Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:30
Hoi

Ik heb een Sony RX100 MVII
Ik sla fotoos op in RAW en JPG.
En nu valt me het vogend eop;

Een zooi RAW fotoos hebben rounded edges terwijl de op het zelfde moment opgelsagen JPG dit niet heeft.
Bij nadere bestudering blijken de RAW fotoos precies wat groter te zijn in opgenomen gebied. En in dat gebied vallen dus ook die rounded edges, en dat lijkt wel de rand van mijn objectief.

Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

misschien is het handig om een voorbeeld te posten, dan zien we meteen wat je bedoelt :)

is het bij alle foto's, of slechts bij een deel?

[ Voor 22% gewijzigd door tobiasvs op 01-07-2022 20:42 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
tobiasvs schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:41:
misschien is het handig om een voorbeeld te posten, dan zien we meteen wat je bedoelt :)

is het bij alle foto's, of slechts bij een deel?
Ik vind net het antwoord.
Het gebeurt dus bij het zoomen. Dan schuift natuurlijk de camera uit. En dan wordt er dus idd in raw stand een stukje van de lens op de foto gezet. Maar het blijkt dus dat de raw opname groter van oppervlakte is, dan de jpf en groter dan wat ik op mijn scherm zie.

Afijn, het is iets geks, want niet altijd. Ik ga verder op zoek. Mogelijk had ik wide-angle aan staan...

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 01-07-2022 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor veel objectieven zijn lenscorrecties beschikbaar in de camera of voor fotobewerkingssoftware. Tegenwoordig worden de grenzen steeds meer opgezocht en zijn correcties vaak essentieel in plaats van een kers op de taart.
Het zou kunnen zijn dat het hier om om correcties gaat en hij die alleen op jpeg toepast en op de RAW niet omdat die over het algemeen nog door een nabewerkingsworkflow gaan. Soms kan je dat in- of uitschakelen in een camera.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:18

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb dit ook gezien met een oude pana tz70. Gek genoeg zag ik de 'echte' raw alleen op een macbook en kon ik op een windows machine alleen een gecorrigeerde versie zien.
Wat je ziet is inderdaad de rand van de lens. Ik dacht overigens dat dit met duurdere toestellen zoals de sony niet zou gebeuren. In feite kijk je gewoon naar een crop. Tenzij dat in de specificaties duidelijk is, vind ik het een beetje misleidend.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@DirtyBird mogelijk zag je op Windows de ingebakken jpeg preview.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-05 15:31
maartend schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:32:
Hoi

Ik heb een Sony RX100 MVII
Ik sla fotoos op in RAW en JPG.
En nu valt me het vogend eop;

Een zooi RAW fotoos hebben rounded edges terwijl de op het zelfde moment opgelsagen JPG dit niet heeft.
Bij nadere bestudering blijken de RAW fotoos precies wat groter te zijn in opgenomen gebied. En in dat gebied vallen dus ook die rounded edges, en dat lijkt wel de rand van mijn objectief.

Kan dit?
Voor mijn RX100m6 is normaal dat de raw-foto bij bijvoorbeeld 9mm brandpuntsafstand wat "ronding" aan de zijkanten heeft door de eigenschappen van een lens. Ik vind het wel prettig dat de camera de raw hiervoor niet heeft afgesneden omdat je dan een deel van het beeld kwijt bent.

Wanneer ik de foto bewerk kan ik bij de lenscorrectie aangeven of de "aspect ratio" behouden moet blijven.
In dat geval wordt de foto automatisch gecropt en verdwijnen de randen. De in de camera opgeslagen jpg's zijn op dezelfde manier bewerkt voor onder andere de lenscorrectie(s).

@DirtyBird Wanneer je een raw-foto bekijkt met bijvoorbeeld een foto-view-programma zie je vaak de ingebouwde (gecorrigeerde) jpg. Bij de opties van het programma kan je vaak instellen of je de echte raw wilt zien of aleen de ingebouwde jpg.

Voorbeeld van een raw-foto bij 9mm (RX100m6):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRud6K53yW3vQlRmX4m83A6GFNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q5Ty7IYMtABSyHqGWGGSXwE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door JoStad op 02-07-2022 09:43 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Idd, dit dus bedoel ik.

Thnx, dan weet ik dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Wat ik ook weet dat ik geen jpg meer ga opslaan. Wat een gigantisch kwaliteitsverschil tussen raw en jpg. jpg is wat overbelicht, schrok dus van mijn vakantiefotoos. Tot ik de raw versies zag. Maar toen schrok ik weer van dat randje.

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 02-07-2022 09:52 ]

Pagina: 1