Gas te hoog ingeschat eindafrekening, overschot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 22:05
Goedemorgen allen,

Eerst even een kleine inleiding:

Begin dit jaar hebben wij een nieuwe elektra aansluiting gekregen. Deze meter kon niet gekoppeld worden aan onze (slimme) gasmeter. Deze wordt t.z.t. wel vervangen.

Nu mijn vraag:

Wij zijn net overgestapt naar een nieuwe energieleverancier (vast voor één jaar) met de huidige gasprijzen van nu (1,90€ per M3 tegenover 0,80€ van het vorige contract)

Dit jaar hebben wij in onze woning verduurzaamd en geïsoleerd en veel minder gas verbruikt dan de jaren daarvoor (net geen 500m3 minder)

Onze voormalige energieleverancier heeft op de eindafrekening hier nog wel rekening meegehouden (ze konden de slimme meter dus niet uitlezen) en we hebben ook geen bericht gehad om meterstanden door te geven.

Nu mijn vraag: Hoe zit het nu met het "overschot/buffer" wat ik nu heb op mijn gasmeter? Wat gebeurt daar nu mee en zou ik hier (ik weet dat het geen chique vraag is om te stellen) nog een voordeel mee hebben?

Dit jaar kregen we alsnog geld terug ivm PV.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Vraagt de nieuwe energieleverancier geen meterstanden? Of neemt deze de geschatte standen van de vorige leverancier over? Kan zomaar zijn dat er ergens nog een correctie zal komen (geen ervaring, puur speculatie van mij).

Je zou overigens niet de eerste zijn die de doorgegeven standen wat manipuleert. Ik geloof dat er vroeger ook eens in de zoveel jaar iemand langs kwam om de standen op te nemen, dan viel je mogelijk door de mand.

[ Voor 56% gewijzigd door LA-384 op 03-07-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Je zou nu de boel kunnen flessen, maar als de gasmeter wordt vervangen door een slimme, dan noteert de monteur de stand van de oude gasmeter en wordt doorgegeven aan de netbeheerder en daardoor ook aan de energieleverancier. Op basis daarvan krijg je dan een naheffing.
En zolang je nog een domme meter hebt, krijg je eens in de 3 jaar sowieso een meteropnemer aan de deur.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Maar valt die naheffing dan in mijn voordeel? En in hoeverre is het mijn plicht om de eindafrekening goed te controleren?

Ben er al over uit dat ik maandag contact zoek met mijn voormalige leverancier.

Dit meer uit nieuwsgierigheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Je hoort altijd eerlijk te zijn. Dat is zo ongeveer het eerste wat je leert in deze wereld.

Ik zou niet weten waarom dat in dit geval anders zou moeten zijn.
Dus gewoon je plicht doen en de juiste meterstanden doorgeven aan je vorige en huidige leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TruetactiX
Deze dooddoener was te verwachten. Als particulier moet je altijd het voorbeeld zijn blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Als het goed is staan op de eindafrekening de (geschatte) meterstanden, waarmee is gerekend. Deze standen worden ook doorgegeven aan de nieuwe leverancier of ze worden opgevraagd door de nieuwe leverancier.

Als die meterstanden lager zijn dan de werkelijke standen op de datum van overgang, dan werkt dat in je nadeel. Je gaat dan het nieuwe tarief betalen voor gas dat je in de lager tarief periode al hebt gebruikt en beter had kunnen betalen aan de oude leverancier.

Als ze hoger zijn, dan werkt dat andersom dus in je voordeel.

Overigens vind ik het vreemd dat bij overstappen niet wordt gevraagd naar de meterstanden. Nu ben je overgeleverd aan wat de beide leveranciers onderling overeenkomen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Nee is nooit gevraagd.

Begrijp de schatting ook niet goed, die zit ook ruim 250m3 boven het gemiddelde van voorgaande jaren. (We zaten 3 jaar vast, dus er was een prima beeld van ons gebruik en de winter was zacht)

Op de eindafrekening staat inderdaad de geschatte eindstand van gas.

Zit nu toch een beetje in dubio.. denk dat ik alsnog alles de op vrije loop laat.

Misschien komt Shell nog wel met de vraag om de meterstanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Een update:

In het Shell portaal staan de meterstanden van het gas zoals ze zijn doorgegeven door mijn oude leverancier.

Op de nota van mijn voormalige leverancier staat dat het een geschatte meterstand is. In het Shell-portaal staat: doorgegeven door slimme meter (wat dus niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
Ik ben zelf in 2020 verhuist en heb de woning een stuk beter geisoleerd dan de vorige bewoner. Die stookte zich een slag in de rondte - overigens niet geheel onlogisch, spouwmuur was open vanaf de aanbouw en koude lucht blies naar binnen.
Hun kosten waren 275,- euro per maand (en dat nog oude prijzen..)

Mijn energieleverancier is toen uit gegaan van het stookgedrag van de vorige bewoners en wilde mijn maandtarief niet verlagen - ook niet na aangeven dat spouwmuur, dak enzovoorts geisoleerd was.

Nu loopt het contract 6 maanden en heb ik via het e-portaal de meterstanden zelf doorgegeven om een nieuw maand tarief te krijgen. Volgens hun schatting zou ik nu op het driedubbele moeten zitten.

Ik kon het bedrag direct halveren. Ik heb uiteindelijk 2/3 van het oorspronkelijk maand tarief genomen.

Anders zou ik bij het aflopen van mijn contract ook een bups geld terug krijgen, daar had ik niet zo veel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TruetactiX schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:58:
Nu mijn vraag: Hoe zit het nu met het "overschot/buffer" wat ik nu heb op mijn gasmeter? Wat gebeurt daar nu mee en zou ik hier (ik weet dat het geen chique vraag is om te stellen) nog een voordeel mee hebben?
Het voordeel is 1,10€ per M3

Het risico is dat als het overschot dusdanig is dat je het niet verstookt krijgt en ze de meter vervangen voordat je weer 'in de plus' staat.

Overigens hoef je als consument ook niet alles continu op te lossen. We zitten hier op een IT-forum en heel veel mensen hier zijn bezig met IT-systemen. De correctie die uitgevoerd moet worden is niet gratis voor de bedrijven. Want de oude leverancier moet het aanpassen en een nieuwe afrekening opstellen en de nieuwe leverancier moet de standen aanpassen, maar het kan zijn dat dat niet zomaar mag in het systeem. Dit zijn al snel processen die (gedeeltelijk) handmatig worden verwerkt. Dat zijn erg kostbare processen.
Een bedrijf waar ik werkte heeft een keer uitgewerkt wat 1 factuur kost, ik dacht uit mijn hoofd €35. Dus stel jij als consument zou iets van dat bedrijf hebben van €30. Dan is het voor het bedrijf nog steeds goedkoper om het cadeau te doen, dan om jou ervoor te laten betalen.
Als jouw winst beperkt is, dan moet je je serieus afvragen of het zin heeft om dit aan te laten passen.

Eerlijkheid duurt het langst, maar bij sommige dingen kun je beter je schouders ophalen, daar wordt echt niemand beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
Heb net contact gehad met Energiedirect. Krijg een nieuwe eindafrekening. 500 kuub maak ik nooit op voor het einde van het jaar. Dus toch maar het zekere voor het onzekere..

Bedankt voor de reacties en de adviezen.
Pagina: 1