Desktop, Laptop beide of compromis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 21:40
Intro:
Het moederbord van mijn desktop is gesneuveld. Dit was altijd mijn go-to device. Ik gebruikte hem om te gamen en al mijn bestanden staan op de SSD en harde schijf.

Hieronder een lijst van de nog werkende componenten van mijn Silverstone ML08 mini-ITX desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4590 Boxed€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 40,63€ 40,63
1BehuizingenSilverstone Milo ML08€ 84,71€ 84,71
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF450€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 500GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 125,34

Op zich was ik wel toe aan een upgrade.
Nu is het zo dat ik in September begin met een Master op het gebied van Data Science en Machine Learning. Hiervoor weet ik dat ik een nieuwe laptop nodig ga hebben.

Ik zie er tegenop om een Desktop te kopen EN een laptop. Voornamelijk omdat ik het liefst mijn bestanden/programma's op één PC wil hebben qua toegankelijkheid. Maar misschien is het wel de beste optie... Laptops hebben vaak minder geheugen, minder opslagen en slechtere GPU. Alleen met een Laptop ga ik het niet redden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €2500,-. Dit is Desktop + Laptop mocht dat de conclusie worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle nuttige componenten van mijn oude systeem. Graag behoud ik mijn Silverstone ML08 mini-ITX kast.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua Desktop:
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock H670M-ITX/ax€ 193,09€ 193,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,67€ 118,67
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 190,04€ 190,04
Totaal€ 732,70

Qua Laptop:
Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 82L500KRMH

Mijn vraag:
Hopelijk hebben jullie leuke ideeen of suggesties. Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Misschien is het mogelijk een soort van compromis te hebben? Bijvoorbeeld Laptop met NAS? Voor de Laptop een docking station zodat ik mijn randapparatuur ook kan gebruiken (monitor, boxen, keyboard etc). Ik zou ook graag een game willen spelen als er één uitkomt dat mij aanspreekt. Echter heeft dit laatste minder prioriteit voor mij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:26

Cyphax

Moderator LNX
Met dat budget zou ik denk ik voor alleen een high end/gaming-laptop gaan van 1500-2000 euro ofzo, en evt een docking station voor je randapparatuur. Voor dat geld heb je wel iets dat een upgrade is voor je huidige PC in 1 apparaat dat je evengoed kan aansluiten op je randapparatuur, en straks ook gelijk kan gebruiken voor je studie. Voor de SSDs en HDDs die je overhoudt kan je overwegen een behuizing te kopen om er externe opslag van te maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 11:21
Voor jouw budget kan je echt een dijk van een laptop kopen, bijvoorbeeld:
pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QPMH)

Veel ram, snelle processor met veel cores, beeldscherm met extra hoogte (goed voor code schrijven), GPU die goed genoeg is om te gamen (alhoewel die het wel lastig zou kunnen krijgen op de native resolutie van het beeldscherm).

Ik zie weinig meerwaarde van de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:39
Eens met @Cyphax, met dit budget kun je een prima laptop kopen, iets alshebben allen een CPU die krachtiger is dan de i5 die je overweegt (Passmark ter indicatie), een prima GPU (erg veel beter dan die van de Lenovo uit jouw link) en 16 of 32 GB RAM.

Voor opslag zou ik over de cloud nadenken, iets als OneDrive werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 02-07-2022 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Nu is het zo dat ik in September begin met een Master op het gebied van Data Science en Machine Learning.
Op basis van wat ik weet van dit gebied ga je er met een laptop sowieso tegenaan lopen dat je permanent rekenkracht te kort komt. Laptops zijn nou eenmaal niet geschikt voor hoog stroomverbruik en het afvoeren van veel warmte. Ik kan je aanraden om juist niet te veel te betalen voor een laptop, omdat iedere euro die je daaraan uitgeeft maar maximaal 75% van de performance biedt die een desktop zou opleveren.

Een laptop is in mijn ogen voor het lichtere werk wat per se onderweg moet gebeuren, en het echte rekenwerk moet je daarmee sowieso niet willen doen. Ik ben het daarmee niet met de rest eens, en ik wil dat graag wel even toelichten zodat je zelf kunt kiezen wat je het liefste doet.

Het ingewikkelde in deze situatie is dat je oude systeem inderdaad wel een upgrade kan gebruiken. Al was het maar omdat het lastig gaat zijn om een socket 1150 Mini-ITX moederbord te vinden.

Daarmee zou ik denk ik in dit geval adviseren om gewoon te starten met een laptop die "voldoet, maar niet te duur is". En de rest van je budget nog even in je zak te houden totdat je echt noodzaak ziet om een zwaardere PC te bouwen.

Eventueel kan je voor de master ook rekenkracht inkopen bij tal van aanbieders van compute servers (vaak ook tegen hele mooie prijzen), maar de kans is groot dat je kennisinstelling ook servers beschikbaar heeft om rekenwerk mee te doen voor projecten. Doorgaans voorzien van een AMD EPYC / Intel Xeon + NVIDIA Quadro combi.
Voor opslag zou ik over de cloud nadenken, iets als OneDrive werkt prima.
Veel kennisinstellingen hebben tegenwoordig een Microsoft Software suite voor iedere student (teams, outlook, exchange etc.), waaronder vaak ook 1TB OneDrive ruimte valt.

Het voordeel van werken met een lichtere laptop en een zwaardere desktop is dat je modellen thuis kunt laten trainen, terwijl je met een vrij apparaat op pad gaat. Die situatie ga je vroeg of laat tegenkomen.

Qua specificaties zou ik mikken op een i7/Ryzen 7, RTX 3060 en 16/32GB RAM. Dan kom je vaak wel een laptop tegen binnen de prijsklasse tot €1250. Over het algemeen zijn laptops met deze specs in staat om zo'n beetje alles gemiddeld te kunnen. Zelfs de mobiele versie van de RTX 2060 komt nog heel goed mee. Daarmee hou je dan de helft van je gestelde budget over als spaarpotje voor een solide build en heb je een laptop waar je toch wel dik 5 à 6 jaar mee vooruit kan. Ik zou een high-end desktop dan ook meer zien als een investering als je van plan bent om meer te gaan doen in de Data Science na de master.

Veel meer geld uitgeven dan dat aan een laptop met als doel om meer performance te hebben is wat mij betreft zonde van het geld want dat valt in praktijk altijd tegen. Bovendien moet je in hogere prijsklassen ook vrijwel altijd een lader meeslepen omdat de accuduur met een RTX 3080 en Ryzen 9 nou eenmaal minder toereikend is.

Al met al zou ik denk ik zoiets doen in jouw situatie (voorbeeld is natuurlijk wel een beetje veel gamer-RGB 8)7 , maar het gaat met name om de prijs):

1LaptopsASUS ROG Strix G15 G513IM-HN119W€ 1.149,-€ 1.149,-
Totaal€ 1.149,-

En dan op termijn zoiets bouwen (even snel iets bij elkaar geraapt voor het idee), als je situatie erom vraagt:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 559,-€ 559,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 118,95€ 118,95
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 869,-€ 869,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 234,90€ 234,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 130,66€ 130,66
Totaal€ 2.191,04

Ik zou sowieso even wachten met het maken van grote investeringen in hardware totdat je weet waarmee je te maken hebt van dag tot dag. Ben je bijvoorbeeld afhankelijk van CUDA of niet? Gebruik je liever Linux of Windows? Heb je vooral veel CPU rekenkracht nodig of juist vooral GPU? Met een basis allround laptop kom je voorlopig een heel eind, en je kunt dan altijd nog besluiten om vol voor maximale rekenkracht te gaan.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 21:40
Cyphax schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:36:
... Voor de SSDs en HDDs die je overhoudt kan je overwegen een behuizing te kopen om er externe opslag van te maken.
Hoe zorg ik ervoor dat ik met een laptop bij de bestanden van de SSD en HDD kan? Ze hebben beide een SATA aansluiting en niets iets van USB ofzo.
Empheria schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:11:
... Daarmee zou ik denk ik in dit geval adviseren om gewoon te starten met een laptop die "voldoet, maar niet te duur is". En de rest van je budget nog even in je zak te houden totdat je echt noodzaak ziet om een zwaardere PC te bouwen.

...Het voordeel van werken met een lichtere laptop en een zwaardere desktop is dat je modellen thuis kunt laten trainen, terwijl je met een vrij apparaat op pad gaat. Die situatie ga je vroeg of laat tegenkomen.
Bedankt voor je uitgebreide input. Een Laptop die voldoet is waar ik denk dan voor ga.

De laptops die jullie aanbieden zijn qua spec's best wel goed. Echter schrik ik er wel van als het de € 2000,- begint aan te tikken en een laptop met goede specs maar van plastic vind ik zelf erg jammer. RGB is ook niet echt mijn ding. De Lenovo Legion spreekt mij op dit moment het meest aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:26

Cyphax

Moderator LNX
Maveryth schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Hoe zorg ik ervoor dat ik met een laptop bij de bestanden van de SSD en HDD kan? Ze hebben beide een SATA aansluiting en niets iets van USB ofzo.
Een losse externe-hdd-behuizing heeft een controller aan boord en een usb-aansluiting, en die zet dat voor je om dan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Maveryth schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:59:
Je hebt verschillende opties: Je kunt kiezen voor een externe SATA Behuizing zoals @Cyphax al aangaf. Ik heb zelf voor dit soort situaties een Sharkoon Quickport liggen, maar die zijn tegenwoordig wat moeilijker verkrijgbaar. Je hebt ook nog SATA - USB connectors zoals deze.

Je moet daarbij wel in gedachten houden dat niet elke disk in staat is om bus-powered te werken, sommigen trekken daar te veel stroom voor. De SATA power standaard vereist 12V, 5V en 3.3V, maar een USB poort spuugt alleen 5V uit. De controller moet vervolgens die spanningen transformeren waar nodig, en dat kost je iets aan rendement. Om die reden werken niet alle schijven puur op USB, omdat sommigen meer energie nodig hebben dan de 5V 900ma die de meeste USB A poorten kunnen leveren. Met USB C of de verschillende battery charging standaarden kom je daar nog wel overheen, maar het veiligste is om een oplossing te kiezen met een externe power supply. Als je in de Pricewatch zoekt met deze filters kom je sowieso iets tegen wat gaat werken.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Pagina: 1