Computer vertoont raar gedrag tijdens het gamen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-09 01:11
Mijn vraag
(excuses als dit het verkeerde forum is hiervoor)
mijn computer heeft de laatste tijd wat problemen, vaak als ik game dan crasht de game, start de hele pc opnieuw op uit zichzelf of valt hij zelfs helemaal uit.

Elden Ring crasht erg vaak, vooral na een paar potjes PVP met vrienden.
Bij Half life Alyx doet mijn pc automatisch uit het niks restarten.
overwatch kan ik gemiddeld 1 potje spelen en tijdens het 2e potje bevriest mn hele pc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Gigabyte b450-ds3h
CPU: Ryzen 7 2700X
RAM: Hyper-x predator DDR4 2x8GB 3200Mhz HX432C16pb3k2/16
Videokaart: Powercolor Red Devil 6600XT
voeding: corsair RM750

VR speel ik doormiddel van een oculus rift S
2 monitors aan mijn pc hangen en een receiver via HDMI die het beeld van de 2e geduplicate krijgt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
in eerste instantie dacht ik dat mijn GPU te heet werd, maar deze bleef zo rond de 60 graden hangen tijdens elden ring en overwatch.
Toen dacht ik misschien is het mijn CPU die te warm wordt maar ook die bleef zo rond de 60/65 hangen.

ik zelf denk nu dat het of mijn ram of mijn moederbord is, ik sluit mijn voeding nog niet uit maar deze is recent erin gekomen (ongeveer een half jaar/jaar geleden) maar ik dacht "die vriendelijke mensen op tweakers hebben misschien nog wel een paar ideeen die ik niet heb bedacht"

[ Voor 5% gewijzigd door energydrank op 03-07-2022 17:17 ]

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:34
Kan er iets mis zijn met je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
jeroen3 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:34:
Kan er iets mis zijn met je SSD?
met CrystalDiskInfo even gekeken, al mijn schijven zijn nog in "goede" staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06
Het RAM zou kunnen... stresstestje draaien?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
Geronimous schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:50:
Het RAM zou kunnen... stresstestje draaien?
even een test gedraaid met memtest64
Output van 50 loops:
code:
1
2
3
4
5
0.000: Detecting usable memory (16326 MB theoretical max)...
17.437: 12992 MB Test starting on 16 CPUs...
17.437: Allocating memory...
26.594: Memory locking failed (might be reserved by other apps/kernel)
32.140: Test finished with no errors detected

ik ga nog even een test draaien met memtest86 op een usb.

Edit: memtest86 geeft ook 0 errors aan

[ Voor 8% gewijzigd door energydrank op 03-07-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 15:14
Heb je al in de logboeken van Windows zelf gekeken? Onder het kopje van Windows Logboeken kun je beginnen te kijken naar de System events. Deze categorie bevat de gebeurtenissen van de kernel en de hardware. Vrij vaak weet Windows nog wel een nieuwe notatie aan te maken tijdens een crash. En anders zie je vaak melding van een herstart na onverwachte shutdown. Als je dat punt vindt kun je de events ervoor nog bestuderen op eventuele problemen.

De andere nuttige categorie is Application. Problemen met applicaties zijn hier te vinden. Jouw Elden Ring crashes zullen hoogstwaarschijnlijk hier te vinden zijn. Let vooral op de exception codes in de omschrijvingen. Deze vertellen je precies wat er fout ging.

Voorbeeldje van één van de meest voorkomende exceptions: 0xc0000005. Dit is de code voor een access violation. Het programma probeerde geheugen te gebruiken wat buiten zijn toegewezen gebied ligt. Elk fatsoenlijk OS (en dat is Windows zeker) is onverbiddelijk wanneer dit gebeurt en schiet dan het programma af. Vaak zijn dit programmeerfouten waarvoor je een patch nodig hebt van de makers.

Maar een tweede veel voorkomende oorzaak van 0xc0000005 zijn drivers met slecht geheugenmanagement. Soms geven die dan een pointer terug aan het programma die niet meer valide is. Dit kan je veelal zelf fixen door al je drivers bij te werken.

FYI: Hier is een lijst van de eerste 16000 codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:11

BeyondThunder

Lost Lightning

@energydrank De problemen met jouw machine lijken zeer sterk op de problemen die ik had.
Bij mij was het inderdaad een brakke SSD, maar het duurde heel erg lang voordat ik hier achter was. Alles leek namelijk prima de functioneren. Zelfs een re-install van Windows ging prima.
En toch, na het wisselen van SSD waren alle problemen verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Alles up2date ook?

Chipset drivers, video drivers, geluid, LAN etc?

BIOS nog eventueel updaten?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wylana schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:48:
Alles up2date ook?

100% eens, vooral kijken naar updates. Ik zou zelf als eerste naar GPU drivers kijken. De UEFI/BIOS updates zou ik zeker mee wachten tot het laatste. @energydrank je zou eventueel kunnen kijken naar de release notes misschien dat er iets bruikbaars tussen staat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
Nathilion schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:04:
Heb je al in de logboeken van Windows zelf gekeken? Onder het kopje van Windows Logboeken kun je beginnen te kijken naar de System events. Deze categorie bevat de gebeurtenissen van de kernel en de hardware. Vrij vaak weet Windows nog wel een nieuwe notatie aan te maken tijdens een crash. En anders zie je vaak melding van een herstart na onverwachte shutdown. Als je dat punt vindt kun je de events ervoor nog bestuderen op eventuele problemen.

De andere nuttige categorie is Application. Problemen met applicaties zijn hier te vinden. Jouw Elden Ring crashes zullen hoogstwaarschijnlijk hier te vinden zijn. Let vooral op de exception codes in de omschrijvingen. Deze vertellen je precies wat er fout ging.

Voorbeeldje van één van de meest voorkomende exceptions: 0xc0000005. Dit is de code voor een access violation. Het programma probeerde geheugen te gebruiken wat buiten zijn toegewezen gebied ligt. Elk fatsoenlijk OS (en dat is Windows zeker) is onverbiddelijk wanneer dit gebeurt en schiet dan het programma af. Vaak zijn dit programmeerfouten waarvoor je een patch nodig hebt van de makers.

Maar een tweede veel voorkomende oorzaak van 0xc0000005 zijn drivers met slecht geheugenmanagement. Soms geven die dan een pointer terug aan het programma die niet meer valide is. Dit kan je veelal zelf fixen door al je drivers bij te werken.

FYI: Hier is een lijst van de eerste 16000 codes.
Deze heb ik inderdaad bekeken rond de tijd van de crashes, inderdaad bijna altijd de 0xc000005 errors, al mn drivers zijn up to date en mijn bios is up to date.
Wylana schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:48:
Alles up2date ook?

alles is up to date, ik ga het zelfs nog even 3 dubbel checken.

Edit: alle drivers etc, allemaal up to date.

[ Voor 8% gewijzigd door energydrank op 07-07-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoe staat je geheugen ingesteld?

Doet me denken aan de vage problemen die ik had met Zen 1 tijdens games. Ik kon elke benchmark, stresstest, ect draaien, temps in orde alles up to date maar games bleven er random uitklappen.

Bleek uiteindelijk het geheugen icm. de geheugencontroller welke net te hoog/strak ingesteld stond :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
sapphire schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:01:
Hoe staat je geheugen ingesteld?

Doet me denken aan de vage problemen die ik had met Zen 1 tijdens games. Ik kon elke benchmark, stresstest, ect draaien, temps in orde alles up to date maar games bleven er random uitklappen.

Bleek uiteindelijk het geheugen icm. de geheugencontroller welke net te hoog/strak ingesteld stond :X
ik maak gebruik van XMPP profile1 daaruit komt:
DDR4-3200 16-18-18-36-74-1.35V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Dit zijn de voornaamste oorzaaken van exception 0xC0000005:
The memory address may be invalid because of one of these common scenarios:
  • NULL Pointer - addresses between 0x0 and 0x10000 (64K) - e.g. a function that usually returns a pointer returned NULL (0x0), and the pointer was accessed without verification
  • Memory Corruption - the address was mistakenly or maliciously overwritten - commonly via a buffer overrun (or underrun)
  • Use-After-Free - the address was valid, but is now being accessed after it is freed (data) or unloaded (code)
  • Bit-Flip - RAM (hardware) issue where one or more bits have flipped (rare)
Dit zijn veelal programmeerfouten. En aangezien het games zijn kun je niks anders doen dan de ontwikkelaar verwittigen en wachten op een patch.

Wat je nog aan jouw kant kunt controleren is om je geheugen terug te zetten naar de standaard waardes. De Ryzen 7 2700X heeft een integrated memory controller die werkt op max 2933 MHz. Jouw geheugen van 3200MHz laat je dus al overclocked draaien (als je daadwerkelijk op 3200 draait).

Zet de reepjes maar eens terug op 2933MHz, of zelfs op 2400MHz (de max van de DDR4 standaard). En draai dan ook een memory stress test (of lekker gamen) om te kijken of er nog steeds bitjes omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20

sapphire

Die-hard pruts0r

energydrank schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:10:
[...]

ik maak gebruik van XMPP profile1 daaruit komt:
DDR4-3200 16-18-18-36-74-1.35V
Wat @Nathilion ook zegt, zet het eens terug op 2933Mhz en game daar een tijdje op en kijk wat er gebeurd :)

Het is het proberen waard lijkt me.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Kleine toevoeging:

Ik heb zelf vorig jaar mijn geheugen uitgebreid van 16GB naar 32GB (mijn potjes Anno 1800 zijn zo groot dat ze 25+GB RAM nodig hebben :-D). Ondanks dat dezelfde latjes had bijgeprikt kon ik niet meer stabiel op 3200MHz draaien. Ik moest het terugzetten naar 2933MHz om het weer stabiel te krijgen.

Was niet erg, 32GB > 16GB ook al draait bijna 300MHz langzamer. De harde schijf is namelijk een nog trager stuk geheugen. :-D

Dit is met een Ryzen 5 1600, die mem controller draait op 2666MHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• energydrank
sapphire schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:14:
[...]

Wat @Nathilion ook zegt, zet het eens terug op 2933Mhz en game daar een tijdje op en kijk wat er gebeurd :)

Het is het proberen waard lijkt me.
Nathilion schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:16:
Kleine toevoeging:

Ik heb zelf vorig jaar mijn geheugen uitgebreid van 16GB naar 32GB (mijn potjes Anno 1800 zijn zo groot dat ze 25+GB RAM nodig hebben :-D). Ondanks dat dezelfde latjes had bijgeprikt kon ik niet meer stabiel op 3200MHz draaien. Ik moest het terugzetten naar 2933MHz om het weer stabiel te krijgen.

Was niet erg, 32GB > 16GB ook al draait bijna 300MHz langzamer. De harde schijf is namelijk een nog trager stuk geheugen. :-D

Dit is met een Ryzen 5 1600, die mem controller draait op 2666MHz.
Ik ga het eens testen!

Edit:
het lijkt nu inderdaad een stukje beter te runnen, voornamelijk tijdens de invasions crashte de game, net een paar rondjes gedaan en het lijkt nu inderdaad verholpen te zijn, ik ga dit een paar dagen testen en dan zal ik nog eens een update geven.

[ Voor 12% gewijzigd door energydrank op 07-07-2022 14:45 ]

Pagina: 1