Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartens.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 10:32
Ha Tweakers,

Omdat ik op internet niet echt veel hierover heb kunnen vinden maar eens een topicje op dit forum.

Ik speel al een paar jaar met de gedachte om voor een langere periode te gaan reizen door Europa en mogelijk ook daar buiten. Nu weet ik dat de meeste mensen dit doen door hier voor te sparen, vervolgens een paar maanden (of jaren) onbetaald verlof opnemen en dan fulltime te gaan reizen.

Nu zou ik dit kunnen doen maar dit heeft natuurlijk als nadeel dat het flink inteert op je spaargeld, en voor mij ook dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat op een gegeven moment je geld op is en je terug moet. Overigens werk ik in loondienst als IT beheerder/engineer bij een kleine IT dienstverlener (30man).

Wat nou als ik de mogelijkheid zou krijgen om remote te blijven werken en dit te combineren met het reizen. Ik zou bijvoorbeeld terugschalen naar 24 of 32 uur, overdag vanuit een hotel of café kunnen werken, en savonds en in de lange weekenden er op uit trekken en meer van de plek zien. Financieel zou ik me dan een stuk minder druk hoeven maken en ik zou nniet m'n hele carrière hoeven te pauzeren om te kunnen reizen.

Ik kan me voorstellen dat m'n werkgever hier absoluut niet op zit te wachten, maar ook graag zijn werknemers wil behouden. Wat denken jullie hiervan? Is het een onrealistisch idee? Ga ik ook een werkgever zo ver krijgen dat hij hiermee akkoord gaat? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja, hoe stond je werkgever hier tegenover? Hoe was het om reizen en werken te combineren?

Verder voor de beeldvorming: 27 jaar oud, single, 7 jaar werkervaring, hoger opgeleid, koop appartement.

[ Voor 3% gewijzigd door Maartens. op 02-07-2022 14:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:57
De term die je zoekt is 'Digital Nomad'. Best veel over te vinden hierover op internet. Voornamelijk van Amerikanen, maar.met die zoekterm zal je vast ook was Europese/Nederlandse ervaringen en tips kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
Thanks! Digital nomads zijn bijna altijd self employed voor zover ik daarover gelezen heb. Ik ben juist benieuwd naar mensen die hiermee ervaring hebben in loondienst bij een Nederlandse werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Je moet een beetje om de fluff heen lezen, maar in The 4 Hour Work Week van Tim Ferriss staan wel verhalen van mensen die dit ook gedaan hebben.

Als je de juiste werkgever hebt moet dit tegenwoordig toch niet zo’n probleem zijn, nu remote werken veel meer normaal is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je het goed doet merkt je werkgever niet eens dat je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
sebasd schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:32:
Je moet een beetje om de fluff heen lezen, maar in The 4 Hour Work Week van Tim Ferriss staan wel verhalen van mensen die dit ook gedaan hebben.

Als je de juiste werkgever hebt moet dit tegenwoordig toch niet zo’n probleem zijn, nu remote werken veel meer normaal is geworden.
Ah thanks, ik ga eens kijken.

Dat is nog wel twijfelachtig. M'n huidige werkgever heeft als beleid dat thuiswerken alleen in noodzakelijke gevallen is toegestaan (ziekte e.d.). Voor fulltime thuiswerken staan ze niet echt open en vrijwel iedereen werkt 40 uur op kantoor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik zou inderdaad niet kijken naar het fenomeen digital nomads, dat is vaak verweven met ondernemerschap, wat weer verbonden is met de uitdaging van remote acquisitie. The 4 Hour Work Week gaat bijvoorbeeld over het outsourcing van een ondernemingsplan.

Qua remote werken op andere locatie, in mijn omgeving ken diverse mensen die dit gegaan hebben. Het belangrijkste is dat het bedrijf zelf bijna volledig remote werkt, anders kom je vaak in de problemen met andere teamleden die toch vaak op kantoor zitten. Daarnaast moet er een cultuur zijn van verantwoordelijkheid en vertrouwen geven en nemen zijn.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om eerst specifiek een werkgever te zoeken die deze eigenschappen heeft.

In praktische zin, wees je er van bewust dat ook op een andere locatie een goed werkplek vaak een must is. Als je 8 uur productief wilt werken op een dag dan is een hotelkamer, café of camping vaak niet erg geschikt. Zeker als je frequent wilt reizen wordt je mobiliteit hierdoor vanzelfsprekend door beperkt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
Ik heb een half jaar met mijn gezin door Scandinavië gereisd terwijl ik ondertussen 32 uur per week werkte. Ging prima! Zolang ik maar beschikbaar was op de afgesproken tijden en ik resultaat leverde, was het geen probleem. Dus alhoewel je hier wel een meewerkende werkgever voor nodig hebt, zijn hier prima afspraken over te maken. Ik ken een stuk of 20 andere mensen die hetzelfde hebben gedaan, stuk voor stuk positief en door de vrijheid die ze hierdoor kregen, zij ook gemiddeld meer konden doen qua werk dan in hun normale saaie Nederlandse werkweek.

Let wel dat je goed uitzoekt hoe het belastingtechnisch zit op de plekken waar je wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Orangelights23 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:04:
Let wel dat je goed uitzoekt hoe het belastingtechnisch zit op de plekken waar je wilt werken.
Ik denkt dat dit voor de meeste werkgevers ook de bottleneck is. In theorie kan ik mijn werk ook overal ter wereld doen, werk nu ook 4 dagen thuis en kom alleen naar kantoor omdat ik het zelf wil. Maar als ik 1 dag in het buitenland wil werken voor privé redenen moet ik al door de bureaucratische molen en hier expliciet toestemming voor krijgen. Zelfs als ik al weet dat er totaal geen issue is. Nu is dit wel extreem bij ons (lang leve de US Corporate), maar zeker als je maanden weg blijft en lang in een ander land blijft brengt dit wel risico’s mee voor de werkgever - zeker als die werkgever ook in dat land vertegenwoordigd is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
VidaR-9 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Ik denkt dat dit voor de meeste werkgevers ook de bottleneck is. In theorie kan ik mijn werk ook overal ter wereld doen, werk nu ook 4 dagen thuis en kom alleen naar kantoor omdat ik het zelf wil. Maar als ik 1 dag in het buitenland wil werken voor privé redenen moet ik al door de bureaucratische molen en hier expliciet toestemming voor krijgen. Zelfs als ik al weet dat er totaal geen issue is. Nu is dit wel extreem bij ons (lang leve de US Corporate), maar zeker als je maanden weg blijft en lang in een ander land blijft brengt dit wel risico’s mee voor de werkgever - zeker als die werkgever ook in dat land vertegenwoordigd is.
Ligt voor een groot deel aan de context en inderdaad de landen waar je zit. Ik heb binnen mijn organisatie het beleid dat alle +4000 medewerkers 25 dagen per jaar in Class A landen mogen werken zonder toestemming te hoeven vragen. Bij Class B moet er toestemming gevraagd worden en Class C mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Maartens. Wat is je huidige situatie, werk je voornamelijk vanuit huis nu? Wat is de algemene sfeer/gedachte rondom thuiswerken bij jullie op kantoor en management?

Ik zou ten alle tijde het bespreekbaar maken met je werkgever. Stel voor om het eerst voor 3 maanden te proberen, met een aantal afspraken.

Daarnaast komt het simpelweg op wat lef, brutaliteit en goede communicatie aan. En bedenk bij jezelf hoever je het op de spits wilt drijven ;) (Zegt je werkgever nee, ga jij dan een werkgever zoeken die dat wel toelaat? bijv.)

Hoe was je trouwens van plan te gaan reizen? Met de leaseauto van het bedrijf? :P

[ Voor 59% gewijzigd door Falcon op 02-07-2022 17:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Falcon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:02:
@Maartens. Wat is je huidige situatie, werk je voornamelijk vanuit huis nu? Wat is de algemene sfeer/gedachte rondom thuiswerken bij jullie op kantoor en management?

Ik zou ten alle tijde het bespreekbaar maken met je werkgever. Stel voor om het eerst voor 3 maanden te proberen, met een aantal afspraken.

Daarnaast komt het simpelweg op wat lef, brutaliteit en goede communicatie aan. En bedenk bij jezelf hoever je het op de spits wilt drijven ;) (Zegt je werkgever nee, ga jij dan een werkgever zoeken die dat wel toelaat? bijv.)

Hoe was je trouwens van plan te gaan reizen? Met de leaseauto van het bedrijf? :P
Maartens. in "Remote blijven werken tijdens reizen"

Gaat dus nooit bij zijn huidige werkgever lukken. Bij andere kan het vast, er zijn sowieso bedrijven die wereldwijd mensen aannemen die dan remote werken. Veel zullen dat ook prima vinden als je het van steeds andere plaatsen doen. Moet je natuurlijk wel concurreren met mensen van over de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sissors schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:08:
[...]

Maartens. in "Remote blijven werken tijdens reizen"

Gaat dus nooit bij zijn huidige werkgever lukken. Bij andere kan het vast, er zijn sowieso bedrijven die wereldwijd mensen aannemen die dan remote werken. Veel zullen dat ook prima vinden als je het van steeds andere plaatsen doen. Moet je natuurlijk wel concurreren met mensen van over de hele wereld.
Crisis, nou dan zou ik het helemaal wel weten.. leve de vrijheid en gaan. Zou zelfs de verkoop van het appartement overwegen. Succes TS!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Bespreken met je werkgever of manager. Ik was afgelopen december en januari in het verre oosten, 2 weken vakantie en 6 weken remote werken. Kom ook net terug van een maand verre oosten, twee weken werken en twee weken remote werken.

Ik zoek een hotel op met goed internet verbinding, neem mijn laptop, webcam en koptelefoon mee. Het werkt goed. Begin met werken rond een uur of 9 tot half 7 ofzo en kan dus een aantal vergaderingen in de ochtend meemaken met mijn collega's.

Vele anderen binnen ons bedrijf doen het ook. Of je thuis werkt of op een plek anders op de wereld maakt het niet zoveel uit. Vooral goed bespreken met je werkgever over zaken als wat gebeurt als je laptop stuk gaat of dat je internet eruit ligt o.i.d.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je bent een beheerder. Die dienen beheertijden te leveren, iets met afgesproken sla's enzo. En als de pleuris uitbreekt er te staan.
Huidige baan ga je dat nooit voor elkaar krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Maartens. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:52:
Thanks! Digital nomads zijn bijna altijd self employed voor zover ik daarover gelezen heb. Ik ben juist benieuwd naar mensen die hiermee ervaring hebben in loondienst bij een Nederlandse werkgever.
Iemand die ik ken heeft enkele maanden rondgereisd tijdens het werken. Hij werkt in de IT in een niet-leidinggevende functie dus werkte sowieso al vrij veel / bijna altijd remote en ook veel individueel. Heeft het gewoon met zijn baas en team besproken, die vonden het blijkbaar wel prima, toen is hij gaan rondreizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Badtothebone schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:22:
Vele anderen binnen ons bedrijf doen het ook. Of je thuis werkt of op een plek anders op de wereld maakt het niet zoveel uit. Vooral goed bespreken met je werkgever over zaken als wat gebeurt als je laptop stuk gaat of dat je internet eruit ligt o.i.d.
Nu is mijn thuiswerkplek wel iets uitgebreider dan een laptop en een koptelefoon. Los ervan dat daarmee in een hotelkamer zitten zo ongeveer elke arbo regel overtreedt, zou ik er iig ook niet productief mee kunnen zijn. Zal natuurlijk aan het werk liggen dat je doet, maar ik kan me ook niet voorstellen dat je productiviteit op een laptop in een hotelkamer in de buurt komt van met fatsoenlijk bureau en op zijn minst één, maar liever twee externe monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
Orangelights23 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:04:
Ik heb een half jaar met mijn gezin door Scandinavië gereisd terwijl ik ondertussen 32 uur per week werkte. Ging prima! Zolang ik maar beschikbaar was op de afgesproken tijden en ik resultaat leverde, was het geen probleem. Dus alhoewel je hier wel een meewerkende werkgever voor nodig hebt, zijn hier prima afspraken over te maken. Ik ken een stuk of 20 andere mensen die hetzelfde hebben gedaan, stuk voor stuk positief en door de vrijheid die ze hierdoor kregen, zij ook gemiddeld meer konden doen qua werk dan in hun normale saaie Nederlandse werkweek.

Nice, dat klinkt heerlijk! Hoe heb je het aangepakt om te bespreken met je werkgever? Hoe reageerden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
Falcon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:02:

Zoals ik al aangaf is vanuit huis werken hier niet echt acceptabel. Het gebeurd alleen bij ziekte of wanneer er een bijzondere thuissituatie is. Dat maakt het voorleggen aan de werkgever ook zo lastig. Ik heb bij de indiensttreding (begin dit jaar) ook al besproken dat ik graag thuiswerk, maar daar "konden ze helaas niet in mee gaan". Het lijkt er dus inderdaad op dat ik eerst een werkgever zal moeten vinden die hier voor open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
Falcon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Crisis, nou dan zou ik het helemaal wel weten.. leve de vrijheid en gaan. Zou zelfs de verkoop van het appartement overwegen. Succes TS!
Thanks! Ik zit meer te denken aan verhuur van het appartement. M'n hypotheekverstrekker staat dit onder voorwaarden toe en het zou me (met aftrekking hypotheeklasten en onderhoud) een stabiele basis van 6-700€/mnd opleveren. Daar dan nog 24 uur bij werken en ik zou bijna geen spaargeld aan hoeven spreken. Mits ik natuurlijk enigsinds sober reis en leef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
Badtothebone schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:22:
Bespreken met je werkgever of manager. Ik was afgelopen december en januari in het verre oosten, 2 weken vakantie en 6 weken remote werken. Kom ook net terug van een maand verre oosten, twee weken werken en twee weken remote werken.

Ik zoek een hotel op met goed internet verbinding, neem mijn laptop, webcam en koptelefoon mee. Het werkt goed. Begin met werken rond een uur of 9 tot half 7 ofzo en kan dus een aantal vergaderingen in de ochtend meemaken met mijn collega's.

Nice! In wat voor functie zit je en hoe heb je het bespreekbaar gemaakt met je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
The Eagle schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:50:
Je bent een beheerder. Die dienen beheertijden te leveren, iets met afgesproken sla's enzo. En als de pleuris uitbreekt er te staan.
Ik hoef niet per se gelijk naar NZ te reizen maar kan me prima vermaken in deze tijdzone. Natuurlijk zal ik wel wat minder waard worden voor m'n werkgever omdat ik niet onsite support kan leveren (een klantbezoek gebeurd momenteel ca. 1x per week). Zouden jullie overwegen om hierom salaris in te leveren wanneer de werkgever dat vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Maartens. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:00:
[...]

Nice, dat klinkt heerlijk! Hoe heb je het aangepakt om te bespreken met je werkgever? Hoe reageerden ze?
Ik was toen nog een medewerker, gewoon gevraagd of het kon en dat was het. Later daar ingekocht en we hadden toen gekozen dat iedereen elke vijf jaar 1 half jaar volledig in andere landen mag werken. Dus ik ben een goede trendsetter geweest, wat dat betreft :)

Het is 2022, internet en een laptop is alles wat je nodig hebt voor de meeste banen. Als je werkgever dat niet toelaat, en dan niet omdat het gewoon niet praktisch is, zou ik me wel afvragen of het een werkgever is die met de tijd meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Sissors schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:00:
[...]

Nu is mijn thuiswerkplek wel iets uitgebreider dan een laptop en een koptelefoon. Los ervan dat daarmee in een hotelkamer zitten zo ongeveer elke arbo regel overtreedt, zou ik er iig ook niet productief mee kunnen zijn. Zal natuurlijk aan het werk liggen dat je doet, maar ik kan me ook niet voorstellen dat je productiviteit op een laptop in een hotelkamer in de buurt komt van met fatsoenlijk bureau en op zijn minst één, maar liever twee externe monitoren.
De arbo zal wel blijer zijn met mijn situatie op mijn hotel kamer (airco) dan wat ik thuis heb (geen airco) vooral de laatste weken. En inderdaad, het zal aan het werk liggen.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:54
Wat ik in de hele discussie mis, is of het wel is toegestaan om in bepaalde landen met de data te mogen werken (dat is niet duidelijk in dit topic). Er zijn voorbeelden dat je bijvoorbeeld alleen maar vanuit de EU met de data mag werken, en als je bv in India of Kazachstan (om maar wat te noemen) zit, dit niet zou mogen doen vanuit de diverse regels. Iets waar niet iedereen zich mee bezighoudt, maar wat ik in mijn omgeving wel fout heb zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52
Interessante discussie! Ik ben externe en wil af en toe remote werken bij de klant. week in een hotel eens in de 6 weken.

Van de week te horen gekregen dat dit niet toegestaan wordt... Ze willen mij absoluut niet kwijt dus ik heb troefkaart vertrek gebruikt. Ene manager gaf aan dat het dan wss wel kon (hij schrok zich kapot). Moet nu even de CTO overtuigen (relatief klein bedrijf). Ga ook wel hard erin denk ik.

Hoor van de week meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-06 15:02
Vaste dienst bij een van de grote tech jongens. Vrij normaal hier om gewoon elders te zitten, zolang je levert is het geen probleem. Heel veel collega’s die het doen, vooral in de wintermaanden om het rotweer te vermijden (zit zelf ook vrij vaak elders). Gaat prima, zolang je de functie naar behoren kan uitvoeren en het in je rol past.

Weet niet eens in hoeverre regelgeving omtrent digital nomads/arbo/belasting up-to-date zijn. Zijn deze regels met de tijden mee gegaan? Njah geen haan die ernaar kraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ingegno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:27:
Weet niet eens in hoeverre regelgeving omtrent digital nomads/arbo/belasting up-to-date zijn. Zijn deze regels met de tijden mee gegaan? Njah geen haan die ernaar kraait.
Op welke manier bedoel je dat ze met de tijd mee zouden moeten gaan? Dat in principe geen hond ernaar kraait ben ik wel mee eens hoor. Maar ik zie niet echt in hoe die met de tijd mee zouden moeten gaan? Op een ergonomisch belabberde manier werken mag, zolang het maar in een hotel is?

Maar goed voor mij blijft het toch wel twijfelachtig of je echt met een laptopje in hotelkamer of erger nog, in een café ofzo, even productief bent als op een meer reguliere locatie voor zeg maar het meeste werk waarbij je op je computer productief moet zijn. (Als je vooral aan het vergaderen bent, of hooguit wat opschrijven, dan zal het wel hoor, maar er is tegelijk ook een reden dat van de secretaresse tot de engineers bij ons eigenlijk allemaal twee fatsoenlijke schermen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Sissors schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Op welke manier bedoel je dat ze met de tijd mee zouden moeten gaan? Dat in principe geen hond ernaar kraait ben ik wel mee eens hoor. Maar ik zie niet echt in hoe die met de tijd mee zouden moeten gaan? Op een ergonomisch belabberde manier werken mag, zolang het maar in een hotel is?

Maar goed voor mij blijft het toch wel twijfelachtig of je echt met een laptopje in hotelkamer of erger nog, in een café ofzo, even productief bent als op een meer reguliere locatie voor zeg maar het meeste werk waarbij je op je computer productief moet zijn. (Als je vooral aan het vergaderen bent, of hooguit wat opschrijven, dan zal het wel hoor, maar er is tegelijk ook een reden dat van de secretaresse tot de engineers bij ons eigenlijk allemaal twee fatsoenlijke schermen hebben).
Hmm, zou dat niet weten. Het is natuurlijk om de werknemer te beschermen maar in recente tijden zie je dat het idee van een werkplek heel flexibel is geworden. Hotel/cafe/airbnb etc etc, vraag me dus af in hoeverre de regelgeving iets zegt over remote workers die zich voor langere periode in zo’n situatie zitten. Als de werknemer er zelf voor kiest, wat dan? Vandaar eigenlijk mijn vraag of het met de tijden is meegegaan.

Zelfde als met de belasting, Nederlandse werkgever en belasting over je loon ingetrokken. Maar ik zit liever in Spanje dan in Nederland, laten we zeggen dat je er 1/2 maanden zit. Geen idee wat de belasting daar dan over zegt.

Vanuit mijn pov doe ik dus niks met deze dingen, gewoon gaan en doen. Maar wel interessant in hoe de wetgeving met de tijden mee zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:50:
Ik doe onder andere ook beheer. Maar het is toch echt alweer jaren geleden dat ik een server in het echt gezien heb. Als de pleuris uitbreekt gaat mijn mobiel en pak ik mijn laptop. 100% remote. Voor fysieke klussen heb je DC engineers.

Collega van me zit, als COVID het toelaat, regelmatig een half jaartje in Indonesië. Werktijden zijn een kwestie van aanpassen. Zolang je je verantwoordelijkheid neemt en gewoon levert, hoor je niemand. Zou ook wel raar zijn, want we hebben ook mensen in Zuid Afrika. Die werken ook gewoon thuis.

En zoals de rest van de wereld: we're hiring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
ed73 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:02:
Wat ik in de hele discussie mis, is of het wel is toegestaan om in bepaalde landen met de data te mogen werken (dat is niet duidelijk in dit topic). Er zijn voorbeelden dat je bijvoorbeeld alleen maar vanuit de EU met de data mag werken, en als je bv in India of Kazachstan (om maar wat te noemen) zit, dit niet zou mogen doen vanuit de diverse regels. Iets waar niet iedereen zich mee bezighoudt, maar wat ik in mijn omgeving wel fout heb zien gaan.
Thanks! Dat is een goede om mee te nemen in de bespreking met m'n werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartens.
TweakerVincent schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:19:
Interessante discussie! Ik ben externe en wil af en toe remote werken bij de klant. week in een hotel eens in de 6 weken.

Van de week te horen gekregen dat dit niet toegestaan wordt... Ze willen mij absoluut niet kwijt dus ik heb troefkaart vertrek gebruikt. Ene manager gaf aan dat het dan wss wel kon (hij schrok zich kapot). Moet nu even de CTO overtuigen (relatief klein bedrijf). Ga ook wel hard erin denk ik.

Hoor van de week meer.
Spannend! Ben benieuwd hoe het gaat voor je. Zou je een overstap overwegen als ze nee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ingegno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Hmm, zou dat niet weten. Het is natuurlijk om de werknemer te beschermen maar in recente tijden zie je dat het idee van een werkplek heel flexibel is geworden. Hotel/cafe/airbnb etc etc, vraag me dus af in hoeverre de regelgeving iets zegt over remote workers die zich voor langere periode in zo’n situatie zitten. Als de werknemer er zelf voor kiest, wat dan? Vandaar eigenlijk mijn vraag of het met de tijden is meegegaan.

Zelfde als met de belasting, Nederlandse werkgever en belasting over je loon ingetrokken. Maar ik zit liever in Spanje dan in Nederland, laten we zeggen dat je er 1/2 maanden zit. Geen idee wat de belasting daar dan over zegt.

Vanuit mijn pov doe ik dus niks met deze dingen, gewoon gaan en doen. Maar wel interessant in hoe de wetgeving met de tijden mee zal gaan.
Een werkgever in NL is verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn medewerkers. Als jij opgefrommelt achter een laptop op een crappy stoel in een hotel gaat zitten werken en rugklachten oploopt is de werkgever verantwoordelijk.

Ook al kies je er voor als medewerker.

Als je het allemaal maar onzin vindt, dat kan, altijd een "goed" argument als je dan op een gegeven moment het land uit geschopt worden omdat je je toeristenvisum voorwaarden breekt.

Naast het feit dat je werkgever dan ook nog verantwoordelijk kan worden gehouden. En dat is een beetje onhandig als je werkgever bv ook in dat land vestigingen heeft of zaken doet, dan wil je geen ruzie met de overheid.

Dus beetje verantwoordelijke werkgever of regelt het goed incl voorwaarden over werkplek en werktijden en belasting/Visa technisch of zal het afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingegno
Barrycade schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Een werkgever in NL is verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn medewerkers. Als jij opgefrommelt achter een laptop op een crappy stoel in een hotel gaat zitten werken en rugklachten oploopt is de werkgever verantwoordelijk.

Ook al kies je er voor als medewerker.

Als je het allemaal maar onzin vindt, dat kan, altijd een "goed" argument als je dan op een gegeven moment het land uit geschopt worden omdat je je toeristenvisum voorwaarden breekt.

Naast het feit dat je werkgever dan ook nog verantwoordelijk kan worden gehouden. En dat is een beetje onhandig als je werkgever bv ook in dat land vestigingen heeft of zaken doet, dan wil je geen ruzie met de overheid.

Dus beetje verantwoordelijke werkgever of regelt het goed incl voorwaarden over werkplek en werktijden en belasting/Visa technisch of zal het afkeuren.
Dat lijkt me vrij ondoenlijk, dien je dan als werkgever een ARBO-conforme thuiswerkplek te regelen per werknemer per land? Daar is geen beginnen aan, ja ze kunnen naar het kantoor daar maar de vraag of dat een optie is (reisafstand, capaciteit etc.) Iig wel de optie aanbiedenz En om het af te keuren is ook weer zoiets, je bent dan voor veel geen aantrekkelijke werkplek meer. Ben het er dus niet mee eens om te zeggen: afkeuren of overal maar zorgen voor een goede werkplek per werknemer per land….Dat zijn dus punten waarbij ik denk dat het nu en straks qua wetgeving misschien anders moet. Maar fair enough als je het daar niet mee eens bent. Misschien sta ik er niet helemaal objectief in :)

Mbt het land uitgeknikkerd worden…zie dat zo 1,2,3 niet gebeuren om eerlijk te zijn. Binnen Europa sowieso geen visum (indien je een paspoort van een EU land hebt natuurlijk). Dus stel jij zit straks 3 maanden in Italie oid, Airbnb of whatever. Wie gaat zich dan met jou bezighouden?

“Owh hey die Jan heeft een vakantiehuisje gehuurd voor 3 maanden. Laten we die maar eens controleren.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52
Maartens. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Spannend! Ben benieuwd hoe het gaat voor je. Zou je een overstap overwegen als ze nee zeggen?
Ik wil ZZP-er worden dus mss dat plan wat vervroegen, maar eigenlijk wil ik er nog een half jaartje zitten. Teveel leuke dingen waar ik mee bezig ben.
Pagina: 1