Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 17:09
Ik heb mijn build ongeveer 3 jaar zonder problemen gedraaid met X.M.P ingeschakeld. Maar nu heb ik ineens wat problemen. Na het afsluiten of rebooten moet ik mijn pc voor een tweede keer opstarten om succesvol op te starten. De eerste keer opstarten bevriest het BIOS (kan niet in een van de instellingen of het opstartmenu komen) of resulteert in een BSOD als het überhaupt voorbij het BIOS kan komen. De tweede boot gaat gek genoeg altijd goed.

Na de succesvolle boot laat windows ook zien dat mijn geheugen op de verwachte 3200MHz draait. Afsluiten vanaf de tweede keer opstarten en opnieuw opstarten geeft weer hetzelfde probleem, crasht en het opstarten daarna is weer in orde. Als ik X.M.P uitschakel, zijn er helemaal geen problemen.

Ik heb mijn RAM getest door op te starten met slechts één geïnstalleerde stick en deze dan om te wisselen om beide sticks te testen. Het probleem blijft dan hetzelfde bij allebei de sticks.

Ik heb wat op het internet gezocht en kom dan ook nog wel eens wat tegen over een defect in de PSU. Zou het inderdaad hiermee te maken kunnen hebben? Hoe kan ik dit uitsluiten?

Build:

Gigabyte X570 Gaming X
Ryzen 7 3700X
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK (2x 16GB kit)
Corsair CX750M PSU
Gigabyte RTX3070 GAMING OC 8G

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

[ Voor 6% gewijzigd door MetalJacketNL op 01-07-2022 14:47 . Reden: Build details toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-10 20:53
Batterijtje moederbord nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 01:02

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bios al eens gereset?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Het zou ook nog aan de PSU kunnen liggen, want ik hoor regelmatig "klachten" over de Corsair CX750M. Test eens met een andere (goede) PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
@Uszka Bios is up to date met de laatste versie. Om dit uit te sluiten heb ik naar de laatste versie geüpdatet. Had ik eigenlijk even in mijn post moeten vermelden.

@jovadca Batterij is nog oke. Als ik de voeding uitschakel zijn de bios settings na 10min nog oke. (Kan ik er op deze manier vanuit gaan?)

@prutser001 Bios / CMOS clear heb ik geprobeerd. Dat heeft helaas niet geholpen.

@jovadca Ik ga even kijken of ik ergens een PSU vandaan kan halen om dit te testen. Ik heb helaas alleen de CX750m. Ik heb deze nog van mijn vorige build dus de PSU is misschien wel een jaar of 9 a 10 oud. Zou heel goed kunnen dat hij misschien wel door ouderdom dan wat kuren vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
Is dat niet de PSU die in de fik vliegt? /youtube

Nevermind, las Gigabyte en is Corsair.

[ Voor 33% gewijzigd door Bad Brains op 03-07-2022 01:25 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Als je de voeding uitschakelt en de bios is er na 10 minuten nog, dan durf ik geen garantie te geven dat de batterij nog o.k. is. Ik zou de batterij even nameten en bij twijfel vervangen.

Ik ben bang dat de PSU hier de boosdoener is. Pas op met te vaak opstarten! Het kan dat de PSU kapot gaat en schade aan andere componenten geeft. Dat zou jammer zijn, toch?
(Bij mij is jaren geleden een PSU kapot gegaan (lees geploft) en dat heeft o.a. mijn mobo en CPU gekost.)
Dus wees voorzichtig met opstarten van de oude PSU en probeer eerst een andere PSU!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
MetalJacketNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 01:18:
Ik heb helaas alleen de CX750m. Ik heb deze nog van mijn vorige build dus de PSU is misschien wel een jaar of 9 a 10 oud. Zou heel goed kunnen dat hij misschien wel door ouderdom dan wat kuren vertoont.
Dan is die zeker aan vervanging toe, ook als de voeding niet de oorzaak is. De eerste CXM serie was niet erg goed en daardoor na zoveel jaren niet betrouwbaar meer. Het interne design is ook niet zodanig dat het verstandig is deze met een recente videokaart te gebruiken. pricewatch: Corsair TX650M (2021), pricewatch: Corsair TX750M (2021), pricewatch: Fractal Design Ion Gold 750W, pricewatch: EVGA GT 750 Supernova, pricewatch: Cooler Master V650 Gold-V2, pricewatch: Cooler Master V750 Gold-V2, pricewatch: XPG Core Reactor 850W zijn goede vervangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Kijk eens even in je logboeken of dat daar iets te vinden is?

Mijn vorige PC wilde nog wel is in een boot loop gaan om uiteindelijk in de bios uit te komen. Als ik daar niks deed en opnieuw opstartte gebeurde precies hetzelfde. Ik moest altijd door mijn XMP profielen gaan en het profiel van XMP1 op XMP1 zetten (da's geen typfout)

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:59
Wat gebeurt er als je 'm 1 stap trager zet dan 3200, dus 3133? Blijft 'ie dan wel stabiel? Op die manier weet je of dat t bij je geheugen(controller) ligt of je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
@BHStar Dat ga ik vanmiddag even proberen. Moet ik dit met XMP ingeschakeld op 1.35v proberen of met XMP uitgeschakeld op de default 1.20v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
@Neekee In de logboeken is helaas weinig te vinden. Ik zie alleen een Critical error met als beschrijving dat het systeem onverwacht is afgesloten door een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:08
Met XMP aan draait geheugen op 1.35V. Zonder XMP is de JEDEC standaard 1.2V.

Voeding vervangen of eens uitgebreid de 3.3V rail van de voeding testen. Het kan zijn dat spanning buiten de ATX specificatie valt en nu nog maar op 2.9V is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
MetalJacketNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:37:
@BHStar Dat ga ik vanmiddag even proberen. Moet ik dit met XMP ingeschakeld op 1.35v proberen of met XMP uitgeschakeld op de default 1.20v?
XMP ingeschakeld met 1.35V, maar dan zet je de clock-speed net een stapje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Of kijk even de voltage waardes na in de BIOS. De 3.3v, 5v en 12v mag niet teveel afwijken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
@BHStar Ik heb de instellingen geprobeerd. Met 1.35V en 3133MHz kan ik zonder issues booten, maar loop ik uiteindelijk na een paar minuten tegen een BSOD aan. "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION".
Ik kwam er achter dat 3133MHz niet in de specs van mijn MOBO staat. (zie hier)

Een stap trager volgens de specs van mijn MOBO zou 2933MHz zijn. Dat draait nu al even stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
MetalJacketNL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:18:
@BHStar Ik heb de instellingen geprobeerd. Met 1.35V en 3133MHz kan ik zonder issues booten, maar loop ik uiteindelijk na een paar minuten tegen een BSOD aan. "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION".
Ik kwam er achter dat 3133MHz niet in de specs van mijn MOBO staat. (zie hier)

Een stap trager volgens de specs van mijn MOBO zou 2933MHz zijn. Dat draait nu al even stabiel.
Dat is wel apart. Volgens QVL-lists zou 3000 ook nog mogelijk moeten zijn, zou je kunnen proberen. Als het op 2933 wel stabiel draait, zou ik het geheugen of de controller eerder als schuldige aanwijzen dan een voeding. 1.35V is immers 1.35V, en daarbij heb ik zelden meegemaakt dat de voeding voor geheugenproblemen zorgt.

Wellicht een goed idee om een geheugen stresstest te draaien. Ik weet niet of je ergens nog andere reepjes kan stelen om tijdelijk te proberen of die wel op 3200 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
BHStar schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Dat is wel apart. Volgens QVL-lists zou 3000 ook nog mogelijk moeten zijn, zou je kunnen proberen. Als het op 2933 wel stabiel draait, zou ik het geheugen of de controller eerder als schuldige aanwijzen dan een voeding. 1.35V is immers 1.35V, en daarbij heb ik zelden meegemaakt dat de voeding voor geheugenproblemen zorgt.

Wellicht een goed idee om een geheugen stresstest te draaien. Ik weet niet of je ergens nog andere reepjes kan stelen om tijdelijk te proberen of die wel op 3200 draaien?
Zojuist 3000Mhz geprobeerd en meteen een stress test gedraaid. Dit draait stabiel. Ik heb helaas geen andere RAM om mee te testen. Als ik het zo lees kunnen we er nu dus wel vanuit gaan dat het wel echt aan mijn RAM ligt en niet aan de voeding. Volgens de g.skill website heb ik lifetime warranty. Ik ga de winkel waar ik mijn RAM heb gekocht dan maar eens een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
als 3000mhz wel stabiel is,dan hoeft dit niet de RAM te zijn,maar kan het ook simpwelweg zijn dat de geheugencontroller van de cpu niet hoger wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalJacketNL
freaky35 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:54:
als 3000mhz wel stabiel is,dan hoeft dit niet de RAM te zijn,maar kan het ook simpwelweg zijn dat de geheugencontroller van de cpu niet hoger wil.
Is er een manier om dit te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
Dat kan je testen met geheugen waarvan je zeker weet dat dat wel draait op 3200 XMP settings, en die in je PC te plaatsen om te testen. Gezien je dat niet hebt zou ik inderdaad ook contact opnemen met de winkel en kijken hoe je die route kan bewandelen.
Pagina: 1