PC valt uit en onverklaarbare grote temperatuurverschillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Sinds een week valt mijn pc uit na 5 minuten gamen. De pc wordt gebruikt voor youtube, gamen (meermaals door zoontje, ik paar keer savonds in de week) en is circa 9 jaar oud.

I5 I2500K
16 GB Ram
MSI RX470
Corsair Builder CX500 v2

Ik denk dat voornamelijk dat de grootste veroorzaker de extreem hoge temperatuur (93 graden) die in het systeem wordt aangegeven, de veroorzaker is. Dus dat het systeem uit veiligheid afsluit. En ik denk dat de temperatuurmeting totaal niet mogelijk is.

Wanneer ik idle de pc opstart, is de videokaart ergens rond de 45 graden (voorheen rond de 38), start ik een random spel op, beginnen de fans van de videokaart na enkele seconden al te loeien en opeens is het spel voordat je al gestart bent met spelen op 85-90 graden. Open ik het AMD ingame tool, zie je ook daar dat de fans 100% draaien, het gebruik 100% is en 89-92 graden maar door blijft gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYtc_0y2uS6COgDJ0Drps27Tf4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9OkB6IhQoxtTTbTxbLeyH4ao.png?f=user_large

Maar nu komt het: sluit ik het spel meteen af, is wonderbaarlijk de GPU temperatuur weer richting 50 in 2 seconden :? En de fans houden ook heel snel weer op. Wanneer ik eerder een lange gamesessie heb gehad, waren die fans zeker nog 5 minuten bezig om af te koelen. Sluit ik nu de pc snel af en voel ik de kaart, voelt het warm aan, maar zeker niet kokend heet.

Het enige verschil tussen het moment dat alles werkte en de problemen onstonden van wat ik kan bedenken is dat ik een andere videokaart (RX570) heb getest om daarna weer de RX470 terug te zetten. Ik heb ook de AMD drivers opnieuw geinstalleerd (aanbevolen versie), maar het probleem blijft.

Online zie ik verder nog niet veel uitsluitsel (kapotte temp sensor?). Iemand idee?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
Mijn videokaart en processor doen hetzelfde, temperatuur schiet ineens omhoog, dit is normaal.

Hoe lang heb je dit probleem al? Heb je gedurende langere tijd de temperaturen langzamer hoger zien worden?

Waarschijnlijk is het op te lossen door de kaart uit elkaar te halen en je thermal padjes en koelpasta te vernieuwen, staan vast wel wat filmpjes van op internet hoe je dat voor jouw kaart moet doen. Voordat je dat doet kan je ook na een crash nog even in je logboeken kijken en hier zeggen wat voor foutmelding er staat, dan zouden we snel genoeg moeten weten of dat je PC zichzelf afsluit vanwege oververhitting.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Neekee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:47:

Hoe lang heb je dit probleem al? Heb je gedurende langere tijd de temperaturen langzamer hoger zien worden?
Zie eerste regel, sinds een week. Maar ik merk het vooral aan de manier van hoe de fans werken. Als het echt heet is, zou het al veel langer doorblazen. Airflow zal het niet zijn, ook met open kast hetzelfde probleem. Misschien is het idd koelpasta die niet meer goed is, ik heb de temps al heel erg lang niet nagekeken, maar voor wat ik mij kan herinneren zat dat meestal rond 80-85 max. De pc is nog nooit op deze manier uitgevallen, en nu is het echt elke keer als ik een spel opstart.
Waarschijnlijk is het op te lossen door de kaart uit elkaar te halen en je thermal padjes en koelpasta te vernieuwen, staan vast wel wat filmpjes van op internet hoe je dat voor jouw kaart moet doen. Voordat je dat doet kan je ook na een crash nog even in je logboeken kijken en hier zeggen wat voor foutmelding er staat, dan zouden we snel genoeg moeten weten of dat je PC zichzelf afsluit vanwege oververhitting.
Heat pads ken ik dan niet, maar dan zou dit dus het juiste filmpje moeten zijn: YouTube: MSI RX470 GAMING X замена термопасты термопрокладок / replacement of...

Hoewel het erg veel koelpasta lijkt :? Korrel is voldoende lijkt me ipv een halve pot uit te smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Ik heb op mijn vorige 3080 thermal pads veranderd, Gelid ultimate voor gebruikt, je zou dat ene stripje onder de zwarte heatsink kunnen vervangen, maar ik denk niet dat dat je probleem veroorzaakt.
Hoewel het erg veel koelpasta lijkt :? Korrel is voldoende lijkt me ipv een halve pot uit te smeren?
Het is idd bijzonder veel koelpasta. Ik zou zelf geen korrel gebruiken voor een gpu, ik smeer het altijd uit over de gehele die met zo'n spateltje dat je er vaak bij krijgt. Zolang je een niet elektrisch geleidende pasta hebt zou ik altijd ruim gebruiken. Een klein beetje teveel koelpasta kan geen kwaad, het doet niets geks met je componenten, (zolang je dus geen geleidend goedje gebruikt en je het uit je cpu socket houdt) maar te weinig koelpasta kan desastreus zijn voor temperaturen.

Heb je nog in je logboeken gekeken na een crash? Als je PC zichzelf afsluit vanwege te hoge temperaturen staat er meestal wel een foutmelding over in het logboek.

[ Voor 8% gewijzigd door Neekee op 02-07-2022 21:38 . Reden: grammatica ]

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Niets over hoge temps in de logs, maar ik heb denk ik de echte veroorzaker gevonden:
Schijf 5 is onverwacht verwijderd.
En de spellen die ik testte waren idd vanaf die schijf, nu een andere schijf en het werkt weer normaal. Neemt niet weg dat de temps erg hoog zijn als ik vergelijk met wat het zou moeten zijn.

Dit probleem is al eens eerder gebeurt, maar dan krijg je nog iets van 'hd check' te zien. Was een simpele label eruit/erin en het werkt weer...

Ik ga die koelpasta iig eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
Volgens mij zou bij het verwijderen van een schijf niet heel je pc moeten afsluiten, maar ik heb 't nog nooit gehad. Fijn dat de boel weer werkt iig!

Laat even weten of het vervangen van de koelpasta resultaat heeft gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:20

Coldcat

HODL

Dat de temperaturen zo omhoog schieten lijkt op slechte pasta / pads. De warmte kan niet goed kwijt aan het blok waardoor het extreem warm wordt. Na zoveel tijd kan het geen kwaad dat eens te vernieuwen.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Pagina: 1