Rendement vloerisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Voor ons huis met vloerverwarming willen we graag vloerisolatie plaatsen. Op de website van Milieu Centraal lees ik dat bij vloerverwarming er minimaal Rc 5.0 wordt geadviseerd.
We hebben bij verschillende partijen offertes opgevraagd en diverse partijen over de vloer gehad.
Bij een van de gesprekken gaf een partij aan dat het rendement niet heel veel hoger is bij een hogere Rc-waarde. Na wat zoeken kwam ik dit rekenmodel tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3xmLF2m381B2mvJUmpXA7siDco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2XrmsjRCSpPO4bVKszekio7.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen of dit model juist is en daar wat nuttige achtergrond informatie bij vertellen?

De offertes die ik tot nu toe heb gehad verschillen behoorlijk in aangeboden materialen en Rc-waardes en kosten. Ik vraag me dan af of een veel hogere Rc-waarde wel een nuttige investering is.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00

Onbekend

...

Het idee is simpel: Bij een verdubbeling van de Rc-waarde, halveert het energieverbruik.

Let er wel op dat deze tabel alleen de kosten/besparingen van vloerisolatie laat zien. Maar je verliest ook warmte door de muren en het dak heen. Op een gegeven moment heb je je vloer enorm goed geïsoleerd, dat extra isolatie niets bijdraagt aan de verlaging van het gasverbruik.

Maar let er op dat je nu rekent met de huidige gasprijs. Maar wat is deze over 5 jaar?
En als je later van het gas af wilt, heb je een gasloos alternatief nodig. Hoe meer jouw huis geïsoleerd is, des te kleiner kan het nieuwe alternatief worden en zijn die aanschafkosten ook lager.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vae Victus schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:53:
Voor ons huis met vloerverwarming willen we graag vloerisolatie plaatsen. Op de website van Milieu Centraal lees ik dat bij vloerverwarming er minimaal Rc 5.0 wordt geadviseerd.
We hebben bij verschillende partijen offertes opgevraagd en diverse partijen over de vloer gehad.
Bij een van de gesprekken gaf een partij aan dat het rendement niet heel veel hoger is bij een hogere Rc-waarde. Na wat zoeken kwam ik dit rekenmodel tegen.
[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of dit model juist is en daar wat nuttige achtergrond informatie bij vertellen?

De offertes die ik tot nu toe heb gehad verschillen behoorlijk in aangeboden materialen en Rc-waardes en kosten. Ik vraag me dan af of een veel hogere Rc-waarde wel een nuttige investering is.
Dat klopt ongeveer wel, vanaf RC2 ga je bij de vloer niet heel veel meer besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q2o5WPfMWd8_TY-WP5Wde_-tws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s96udIlVqiO0jJPhzowagnTy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Guldan

Thee-Nerd

Maar stel dat je nu radiatoren hebt en straks vloerverwarming wil dan is betere vloer isolatie >2 wel aan te raden. Het bouwbesluit ligt voor vloer isolatie op rc 3.5.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:35:
[...]

Dat klopt ongeveer wel, vanaf RC2 ga je bij de vloer niet heel veel meer besparen.

[Afbeelding]
Bedankt! Heb je een linkje naar die pagina? Kan het zelf niet vinden en epcplatform.nl lijkt niet te bestaan.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vae Victus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Bedankt! Heb je een linkje naar die pagina? Kan het zelf niet vinden en epcplatform.nl lijkt niet te bestaan.
Hier staat het iets uitgebreider.
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 07:41
Vae Victus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Je moet je wel realiseren dat het geen 2015 meer is en energie duurder is geworden. De RC=2 waarde als optimum is daardoor niet meer geldig.
Pagina: 1