Toon posts:

AMD 3D processors specifiek voor gaming nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• wijnj
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11 18:56
Mijn vraag
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe desktop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Anno 1800, city skylines, prison architect, civ, human kind

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij AMD heb je the X versie end de 3D versie van processoren.De 3D versie wordt voor gaming aanbevolen. Er wordt voornamelijk gekeken naar de fps. Ik ben niet geintresserd in grafische kwaliteit (koop waarschijnlijk geen grafische kaart).

Heeft iemand enig idee hoe de extra cache de prestaties vande bovengenoemde spelen beinvloed? In de herst komt de nieuwe AMD 7000 erie uit, en ik wil weten of ik die gelijk koop of wacht op de 3d versie van de 7000 serie die in 2023 verwacht wordt.

Eventuele tips voor een desktop bouw voor dit soort spelen is ook welkom (budget 1500-2500).

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:54
Je noemt enkel een aantal spellen (waarbij 2 toch echt wel wat grafische kracht gebruiken) maar neemt geen videokaart. Kijk dan vooral naar een processor die een goede integrated graphics levert gezien je deze zeker nodig zult hebben.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-11 20:10
Games die met grote datasets werken hebben er sowieso een flink stuk profijt van bij de X3D Ryzen variant.

* Anno 1800
* Civ
* City Skylines, etc.

zijn allemaal games met flinke datasets. Dus ja. Qua CPU moet je het gaan merken.

Let op! Zowel de 5xxx(X) en de 5xxx(X3D) hebben geen geïntegreerde grafische processor. Je zult een videokaart moeten hebben.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 32GB DDR4-3200 | RTX 2070 | 1TB + 512GB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 30" XB3070WQS (2560x1600)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wijnj
Aragnut schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:46:
Je noemt enkel een aantal spellen (waarbij 2 toch echt wel wat grafische kracht gebruiken) maar neemt geen videokaart. Kijk dan vooral naar een processor die een goede integrated graphics levert gezien je deze zeker nodig zult hebben.
Ik zet grafische instellingen op laag en er schijnt een goed onboard gpu op de nieuwe AMD processors te komen.

Update. Ik zie dat die GPU inderdaad niet op de X and 3D versie komt.... :(. Ik kan eventueel mijn oude 1050Ti er nog in zetten.

[Voor 11% gewijzigd door wijnj op 03-07-2022 00:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:27
Ik snap je niet helemaal. Je gaat we beste processor uitzoeken voor deze games, maar je gaat niet verder dan een 1050ti gpu omdat je niet geïnteresseerd bent in grafische kwaliteit? Wat zijn jouw gedachten hierachter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-11 18:23
ZatarraNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:09:
Ik snap je niet helemaal. Je gaat we beste processor uitzoeken voor deze games, maar je gaat niet verder dan een 1050ti gpu omdat je niet geïnteresseerd bent in grafische kwaliteit? Wat zijn jouw gedachten hierachter?
Klinkt alsof het TS echt om het strategische aspect gaat.

Ik zou het wel afraden. Mij lijkt city skylines zonder goede gfx niet lekker spelen (zijn de benodigde details nog wel goed zichtbaar?). Voordeel is dat een GPU altijd nog kan worden toegevoegd, maar het is apart te vernemen een top of the line platform te pakken zonder degelijke GPU.

Op basis waarvan bepaal je dan om een 7xxx X/3DX te pakken? Zijn die games duidelijk minder speelbaar op een current gen platform/lower tier, volgens mij niet toch?

@wijnj is uiteraard helemaal vrij te doen en te laten wat hij/zij wil, maar ik denk dat het gameplezier er toch onder zal lijden met een over the top CPU en geen/lage graphics, ik kan me er weinig bij voorstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wijnj
FlowSnake schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Klinkt alsof het TS echt om het strategische aspect gaat.

Ik zou het wel afraden. Mij lijkt city skylines zonder goede gfx niet lekker spelen (zijn de benodigde details nog wel goed zichtbaar?). Voordeel is dat een GPU altijd nog kan worden toegevoegd, maar het is apart te vernemen een top of the line platform te pakken zonder degelijke GPU.

Op basis waarvan bepaal je dan om een 7xxx X/3DX te pakken? Zijn die games duidelijk minder speelbaar op een current gen platform/lower tier, volgens mij niet toch?

@wijnj is uiteraard helemaal vrij te doen en te laten wat hij/zij wil, maar ik denk dat het gameplezier er toch onder zal lijden met een over the top CPU en geen/lage graphics, ik kan me er weinig bij voorstellen.
Het gaat mij inderdaad om het strategisch aspect van de games. De grafische kwalitiet met 1050Ti of nu met de AMD 5500U onboard grafics is genoeg voor mij.

Ik bouw vaak grote projecten en dan loop ik tegen vertragingen op (bijvoorbeeld een stad van 200.000 inwoners bij city skylines). Ik weet dat ik zowieso meer geheugen nodig heb (anno 1800 kan tot wel 24 GB gebruiken).

Wat ik niet weet of the extra cache voor dit type spelen genoeg voordeel geeft om de lagere kloksnelheid van de 3D te compenseren. Bij alle presentaties die ik over de 3D processors zie gaat het alleen over FPS. Vandaar mijn vraag over spelen waar FPS niet van belang is (in iedergeval niet voor mij).

Gr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Na wat verduidelijking via DM weer open.

[Voor 97% gewijzigd door br00ky op 03-07-2022 21:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08 22:47
lijkt me dan een processor met meer l3 cache zeker kan helpen in spellen met meer AI
dat wordt immers direct geladen in het cache geheugen en hoe groter dat is hoe meer erin kan qua AI handelinge

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wijnj schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:13:
[...]

Ik zet grafische instellingen op laag en er schijnt een goed onboard gpu op de nieuwe AMD processors te komen.
Nou ja, half. Ja, er komen CPU's met krachtige IGP's, maar de eerste Ryzen 7000's zullen juist een relatief zwakke IGP hebben, zwakker dan de huidige 5700G (die ik, gezien je eisen, ook niet aan zou raden). De IGP's in de Ryzen 7000's zijn ook meer bedoeld om uberhaupt beeld te hebben, wat je met de huidige Ryzen 5000's dus niet hebt, zodat je geen videokaart nodig hebt als je gewoon desktop-werk doet. Maar voor gaming lijken ze vooralsnog niet geschikt.

Er komen waarschijnlijk ook varianten met krachtigere IGP's, en ja, die worden best geschikt voor gaming, maar die komen waarschijnlijk pas een tijd na de CPU's met zwakke IGP. Op basis van hoe de laatste Ryzen-series uitkwamen wordt dat vermoedelijk eerst als laptop-CPU's, en dan later pas naar de desktop. Dus die kunnen best nog een jaar op zich laten wachten, en er is nog weinig over bekend, dus ga daar niet op wachten.
wijnj schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:21:
Wat ik niet weet of the extra cache voor dit type spelen genoeg voordeel geeft om de lagere kloksnelheid van de 3D te compenseren. Bij alle presentaties die ik over de 3D processors zie gaat het alleen over FPS.
Je weet het pas echt zeker als je benchmarks vindt, en die gaan inderdaad vaak gewoon op FPS (bij spellen als Civilization 6 zou ik de tijd die de AI voor zijn beurt nodig heeft inderdaad ook interessanter vinden). Ik gok dat een 3D-variant daar ook sterker is dan niet-3D. Games zijn relatief groot en complex en met veel 'random access' en dan is veel cache gewoon nuttig. Maar dat is een nogal vage redenering en afhankelijk van het spel kan het zomaar eens meer of minder zijn dan je verwacht had. In games is een driedubbele doorgaans zeker genoeg om voor het kleine beetje kloksnelheid te compenseren dat je mist met een 3D-variant, dus ik verwacht niet dat 'ie het slechter doet dan een niet-3D.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wijnj
Ondertussen gevonden: YouTube: Ryzen 7 5800X or 5800X3D? 41 Game Benchmark 1080p, 1440p & 4K
city skylines 17-18% sneller met 3D.

civ 6 geen involed YouTube: "The Fastest Gaming CPU in the World" - Ryzen 7 5800X3D

rdna 2 cores on All 7000 serie processors YouTube: ZEN4 CPUs at 5.5GHz!! | Ryzen 7000 with RDNA2 Integrated Graphics! |...

RDNA 2 performance example (using 6000 serie): YouTube: This Tiny PC Has The New AMD RDNA 2 iGPU! And It's Fast! Ryzen 6000 ...

[Voor 71% gewijzigd door wijnj op 06-07-2022 22:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, maar nogmaals: De IGP van de Ryzen 6000 zijn veel krachtiger dan de komende IGP's van Ryzen 7000. De IGP van Ryzen 7000 krijgt 2 compute units (in ieder geval de eerste lichting), Ryzen 6000 heeft er 12. Dus Ryzen 7000 wordt 6 keer minder krachtig (aangenomen dat Ryzen 6000 verder geen andere bottlenecks heeft, en anders alsnog zeker een factor 4-5 verschil).

Ik verwacht dat ook Intel IGP's een stuk sneller gaan zijn.

Het is niet uitgesloten dat er ooit nog Ryzen 7000 APU's komen vergelijkbaar met de Ryzen 6000 en Ryzen 5600G/5700G maar daar is nog niks over bekend, en bij de vorige series kwamen de APU's pas een hele tijd (zo'n driekwart jaar) na de eerste CPU's.

[Voor 19% gewijzigd door bwerg op 07-07-2022 09:23]

• wijnj
bwerg schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:54:
[...]

Ja, maar nogmaals: De IGP van de Ryzen 6000 zijn veel krachtiger dan de komende IGP's van Ryzen 7000. De IGP van Ryzen 7000 krijgt 2 compute units (in ieder geval de eerste lichting), Ryzen 6000 heeft er 12. Dus Ryzen 7000 wordt 6 keer minder krachtig (aangenomen dat Ryzen 6000 verder geen andere bottlenecks heeft, en anders alsnog zeker een factor 4-5 verschil).

Ik verwacht dat ook Intel IGP's een stuk sneller gaan zijn.

Het is niet uitgesloten dat er ooit nog Ryzen 7000 APU's komen vergelijkbaar met de Ryzen 6000 en Ryzen 5600G/5700G maar daar is nog niks over bekend, en bij de vorige series kwamen de APU's pas een hele tijd (zo'n driekwart jaar) na de eerste CPU's.
Bedankt voor de info. Ben benieuwd hoe snel ze een krachtige processor hebben met een IGPU die aan mijn behoefte voldoet (ik ben snel tevreden).

• wijnj

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wijnj schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Bedankt voor de info. Ben benieuwd hoe snel ze een krachtige processor hebben met een IGPU die aan mijn behoefte voldoet (ik ben snel tevreden).
Oh, ook nog niet genoemd, zie ik net, maar: ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze een krachtige IGP én 3D-cache in één CPU stoppen. Beiden kosten flink wat die-space dus technisch gezien is dat een uitdaging, en het is weer een compleet ontwerp extra. Terwijl de markt voor een sterke gaming-CPU (want daar komt die 3D-variant toch op neer) met een goede IGP nihil is. Naast een high-end CPU zet 99% van de gamers toch een videokaart neer.

• wijnj
Ik ben bang dat je daar gelijk in hebt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-11 14:06
Hier is nog een aanvullende bron voor benchmarks tussen de 5800x en de 3D variant.

Wat je daar zegt over de performance verbetering wordt hier ook zo bevonden.

https://www.techspot.com/...n-5800x3D-vs-ryzen-5800x/

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07
bwerg schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Oh, ook nog niet genoemd, zie ik net, maar: ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze een krachtige IGP én 3D-cache in één CPU stoppen. Beiden kosten flink wat die-space dus technisch gezien is dat een uitdaging, en het is weer een compleet ontwerp extra. Terwijl de markt voor een sterke gaming-CPU (want daar komt die 3D-variant toch op neer) met een goede IGP nihil is. Naast een high-end CPU zet 99% van de gamers toch een videokaart neer.
3DV cache zit op de cpu-die, de IGP zit op de IO-die, die-space genoeg ;)

Het probleem met 3DV cache is dat de cpu-die zijn warmte minder goed kwijt kan en daardoor dus minder hoog kan klokken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Damic schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:26:
[...]

3DV cache zit op de cpu-die, de IGP zit op de IO-die, die-space genoeg ;)
Ja, maar alsnog zou dat een aparte productielijn moeten worden. Ze hebben nu een productielijn voor 'standaard' 7000(X)-CPU's, een voor mobiele G-versies met andere IO-die, en een voor 3D-varianten. Nog een lijn voor G-versies met 3D-cache heeft nauwelijks een doelgroep dus ik verwacht niet dat AMD daar snel trek in heeft.

Wie weet, met die cache zou de IGP wel tot ongekende hoogte kunnen stijgen, maar als een OEM goede grafische prestaties wil dan zet die er wel een losse GPU naast. Dus ik verwacht dat er te weinig markt voor is. Hoe dan ook zou zoiets helemaal als laatste komen, en er is ook helemaal niks over bekend.

[Voor 5% gewijzigd door bwerg op 30-07-2022 10:11]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07
Alles word gewoon gemaakt in wafer batches en dat is allemaal al in gekocht. Je vergeet trouwens de APU's van XBOX/PS dat zijn ook nog eens batches. TSMC en AMD hebben alles in handen en als ze willen lanceren September oktober is alles al in productie

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee