Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzwwAsNQMTH8zrFZI5Rm-litwog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/darB3jdNCC7PYSUSlhitSi5d.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlyE9UcHI0FCxho513Bl75WfM5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dR5LPg2LCA9X34BOIDi3qxVz.jpg?f=fotoalbum_large

Azimuth: ± -10°
Dakhelling: ± 47°
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte van het huis: 5m54
Lengte van het dak: ± 6m40
Boven de dakkapel: ± 4m20
Schaduw
Klein beetje naast de dakkapel
Jaarverbruik
ongeveer 3500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A wordt aangepast naar 3x25A
Budget en doel
Er is 5000 euro gereserveerd in een duurzaamheidsdepot. Doel is zoveel mogelijk zelf op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Zou het graag zelf willen doen, maar durf zelf het dal niet op. Het zal dus moeten worden uitbesteed.
Bijhouden van data
Niet noodzakelijk, wel leuk.
Reeds verkregen offertes
Nog niet
Regio
Zeeuws-Vlaanderen
Overige informatie
Wij zijn bezig met de voorbereidingen van een verbouwing en daarbij ook het plaatsen van een aantal zonnepanelen. In verband hiermee wil ik alvast de groepenkast vervangen (ook met het oog op 35A -> 3x25A). Hierover heb ik reeds een vraag gesteld in het grote topic voor huisinstallaties. Ik heb al eea zitten spelen in sunnydesign. Ik denk dat ik 8 tot 11 panelen kwijt kan. Gezien de geringe schaduw is een stringomvormer het meest logisch denk ik.
Vragen
Belangrijkste vraag is eigenlijk:
Heeft het met dit aantal panelen zin om een 3fase omvormer in te zetten (voor de fasespreiding op het net), of is 1fase toch te preferen.
Verder:iemand nog geniale aanbevelingen? zowel qua omvormer, panelen als evt. installateurs.

Your time as a student is the best time of your life

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
Bij 3600Watt zou ik altijd voor een 1 fase gaan.

Achterliggende gedachte: wanneer je de eigen zonneopwek zoveel mogelijk direct in huis gebruikt, loop je geen risico bij een mogelijke toekomstige verandering qua beleid. Op dit moment worden ín de slimme/domme meter de teruglevering en afname van stroom *die gelijktijdig plaatsvinden* meteen verrekend. Maar fysiek lever je, wanneer de omvormer niet aan de juiste fase hangt, dus alsnog stroom terug op de ene fase terwijl je afneemt op de andere. Dat is niet ideaal.

Wanneer de regels m.b.t. terugleveren op verschillende fases ooit aangepakt mocht gaan worden; alle zonneopwek die je direct in de eigen woning gebruikt gaat *niet* door de slimme/domme meter heen, waardoor deze dus altijd onbelast zal zijn, ongeacht de keuzes in beleid en software in de slimme meter. Bij een 1-fase omvormer op een 3-fase meterkast loont het in dat geval om goed te kiezen op welke fase de zonnestroom invoedt om dit directe gebruik te optimaliseren. Kijk tevens op welke fase de netspanning het laagst is; door daar je omvormer en de doorlopende gebruikers op aan te sluiten, voorkom je zoveel mogelijk het afschakelen van je omvormer vanwege een te hoge netspanning.

[ Voor 16% gewijzigd door alwind op 02-07-2022 21:38 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@alwind ik ben redelijk zeker dat de som over de fasen regeling altijd blijft. De reden hiervoor is rechtsongelijkheid.

Dat is nogal een sterk rechtsbeginsel... vandaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Bij een goed ontworpen groepenkast is de belasting van de fases ideaal gezien gelijk. Dan zou het logischer zijn om ook de teruglevering gelijkmatig te hebben.
Ik begrijp overigens van een installateur hier uit de buurt dat zij een lijstje hebben van de netbeheerder op welke fase ze een 1fasige omvormer *moeten* aansluiten.

Kort gezegd zeg je tot 3,6kW 1 fase op de meest belaste/laagste spanning.
Daarboven 3fasig aansluiten.

Klein bijkomend vraagje. De aardlekautomaat uitvoeren als 300mA of standaard 30mA?

Your time as a student is the best time of your life

• alwind
Ronald schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:59:
@alwind ik ben redelijk zeker dat de som over de fasen regeling altijd blijft. De reden hiervoor is rechtsongelijkheid.

Dat is nogal een sterk rechtsbeginsel... vandaar
Ik verwacht het voorlopig ook echt wel maar het is gewoon niet 100% zeker. Daarom heb ik ooit ook dik gedrukt. Daarmee wil ik alleen aangeven dat het een optie zou kunnen zijn.

• alwind
PeetR schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:47:
Bij een goed ontworpen groepenkast is de belasting van de fases ideaal gezien gelijk. Dan zou het logischer zijn om ook de teruglevering gelijkmatig te hebben.
Ik begrijp overigens van een installateur hier uit de buurt dat zij een lijstje hebben van de netbeheerder op welke fase ze een 1fasige omvormer *moeten* aansluiten.
Er is een richtlijn welke fase je moet kiezen.
Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting
Max teruglevering bij cos phi=1 (kVA=kW)
1,4 kVA
5 kVA
5 kVA
De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer (geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.
Pagina: 1