Energieverbruik meten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Ik heb de laatste paar dagen flink gezocht en gelezen over het meten van mijn energieverbruik.

Ik kan momenteel via greenchoice dagelijks het verbruik zien en ik verbruik teveel, voor een nieuwbouw huis uit 2017 (triple glas, super isolatie (stro panelen), sedum op het dak, zonnepanelen, warmtepomp, overal LED verlichting, you name it; ik heb het).

Wat ik graag wil doen is per uur kunnen zien wat het verbruik is. Ik wil dus 2 slimme stekkers hebben (of iets meer afhankelijk van prijs) om een aantal apparaten te meten. Daarnaast is een P1 lezer ook interessant, omdat ik dan realtime info heb. Als ik uitgemeten ben, dan wil ik die 2 stekkers als tijdschakelaar gebruiken.

Het liefst de data in een excel bestand kunnen importen (txt, csv, etc), zodat ik die info kan opslaan en eens kan kijken waar ik nog kan (laten) tweaken.

Ik heb echter geen zin om zelf flink iets in elkaar te hangen, met tig soorten configuraties (die tijd heb ik wel gehad). Zoek ook gemak, maar het erin steken, wat instellen en dan klaar.

Zo heb ik geleerd dat de meeste hier enthousiast zijn over Shelly (en Homewizard? Lijkt vergelijkbaar, maar dan NL) met als nadeel dat Shelly WiFi gebruikt; meer stroomverbruik. Als ik mijn energie omlaag wil brengen hier toch ook maar (een beetje) rekening mee houden.

Zo kom ik er ook achter dat er producten zijn die gebruik maken van het ZigBee protocol. Alleen ik heb niet zoveel zin in Chinese apps (privacy en security). Zoek liever wat in de EU.

Is Shelly (of HomeWizard) een betere keuze voor wat ik wil, of toch verder speuren naar ZigBee apparaten? Is ergens een leverancier die ZigBee spullen levert + app? Er is veel te vinden, maar kan niet vinden wat ik zoek (vind wel slimme stekkers, maar deze kunnen geen energie meten).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 23:08
Maar is het nou echt een significant probleem dat het verbruik van een Shelly stekker iets hoger is dan een zigbee variant. Bedoel waar praat je uiteindelijk over als je hierdoor een veel grotere besparing kan realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:29
Als je gewoon stekker-per-stekker wil aflopen om daar te gaan meten kan je evengoed een "gewone" energiemeter in huis halen en over de duurtijd van 1 / 2 dagen meten en daar een gemiddelde uit halen.

Zigbee / Zwave / Wifi (= Shelly) is allemaal uiteindelijk niet zo relevant voor jouw superbasic requirement.
Je moet inderdaad gewoon een "plug" kopen die ook energie-meting doet en niet alleen kan schakelen.

Je kan perfect een Shelly stekker kopen, de Shelly app installeren en dan ben je klaar. Je krijgt realtime info van die Shelly-stekker, en hij zal ook Kwh verbruik per uur/dag enz in kaart brengen.
Voordeel van vb Shelly is "Wifi" en dat kan je aan je thuis-netwerk koppelen, ga je de Zigbee/Zwave toer op moet je dus een "hub" aanschaffen waar de Zigbeer/Zwave radio inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

Tazzios

..

wat @Freezerator zegt. Daarbij met zigbee heb je weer een ontvanger nodig die ook stroomverbruikt.

Voor wat betreft data en cloud:
Shelly`s houden zelf geen log bij maar slaan het op in de cloud, wil je het lokaal zouden je home assistent moeten installeren. Enige modules die ik ken die het zelf opslaan zijn die van plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Freezerator schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:07:
Maar is het nou echt een significant probleem dat het verbruik van een Shelly stekker iets hoger is dan een zigbee variant. Bedoel waar praat je uiteindelijk over als je hierdoor een veel grotere besparing kan realiseren
Lekker nuchter :D Klopt. Zoals ik zei, is het vooral een moment opname om te zien wat verbruik ik. Pas als ik die 2 stekkers als tijdschakelaar zou willen gebruiken wordt het interessant. Meestal als ik bezig ben, wil ik het wel perfect O-) Dus vandaar de vraag, hoe complex is het om een zigbee te vinden en eraan te hangen. Dat is eigenlijk de afweging. + de check of shelly wel data kan exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:41
Zigbee is een open-standard en er zijn genoeg grote fabrikanten die apparaten leveren op het Zigbee protocol. Denk aan Ikea, Philips, Samsung, Belkin etc etc.

Het stroomverbruik van Zigbee apparaten is ook te verwaarlozen vooral als je bekijkt wat voor een voordelen je eruit kan gaan halen (gemak maar ook inzicht in je verbruik).

Wat ik heb gedaan is een home assistant installatie opgezet met DSMR reader (p1 kabel) om mijn verbruik in te zien. Gekoppeld met wat Zigbee apparaten om het verbruik in kaart te brengen.

En is privacy nu echt een ding icm Zigbee apparaten? Ik heb me daar niet zo in verdiept. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je iets uit China koopt en je maakt gebruik van een of andere chinese app/portal om gebruik te maken van dat spul dat die info bij hun bekent is (vraag is wat hun daar willen mee doen maar dat is een andere discussie). Echter ben je met Zigbee niet verplicht om die portals/apps te gebruiken. Je kan prima alles lokaal uitlezen via Home Assistant.

Ik zelf maak gebruik van een Deconz stick wat dus in principe de gateway van de fabrikant overbodig maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijnbrand
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09-2022
Zonder al te veel werk en/of programmeren: Iungo.
Via ( P1) realtime verbruik en teruglevering per fase van elektra, alles zichtbaar via browser.
Meet ook gasverbruik (alhoewel ik niet weet of je dat nog hebt)
Via extra stekers verbruik van individuele apparaten (incl opt. bediening).
En met extra productiemeters bruto productie van zonnepanelen.
Standaard met CSV export

Vrij eenvoudige installatie; unit aansluiten op P1, voeding erin en functioneert.
Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
De vraag is ober wat voor verbruik hebben we het. Hoeveel mensen in je huishouden etc. Je kan overal slimme stekkers tussen stoppen maar dat zul je een aantal dagen moeten doen omdat je dan een echt beeld hebt per stekker wat er gebeurt. Ik kan ook wel een uurtje een stekker tussen de koelkast zetten maar dat zegt niets over het werkelijke verbruik.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:14
Heb zelf een Youless, werkt perfect.

https://www.youless.nl/shop/product/ls120.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Als je zonnepanelen hebt dan zegt een P1 meter helemaal niets over het energieverbruik in je huis.

Wil je gewoon het energieverbruik van 1 apparaat in kaart brengen, dan voldoet elke stekker die vermogen en verbruik meet. Ik denk dat Shelly dat kan maar ook iets minder slimme oplossingen (een stekker met een LCD scherm) helpen je dan.

Ik heb zelf Homeassistant met Zigbee (USB Stick) op een Raspberry PI maar dat wil je dus niet want teveel geknutstel. Kan me voorstellen dat er Zigbee hubs zijn die doen wat je wilt. Ik heb slimme stekkers van Frient (die meten verbruik en vermogen en kunnen ook schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Webgnome schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:43:
De vraag is ober wat voor verbruik hebben we het. Hoeveel mensen in je huishouden etc. Je kan overal slimme stekkers tussen stoppen maar dat zul je een aantal dagen moeten doen omdat je dan een echt beeld hebt per stekker wat er gebeurt. Ik kan ook wel een uurtje een stekker tussen de koelkast zetten maar dat zegt niets over het werkelijke verbruik.
Ik was ook niet van plan om 1 apparaat een uurtje te monitoren. Als ik alleen kijk naar de warmtepomp dan wil ik wel eens weten wat die over 1 hele dag doet. Of misschien zelfs wel een hele week om een beter beeld te krijgen. Dan graag per uur, zodat ik zie of deze misschien ook in de nacht nog staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
Ik ben nu bezig met een project met Thread en heb daarvoor een aantal Eve-stopcontacten aangeschaft. Ik was best tevreden over wat je daarmee te zien krijgt. Bovendien werkt het via BLE als je geen Thread border router in huis hebt, of via Thread als je dat wel hebt. Beide erg energiezuinig, vergelijkbaar met Zigbee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhjw1Rlc5_4YqORejqjmTezqHDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ioawYtsmMztmZWiaVPFkst2n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
naarden 4ever schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:45:
Ik ben nu bezig met een project met Thread en heb daarvoor een aantal Eve-stopcontacten aangeschaft. Ik was best tevreden over wat je daarmee te zien krijgt. Bovendien werkt het via BLE als je geen Thread border router in huis hebt, of via Thread als je dat wel hebt. Beide erg energiezuinig, vergelijkbaar met Zigbee.

[Afbeelding]
EVE werkt alleen met Apple is het niet? Ik heb geen Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
Upbeat78 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:54:
[...]

EVE werkt alleen met Apple is het niet? Ik heb geen Apple.
Ahhh, ja, dat is voorlopig nog wel het geval ja. Helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hier iemand met een P1 meter en 3 fase KWH meter (voor de zonnepanelen) van Homewizard. Zeer tevreden over, loopt hier ook een topic ergens op dit forum.

Vorige week hebben ze een water meter aangekondigd. De volgende stap voor mij. (Is zo goed als alles inzichtelijk kwa verbruik en of opbrengst (stroom, gas en water).

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1