Kan ik hier nog wat performance uit knijpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
En voordat hier zich weer een debat ontvouwt over mijn hardware keuzes, je hoeft niet te reageren :P.

HP Z640
Dual Xeon E5-2660 V3
128GB ram
RTX 2070
Soundblaster Audigy FX
Dell U3419W Ultrawide scherm (3440*1440)
Windows 10 Pro

Ik ben casual gamer, maar vind een beetje tinkeren/prutsen soms wel leuk. Ik ben dus gewoon voor de lol (ik ben in principe al tevreden met wat ik haal) aan het kijken waar nog wat te winnen valt. Ik heb o.a. deze aanpassingen gemaakt:

Windows visuals op 'performance' (behalve de smooth fonts, anders lezen websites zo kut)
Game mode 'on'
Nieuwste Graphics drivers met Geforce Experience
Alle drivers van het systeem, inclusief Bios zijn de meest recente
Zo min mogelijk background tasks tijdens gamen
De algemene 'nvidia graphics settings' staan op recommended (standaard dus).

Mijn wens: Voor alle games native resolutie van het scherm draaien met de hoogste mogelijke details die me nog een acceptabele framerate geven (consistent boven de 60fps dus) met uitzondering van CSGO, daar offer ik in principe alles op voor de framerate.

Ik heb tot nu toe twee games getest:

Doom 2016 (alles up Ultra/Max, native resolutie) - consistent 90-120FPS tijdens explosies/gevechten
CSGO (Alles op low, maar wel native resolutie) - consistent (gemiddelde) FPS rond de 250, dips naar 50 in dikke smoke, uitschieters naar 600+ (gemeten met Ulletical FPS Workshop map)

So far so good. Nu gebruik ik de Geforce Experience performance overlay, en die vertelt mij dat de load op mijn systeem echt niet veel voorstelt. Temperaturen rond de 60 graden (prima), stroomverbruik videokaart iets over de 100w, GPU clock schiet tot iets over de 1900MHz en de render latency rond de 1ms. Maarrrr de CPU load is bij CSGO consistent laag, zo rond de 5~7%. GPU load komt eigenlijk niet boven de 50%...

Bij Doom was de CPU load niet hoger dan 20% en GPU 60%.

Moet ik dan concluderen dat ik ergens tegen een bottleneck aanloop? Of zit er juist nog ergens rek in die ik momenteel nog niet gebruik? Ik heb bij CSGO geswitcht naar FHD (1920*1080) maar dat gaf me hoogstens 10% extra (~275FPS gemiddeld) dus dat was het niet waard vond ik (de uitschieters gingen dan naar 1100FPS maar daar heb je niet zoveel aan).

Andere games die ik nog klaar heb liggen:

Metro Exodus Enhanced Edition
Sniper Elite 4
WoW Retail
Black Desert Online
Battlefield V
Wolvenstein The New Colossus

In de toekomst verwacht ik nog aan AoE4 en de nieuwe Stalker II te gaan beginnen. Tips welkom, zinloze kritiek niet :P.

- edit -

Metro Exodus op Native resolutie + alles op 'Ultra' settings levert me ongeveer 45-55FPS op. Niet helemaal waar ik het wilde nog, maar wel close. Belangrijker: Mijn GPU usage varieert dan tussen de 80 en 99%, CPU tussen de 40 en 60%. Dat is dus wel beter?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-07-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt nog spelen met turbo unlocking. In sommige gevallen kun je dan de max turbo op alle cores krijgen, ligt een beetje aan hoe je bord of firmware dat oppikken.
Anders lagere core count hogere klok cpu pakken, zoals een E5-1660v4.

YouTube: 🇬🇧 Xeon E5-2600 V3 Turbo Boost Frequency Unlock for Windows & Linux ...
YouTube: Xeon V3 "Full Turbo UNLOCK" How To for X99 Motherboards

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat ondersteunt het moederbord allemaal niet, het is echt zo'n degelijke HP bak waar je niks in stuk kunt maken :P. Ik heb op advies eens gespeeld met een Asus OC tool voor mijn videokaart en daar een stukje onder de geadviseerde OC waardes getest. Mijn 3Dmark score komt nu een haartje over het gemiddelde uit voor deze hardwarecombinatie, en gezien ik verder geen tweak-opties op de hardware heb denk ik dat ik mijn winst moet pakken en het hierbij houden. Eventuele verdere winsten moeten uit de software komen.

Iemand anders adviseerde me dat er meer winst te halen is op hogere resoluties omdat het zwaartepunt dan op de GPU komt te liggen, en die heeft meer 'rek' in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat de CPU op 50% zit zegt weinig. Als core's op 100% gaan lopen en meerdere core's geen nut hebben, dan heb je een CPU bottleneck ook al lijkt het er op dat er maar 50% wordt gebruikt. Ik denk dat je hier tegenaan loopt. Dus kijk eens verder dan 50% of wat dan ook en kijk naar de losse core's.

Edit: Nog even iets meer simpel. Als de GPU niet op 100% loopt zit er iets niet goed. Dan is er iets anders dat niet snel genoeg is en dan is de lage core snelheid van de core's waarschijnlijk het probleem. 100 core's op 1GHz zou een dikke bottleneck zijn als voorbeeld.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 02-07-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@PilatuS verrek, goed punt! Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan hóe die 10% werd gemeten. Ik zal de task manager eens mee laten lopen tijdens die specifieke benchmarks, thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Als er inderdaad cores op 100% zitten, overweeg dan toch de cpu te wisselen.

Een 1660v4 kost zo’n 125 euro maar gaat wel impact hebben. Fors hogere turbo, baseclock en Broadwell vs. Haswell (ipc verschil van 10-15%). Zou prima moeten werken. Als de Z440 het kan, kan de jouwe het ook.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 02-07-2022 21:10 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij zal in ieder geval niet snel omvallen :7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPWiw0HlXL9fiaq0sThDhiX58V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z2hxH92hHiMKaLjxN2tUhBG8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien nog wat optimaliseren aan de nvidia drivers?
Google: debloat nvidia drivers
Pagina: 1