M.2 SSD zomaar in ander slot?

Pagina: 1
Acties:

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 10:39
Beste mensen,

Op mijn moederbord zitten drie M.2 sloten waarvan ik er één in gebruik heb.
Nu staat W10 geïnstalleerd en loopt alles, maar wil ik toch het schijfje in een ander slot hebben; voor de snelheid zou het niet uit moeten maken in ieder geval.

Mijn vraag; kan dit zomaar?
Moet W10 er dan opnieuw op, loop ik tegen andere problemen aan enzo.
Overigens weet ik wel dat het slot waar hij nu in zit, "aan de chipset gebonden" is en het slot waar hij in zou gaan, aan de CPU.
De snelheid van de schijf is niet zo belachelijk hoog (3500 mb/s) dus loopt nu qua snelheid al goed, komt alleen beter uit.

Het moederbord in kwestie is een MSI MAG B560 Torpedo met een i5 11400f.

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Normaal gesproken zou het niet uit moeten maken. Enige wat zou kunnen is een heractivatie, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Als je je backups goed hebt geregeld, kun je het zonder problemen proberen. Ik zou denken dat er hooguit een heractivatie moet gebeuren, wat met een microsoft account geen probleem is, die is gelinkt aan je email ipv hardware

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op dezelfde hardware zal er niet om heractivatie gevraagd moeten worden, echter is het de vraag of Windows uberhabt nog wil starten. Door de SSD in een ander slot te steken weet het opstart proces niet meer waar de boot bestanden/partitie staan. Veelal is dit te verhelpen door het BIOS daar op aan te passen of via een installatie medium van Windows een herstel uit te voeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Interceptor101
Bedankt voor de reacties!
Heractivatie, herstel.......klinkt wel een beetje eng allemaal, net nu ik alles zo lekker ingesteld heb.......
Ik kijk even of het echt wel zo nodig is ;)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 19:37
Interceptor101 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:50:
Bedankt voor de reacties!
Heractivatie, herstel.......klinkt wel een beetje eng allemaal, net nu ik alles zo lekker ingesteld heb.......
Ik kijk even of het echt wel zo nodig is ;)
Waarom wil je hem eigenlijk in een ander slot stoppen dan?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 15:23
Gewoon proberen en anders terug plaatsen. Heractivatie kan, denk het niet, maar dan doe je dat gewoon. Er kan niets misgaan, je kan er alleen van leren, maar als bios boot opties wat te eng is voor je, niet aan beginnen inderdaad. Soms staat bios uefi op Windows boot loader, niet op een specifieke disk.

• Interceptor101
Bios opties is wat dat betreft wel een beetje eng ja.......
Heb er ooit wel mee gespeeld in de jaren dat een bios nog een blauw beeld was en je met de pijlen moest bedienen en eigenlijk nooit goede ervaringen mee gehad ;)

Ik bedenk mezelf nog even; is gewoon handiger qua videokaart en staat netter, maar geen echte must.

Bedankt!

• Interceptor101
Okee, ik kon het toch niet laten :)
Eerst maar aangezet en zien wat er komt: ik heb mazzel!
Hoefde in de bios niets te doen en ook geen heractivering; geluk is met de dommen zeggen we dan maar he?

Wat wel opvalt: ik deed na het installeren van W10 een paar dagen terug, een speedtest met dat AS SSD en hij kwam toen op zo'n 2800 mb/s uit. Het is in principe een 3500mb/s schijf, zat ook in een slot wat dat aan kon maximaal.
Nu zit die schijf dus in een slot die 7000mb/s aan kan en geeft uiteraard nog steeds die 2800mb/s aan.
Echter: hij "voelt" wel sneller aan nu!

Kan dat om de één of andere reden of zit dat gewoon tussen mijn oren?

Bedankt nog allemaal!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 13:30
Je noemt één snelheid, is dat de lees- of schrijfsnelheid? Zijn ze beide hetzelfde gebleven? Zo ja, dan zit het tussen je oren :)
Pagina: 1