Linksys Velop installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Sinds vanmorgen ben ik bezig een Linksys Velop-systeem aan te sluiten op een Tweak-glasvezelverbinding. Ik ben niet voor het eerst met dit soort dingen bezig, maar loop helaas vast.

Mijn uitgangspunt is vooralsnog om de FRTIZ!Box van Tweak volgens de default settings als router te laten fungeren. Reden daarvoor is dat ook televisie afgenomen wordt en ik de instellingen daarvoor graag aan de provider toevertrouw.

Na de FRTIZ!Box volgt een unmanaged switch. Daarop zijn drie Velop-stations aangesloten. Installatie van de eerste ging feilloos; binnen de kortste keren was het netwerk in de lucht. Wat mij wel verbaasde, is dat het apparaat niet automatisch in bridge mode ging, maar DHCP activeerde.

Bij aansluiting van het tweede Velop-station loop ik vast. Reden daarvoor lijkt te zijn dat het het eerste station niet (voldoende) via wifi kan bereiken. Noodzaak daarvoor zie ik niet in, alles is immers bedraad aangesloten. Dat het wifi-netwerk dan misschien net niet 100% dekkend zal zijn, is secundair.

Inmiddels heb ik op https://www.linksys.com/u...rticle/?articleNum=217442 gelezen hoe je de stations bedraad op elkaar zou moeten aansluiten. Het is dan blijkbaar van belang dat je het tweede station via de internet-poort aansluit, maar ik kom nog niet tot een werkend resultaat. Ik denk uit de informatie op te maken dat het geen probleem zou moeten zijn dat er een switch tussen beiden staat.

Al met al loop ik vast in de combinatie van configuratie en aansluiting onderling. Wie kan mij verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Switch ertussen zou geen probleem moeten geven. Wat we van belang is, is dat alle child nodes achter de tweede Ethernetpoort van de primary hangen.

Dus niet router - switch - alle nodes, maar router - primary node, dan primary node - switch - overige nodes.

Eea komt doordat de hele Velop installatie zich als een grote later 2 (openV)switch gedraagt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dankjewel. Ik ga dit proberen naar de praktijksituatie te vertalen.

Er is een patchpanel in de meterkast, daar staat ook de switch. Dat is niet de locatie van het modem.

Het modem de router staat in de woonkamer aan zijde A, waar twee poorten op de muur zitten. Via die route is het modem de router op de switch aangesloten. Alle nodes zijn dat ook, en dat is dus de kern van het probleem.

Alternatief kan ik de eerste node bij het modem de router plaatsen. Daarna volgt dan de switch, met daarop de andere nodes. Groot nadeel is dan, dat ik in de woonkamer aan zijde B maar één poort beschikbaar heb.

Vanwege de wifi-dekking en uitbreiding van ethernet-poorten, zou ik het eerste station liever aan zijde B hebben. Omdat er maar één poort is, kan ik dus ook niet heen en terug.

Zie ik nog iets over het hoofd? En gebruik ik in de situatie die ik suggereer, steeds de internet-poort als uplink?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Maar heb je hem nu wel in ap mode gezet?

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=243548

met een beetje geluk kun je ze dan ook flexibel aansluiten en hoeven ze niet perse achter de eerste. Tenminste volgens dit reddit draadje:
https://www.reddit.com/r/...ethernet_through_central/

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bedankt voor jullie adviezen. Het bericht over de brugmodus had ik nog niet gezien. Maar inmiddels heb ik het spul aan de wilgen gehangen.

Na het eerste, verhelderende advies, bedacht ik een andere oplossing. Bij een andere node op dezelfde verdieping zijn wel twee aansluitingen aanwezig. Ik heb een directe patch (dus buiten de switch om) daar naartoe gemaakt, en de eerste node aangesloten. Vervolgens via de andere lijn terug naar de switch.

Bijzaak; de eerste poging mislukte, dat bleek te komen doordat links/rechts op het patchpanel rechts/links op de wandcontactdoos is. Bedankt, elektricien. Gebrek aan lampjes op zowel de FRITZ!Box als de Linksys-apparaten maakte dat extra lastig te achterhalen.

Maar goed, dat buiten beschouwing, ging het in eerste instantie goed. Toen sloot ik, via de switch, de tweede node aan. Dat zat niet mee; de nodes willen elkaar via wifi kunnen zien en bovendien moet je telefoon binnen Bluetooth-bereik zijn van de node die je instelt. Dat was een lastig combinatie.

Toen heb ik ook nog de moeite genomen om de nodes vlak naast elkaar te zetten, en via ethernet rechtstreeks te verbinden. De configuratie slaagde, maar daarna verscheen weer een foutmelding dat de node niet gevonden kon worden. Toen had ik het echt gehad, retour Coolblue.

In totaal ben ik er ongeveer 5 uur mee bezig geweest. Tussendoor allerlei frustrerende fouten, zoals niet weg te drukken meldingen in de app, processen die stoppen omdat je telefoon vergrendelt, en herhaaldelijk zomaar uitloggen.

Ik ben echt geen onwetende consument op dit gebied, maar het is lang geleden dat dit soort techniek mij zo wist te frustreren. Vooropgesteld wil ik geloven dat ik zelf iets fout deed, maar dit spul is naar mijn idee compleet onnavolgbaar.

Dit soort spullen horen je in de app in de installatie te begeleiden, en dat doet het absoluut niet. Alleen al dat het noodzakelijk is dat die dingen elkaar via wifi willen kunnen ruiken, terwijl je nota bene een ethernet-netwerk aanlegt om juist met goede wifi-apparatuur een dekkend netwerk te maken.

Jammer, ik baal er echt van, want de eerste indruk was zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
De problemen die je beschrijft zijn herkenbaar bij "mesh sets".
Ook bij andere merken moet je eerst draadloos verbinden voordat de wiredbackhaul mogelijk is, bijv bij Netgear orbi ook zo.
Algemeen advies is dan ook eerst bij het modem in de buurt alles configureren, zonder een switch er tussen en dan pas op de juiste plek zetten en bedraad aansluiten.
Ook de apps van Netgear orbi en tplink deco krijgen wel eens kritiek.
(Linksys nog nooit in m'n handen gehad)

Mijn eigen ervaring met Netgear orbi en tplink deco zijn niet zo dramatisch, alles is werkend te krijgen maar je moet wel even rustig je tijd nemen. En lees goed de documentatie op internet of kijk een youtube filmpje.

Dit alles is voor verwachtingsmanagement indien je iets nieuw besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Jammer want ik gok dat met het activeren van de brugmodus het spul gewoon had gewerkt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Daar zou je heel goed gelijk in kunnen hebben. Maar ik verwacht gewoon iets meer intelligentie van zo’n product vandaag de dag.

Zelfs het Apple AirPort-spul van vóór 2013 neemt automatisch de juiste rol aan in dit soort situaties. Het hoeft allemaal niet vanzelf te gaan, maar met smart wifi heeft dit voor mij helemaal niks te maken.

Anyhow. Jammer, retour en iets anders bedenken.

[ Voor 16% gewijzigd door Melvin.P op 03-07-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Verwijderd, dubbel.

[ Voor 95% gewijzigd door Melvin.P op 03-07-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
De frustratie is weer een beetje gezakt. Nogmaals dank voor jullie goede, duidelijke adviezen en het meedenken!

Zoals wellicht tussen de regels door te lezen is, gaat het hier niet om mijn eigen situatie. Ik heb de moed met dit systeem nog niet helemaal opgegeven, want het lijkt mij kwalitatief goed spul en de ingebouwde switches zijn een groot voordeel in de setup van de gebruiker.

Inderdaad heb ik uiteindelijk niet geprobeerd de eerste node direct in bridge-modus te zetten. Achteraf gezien is dat misschien naïef, want het viel mij wel gelijk op (in negatieve zin) dat deze in router-modus ging, terwijl deze na een bestaande router geplaatst werd.

Ik denk dat er, zeker in Nederland, heel vaak sprake is van een situatie met een bestaande router, meestal ingebakken in het modem van de provider. Als dit het beoogde resultaat is als je de boel vervolgens bekabeld aansluit, wat volgens mij altijd de voorkeur moet hebben, vind ik dat echt een aanfluiting. Geen consument met benedengemiddelde kennis die daar uitkomt.

Naar mijn mening moet de selectie van router- of bridgemodus automatisch of begeleid plaatsvinden. Nog meer staat het mij tegen hoe het zich gedraagt als je iets doet wat blijkbaar niet kan. Het kan toch nooit goed zijn, dat je na het toevoegen van een node eerst confetti krijgt en daarna meteen een foutmelding waar je niet uitkomt?

Dus hoewel ik ontevreden blijf over het gedrag van de hardware/app, ga ik dat nog een kans geven. Morgen of overmorgen zal ik twee tests doen;
1: modem/router > node 1 (handmatig in bridge-modus) > unmanaged switch > node 2 en 3 (automatisch in bridge-modus, mag ik hopen)
2: modem/router > unmanaged switch > node 1, 2 en 3 (eerste handmatig in bridge-modus, de rest automatisch, mag ik hopen)

Mochten jullie vooraf tips of opmerkingen hebben, heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Vanavond ben ik druk aan het testen en proberen geweest.

De eerste node aangesloten op mijn modem/router (WAN-poort gebruikt). De installatie ging feilloos, zoals ook afgelopen zondag. Enige opmerking is dat ook deze keer het aanmaken van een Linksys-account niet direct lukte, dat moest in tweeën. Zoals verwacht kwam de node online in router-modus.

Om de proef op de som te nemen heb ik daarna de tweede node geïnstalleerd, met een bekabelde verbinding van LAN op node 1 naar WAN op node 2. Dat resulteerde, zoals verwacht, in een foutmelding.

Daarna node 1 in bridge-modus gezet en node 2 opnieuw geïnstalleerd. Helaas dezelfde foutmelding. Om een incident uit te sluiten heb ik het nog een keer geprobeerd, maar het resultaat was hetzelfde.

Derde poging, zonder netwerkkabel ertussen. Dat ging probleemloos, en nu ook met paars lampje zoals de bedoeling lijkt te zijn. Vervolgens de netwerkkabel weer aangesloten en beide nodes even opnieuw gestart. Alles bleef functioneren, maar ik kan niet bevestigen of de bekabelde verbinding nu benut werd. De app blijft aangeven dat node 2 hiërarchisch verbonden is met node 1.

Vervolgens de unmanaged switch tussen beiden gebracht; nog steeds vanaf de router naar de WAN-poort op node 1, en dan vanaf een LAN-poort, via de switch naar de WAN-poort op node 2. Op dat moment is ook de rest van mijn netwerk erbij gekomen.

Alles leek goed te blijven werken. En om daar even op terug te komen; bij het loshalen van de netwerkkabel ging node 2 even op rood. Na kort knipperen werd deze weer blauw. Dat lijkt mij een teken van switchen van draadloos naar kabel, dus bevestiging dat de bekabelde verbinding gebruikt wordt.

Toen node 3 erbij gepakt. Eerst weer bedraad op node 1 aangesloten, maar dat gaf weer dezelfde problemen. Ook nog eens geprobeerd met de switch ertussen, maar dat maakte geen verschil. Dat was overigens extra gek geweest, dus ik ben blij toe. Het duurde met de switch ertussen wel veel langer, en nu ontstond weer de situatie dat het eerst in orde lijkt en dan niet werkt. Uiteindelijk node 3 ook draadloos ingesteld, zonder problemen.

Daarna heb ik de verbinding van node 1 naar de switch weggehaald, en ook node 1 via de switch aangesloten. Alles stond even te knipperen, maar kwam weer netjes online. Ook na een herstart van alledrie de nodes bleef alles werken.

Uiteindelijk kan ik mij alleen maar aansluiten bij het advies alles eerst draadloos in te stellen en dan bedraad aan te sluiten. Dit product zou ik willen afdoen als kwalitatief goed, maar met en strikte handleiding die er helaas niet bij zit. Ik moet er erg aan wennen dat wifi als het ware meer prioriteit heeft dan een kabelverbinding. Het idee dat kabels de basis zijn, gaat tegenwoordig blijkbaar niet meer op.

Wat ik wel een fijne bevinding vind, is dat bij gebruik van de bridge-modus, het instellen van een gastnetwerk mogelijk blijft. Online had ik gelezen dat die optie zou vervallen, maar dat klopt niet (meer)!

Hopelijk hebben anderen ook iets aan deze overdosis aan informatie. Wij gaan even broeden op de vraag of dit de oplossing is die in huis moet blijven. Wedermaal dank voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Vandaag een nieuwe poging tot installatie gedaan. Bijzaak natuurlijk, maar dat houdt in weer twee uur op en neer.

Weer op een fiasco uitgelopen. Overduidelijk een storing bij Linksys. Inloggen lukt niet en linksysremotemanagement.com ligt al uren plat of te klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Uiteindelijk toch besloten de AirPort-stations te behouden. Ik denk dat het Linksys Velop-systeem hele goede hardware is, maar de installatie kent teveel haken en ogen en de benodigde app is echt niet af.

Zelf kom ik er wel uit, maar ik word al zenuwachtig als ik aan de situatie denk dat de betreffende kennis mij belt omdat er iets niet werkt. Ik ben bang dat de app dan sterk tekortschiet en geheel opnieuw instellen, waarbij de nodes verplaatst moeten worden, gaat op afstand echt niet lukken.

Wie weet, over een jaar of wat, dat het dan verder verbeterd is. Maar voorlopig presteren de AirPort’s goed genoeg.

Leerzaam was het wel, dank voor alle adviezen. Hopelijk kunnen anderen er nuttige informatie uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik moest bij mijn TP-Link Deco's ook eerst via wifi de boel linken (en alles met een app op de telefoon.. je zal maar geen smartphone hebben hey!) maar daarna draait t prima op kabels.

de "main" deco zat eerst met een directe verbinding op de 2de.. maar dat was voor de dekking / overlap niet zo praktisch dus de main deco verhuist en moet nu gewoon via een switch babbelen met de 2de en de rest van het netwerk.. (gebruik ze niet in router mode)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Klinkt overeenkomstig. Hier ontstond nog de vraag of het goed zou gaan als één node direct na de router zou komen, en de andere twee met een switch ertussen. Ik verwachtte daarmee geen problemen, maar heb het niet kunnen proberen.

Bovenstaande is dan dus bedoeld in bridge-modus. Bij de router-modus móet het juist op de manier, leerde ik.
Pagina: 1