Twee schermen bij Ubuntu 22.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik aangeboden een laptop en 2x27" schermen.
Ik mocht (en kan) Linux draaien. De keuze voor Linux Mint verviel omdat elke partitie encryped moest zijn. Samen met een nerd kwamen we er achter dat dat met deze distro niet ging. Dan Ubuntu. Dat verliep vlot. Maar, ik krijg maar een van de twee schermen aan de praat. Hij ziet scherm nr. 1 als tweede, omdat het scherm van de laptop als eerste wordt gezien.
Hoe krijg ik nu dat tweede 27" scherm aan de praat zodat ik op beide kan werken ?
Ik heb gegoogeld, en op Youtube gekeken, maar geen antwoorden kunnen vinden.
Ik ben nu thuis, dus ken het merk van de laptop niet. Hij is via USB-C aangesloten op een dock, waar de muis, het toetsenbord en de twee grote schermen via 2 HDMI kabels op zijn aangesloten.
Helaas werkt dit bij collega's die met Windows werken wel. Ben ik toch genoodzaakt om Windows te gaan draaien? Het werk zal zich meerendeels via een browser gaan afspelen.
Thuis draai ik ZorinOS als main OS, daar heb ik een 49" scherm op aangesloten, wat geweldig werkt. Dus met Linux kan ik redelijk overweg, maar misschien is de nieuwe "werksituatie" te hoog gegrepen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Wat voor een grafische kaart zit er in je laptop en welke driver gebruik je? Klinkt een beetje als een probleem met MST, wat gebruikt wordt om meerdere displaysignalen via een enkele DP uitgang over te brengen. In de dock zit een MST hub die beide signalen weer uit elkaar haalt en omzet naar beide HDMI uitgangen. Mogelijk dat de gebruikte grafische driver MST niet aan heeft staan/ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De meeste dockingstations gebruiken Displaylink. Heb je al Displaylink software geïnstalleerd staan? Windows installeert die automatisch, bij Linux moet je die zelf installeren.

Het helpt overigens ook als je bijvoorbeeld maandag het merk laptop en het merk van het dock weet.
Ik gebruik zelf een Acer laptop en die werkt prima samen met een Dell en Fujitsi usb-dock met twee schermen sinds ik die Display software geïnstalleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

synoniem schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:17:
De meeste dockingstations gebruiken Displaylink. Heb je al Displaylink software geïnstalleerd staan? Windows installeert die automatisch, bij Linux moet je die zelf installeren.
Waarom blijven mensen toch deze verouderde informatie uitkramen? Ik zie juist veel meer docks die DP-AltMode doen via USB-C dan dat er de trage displaylink techniek in zit.

Bovendien, sinds kernel 5.8 is er ondersteuning voor DL aanwezig. Voor iets als Ubuntu zou er dus niets extra's nodig moeten zijn. Het feit dat er überhaupt al 1 scherm werkt, geeft al aan dat er geen DL software mist, als dat al gebruikt zou worden.

@Retort308 het is handig om even de logs na te kijken. Log ook eens in met een Xorg sessie, want standaard wordt er Wayland gebruikt. Wie weet dat Wayland toch iets meer moeite heeft met een dockingstation.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Waarom blijven mensen toch deze verouderde informatie uitkramen? Ik zie juist veel meer docks die DP-AltMode doen via USB-C dan dat er de trage displaylink techniek in zit.

Bovendien, sinds kernel 5.8 is er ondersteuning voor DL aanwezig. Voor iets als Ubuntu zou er dus niets extra's nodig moeten zijn. Het feit dat er überhaupt al 1 scherm werkt, geeft al aan dat er geen DL software mist, als dat al gebruikt zou worden.

@Retort308 het is handig om even de logs na te kijken. Log ook eens in met een Xorg sessie, want standaard wordt er Wayland gebruikt. Wie weet dat Wayland toch iets meer moeite heeft met een dockingstation.
Waarom denk je dat ik om model laptop en dockingstation vraag? Daarnaast is het vrij eenvoudig na te gaan bij zijn collega's met Windows of daar wel of niet Displaylink geïnstalleerd staat.

Overigens valt die traagheid van DL reuze mee als je de goede hardware gebruikt. Ik zou het niet gebruiken voor gamen maar voor de rest is het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Edit: de schermen zijn beide via twee displaypoorten in het dockingstation aangesloten en niet met HDMI.
Het gaat om een Thinkpad met een Ryzen CPu, meer weet ik nog niet.
Overigens kan ik even vooruit met jullie reacties, maandag weer verder.

[ Voor 16% gewijzigd door Retort308 op 02-07-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

synoniem schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Waarom denk je dat ik om model laptop en dockingstation vraag? Daarnaast is het vrij eenvoudig na te gaan bij zijn collega's met Windows of daar wel of niet Displaylink geïnstalleerd staat.

Overigens valt die traagheid van DL reuze mee als je de goede hardware gebruikt. Ik zou het niet gebruiken voor gamen maar voor de rest is het goed te doen.
Als het om DisplayLink zou gaan en het verwacht nog een driver, dan zou er helemaal geen beeld moeten komen op een scherm. Dat heeft 'ie wel, dus DL is direct afgeschreven als een potentieel ding. En zoals gezegd, je moet redelijk je best doen om een USB-C dock met DL te vinden.
Retort308 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:02:
Edit: de schermen zijn beide via twee displaypoorten in het dockingstation aangesloten en niet met HDMI.
Het gaat om een Thinkpad met een Ryzen CPu, meer weet ik nog niet.
Overigens kan ik even vooruit met jullie reacties, maandag weer verder.
Ik heb zelf een Thinkpad T14 met Ryzen 7 4750 Pro. Hiermee heb ik geen problemen wanneer ik met een dock werk, beide schermen zullen het doen. Iig als ik ons Lenovo USB-C Gen2 dock gebruik.

Echter wanneer ik m'n huidige opstelling wil met USB-C direct via m'n schermen en de twee wil aansturen via daisy-chaining, dan heb ik helaas zelf issues mee. Zet ik daisy-chain uit, dan heb ik wel beeld op beide schermen, maar is het hetzelfde beeld.

De hardware, driver en alles ondersteund MST prima. Er is echter iets wat meer 'ruimte' vereist en zie in /var/log/Xorg.0.log dan ook een melding over 'no space left on device'. Er is een bug report hiervoor, maar is tot op heden nog niet opgelost.
Men heeft het in het ticket wel over HBR2 en HBR3, wat betekend DP1.2 en 1.3 of hoger. De schermen die ik gebruik op kantoor, de ThinkVision P24q-20 en een P24h-20, hebben DP1.2. Ze kunnen prima met daisy-chain werken, met Windows. Op Linux heb ik maar een paar keer werkend gehad, nu echter niet meer en krijg ik juist meer een opzet dat de boel laat flippen, totaal niet werkbaar. Heb hierdoor maar een HDMI kabel erbij om het tweede scherm aan te sturen.

Het is dus even belangrijk om de logs na te kijken, want het is mogelijk dat je tegen hetzelfde issue aanloopt als wat ik heb.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk dock heb je? Hier een Dell WD19 + Arch/KDE op Yoga Slim 7 Pro met twee Dell FHD schermen over DP. Werkt zelfs beter dan met Windows (die had wel eens moeite met de schermen uit de slaapstand halen).

Wellicht helpt een FW update voor het dock? Ik weet dat mijn Dell te updaten is met fwupd.

En ik neem aan dat je hem in de juiste usb-c poort duwt? Mijn vorige yoga had slechts één usb-c poort met genoeg bandbreedte voor 2 schermen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2022 01:03 ]

Pagina: 1