Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 21:19
Hoi,

Stel nou dat je op je opleiding voornamelijk met talen zoals PHP, JavaScript en TypeScript hebt gewerkt. Je studeert af voor je studie, maar je wil toch een baan in de richting van Java/C#/C++.

Waar begin je? Is het een kwestie van zelf aanleren? Een extra cursus volgen? Of kom je in dienst bij een bedrijf en werken ze je in? Of is het heel kort door de bocht alleen banen vinden op het gebied waar je de meeste ervaring in hebt?

Natuurlijk verschilt het per bedrijf en vacature. Ik ben meer op zoek naar ervaringen.

Bedankt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Zelf aanleren. Bedrijven zijn niet geinteresseerd in mensen die 'een kunstje kunnen' maar in mensen die (uiteindelijk) zelfstandig dingen kunnen oppakken. En daar valt het jezelf verdiepen in relevante zaken (waaronder talen) onder. De talen tijdens je opleiding zijn een middel om jou de principes te leren, geen einddoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:46
Wat @noo zegt! Initiatief en flexibiliteit tonen is iets wat naar mijn mening een goede programmeur van middelmatige onderscheid. Sowieso is het leerzaam om in ieder geval aan wat verschillende talen te ruiken om te begrijpen welke taal waarvoor goed is en om vooral vanuit principes te denken. Ik zou ook gewoon met zelf leren beginnen, een cursus kan je altijd nog volgen wanneer een bedrijf dat vereist of dat je op een specifieke taal dieper in wil gaan.

Sowieso begin ik een cursus persoonlijk altijd liever met wat voorkennis aan de hand van zelfstudie zodat ik die dure tijd niet verspeel met het leren van basis principes van die specifieke taal, maar meteen dieper op de materie in kan gaan en met een hoger niveau de cursus verlaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 23:16
Ik ben tijdens mijn opleiding verschillende talen tegen gekomen.

Mijn afstudeerstage is zelfs in PHP geweest. Na het afstuderen ben ik vervolgens gegaan voor het gene wat mij echt het leukst leek.

Ik ben toen voor .net gegaan en daar heb ik de baan ook bij uitgekozen.

Ja ik doe nu ook angular en react maar mijn main focus zal altijd .net zijn.

Daarnaast bij je eerste baan ga je zoveel meer leren dan bij de opleiding. En cursussen volgen dus switchen van taal na je opleiding hoeft echt geen probleem te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Extrix schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:37:
Ik ben tijdens mijn opleiding verschillende talen tegen gekomen.

Mijn afstudeerstage is zelfs in PHP geweest. Na het afstuderen ben ik vervolgens gegaan voor het gene wat mij echt het leukst leek.

Ik ben toen voor .net gegaan en daar heb ik de baan ook bij uitgekozen.

Ja ik doe nu ook angular en react maar mijn main focus zal altijd .net zijn.

Daarnaast bij je eerste baan ga je zoveel meer leren dan bij de opleiding. En cursussen volgen dus switchen van taal na je opleiding hoeft echt geen probleem te zijn
Ik heb ook meerdere talen gehad: PHP, JavaScript, TypeScript en C# (.NET). Toch uiteindelijk weet ik van al deze talen wel iets af, maar omdat je uiteindelijk met een aantal talen meer werkt, is het logisch om meer van het één dan het andere te kennen.

Hoe heb je de switch van PHP naar .NET kunnen maken? Heb je veel aan zelfstudie gedaan of heb je dit bij je eerste baan zelf mogen leren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 22:39
Zelf aanleren is een optie, maar daarmee is het wel lastig aantonen dat je de taal adequaat beheerst om in aanmerking te komen voor een functie. Een cursus is ook een optie, maar kost geld.

Een derde optie is om het meer als traject te zien. Solliciteer op functies die combineren wat jij aantoonbaar al kunt en wat je in de toekomst wilt kunnen. Zo ben ik zelf bijvoorbeeld aangenomen om mijn C# vaardigheid terwijl ook vaardigheid in C++ gevraagd werd; een taal die ik toen ik werd aangenomen nog niet beheerste. Inmiddels, nog geen jaar later, heb ik daar genoeg ervaring mee opgedaan en zou ik elders als C++ dev aan de slag te kunnen. Leren in de baas zijn tijd: goedkoper kan het niet! Het voordeel is dat deze benadering in de huidige markt zeer levensvatbaar is, want er is een dermate groot gebrek aan developers dat je zelfs wanneer je aan minder dan de helft van de gevraagde vaardigheden voldoet nog goede kans maakt op een functie. Bovendien geeft het ook blijk van motivatie als jij eerlijk aangeeft iets nog niet te kunnen maar dat je het wel graag wilt leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 23:16
TheFrames schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb ook meerdere talen gehad: PHP, JavaScript, TypeScript en C# (.NET). Toch uiteindelijk weet ik van al deze talen wel iets af, maar omdat je uiteindelijk met een aantal talen meer werkt, is het logisch om meer van het één dan het andere te kennen.

Hoe heb je de switch van PHP naar .NET kunnen maken? Heb je veel aan zelfstudie gedaan of heb je dit bij je eerste baan zelf mogen leren?
Ik had de basis wel onder de knie. En ik vind zelf alle talen heel erg op elkaar lijken.

Voor de rest gewoon geleerd bij mijn huidige werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zelf aanleren. Over het aantonen van je skills zou ik me niet zoveel zorgen maken. Dat kun je ter plekke doen. In sommige gevallen is dat zelfs de standaard procedure. (Bij Google moest ik in meerdere rondes code op het whiteboard schrijven.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29
Programmeren is een kunstje, zeg maar: het leren gebruiken van gereedschap. Automatiseren is een vak (ambacht), zeg maar: Hoe maak ik een tafel, waar begin ik, wat zijn de stappen. Bedenk ook dat je na je studie op het niveau zit van "rijbewijs gehaald". Het echte leren begint dan pas.

Zit je op het niveau van het gereedschap dan kun je wel meer gereedschap leren gebruiken maar wat doe je ermee als je het vak niet beheerst? Ken je en snap je het vak dan is nieuw gereedschap gaan gebruiken geen probleem. Met de huidige markt zijn er beslist bedrijven die je nieuw gereedschap willen laten aanleren. Maar voor kennis van het vak verwachten ze een solide basis.

Mijn eigen omgeving moet dit jaar nog 250 mensen aannemen in de ICT hoek, momenteel wordt vooral ingezet op Java en worden er Java klasjes georganiseerd maar ook andere omgevingen (talen) zijn in opkomst. Kijk om je heen, laat zien dat je de fundamenten van het vak beheerst en bespreek de opties. Nee heb je, ja kun je krijgen. Verwacht niet de hoofdprijs qua salaris maar bouw door aan je toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:52
Je zit nu in een situatie waarbij je iets nieuws wilt / moet leren maar dat zal nog veel vaker voor gaan komen. Dus wen er maar aan dat je wat initiatief moet nemen om nieuwe dingen aan te leren. Nu is het een taal maar straks is het bijvoorbeeld iets van docker, kubernetes, AWS, een front-end framework, noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
retoohs schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:14:
Je zit nu in een situatie waarbij je iets nieuws wilt / moet leren maar dat zal nog veel vaker voor gaan komen. Dus wen er maar aan dat je wat initiatief moet nemen om nieuwe dingen aan te leren. Nu is het een taal maar straks is het bijvoorbeeld iets van docker, kubernetes, AWS, een front-end framework, noem maar op.
Het leren vind ik niet erg, daar zit ik niet mee. Meer het feit of bedrijven werknemers hiervoor de ruimte zullen geven.

Stel nou dat je van het HBO afkomt met PHP en je wil bij een bedrijf werken dat bijvoorbeeld opzoek is naar Java ontwikkelaars.

Je solliciteert en zegt dat je PHP, JavaScript en TypeScript kan, maar ervoor openstaat om Java te leren.

Is het dan dat de werkgever zegt van:

"Nee, je moet al met Java kunnen programmeren om bij ons te komen werken"

Of

"We geven je een proefperiode waar je Java kan leren en dat meteen in de praktijk bij ons kan toepassen"

Ik snap wel dat het geen kwaad kan om zelf al voorbereidingen te doen door het zelf op te pakken, maar ik ben eigenlijk opzoek naar dat tweede voorbeeld vooral. Ik weet ook dat het per bedrijf en vacature kan verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:05

Rmg

TheFrames schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Stel nou dat je van het HBO afkomt met PHP en je wil bij een bedrijf werken dat bijvoorbeeld opzoek is naar Java ontwikkelaars.
Mag hopen dat je software ontwikkeling/concepten leert en niet een specifieke programmeertaal op het huidige HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Rmg schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Mag hopen dat je software ontwikkeling/concepten leert en niet een specifieke programmeertaal op het huidige HBO.
Natuurlijk voornamelijk concepten, maar er zijn toch ook bedrijven die naar een specifieke taal vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
Ik zou verwachten dat wanneer je ergens als junior binnenkomt er ruimte is om te leren.
Gelukkig zijn recruiters steeds vaker in staat om te kijken naar iemands kwaliteiten en niet of ze een box kunnen afvinken op de wensen lijst.

Zelf leren kan zeker helpen, maar bij een bedrijf leer je toch sneller.

Tegenwoordig lijken de talen nog meer op elkaar dan vroeger, waarbij het nu vaak ook kwestie is van de frameworks,libraries en omgeving structuur kennen/leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:05

Rmg

TheFrames schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:28:
[...]

Natuurlijk voornamelijk concepten, maar er zijn toch ook bedrijven die naar een specifieke taal vragen?
Vast wel, maar een serieus bedrijf kijkt of iemand snapt wat ie doet niet in welke taal ie het kunstje kan.

Bij ons zijn de coding testen dan ook in een taal naar eigen keuze (tot op zekere hoogte) en kijken we of je concepten als OOP beheerst en vanuit je zelf al unittesten schrijft als het framework je de kans geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat je je er niet al teveel zorgen om hoeft te maken. Als je net bent afgestudeerd kom je ergens binnen op een junior functie, en even cru gezegd wordt er dan meestal nog niet zoveel van je verwacht*.

Uit eigen ervaring: ik heb tijdens mijn studie in verschillende talen gewerkt (C/C++, Python, PHP, en maar een beetje Java), en ben daarna als junior Java developer begonnen. Veruit het meeste gewoon 'on the job' geleerd door samen te werken met (meer) senior collega's en natuurlijk het nodige zelf uit te zoeken. Nou heb ik ook wel wat cursussen gevolgd (georganiseerd door de werkgever), maar naar mijn mening wordt dat vooral relevant als het voor jou (of je werkgever) van belang is om een certificaat te gaan halen (bijv. OCA en evt. OCP voor Java).

Kort gezegd, ik zou er niet te zwaar aan tillen. Als je jezelf een potentieel streepje voor wilt geven, zou het natuurlijk geen kwaad kunnen om alvast wat zelfstudie te spenderen aan de taal waar je in wilt werken. Hoeveel waarde er aan wordt gehecht zal vast per bedrijf verschillen, maar het kan wel laten zien dat je serieus bezig bent met die taal te willen leren. Hoeft ook niet per se (veel) geld te kosten, de nodige online leerplatformen (bijv. Codecademy, Udemy) hebben volgens mij wel een gratis of goedkope versie.

offtopic:
*Dat ligt natuurlijk wat genuanceerder, maar naar mijn mening zal er vooral van je verwacht worden dat je de basis van softwareontwikkeling onder de knie hebt, en dat je een nieuwe taal relatief snel oppakt. Als je een beetje een goede werkgever hebt zorgen ze er wel voor dat je de taal die ze gebruiken zo snel mogelijk onder de knie krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Het leren vind ik niet erg, daar zit ik niet mee. Meer het feit of bedrijven werknemers hiervoor de ruimte zullen geven.

Vlak na je afstuderen is eigenlijk een heel goed moment om van taal te switchen; platgeslagen, je hebt 0 jaar ervaring, voor een werkgever maakt het wat minder uit of het nou 0 jaar in PHP, of 0 jaar in Java is.

Later in je carrière is zo'n switch inderdaad problematischer; werkgevers willen een aantal jaar ervaring in taal X, wat lastig is als je nu alleen nog in taal Y werkt.

Op het moment is de banenmarkt zo goed dat ook dit probleem wel overkomelijk is, maar misschien is dat over 10 jaar weer anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik hoop dat je hebt leren programmeren, en niet dat je een programmeertaal hebt geleerd. Programmeren is een skill, een programmeertaal is maar een middel.

Het gaat er om dat je de potentiele werkgever er van kunt overtuigen dat jij een geschikte kandidaat bent. Als jij nul ervaring hebt met een bepaalde programmeertaal die gevraagd wordt, en je komt binnen met een houding zoals je hier in dit topic toont, dan denk ik dat er niet veel werkgevers een gokje durven te wagen. Als jij met een pro-actieve houding op gesprek komt, en aangeeft dat je nog niet veel ervaring met die specifieke programmeertaal hebt maar wel ervaring met programmeren, ontwerp-concepten kent en, "ach, een syntax is zo te leren" weet over te brengen, dan heb je veel meer kans dat jij een geschikte kandidaat bevonden wordt. Het helpt dan als je jezelf in ieder geval een klein beetje hebt verdiept in de taal die gevraagd wordt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
naitsoezn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:32:
Ik hoop dat je hebt leren programmeren, en niet dat je een programmeertaal hebt geleerd. Programmeren is een skill, een programmeertaal is maar een middel.

Het gaat er om dat je de potentiele werkgever er van kunt overtuigen dat jij een geschikte kandidaat bent. Als jij nul ervaring hebt met een bepaalde programmeertaal die gevraagd wordt, en je komt binnen met een houding zoals je hier in dit topic toont, dan denk ik dat er niet veel werkgevers een gokje durven te wagen. Als jij met een pro-actieve houding op gesprek komt, en aangeeft dat je nog niet veel ervaring met die specifieke programmeertaal hebt maar wel ervaring met programmeren, ontwerp-concepten kent en, "ach, een syntax is zo te leren" weet over te brengen, dan heb je veel meer kans dat jij een geschikte kandidaat bevonden wordt. Het helpt dan als je jezelf in ieder geval een klein beetje hebt verdiept in de taal die gevraagd wordt.
Natuurlijk programmeren in het algemeen. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met de houding die ik in dit topic vertoon?

Het is toch juiste positief als je bijvoorbeeld aantoont wel in PHP code te kunnen schrijven, maar niet met C++ en wel zeker bereid bent om het te leren?

Ik bedoel, programmeertalen lijken grotendeels op elkaar. Dan is het toch aannemelijk dat men al wel kan programmeren. C++ is wel wat meer low level dan PHP, maar toch.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld op een vacature solliciteert en je een technisch assessment krijgt waar in je C++ specifieke opdrachten en vragen in n tijd moet maken en je hebt die kennis niet paraat, dat je dan wel door de mand zal vallen.

Edit: Of heb ik het helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TheFrames schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Natuurlijk programmeren in het algemeen. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met de houding die ik in dit topic vertoon?
De houding die je in dit topic vertoont is imho een vrij passieve houding.
Het is toch juiste positief als je bijvoorbeeld aantoont wel in PHP code te kunnen schrijven, maar niet met C++ en wel zeker bereid bent om het te leren?
Ja, daar zou je mee weg kunnen komen, op die manier. Ik zou het zelf een stuk positiever vinden als je voor het gesprek al een C++boek opengeslagen zou hebben en in het gesprek duidelijk zou kunnen maken waarom jij denkt dat je C++ er wel even binnen no-time bijleert. Wat is je opgevallen, waar liggen de valkuilen, wat zijn de grootste verschillen en overeenkomsten, etc. Gewoon iets actiever het gesprek in gaan om de overkant te overtuigen dat jij dit wel snel kunt oppikken. Bijvoorbeeld het verschil kennen tussen objectgeoriënteerde en scripting talen.

Je moet natuurlijk niet gaan liegen in een gesprek. En zo'n assessment komt niet als verrassing. Maar goed, als jij graag expliciet een X periode wilt krijgen om een taal te leren, dan zijn er genoeg toko's die jou een junior-positie willen aanbieden met mogelijkheid om de benodigde taal te leren. Er zullen echter ook genoeg bedrijven zijn die afhaken. Kwestie van goed inlezen in de vacature en het bedrijf :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Ik bedoel, programmeertalen lijken grotendeels op elkaar. Dan is het toch aannemelijk dat men al wel kan programmeren. C++ is wel wat meer low level dan PHP, maar toch.
En als je dit in een sollicitatiegesprek zou zeggen, zou ik wat twijfels krijgen. C++ is zowel meer low-level als meer high-level dan PHP. Natuurlijk is het uitstekend te leren, maar ik zou van een sollicitant die wil switchen verwachten dat ze kunnen articuleren wát er anders aan is, waarom ze de overstap willen maken, en dat ze een genuanceerd beeld hebben van de voor- en nadelen van beide talen.
Ik kan me alleen wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld op een vacature solliciteert en je een technisch assessment krijgt waar in je C++ specifieke opdrachten en vragen in n tijd moet maken en je hebt die kennis niet paraat, dat je dan wel door de mand zal vallen.
Als je eerder in het sollicitatiegesprek hebt gelogen dat je C++ al van A tot Z kent, sla je inderdaad een modderfiguur. In technische assessments kijken wij meestal naar (oppervlakkige) algoritmekennis. Voor een junior meestal vraagjes als 'weet je wat de complexiteit van een hash table lookup is?', of soms het oubollige 'kun je deze linked list omdraaien?' Dat kan in élke programmeertaal, maar als jij jezelf net verkocht hebt als C++-expert, dan wil ik ook ook wat C++ op het whiteboard zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00

BCC

Mijn ervaring is dat bedrijven hier vaak weinig ruimte voor geven , omdat het meer geld oplevert iemand als “expert” in of weg te zetten, maar dat je het voor je eigen plezier wel moet proberen mee te nemen in projecten. Anders ben je al snel het “fossiel” dat alles weet van dat pakket dat uitgefaseerd wordt. Ben zelf van java , naar php, c++, Ruby, JavaScript (React) naar Erlang gegaan en probeer nu een project te scoren met wat meer Python (ai)

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 04-07-2022 08:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:58
Een starter nemen ze aan op potentie, dus je IT opleiding + motivatie in een gesprek zorgt ervoor dat je aangenomen kan worden. Dus taal kiezen? Tuurlijk kan dat. Gewoon enthousiasme tonen.

Dan lees ik nog wat dingen

Wat verwachten bedrijven?
In je sollicitatie gesprek zet je de baseline wat het bedrijf van je verwacht. Vervolgens zul je die baseline ook weer moeten communiceren in het team zodat je geen scheve verwachtingen krijgt. Als dat duidelijk is bij iedereen is het progressie tonen een goede balans vinden in zelfredzaamheid en op tijd de vraag durven stellen. Als je het gezellig hebt in je team en je leert dan gaat het 9/10x goed.

Dus nee ze zetten geen vinkje bij kent java of niet na 1 maand, het is meer van je krijgt de eerste sprint de hele sprint de tijd om aan de hand van een kleine user story een deel van de code te verkennen en iets op te leveren. En elke sprint pak je weer iets nieuws op, elke keer iets complexer.

Hoe switch je als je eenmaal begonnen bent?
Als je vooruitgang qua carrière wil behouden (salaris, senioriteit) switch je qua project wat slimmer. E.g. kies een project waar je 80% de stack van beheerst en 20% half bekend is of compleet nieuw. Zo blijf je waardevol voor het project en is het waardevol voor je carrière. Soms kan dit in een bedrijf intern, soms moet je switchen.

Voorbereiden op andere taal?
Jazeker, lekker thuis aan de slag gaan of een boek erbij pakken.

Wat te doen als je afgewezen word of kritische opmerkingen krijgt zoals hierboven?
Niet zomaar bang van worden (gebeurt toch wel, maar het moet je niet blokkeren om iets te proberen) en alles opnemen wat ze zeggen en op onderzoek uit gaan. e.g.
- Gewoon gaan solliciteren en er zelf achter komen dat het allemaal wel meevalt met die assessments (of bij sommige bedrijven niet)
- Boek lezen over die concepten waar ze het over hebben en checken of je het nog niet zo goed snapte of minder goed kon verwoorden.

Succes met je start, zorgen dat je het naar je zin hebt en zelf lol hebt. Dat laatste is echt het belangrijkste ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:10

_Apache_

For life.

Je leert denken in objecten, in relaties, in overerving (OO).

Syntax is taal specifiek, je kunt daarom vrij snel een andere taal aanleren (en dat zal je ongetwijfeld ook gaan / moeten doen).

Vraag maar eens aan een oudere programmeur wat hij / zij allemaal heeft gedaan in het verleden.

Wat te doen als je afgewezen word of kritische opmerkingen krijgt zoals hierboven?
Neem feedback altijd serieus, maar nooit persoonlijk ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 04-07-2022 09:54 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
naitsoezn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:05:

De houding die je in dit topic vertoont is imho een vrij passieve houding.
Tja, ik leer natuurlijk pas iets wanneer ik denk het nodig te hebben of te willen gebruiken of mij interessant lijkt.
Ja, daar zou je mee weg kunnen komen, op die manier. Ik zou het zelf een stuk positiever vinden als je voor het gesprek al een C++boek opengeslagen zou hebben en in het gesprek duidelijk zou kunnen maken waarom jij denkt dat je C++ er wel even binnen no-time bijleert. Wat is je opgevallen, waar liggen de valkuilen, wat zijn de grootste verschillen en overeenkomsten, etc. Gewoon iets actiever het gesprek in gaan om de overkant te overtuigen dat jij dit wel snel kunt oppikken. Bijvoorbeeld het verschil kennen tussen objectgeoriënteerde en scripting talen.
Ik snap wat je bedoelt. Los daarvan, PHP, JavaScript en TypeScript kennen natuurlijk ook OOP ;)
Je moet natuurlijk niet gaan liegen in een gesprek. En zo'n assessment komt niet als verrassing. Maar goed, als jij graag expliciet een X periode wilt krijgen om een taal te leren, dan zijn er genoeg toko's die jou een junior-positie willen aanbieden met mogelijkheid om de benodigde taal te leren. Er zullen echter ook genoeg bedrijven zijn die afhaken. Kwestie van goed inlezen in de vacature en het bedrijf :)
Nee, ik heb werkelijk geen reden om te liegen over kennis. Meer bedoelde ik met dat voorbeeld aan te halen dat als je bij zo'n technisch assessment vooral C++ syntax vragen/opdrachten krijgt: "Schrijf de volgende functie in maximaal 10 minuten" en je hebt geen ervaring met C++, dat het dan moeilijk zal worden. Liever heb ik dan een bedrijf die wat globalere testjes opstelt die ook in andere talen geschreven kunnen worden.

Als een taal slechts een middel is en programmeren een skill, dan gaat het meer om de denkwijze om zo effectief en efficiënt een probleem op te lossen. Als de denkwijze er is, dan volgt de code vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
CVTTPD2DQ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:40:

En als je dit in een sollicitatiegesprek zou zeggen, zou ik wat twijfels krijgen. C++ is zowel meer low-level als meer high-level dan PHP. Natuurlijk is het uitstekend te leren, maar ik zou van een sollicitant die wil switchen verwachten dat ze kunnen articuleren wát er anders aan is, waarom ze de overstap willen maken, en dat ze een genuanceerd beeld hebben van de voor- en nadelen van beide talen.
Duidelijk :)
Als je eerder in het sollicitatiegesprek hebt gelogen dat je C++ al van A tot Z kent, sla je inderdaad een modderfiguur. In technische assessments kijken wij meestal naar (oppervlakkige) algoritmekennis. Voor een junior meestal vraagjes als 'weet je wat de complexiteit van een hash table lookup is?', of soms het oubollige 'kun je deze linked list omdraaien?' Dat kan in élke programmeertaal, maar als jij jezelf net verkocht hebt als C++-expert, dan wil ik ook ook wat C++ op het whiteboard zien.
Natuurlijk niet liegen. Gewoon de waarheid spreken. Voordat ik in herhaling ga vallen, in mijn vorige reactie heb ik al wat hierover toegelicht :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:44
Software engineer banen draaien net zo min om talen als een baan als timmerman om hamers gaat.

Het gaat om je vermogen om problemen op te breken in de delen en die dan op te lossen/te implementeren. Als je dat in 1 taal kan, kan je dat met een beetje tijdsinvestering ook in een andere.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Kort door de bocht: in essentie zijn alle programmeertalen hetzelfde. Programmeren is niet code kloppen maar snappen hoe je een probleem softwarematig kunt oplossen. Als je dat in de ene taal kunt is het slecht een kwestie van een keer een boekje lezen over de specifieke zaken van een andere taal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
[...]

Je solliciteert en zegt dat je PHP, JavaScript en TypeScript kan, maar ervoor openstaat om Java te leren.

Is het dan dat de werkgever zegt van:

"Nee, je moet al met Java kunnen programmeren om bij ons te komen werken"

Of

"We geven je een proefperiode waar je Java kan leren en dat meteen in de praktijk bij ons kan toepassen"

Ik snap wel dat het geen kwaad kan om zelf al voorbereidingen te doen door het zelf op te pakken, maar ik ben eigenlijk opzoek naar dat tweede voorbeeld vooral. Ik weet ook dat het per bedrijf en vacature kan verschillen.
Ligt natuurlijk aan de werkgever, sommige maken er wel een probleem van sommige niet.

Ik ben diverse keren aangenomen voor een baan waarbij ik in een taal ging werken waar ik totaal geen ervaring mee had. Zowel voor mij als voor de werkgever was dat geen enkel probleem omdat mijn achtergrong/ervaring sterk genoeg was dat het wel duidelijk was dat dat geen struikelblok ging zijn.

Zoiezo ga ik er bij schoolverlaters altijd vanuit dat ze eigenlijk geen enkele taal echt kennen.

Wat voor mij dan wel weer een redelijke red-flag zou zijn is dat je alleen ooit wat gedaan hebt met PHP, JavaScript en TypeScript. Die zitten allemaal toch in een bepaalde categorie om het zo maar te zeggen. Ook vreemd dat je tijdens je opleiding niet tenministe één strongly-typed taal hebt gebruikt. Zou bij mij meer vragen oproepen wat voor opleiding dat precies is, en hoe sterk je basis daarmee is.

Edit: als je bij mij op gesprek zou komen zou ik daarom uitgebreid door gaan vragen over strong en weak typing, memory management, value en reference parameters, en dergelijke. Om een idee te krijgen of je die achtergronden wel voldoende kent, als dat zo is dan maakt het me nietzoveel uit of je ervaring hebt in C++/C# of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Morty op 04-07-2022 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:40:
Kort door de bocht: in essentie zijn alle programmeertalen hetzelfde. Programmeren is niet code kloppen maar snappen hoe je een probleem softwarematig kunt oplossen. Als je dat in de ene taal kunt is het slecht een kwestie van een keer een boekje lezen over de specifieke zaken van een andere taal.
Ben ik niet helemaal met je eens.

Het is wel zo in dezelfde 'soort' taal (bijv procedureel/imperatief al dan niet object-georiënteerd), dat een andere taal makkelijk op te pikken is.
Maar als je bijvoorbeeld in een functionele of een logische taal of een ander programmeerparadigma iets moet programmeren en daar nog geen ervaring/theoretische basis in hebt, dan kost dat nog aardig wat moeite.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
TheFrames schreef op zondag 3 juli 2022 @ 04:59:
Ik ben meer op zoek naar ervaringen.
Je zal als programmeur regelmatig nieuwe talen en frameworks moeten leren.

Ik kreeg vroeger tijdens mijn studie nog Pascal en C :P Mijn eerste baan als programmeur was met .NET en C#. En ook meteen web development, waar ik op dat moment zo ongeveer 0 ervaring mee had.

Tsja. Is een paar weken / maanden afzien in het begin, maar uiteindelijk lukt het wel.

Op mijn huidige werk als .NET developer heb ik ook een project gekregen ooit om een paar iOS applicaties te maken. Toen kreeg ik een iMac voor mijn neus, iPad erbij, xcode en Objective C (Swift hadden we toen nog niet). Nou veel plezier ermee. 3 maanden later heb ik mijn eerste app opgeleverd (om statistieken mee op te vragen, niet heel spannend, maar voordat ik een keer zo ver was dat alle swipe gestures het goed deden, de data netjes werd opgehaald, er geen memory leaks waren, het eindelijk gepublished in de store was, etc... nou dat was wel ff puzzelen).

Kortom, het kan altijd gebeuren dat je in het diepe wordt gegooid :P (okee, ik was wel vrijwillig slachtoffer... mijn werkgever wou graag die apps hebben en vroeg of iemand zich er in wou verdiepen, en ik hou wel van zo'n cowboy project waarin ik iets moet maken waar ik 0,0 ervaring mee heb :D )

Als ik morgen (als .NET developer zijnde) met Java / Kotlin en Spring zou moeten werken dan heb ik vast ook een aantal nare weken voor de boeg, maar daarna draai ik gewoon mee met de rest verwacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 04-07-2022 13:48 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
anandus schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:33:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens.

Het is wel zo in dezelfde 'soort' taal (bijv procedureel/imperatief al dan niet object-georiënteerd), dat een andere taal makkelijk op te pikken is.
Maar als je bijvoorbeeld in een functionele of een logische taal of een ander programmeerparadigma iets moet programmeren en daar nog geen ervaring/theoretische basis in hebt, dan kost dat nog aardig wat moeite.
True.

Ik zie de gemiddelde Java of C# developer al met Haskell of Erlang voor zijn snufferd _O-

Of een LISP achtige taal }:| K*t haakjes (ik heb in een grijs verleden met AutoLISP gewerkt).

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 04-07-2022 13:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:42
@TheFrames Het verschilt per bedrijf. Zo werk ik nu bij een bedrijf (noem deze even 'Bedrijf X' waar wij mensen zoeken met aantoonbare ervaring (5+ jaar).
Maar wij hebben ook een dochteronderneming 'Bedrijf Y' die juist inzet op junioren en deze de kneepjes van het vak bijbrengt om deze later te kunnen laten doorstromen naar 'Bedrijf X'
Ergo bij bedrijf X hoef je niet aan te komen met je vraag.. maar bij bedrijf Y heten we je van harte welkom, stomen we je klaar en na een aantal jaar kun je doorstromen naar bedrijf X.

Nu is dat natuurlijk even heel kort samengevat en beschreven maar eigenlijk alleen om je aan te geven dat er wel degelijk bedrijven zijn die met junioren aan de slag willen gaan om deze studieruimte te bieden naast hun reguliere werkzaamheden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Morty schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Ligt natuurlijk aan de werkgever, sommige maken er wel een probleem van sommige niet.

Ik ben diverse keren aangenomen voor een baan waarbij ik in een taal ging werken waar ik totaal geen ervaring mee had. Zowel voor mij als voor de werkgever was dat geen enkel probleem omdat mijn achtergrong/ervaring sterk genoeg was dat het wel duidelijk was dat dat geen struikelblok ging zijn.

Zoiezo ga ik er bij schoolverlaters altijd vanuit dat ze eigenlijk geen enkele taal echt kennen.

Wat voor mij dan wel weer een redelijke red-flag zou zijn is dat je alleen ooit wat gedaan hebt met PHP, JavaScript en TypeScript. Die zitten allemaal toch in een bepaalde categorie om het zo maar te zeggen. Ook vreemd dat je tijdens je opleiding niet tenministe één strongly-typed taal hebt gebruikt. Zou bij mij meer vragen oproepen wat voor opleiding dat precies is, en hoe sterk je basis daarmee is.

Edit: als je bij mij op gesprek zou komen zou ik daarom uitgebreid door gaan vragen over strong en weak typing, memory management, value en reference parameters, en dergelijke. Om een idee te krijgen of je die achtergronden wel voldoende kent, als dat zo is dan maakt het me nietzoveel uit of je ervaring hebt in C++/C# of niet.
C# gehad. Vakken met degelijke cijfers afgerond en verder niet meer naar gekeken. Waarom? Stages werkte ik met PHP, JavaScript en TypeScript (natuurlijk ook HTML, CSS, maar dat zijn niet echt nou wat ik programmeertalen noem ;) )

Update:
als je bij mij op gesprek zou komen zou ik daarom uitgebreid door gaan vragen over strong en weak typing, memory management, value en reference parameters, en dergelijke. Om een idee te krijgen of je die achtergronden wel voldoende kent, als dat zo is dan maakt het me nietzoveel uit of je ervaring hebt in C++/C# of niet.
Volgens mij zijn dit meer technische aspecten die meer bij strongly typed talen belangrijk zijn, zoals de C talen en Java. Om nou te zeggen dat je deze onderwerpen op de opleiding hoort te leren gaat iets te ver. Nou leer je natuurlijk wel het verschil tussen strongly en weakly type, de basis en wat concepten, zoals lazy en eager loading, maar de opleiding leert echt alleen de basis. Value reference parameters en memory management zijn weer zaken die niet behandeld zijn tijdens de opleiding. Daar is ook niet genoeg tijd voor. Programmeren is natuurlijk ook maar één aspect van de gehele opleiding.

[ Voor 23% gewijzigd door TheFrames op 06-07-2022 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bent een starter, dat betekent dat je ervaring en kennis minimaal is en je vooral aangenomen wordt op basis van de potentie die je hebt en niet de kwaliteiten die je nu al bezit.

Met het schreeuwende tekort aan developers zijn er enorm veel bedrijven die de tijd en moeite willen investeren in iemand die laat zien duidelijk potentie te hebben. De vraag moet dus vooral zijn hoe je deze potentie kan aantonen. Dat kan door te laten zien dat je actief met projecten bezig bent om extra kennis op te bouwen maar ook op basis van stages waarin je kan laten zien dat je nieuwe materie erg snel hebt opgepakt.

Natuurlijk helpt het zeker om jezelf nu al een nieuwe programmeertaal aan te leren als je daar mee aan de slag wilt, immers zal het aanbod van het bedrijf wel deels gebaseerd zijn op je huidige kwaliteiten, kan je meer dan zal je ook beter beloond worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Al neem je twee talen die niet praktisch hetzelfde zijn (zoals bijvoorbeeld C++ en PHP) dan heb je eigenlijk altijd ook over een ander domein met een ander soort problemen wat je op een andere manier oplost. Als we bij dit voorbeeld blijven, PHP is (z.g.a.) bij definitie backend web development, stateless, single-threaded, untyped, automatisch memory management en met weinig aandacht voor optimalisaties. C++ wordt veel vaker gebruikt in high-performance software waar memory management, concurrency en state management belangrijk zijn. Dat zijn belangrijke abstracte programmeerconcepten die niet zo maar eventjes leert (i.i.t. de syntax van een andere programmeertaal).
BCC schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:46:
Mijn ervaring is dat bedrijven hier vaak weinig ruimte voor geven , omdat het meer geld oplevert iemand als “expert” in of weg te zetten, maar dat je het voor je eigen plezier wel moet proberen mee te nemen in projecten. Anders ben je al snel het “fossiel” dat alles weet van dat pakket dat uitgefaseerd wordt. Ben zelf van java , naar php, c++, Ruby, JavaScript (React) naar Erlang gegaan en probeer nu een project te scoren met wat meer Python (ai)
Maar dan heb je het denk ik meer over iemand die compleet is vastgeroest op verouderde technieken i.p.v. een junior die eigenlijk nog z'n eerste moet leren? Als je eenmaal verder in je carrière bent dan hangt het gemak van een overstap inderdaad wel van wat meer factoren af. Ik heb vroeger ook bij een webbureau gewerkt waar een aardig deel van de developers experts waren op een bepaald CMS, zonder verdere programmeerkennis. Als die willen switchen naar iets anders dan CMS-expert dan gaan ze het wel moeilijk hebben omdat ze senior developers zijn die enkel plugins kunnen programmeren.

Mijn persoonlijke ervaring is dat overstappen van programmeertaal eigenlijk vrij weinig voorsteld, zolang je een beetje fatsoenlijke kennis hebt over de meer abstracte kant van development. Zelf kreeg ik tijdens mijn studie ook voornamelijk scripttalen, ben na mijn afstuderen geswitched naar webdevelopment met dotnet (met TypeScript frontend) en recent naar compiler development met Scala. Wat vooral belangrijk is voor je carrière is een goed begrip van paradigms, de wiskundige en logische basis van programmeren, algoritmen en datastructuren en verder vooral niet bang zijn om iets niet te weten.

Welke tools je verder gebruikt is niet zo belangrijk. Wat populair is veranderd toch elke 10 jaar weer, meer moeite doen dan nodig om een specifieke taal te leren is ergens ook gewoon verspilling van je tijd. Er zijn een hoop nuttigere zaken om je tijd aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 19:44

D33F

Tweelingtemmer

Tijdens mijn studie voornamelijk Java gedaan, na mijn studie overgestapt naar .NET en verschillende JS frameworks. Kwestie van wennen en omschakelen, en de echte diepgaande kennis van een framework komt door jaren aan ervaring en vallen en opstaan.

De start is soms misschien nog wel het moeilijkst ;)

Je zult merken dat zodra je een begin hebt gemaakt dat het vaak reuze meevalt.

Kwestie dus van doen! De rest komt vanzelf :)

Lies are obvious to read because the truth is already written

Pagina: 1