Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryflash
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 13:41
Goedendag mede tweakers,

Ik heb momenteel een dell R720 hier thuis liggen met het volgende probleem.

IDRAC is niet meer toegankelijke (F10 lifecylce is disabled).

Het volgende heb ik gedaan:

- 100% power drain (24 uur van het stroomnet gelaten).
- BIOS update naar 2.9
- idrac firmimg.d7 op een sd kaart gezet (FAT32). Dit loste het probleem eerder op.
- PER700 iso opgestart (ziet geen achterstallige firmware updates).

Sinds idrac weer niet meer werkt knipperen de indicator aan de achterkant van de server niet meer (eerder wel) en he front panel lcd blijf zwart.

Ik ben mogelijk bang dat om een vage reden nu mijn idrac ge hard bricked ipv software brick.

Hebben jullie nog suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is verstandig om erbij te vertellen precies welke iDRAC je hebt, er zijn veel versies en ze kunnen afhankelijk zijn van het servertype.

Je zegt dat F10 disabled is, bedoel je dat het niet meer werkt of dat je het uitgezet hebt? Als het uitstaat kun je niet makkelijk controleren of het werkt.

Als het een DRAC7 is, zou ik firmimg.d7 nogmaals uitvoeren. Werkt dat niet, dan met een voorgaande versie. Er is altijd een risico met firmware updates en downgrades.

Er is een PER720 versie specifiek voor 720. Daar staat een versie van firmimg.d7 op voor R720. Er staan batch files op die bepaalde taken uitvoeren, zoals installeren van firmware.

Drivers, zoek op trefwoord drac:
https://www.dell.com/supp...ct/poweredge-r720/drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryflash
Beste mrmrmr,

Momenteel is idrac op de volgende versie: 1.65.65.

Hiernaast brand/knipperd geen enkele system/diagnose-LED (aan de achterkan) ook brand deze niet blauw.

De LCD-scherm welke normaal (orange kleurt) blijft ook zwart/uit. Dit werkte voorheen zonder issues.

Momenteel heb ik firmimg.d7 van versie 1.66.65 op een SD -kaart gezet. Dit omdat, 1.65.65 niet bestaat in de lijst van dell.com/support + servicetag -> dell idrac with life cylce controller.

Verder boot het systeem na 2x restart wel door naar het OS met 100% fan speed.

Tevens middels del Dell PER720 geprobeerd welke in een error/note treedt dat er geen updates beschikbaar zijn. (Overigens vreemd omdat, idrac op 1.65.65 is en de laatste is 2.63).

Tevens is F10 disabled (dit komt omdat idrac niet werkt) deze kan ik niet zelf activeren zolang idrac niet werkt.

Heeft u nog mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
v1.65.65 is de firmware, maar welke versie van iDRAC is het?

Kun je in de BIOS of Lifecycle Controller komen van de R720? Zie je van daaruit gegevens over de iDRAC? Zo niet, werkt de BIOS wel als de module fysiek verwijderd is?

Is het netwerk verbonden?

Ik neem aan dat de webinterface en andere poorten niet openstaan op een al dan niet standaard IP (192.168.0.120) adres. Je kunt wel zien met een packet sniffer of het MAC adres in het netwerkverkeer aanwezig is. Dat MAC adres staat waarschijnlijk op een sticker.

Als de firmware update echt werkt dan doet tenminste een deel het nog wel. Ik zou eerder terug gaan naar een oudere firmware versie dan een nieuwere. Ik neem aan dat het ooit wel werkte met een oudere versie. Maar daarvoor moet je wel weten welke versie ooit wel werkte. Te oude firmware is ook niet goed.

Ik zou zelf de vraag uitzetten op het Dell forum en daar versies, foutmeldingen, logmeldingen aangeven. Uitgebreid beschrijven wat je hebt gedaan en wat je ziet. Wat je deed voordat het misging, want dat is nu niet duidelijk.

Je kunt veel makkelijker zoeken op een foutcode dan op een vaag probleem.

Er zijn veel problemen beschreven in documentatie en een groot deel daarvan gaat over TLS en certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryflash
Momenteel is de dell r720 al enige tijd uit garantie.

De volgende error komt naar voren:

- idrac initialization error swc0700
- idrac is not responding

De idrac is intergraded in het moederbord en niet bereikbaar middels het normale default ip.

Wel ging het goed als fout met 1.65 65 en firmimg.d7 van 1.66.65. Het ging fout wanneer ik opnieuw de sd kaart erin deed (deze was toen leeg format fat32).

Hierna bricked die mijn idrac. Wel kan ik mijn bios bereiken maar niet mijn life cycle controller, deze zit in het intetgraded idrac module. (HelaasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHOu35UKCjyWJPYvay4gTBULzA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IC5EJGVAMCuDdaKbj4IvzeIr.jpg?f=fotoalbum_large

Zie foto.

[ Voor 1% gewijzigd door berryflash op 09-07-2022 23:44 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@berryflash Die foutmelding levert resultaten op die matchen met wat je beschrijft (o.a. hoge fan snelheid). Er worden een aantal troubleshooting mogelijkheden gegeven.

In een aantal daarvan wordt uiteindelijk geadviseerd het moederbord te vervangen.

Ik denk dat het probleem kan onstaan door vroegtijdig herstarten. Bij firmware updaten is geduldig zijn noodzakelijk.

Als Lifecycle Controller niet (goed) werkt, kun je dat proberen te repareren. Misschien met LC Wipe (let op een eventuele licentie). https://ctrlaltdell.wordp...-troubleshooting-tip/amp/ en https://crtech.tips/lifec...ller-hanging-during-post/

Als ik er voor zou zitten, zou ik het anders aanpakken (meer onderzoeken vooral), maar zonder hands on zou ik dit doen:
1. Eventuele insteekkaarten verwijderen uit het systeem.
2. 30 seconden lang de aan/uit knop ingedrukt houden. Daarmee wordt alles gereset, condensatoren zouden leeg moeten raken en NVRAM kan ook worden gereset.
3. nogmaals dezelfde firmware update uitvoeren (eerst de sd card controleren op fouten). Geduldig wachten tot alles klaar is en herstart.
4. als dat niet werkt firmware downgraden per beschikbare versie.

Nummer 3 is te proberen als laatste redmiddel. Als firmware updates en resets niet werken is het denk ik einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berryflash
Helaas was het einde oefening.

Momenteel een andere dell r720XD in het bezit.
Pagina: 1