Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvw90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08-2022
Hallo,
ik ben nieuw en heb eigenlijk speciaal voor onderstaande vragen een account aangemaakt.
hopelijk alles volgens de richtlijnen ingevuld!!

Ik zoek een?
Ik zoek werkgeheugen voor mijn desktop.
Er zit nu een kaart in van Crucial 8GB DDR4-2666 UDIMM 1.2V CL19.
Nu wil ik er toch minimaal 16GB in hebben omdat ik merk dat de desktop wat moeite heeft met de snelheid van het opstarten van simpele programma's als een chrome.
Zit ik op het juiste spoor door meer werkgeheugen toe te voegen of moet ik wat anders doen ?
En ook de vraag kan ik bijvoorbeeld de 8GB die er nu in zit combineren met een 16GB of 32GB ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0i9aET5xcvGO9TjXi9nud4uoF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blRBedwarKyCughFqmeYQKWx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is je budget?
Budget is op zich geen probleem, zag dat de 32GB versie op €140 zat, als dat de pc veel sneller maakt vind ik dat prima!!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Handig lijkt het mij om bij het zelfde merk te blijven.
Mocht een ander merk ook passen en die is goedkoper dan is dat ook prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hier 2 afbeeldingen van de specs van de pc.
Ik weet het is allerminst een bakbeest maar ik ga er dan ook verder niet veel geks mee doen dan wat online dingen opzoeken en gebruiken voor administratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiuH-obFMq_-Y0iegE5D7dp3GXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r40x8uMs6dAj2hwZRYEBbaH2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1bI9fKUo2WR7vXKp25sFGMQ4r8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s3zqqYG7d4h35eBR3vWsFdHn.jpg?f=user_large

Hopelijk voldoende info zo verschaft.

Groeten!!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46
Zoeken op die ct8g code van de foto of hetzelfde geheugen nog verkocht wordt. Dan 8 GB er bij zetten. Verschillende groottes of verschillende type combineren is niet aan te raden voor snelheid en stabiliteit systeem.
Als die sticks niet meer verkocht worden, een nieuwe set van 16gb kopen.
2x 8gb is sneller dan 1x 16gb.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyriel85 op 03-07-2022 13:09 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
2666C19 is tergend langzaam voor Ryzen.
Welk merk en type moederbord zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvw90
Uszka schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:11:
2666C19 is tergend langzaam voor Ryzen.
Welk merk en type moederbord zit erin?
Kun je hieruit opmaken welke het is??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnRn-08CFsXulf11nWZ0fL1qDlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/693wz7rQtvnOmgmTU9eLUexJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK zal prima werken als je 32GB wilt. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB voor 16GB.

Welke SSD's/HDD's heb je als opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvw90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di83DvmHM7V_hMoTulElznGO_Oc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CgQy7mRXNyAfgCFwCnFLcxc2.jpg?f=user_large

Voegt 32GB echt wat toe ten opzichte van een 16GB ??
Die 8GB kan ik dus weg doen (verkopen) want met een ander merk gaat het sowieso niet werken.
En in combi met het zelfde merk maar een grote type gaat ook niet werken als ik het goed begrijp ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 00:32
In theorie kan je geheugen met de zelfde specs, voltage en timings, gewoon combineren mits het compatible is met het moederbord/CPU mem controller. Als je Bijvoorbeeld 16GB er bij zet waardoor je in totaal 24GB hebt zal er 16GB (2x8) in dual channel werken en 8GB op één kanaal.
Maar zoals andere al opmerkte heeft je huidige module wel een hoge cas latency dus idealiter vervangen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Daar is niets uit op te maken of het een HDD of SSD is. Wat is het merk en type van de opslag?
Voegt 32GB echt wat toe ten opzichte van een 16GB ??
Als je het nooit gaat gebruiken niet. Daarentegen zit het niet in de weg en doet het alleen pijn in de portemonnee.
Die 8GB kan ik dus weg doen (verkopen) want met een ander merk gaat het sowieso niet werken.
En in combi met het zelfde merk maar een grote type gaat ook niet werken als ik het goed begrijp ??
Zen+, 2e generatie Ryzen wat de 3200G is, heeft een niet al te beste geheugencontroller en is nogal kieskeurig met RAM. Vaak genoeg meegemaakt dat het systeem helemaal niet opstart na combineren van RAM. Het beste is een dual channelkit kopen.
The Reeferman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:00:
Als je Bijvoorbeeld 16GB er bij zet waardoor je in totaal 24GB hebt zal er 16GB (2x8) in dual channel werken en 8GB op één kanaal.
Het moederbord van TS heeft maar 2 RAM sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik denk dat de traagheid meer komt door het gebrek aan dualchannel dan aan het geheugen hoeveelheid.

In beide gevallen is het dezelfde oplossing door een dual channel kit te kopen wat dan dus 2 keer een 8GB stick is in het geval van een 16GB kit.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRedbeard op 04-07-2022 07:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 13:54
Als jouw computer met deze specs moeite heeft met opstarten en chrome laden heb ik eerder het idee dat je nog een HDD gebruikt ipv een SSD. Vlot opstarten doen pentiums van 10 jaar geleden nog met een SSD schijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:47

Umbrah

The Incredible MapMan

De vraag "wat voor schijfstation heb je" is nog niet beantwoord, ik ben het eens met @Kingston -- je hebt de vraag van @Uszka nog niet beantwoord door dat screenshot, wát voor HDD/SDD heb je?

Meer RAM is goed, zeker als je (nog) geen dual channel gebruikt, sneller ram is ook beter, zeker omdat het in sommige games dubbel-decimaal procenten kan schelen, maar ik denk dat we daar nog niet zijn, zeker omdat "chrome start traag" een factor is blijkbaar.

De hele wereld is, zeker in app-land, toegespitst op flash geheugen/SSD's (het zit zelfs in de goedkoopste telefoon). Je OS en applicaties draaien vanaf een HDD is gewoonweg niet meer realistisch. Op het moment dat je meer RAM toevoegt ga je maar op een manier een perceptie van meer snelheid krijgen, en dat is door zeer agressieve superfetching. En dat werkt maar tot een bepaald niveau. Je kunt beter de oorzaak van je probleem aanpassen, naar mijn mening zelfs voor je naar dual channel geheugen gaat: een HDD vervangen door een SSD.

Overigens weet ik nog niet eens zeker wat je hebt, want je screenshot was nutteloos. Als je niet weet wat in je eigen PC zit, dan is device manager vaak wel een redelijke richtlijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skhyIINFsKVycQiSA36XMrkGOK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qo3xErYJ1sAyp8fL70KtzjnJ.png?f=user_large

En anders heeft taskmgr ook wel wat info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFxXwwLtBLQME9b77ynxWg68ftY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/akTZQXUIwSN43ujeWvaSvmbp.png?f=user_large

Mocht blijken dat je tóch een SSD hebt, dan zal ik combineren afraden bij deze CPU -- tenzij je exact dezelfde dies weet te vinden (B-die VS B-die). Info die denk ik lastig te achterhalen is voor je.

Ik zal dan aanraden je huidige geheugen te verkopen, en een nieuw kitje te kopen wat aan je wensen voldoet EN op de QVL staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 04-07-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

The Reeferman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:00:
In theorie kan je geheugen met de zelfde specs, voltage en timings, gewoon combineren mits het compatible is met het moederbord/CPU mem controller. Als je Bijvoorbeeld 16GB er bij zet waardoor je in totaal 24GB hebt zal er 16GB (2x8) in dual channel werken en 8GB op één kanaal.
Ik was niet op de hoogte van dat dit zo werkte. Heb je wat meer info of referenties want ben wel benieuwd hoe dit precies werkt?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 00:32
Ik had in mijn laptop bijvoorbeeld eerst 4GB geheugen. Heb er een 8GB module bij geplaatst met dezelfde voltage specs en minstens net zo snelle timings. Nu zit er dus 12 GB in de laptop waarvan 8GB op dual channel loopt (4GB van elke module) en 4GB op 1 kanaal werkt (de 4GB die de nieuwe module groter is dan die er al in zat).

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvw90
Thanks voor de reacties.
Sorry voor late reageren, weinig op de pc de laatste dagen.

Dit draait die als alleen chrome open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qsr_5gF7x0NWZt3pLK3KqBCYQjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nlkVxnoi6ADJ9quyuDoWt0rU.jpg?f=user_large

Zoals ik zie zit er een HDD in.
Dan toch zoals @Umbrah zegt eerst proberen met een SSD erin??

Is het dan handig om en de HDD en en nieuwe SSD erin te doen.
Of moet windows dan draaien op de SSD schijf ??

Sorry ik ben echt al 15 jaar uit de pc wereld!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Je RAM zit nog niet vol, verre van! Een RAM upgrade lijkt me niet direct het grootste nut. Een SSD is een dag-en-nacht verschil, echter. Ik zou persoonlijk de HDD geheel vervangen, en Windows/apps op de SSD plaatsen. De HDD die vrij komt kan je er als documenten/trage opslag naast zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Umbrah schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:33:
Je RAM zit nog niet vol, verre van! Een RAM upgrade lijkt me niet direct het grootste nut. Een SSD is een dag-en-nacht verschil, echter. Ik zou persoonlijk de HDD geheel vervangen, en Windows/apps op de SSD plaatsen. De HDD die vrij komt kan je er als documenten/trage opslag naast zetten.
Ja maar Ryzen heeft graag dual channel zeker voor de GPU in de cpu ;) van de 8GB heeft ie maar 5.9GB te gebruiken, de rest is voor de GPU, dus 2x 8GB 3000MTs is zeker aan te raden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:14
rsvw90 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:49:
Thanks voor de reacties.
Sorry voor late reageren, weinig op de pc de laatste dagen.

Dit draait die als alleen chrome open staat.

[Afbeelding]

Zoals ik zie zit er een HDD in.
Dan toch zoals @Umbrah zegt eerst proberen met een SSD erin??

Is het dan handig om en de HDD en en nieuwe SSD erin te doen.
Of moet windows dan draaien op de SSD schijf ??

Sorry ik ben echt al 15 jaar uit de pc wereld!!!
Een SSD is tegenwoordig wel een must ja. HDD eruit halen. SSD erin plaatsen, schone installatie van Windows en je gaat een wereld van verschil merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
Over het algemeen is 16 GB merkbaar beter dan 8 GB. Niet meteen bij het opstarten van Windows, maar zodra je een paar browservensters en office applicaties open hebt dan voegt het al toe.

Dus wat je ook doet, ook ik zeg: een frisse kit 2x8 GB is de moeite waard. Voor "huis/tuin/keuken" is 16 GB wel gewoon voldoende en ga je het verschil tussen 16 en 32 nauwelijks tot niet merken.

Wel combineren met een SSD inderdaad. Let op, je gaat dan wel Windows fris moeten installeren op die nieuwe schijf, als je daar niet comfortabel mee bent, roep dan hulp in van iemand die dat wel is, en maak en dubbelcheck al je backups voordat je begint.

Maar de combinatie van een SSD en 2x8gb RAM gaat je echt versteld laten staan. En dan niet van "goh, hij lijkt wel iets sneller" maar echt van "hij start nou op in 20 seconden ipv 2 minuten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvw90
Top.
Dan gaan we maar eens kijken voor een SSD schijf.
De HDD die er nu in zit dan maar gebruiken voor foto's en dat soort dingen op te slaan als ik het goed begrijp.

Ik ben inderdaad niet meer echt bekend om windows op een andere schijf te zetten!!
Helemaal omdat er geen CD aanwezig is.
Heb deze pc voor klein bedrag overgenomen van me jongere neefje die een bakbeest van een game pc heeft gehaald.

Heb dus bij deze pc gewoon fabrieksinstellingen gedaan en that's it.

Wat betreft met dingen die niet kwijt mogen.
Er staat echt nog helemaal niks boeiends op de pc.
Heb hem net een week of 2 !!!

en zal eens kijken voor die 2x 8 GB.
Is deze dan prima ---> https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

rsvw90 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:48:
Top.
Dan gaan we maar eens kijken voor een SSD schijf.
De HDD die er nu in zit dan maar gebruiken voor foto's en dat soort dingen op te slaan als ik het goed begrijp.

Ik ben inderdaad niet meer echt bekend om windows op een andere schijf te zetten!!
Helemaal omdat er geen CD aanwezig is.
Heb deze pc voor klein bedrag overgenomen van me jongere neefje die een bakbeest van een game pc heeft gehaald.

Heb dus bij deze pc gewoon fabrieksinstellingen gedaan en that's it.

Wat betreft met dingen die niet kwijt mogen.
Er staat echt nog helemaal niks boeiends op de pc.
Heb hem net een week of 2 !!!

en zal eens kijken voor die 2x 8 GB.
Is deze dan prima ---> https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc ???
Als je meteen een grote SSD zou willen: pricewatch: Samsung 870 QVO 1TB

Een bootable maken is niet eens heel moelijk, je moet een stickje van 8GB (of groter) hebben, deze kun je bootable maken dmv de Media Creation Tool: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 (bij hulpprogramma downloaden)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1