Ik heb mijn build ongeveer 3 jaar zonder problemen gedraaid met X.M.P ingeschakeld. Maar nu heb ik ineens wat problemen. Na het afsluiten of rebooten moet ik mijn pc voor een tweede keer opstarten om succesvol op te starten. De eerste keer opstarten bevriest het BIOS (kan niet in een van de instellingen of het opstartmenu komen) of resulteert in een BSOD als het überhaupt voorbij het BIOS kan komen. De tweede boot gaat gek genoeg altijd goed.
Na de succesvolle boot laat windows ook zien dat mijn geheugen op de verwachte 3200MHz draait. Afsluiten vanaf de tweede keer opstarten en opnieuw opstarten geeft weer hetzelfde probleem, crasht en het opstarten daarna is weer in orde. Als ik X.M.P uitschakel, zijn er helemaal geen problemen.
Ik heb mijn RAM getest door op te starten met slechts één geïnstalleerde stick en deze dan om te wisselen om beide sticks te testen. Het probleem blijft dan hetzelfde bij allebei de sticks.
Ik heb wat op het internet gezocht en kom dan ook nog wel eens wat tegen over een defect in de PSU. Zou het inderdaad hiermee te maken kunnen hebben? Hoe kan ik dit uitsluiten?
Build:
Gigabyte X570 Gaming X
Ryzen 7 3700X
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK (2x 16GB kit)
Corsair CX750M PSU
Gigabyte RTX3070 GAMING OC 8G
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Na de succesvolle boot laat windows ook zien dat mijn geheugen op de verwachte 3200MHz draait. Afsluiten vanaf de tweede keer opstarten en opnieuw opstarten geeft weer hetzelfde probleem, crasht en het opstarten daarna is weer in orde. Als ik X.M.P uitschakel, zijn er helemaal geen problemen.
Ik heb mijn RAM getest door op te starten met slechts één geïnstalleerde stick en deze dan om te wisselen om beide sticks te testen. Het probleem blijft dan hetzelfde bij allebei de sticks.
Ik heb wat op het internet gezocht en kom dan ook nog wel eens wat tegen over een defect in de PSU. Zou het inderdaad hiermee te maken kunnen hebben? Hoe kan ik dit uitsluiten?
Build:
Gigabyte X570 Gaming X
Ryzen 7 3700X
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK (2x 16GB kit)
Corsair CX750M PSU
Gigabyte RTX3070 GAMING OC 8G
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
[ Voor 6% gewijzigd door MetalJacketNL op 01-07-2022 14:47 . Reden: Build details toegevoegd ]