Gaming pc build (2000 euro)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambox
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem waarmee ik games zoals Warzone, Pubg, Apex Legends etc. op een hoge framerate kan spelen.
Het idee is om hier een 1440p 240hz scherm bij te nemen. afhankelijk van de game vind ik het prima om op 1080p low settings te spelen als dit de framerate ten goede komt. Kortom hecht ik meer waarde aan een hogere fps dan aan fancy graphics...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro. Ik ben van plan de pc zelf te assembleren, dus exclusief assemblagekosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog wel een standaard toetsenbord en muis liggen die ik wellicht ga gebruiken, niks speciaals.
Het gaat echt om de desktop zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan staat een lijstje met mijn huidige idee voor de build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Performance is voor mij de focus, dus componenten die niet veel bijdragen hieraan mogen uit een lager prijssegment komen zolang ze wel een redelijk te verwachte levensduur etc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt mij niet zo heel veel uit. Ook geluid komt niet heel erg nauw, aangezien ik meestal met een headset op game.

Ga je overklokken?
Wellicht ooit het ram geheugen in de toekomst, maar is geen must.

Wat verwacht je van ons?
Aangezien dit mijn eerste build is, ben ik voornamelijk op zoek naar iemand die even mee kijkt of ik niks geks doe :)
Wellicht vergeet ik iets, past er iets niet etc...

En dan met name de volgende punten:
- Zijn alle onderdelen compatible (kortom, is dit voldoende voor een werkende pc :P ).
- Zit er ergens een bottleneck?

En dan nog wat specifiekere punten:
- Kan het moederbord de cpu/gpu die ik nu heb gekozen goed aan?
Voor zo ver ik weet is het moederbord compatible en is de enige verdere factor de vrm performance, die op dit bord erg goed lijkt voor de prijs.
Zie ik nog iets anders over het hoofd?

- Heeft de voeding genoeg vermogen?

- Bij het uitzoeken of de cpu-koeler in de behuizing past, heb ik gekeken naar de hoogte van de koeler en de maximaal cpu-koeler hoogte aangegeven door de fabrikant van de behuizing. Is dit voldoende, of moet ik hier verder nog ergens voor corrigeren of wat extra speling? (ik kom nu uit op een speling 6mm)

- Hetzelfde voor de speling tussen de cpu-koeler en de bovenzijde van het ram-geheugen. In het diagram van de cpu-koelerfabrikant lijkt de ram clearance gemeten vanaf iets boven het moederbord tot aan de uitstekende fan, kan ik deze waarden direct gebruiken, of moet ik nog iets meerekenen? (hier kom ik uit op 5mm speling)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 497,-€ 497,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 135,05€ 135,05
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6900 XT Gaming OC 16G€ 949,-€ 949,-
1BehuizingenLian Li Lancool 215€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 64,15€ 64,15
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 114,95€ 114,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 86,63€ 86,63
Totaal€ 2.036,58

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:09
Kijk nog even naar de voedng - deze XPG Core Reactor 850W is wat beter (bron), en naar de SSD - Samsung 980 1TB is behoorlijk beter voor een paar €€€ meer

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 03-07-2022 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Bovenstaande aanpassingen doen. Alternatief voeding is pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2.

Voor de rest is dit de snelste 1080p gaming machine voor 2k momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambox
Dank voor het advies,

Had voor de intel ssd gekozen omdat ik had gelezen dat veel merken, waaronder Samsung beschuldigd worden van nand swappen. Een ander model weliswaar, maar baarde me toch wat zorgen...
Is dit idd rede om een Samsung ssd te vermeiden of is dit wat naïef?

Na wat meer rond te hebben gekeken naar psu's zie ik vaak terugkomen dat high-end videokaarten nog best wel eens een psu's doen trippen.

Moet ik mij daarover zorgen maken als ik bijvoorbeeld de XPG Core Reactor 850W of Cooler Master V850 Gold - V2 besluit te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-09 14:39
Die 660p moet je niet willen als opstartschijf. Ik heb er een, maar ik gebruik hem alleen maar als schijf om games op te installeren. Hij was als opstartschijf gevoelsmatig minder snel dan een goede sata ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
gambox schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:54:
Had voor de intel ssd gekozen omdat ik had gelezen dat veel merken, waaronder Samsung beschuldigd worden van nand swappen. Een ander model weliswaar, maar baarde me toch wat zorgen...
Is dit idd rede om een Samsung ssd te vermeiden of is dit wat naïef?
Ik ken dat verhaal niet. Ik ken wel het verhaal waarbij niet het NAND flash is veranderd, maar de controller.
Zie nieuws: Youtuber ontdekt aanpassingen aan Samsung 970 EVO Plus-ssd
Echter de prestaties werden juist beter.

Maargoed pak de 980. Die is nu eenmaal beter dan de 660p.
Na wat meer rond te hebben gekeken naar psu's zie ik vaak terugkomen dat high-end videokaarten nog best wel eens een psu's doen trippen.

Moet ik mij daarover zorgen maken als ik bijvoorbeeld de XPG Core Reactor 850W of Cooler Master V850 Gold - V2 besluit te nemen?
Over die 2 modellen hoef je je geen zorgen te maken. Die zijn uitgebreid getest en hebben uitstekende reviews. Ik maak me juist eerder zorgen over de Seasonic. De Focus GX is de opvolger van de Focus Plus. De Focus Plus had last van noise op de +12V rail waardoor de PSU zomaar uitviel. In de Focus GX is dat probleem opgelost, maar het vreemde is dat er geen enkele betrouwbare in-depth review bestaat van die voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambox
Mijn fout, was idd de controller.

Dan ben ik eruit.
Ik neem de Samsung 980 1TB met of de XPG Core Reactor 850w of de Cooler Master V850 Gold - V2 (moet nog even kijken welke van die 2, maar daar kom ik wel uit).

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Je kunt eventueel nog gaan voor de eveneens goede pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2. Aangezien je een Gigabyte kaart neemt is een Gigabyte bord wel praktisch. Kun je alle RGB (moederbord, videokaart, argb fans kast) aansturen met dezelfde software.

De B550 Tomahawk is qua VRM een iets beter bord. Je hebt daar alleen weinig aan, want de 5800X3D is niet overklokbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambox
Bedankt voor de tip. zal er naar kijken.
Pagina: 1