Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoogwaardige behuizing thermostaat zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 15:11
Ik heb een Wemos D1 projectje om mijn MHI airco aan te sturen als alternatief voor de afstandsbediening. Het is de bedoeling dat deze bij de deur aan de muur komt te hangen zodat je daarmee de airco aan/uit kan zetten, de modus kan wijzigen, de ‘set’-temperatuur kan instellen en de kamer temperatuur kan aflezen.

Het kastje bestaat uit een D1 (mini), een display en een rotary-encoder met switch (druk schakelaar). Eventueel komt daar nog een temperatuur sensor bij, maar ik kan ook de temperatuur van de airco uitlezen.

Nu dan mijn vraag: Ik zou dit projectje graag in een mooi kastje inbouwen, met een hoogwaardige afwerking (denk aan bijvoorbeeld mooi schakelmateriaal, ook ongeveer die afmetingen, dus ~8x8x2 cm).

Als ander voorbeeld denk ik ook aan iets wat lijkt op de kamerthermostaten van Homematic IP die we hier in een aantal kamers hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dhBlcCpdsFjPkeuL6hklcDpcuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCgQu5Tn10BRI7FIvIr3A3f1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik tot nu toe gezien heb, wat bijvoorbeeld uit de 3D printer komt heeft toch een nogal hobbelige afwerking. Is dit te verbeteren (bijvoorbeeld schuren/polijsten)? Zijn er andere opties?

Ik hoor graag ervaringen en tips van mede-Tweakers.

[ Voor 15% gewijzigd door nihilissimis op 01-07-2022 18:07 ]

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
3d printen en het dan netjes schuren, vullen en evt (matte) lak erover is een prima opties om het diy te houden. Mocht het kwalitatief wat meer op een af fabriek product moeten lijken dan kan je terecht bij div. 3d print services zoals shapeways. Sommige commerciële aanbieders bieden technieken als SLS aan die kwalitatief hogerwaardiger zijn en ook geen "print lijntjes" hebben. Ook hebben die vaak een optie tot na bewerken dmv bv een polijsttrommel.

• nihilissimis
Bedankt voor de tips! Shapeways ziet er goed uit. Kende ik nog niet. Zal niet goedkoop zijn denk ik maar zal eens informeren.
Anders zal het dan inderdaad schuren worden.

[ Voor 15% gewijzigd door nihilissimis op 02-07-2022 18:11 ]

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
nihilissimis schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:07:
Zal niet goedkoop zijn denk ik maar zal eens informeren.
Je kan heel makkelijk een model uploaden en dan zie je gelijk een prijs.

Je betaald per ruimte in de printer, gebruikt materiaal en het aantal onderdelen. Dus als je handig bent met tekenen prop je ze tactisch in één model op een zo compact mogelijke manier. Verbind ze vervolgens met een klein beetje materiaal die je later weg kan knippen (aan de achterkant uit het zicht ofzo) dit scheelt erg veel in kosten. (Op de website van shapeways staat ook waar dit aan moet voldoen.) Ook onnodige materiaal weglaten kan veel besparen om die reden.

Houd er wel rekening mee dat het polijstproces wel enkel aan de buitenkant gebeurt. Dus houd hier rekening mee als je er "een" onderdeel van maakt.

Zelf printen kan uiteraard ook. :)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 13:31
Wellicht ook een optie die je kunt overwegen.
Het NSPanel van Sonoff is te flashen met o.a. ESPHome/Tasmota en er zijn diverse opensource-projecten voor.
Wellicht kun je deze smart-switch met lcd aanpassen zodat je deze als thermostaat kunt gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eht-U6GF7DdEmawpgSeaHkjaIAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uai2LzXakCtY4eUAsIaBTfHA.png?f=fotoalbum_large

• nihilissimis
Goeie tips! Dank hiervoor!

Nu ik de juiste zoektermen weet vind ik ineens heel veel aanbieders van 3D printers.
Qua techniek ziet SLA er op papier ook goed uit. Heeft iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1