Kone lift. Als ik het merk niet mag noemen dan hoor ik het graag.

Edit: heb gelezen dat volgens de nen-norm het noodnummer aanpasbaar moet zijn:
https://www.elevatorimaga...rma-armonizzata-en-81-28/

[ Voor 7% gewijzigd door nielsicq op 03-07-2022 19:24 . Reden: NEN norm toegevoegd ]

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vatorlover
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-08-2022
Hi,

Aangezien het een Kone lift betreft, probeer te achterhalen welke unit erop zit. Google eens op Kone Konexion Gsm. Dit is echt een product van Kone en mochten jullie naar een andere onderhoudsfirma overstappen, dan zal dat misschien "problemen" opleveren? U heeft al contact gehad met Kone zelf mbt de contract voorwaarden van dit gsm abonnement?

Ik hoop dat u eruit komt en duidelijkheid kunt krijgen.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Vandaag is er weer contact geweest met Kone. Zij geven nu aan dat de module toch her programmeerbaar is. Instructies willen ze alleen delen met het andere onderhoudsbedrijf.

Het andere onderhoudsbedrijf geeft aan dat zij dure hardware bij Kone moeten aanschaffen om dit aan te passen.
Conclusie we moeten bij hun een andere module aanschaffen.

Ben bang case closed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je Kone niet vragen om het nummer om te programmeren? Daar zullen vast wat kosten aan zijn verbonden maar de apparatuur en kennis heeft de betreffende monteur vast in z'n auto.

Of mogelijk is er een ander onderhoudsbedrijf in de regio die wél een Kone programmer heeft, als die de lift kan omprogrammeren tegen geringe vergoeding dan ben je er ook.

Als Kone deurmonteur had ik destijds in ieder geval wel een programmer voor een Besam deur...

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 04-07-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vatorlover
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-08-2022
Da's inderdaad misschien mogelijk, maar Kone kennende hebben monteurs wel allerlei tools van anderen in handen, maar wil Kone liever niet zomaar iets van "zichzelf" aan anderen meegeven. Een hoofdmonteur is wellicht te vragen of deze zijn laptop (en zijn kennis van zaken) erbij kan pakken. Er kan veel, maar willen is ook iets... 😉 Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Helaas wil Kone niet mee werken.
Andere partijen willen hun gsm module verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:51
Als de betreffende partij al niet zelf de gsm module kan omprogrammeren zou ik wat huiverig worden voor als er echt wat stuk is aan de lift. Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn bij de "universeel" maar vaak zie je toch zodra het echt stuk is dat zij minder kunnen dan de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Snap dat je dat zegt. Helaas ben ik niet de enige eigenaar in de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
Het is dan toch een simpel kosten/baten verhaal?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
Voor de meesten van de VVE is dat ook zo.
Alleen we zitten hier op tweakers 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

In onze Kone liften zit een SafeLine SL6+ 4G VoLTE module.

https://www.safeline-grou...sl6/safeline-sl6-4g-volte

Misschien even kijken wat Kone gefactureerd heeft voor de module, daar staat ook genoemd wat voor module er ingezet is.

Wij hebben ons contract met met Kone overigens na onderhandeling voordeliger tegen nagenoeg dezelfde voorwaarden opnieuw met Kone kunnen afsluiten.

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Ik neem aan dat de GMS module "benaderbaar" is? dwz deze zit niet in de lift schacht?
Even schoevendraaier in het lift paneel en dan wat foto's maken om achter de herkomst van de module te komen?

Kan zijn dat ik mijn hier in vergist dan graag corrigeren aub.
Natuurlijk wel met toestemming van de VVE aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
_serial_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:58:
In onze Kone liften zit een SafeLine SL6+ 4G VoLTE module.

https://www.safeline-grou...sl6/safeline-sl6-4g-volte

Misschien even kijken wat Kone gefactureerd heeft voor de module, daar staat ook genoemd wat voor module er ingezet is.

Wij hebben ons contract met met Kone overigens na onderhandeling voordeliger tegen nagenoeg dezelfde voorwaarden opnieuw met Kone kunnen afsluiten.
Bedankt voor de info, helaas ben ik er nooit achtergekomen.
De factuur is nooit boven water gekomen. Ons contract is onderdeel van een mantelovereenkomst.

Als de nieuwe module geplaatst wordt krijgen we de oude terug. Ben wel benieuwd of het misschien wel dezelfde is.

Op de site van Safeline zie ik dat er een programmeer tool is.
In de app staat dat je een licentie nodig hebt. Enige idee van de prijs van de module en de licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Niet online
onno oliver schreef op zondag 17 juli 2022 @ 05:19:
Ik neem aan dat de GMS module "benaderbaar" is? dwz deze zit niet in de lift schacht?
Even schoevendraaier in het lift paneel en dan wat foto's maken om achter de herkomst van de module te komen?

Kan zijn dat ik mijn hier in vergist dan graag corrigeren aub.
Natuurlijk wel met toestemming van de VVE aub.
Geen idee van de locatie helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

nielsicq schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Op de site van Safeline zie ik dat er een programmeer tool is.
In de app staat dat je een licentie nodig hebt. Enige idee van de prijs van de module en de licentie?
De software is zo te zien bruikbaar zonder licentie.

https://www.safeline-grou...safeline-pro/safeline-pro

Wellicht eens proberen of je de monteur of het keuringsbedrijf een bakkie pleur kan geven als hij langskomt voor onderhoud of keuring, die gasten zijn meestal niet zo moeilijk als je wat vragen hebt.

Meestal zit de module bij de lift controller in de machinekamer.

Het kan natuurlijk zo zijn dat er een andere module zit, maar deze onderdelen kun je ook terugvinden in de kone onderdelen lijst.
https://parts.kone.com/Pr...538?searchMode=SpareParts

somewhere there was silence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn_T
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-09 20:28
Onderwerp is al twee jaar oud, maar mogelijk voegt dit toch wat toe! ;-)

Wij hadden dezelfde situatie in ons complex.
Van Kone heb ik toen de complete handleiding gekregen waarin beschreven staat hoe je hem om kan programmeren naar een andere meldkamer. Dat kan gewoon met DTMF tonen.

Recent was er een ander issue: de GSM unit werkte niet meer. Dit kwam omdat deze nog met 2G werkte en onze telefoonprovider hierbij gestopt was. Deze GSM unit is toen vervangen door een unit van Rukra. Deze is gewoon aan te sluiten op de 'kiezer' met een normale PSTN kabel.

Ging probleemloos. Probleem was alleen dat de lift de centrale bleef bellen na ophangen.
Dit is op te lossen door de centralist 3# te laten intoetsen.
Pagina: 1