Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-06 20:56
Beste medetweakers,

Sinds enkele dagen heeft mijn pc last van bsods en horizonale lijnen op mijn monitor. Ik wil vragen of jullie misschien kunnen meedenken in het troubleshooten?

Ik liep weg van mijn pc, kom 10 minuten later terug om te zien dat er horizontale strepen op mijn scherm zitten. Na enkele minuten googlen naar deze issue kreeg ik opeens een BSOD op nvlddmkm.sys (VIDEO_TDR_FAILURE).

De monitor is op verschillende pc's aangesloten via DVI, displayport en HDMI. Op alle pc's geeft het scherm de horizontale strepen op dezelfde plek en op over 40% van het scherm.

De videokaart drivers zijn middels DDU safe mode opnieuw geïnstalleerd en ik heb een oudere versie geprobeerd. De videokaart is wel gewoon zwaar te belasten, dit lijkt geen invloed te hebben op hoe snel de bsod ontstaat.

Wat ga ik sowieso proberen:
- ander scherm op m'n pc om uit te sluiten dat er een issue is met mijn videokaart
- andere videokaart met een ander scherm

Ik hoor graag of iemand troubleshoot ideeën heeft of ervaring met deze issue('s).

Mijn hoop is dat alleen mijn monitor defect is. Deze is inmiddels 8 jaar oud, getweaked (120hz VT1502 tweak) en flink gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie hulp en het meedenken!

Setup:
BenQ XL2720Z updated naar nieuwste firmware
Nvidia GTX1080ti, undervolted @ 1820mhz 0.84v
Asus z87 pro
Intel 4790K overclocked @ 5.05ghz naked die mount
Noctua NH-D14
16GB DDR3 2220CL11
4 sata ssd's in raid10
2 nvme ssd's
Lianli 011 dynamic XL

[ Voor 4% gewijzigd door Bolis op 01-07-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44

KneoK

Not in a million lightyears

Zie je de strepen altijd? Ook in de bios bijvoorbeeld? Undervolt en overclock al eens naar default gegooid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:51

OMD

BSOD krijg je meestal niet van een monitor. Aangezien je flink hebt zitten rommelen met de snelheden van verschillende hardware zou ik eerst daar is gaan zoeken.

CPU @ stock
Geheugen @ Stock
GPU @ stock

Dan kijken of je zelfde bsod melding krijgt.

De monitor staat los van de bsod denk ik. Aangezien je het op meerdere pc's hebt is de monitor aan zijn laatste levensfase.

Zijn het trouwens gekleurde strepen (regenboog effect)?

[ Voor 26% gewijzigd door OMD op 01-07-2022 16:59 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
OMD schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:55:
BSOD krijg je meestal niet van een monitor. Aangezien je flink hebt zitten rommelen met de snelheden van verschillende hardware zou ik eerst daar is gaan zoeken.

CPU @ stock
Geheugen @ Stock
GPU @ stock

Dan kijken of je zelfde bsod melding krijgt.

De monitor staat los van de bsod denk ik. Aangezien je het op meerdere pc's hebt is de monitor aan zijn laatste levensfase.

Zijn het trouwens gekleurde strepen (regenboog effect)?
De gpu en cpu geven stock dezelfde issue. Ik zie witte horizontale lijnen, zelfs in de bios of zonder enige input. Het zou wel vreemd zijn als op exact hetzelfde moment de gpu en monitor op dergelijke wijze de geest geeft.

Dat de monitor brak is, lijkt nu in ieder geval evident. Ik kan de bsod niet verklaren i.c.m. de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
Na opnieuw een DDU safe mode en clean install met een tijdelijke monitor lijkt de videokaart geen issues meer te geven. Ogenschijnlijk een driverprobleem, mogelijk getriggered door de monitor (?). Kan het niet verklaren, maar het loopt weer.

Bedankt voor het meedenken iedereen. Met een nieuw scherm kan deze setup hopelijk nog een flink tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-07 15:16
gpu stuk, scherm geeft geen bsod. je kan eventueel je onboard grafics proberen. om het zeker te weten.

Oeps het deel gemist dat je op meerder computers had getest,

[ Voor 24% gewijzigd door bumtroll op 01-07-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
Helaas krijg ik alsnog na een tijdje opnieuw de BSOD op nvlddmkm.sys (VIDEO_TDR_FAILURE). Het bijzondere is dat ik de GPU gewoon 3d en 2d kan belasten, echter ongeacht de belasting krijg ik gewoon weer de bovenstaande BSOD.

Formatteren is de laatste optie, tenzij iemand nog meer weet dan opnieuw DDU proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Probeer eens je GPU te testen met 1 van de volgende tools . https://www.raymond.cc/bl...d-stress-test-its-memory/

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolis
Unigine heaven loop 30 mins gelopen stable. Tussentijds geswitched tussen undervolted, stock en overclocked configuratie.

Furmark 10 mins gelopen ook stable. Tussentijds geswitched tussen undervolted, stock en overclocked configuratie.

Video Memory stress test ook een pass.

De loads lijken gewoon goed te gaan, tot hij "random" BSOD. Wanneer de GPU switched tussen frequenties (downclock GPU boost naar bijv 690 of 1150mhz) lijkt het meer fout te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolis op 04-07-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
Windows format en opnieuw flashen van de GPU heeft ook geen zin gehad. Hij blijft op een random moment crashen, het lijkt voornamelijk bij het switchen binnen het GPU boost algoritme. Bij volle belasting is er niets aan de hand, bij kleinere acties zoals het gebruik van chrome (3d accel) en lichtere 2d loads krijg ik de BSODs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolis
Het probleem is compleet weg met het vervangen van de GPU. De Asus 1080ti Strix is nog wel goed te gebruiken voor steady 3D load of andere load die constant is. Helaas en jammer, na slechts 4 jaar gebruik.
Pagina: 1