Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Ben benieuwd wat jullie vinden van de eerste offerte die binnen is?
Het wordt een verdeling van 6 op West en 6 op Oost.
Mochten er 8 passen op West, dan wordt het dus 8 om 6 panelen.

Ik ben niet goed thuis in merken in deze wereld, dus weet niet goed of dit goede panelen zijn en of de omvormer bijvoorbeeld gewoon een prima exemplaar is?

1. Foto's
Achterkant (West)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bQubCMKFR82Q9d3Z112RiOI1Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bykcXXDWEQl2EO8tzn0C6aUO.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant (Oost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouskfHBNzkSBqo1kaWTs3yuzP5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iG0lBrCbdJS27IzWZkBD5uY6.png?f=user_large

2. Beschikbare (dak)ruimte
Binnenmuren huis 5,25 meter -> dakbreedte ongeveer 5,80m
Dak achterkant Z/W 250 graden: onder dakkapel 2,10 meter tot dakgoot, boven dakkapel +/- 2.40 meter
Pijp staat ongeveer 80cm uit scheiding.

Voorkant dak N/O 70 graden: volledig vrij, geen obstakels

3. Schaduw
Achterkant: schaduw van pijp, schaduw van dakkapel

Voorkant: geen schaduw

4. Jaarverbruik
huidig: 4500

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik vermoed gewoon standaard 1 fase...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjF4Fmnt7R0jt8iD_iuC9GTm2Ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc4yhBIsO1vNc2LWisqb879E.jpg?f=fotoalbum_large

6. Budget en doel
Budget: +/- 6000,- incl. BTW
Doel: Groot deel van verbruik opwekken

7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten installeren.

8. Bijhouden van data
Standaard app/meten is prima.

9. Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
12 Hyundai Solar 400WP
12 Onderconstructie Solarstell Nederland
1 Omvormer solax 3300
15 DC bekabeling 2x
10 AC bekabeling
1 Aardlekautomaat indien nodig
1 Kleine groepenkast tbv aardlekautomaat (Indiennodig)
1 PV Verdeler, indien op bestaande elektra groep
aangesloten wordt
1 Hulp met uitleg om btw terug te krijgen (duur 2x5
min ca)
1 Hulp met uitleg om uw zonnepanelen bij
netbeheerder aan te melden
1 Volledige installatie van de zonnepanelen inclusief
aanlsuiting op de meter
1 Wifi dongel zodat u de opbrengst in een mobiele
app kunt zie

Prijs: 4600 excl. BTW
€ 0,96/Wp

Indien 8 panelen passen op West komt er 700,- bij

Aantal panelen: 14 (8 ZWZ, 6 ONO)
Type paneel: Jinko Tiger 395 Ultra Black N-type
WP per paneel: 395
Totaal WP: 5530
Werkelijke opbrengst: 4424
Omvormer: Solax 3600
Optimizers: Nee
Micro omvormer: Nee
15 DC bekabeling 2x
10 AC bekabeling
1 Aardlekautomaat indien nodig
1 Kleine groepenkast tbv aardlekautomaat (Indiennodig)
1 PV Verdeler, indien op bestaande elektra groep
aangesloten wordt
1 Hulp met uitleg om btw terug te krijgen (duur 2x5
min ca)
1 Hulp met uitleg om uw zonnepanelen bij
netbeheerder aan te melden
1 Volledige installatie van de zonnepanelen inclusief
aanlsuiting op de meter
1 Wifi dongel zodat u de opbrengst in een mobiele
app kunt zie

Prijs ex BTW 5180
Prijs incl. BTW 6171

0,93 / WP

Offerte 2:
4 panelen ZWZ en 12 ONO
Totaal vermogen
6.320 Wp
Zon potentieel
5.518 kWh

Aantal Omschrijving
16 DMEGC 395wP Full Black
1 Omvormer GoodWe GW5000D-NS | V2 (1 phase, 2MPPT, DC switch)
1 Solarconstruct montagesysteem

Extra's
Aantal omschrijving
1 Centrale btw teruggave service
1 NatuurlijkGarant Plan - 1 jaar GRATIS (zie bijlage)
1 Extra - montage - dakvlak
1 Bijzondere korting: Geen nieuwe groepenkast nodig
1 GK - aanpassing - Eaton hoofdschakelaar 40A - 2 polig
1 GK - aanpassing - Eaton voorbeveiliging 40A - 1 polig - Beveiliging tegen te
hoge stromen in uw huidige groepenkast

prijs: 6.655,00 exc. BTW
1,05/WP

10. Regio
Zuid-West Brabant

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 20-07-2022 20:44 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je aansluiting is inderdaad 1 fase.

Maar als ik zo die 2e foto zie, dan zou je toch zeggen dat daar veel meer panelen op zouden kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Navi schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:50:
Je aansluiting is inderdaad 1 fase.

Maar als ik zo die 2e foto zie, dan zou je toch zeggen dat daar veel meer panelen op zouden kunnen?
Ik denk dat er 8-9 zouden passen.
5 portrait onder dakkapel en 4 boven dakkapel ivm pijp rechtsboven.

Of in landscape 5 boven dakkapel (2 tot aan pijp en 3 eronder?)

Edit: het vrije dak is op Oost, ja dat zou in theorie helemaal vol kunnen, maar we moeten ook naar de centjes kijken he ;)
Ik hoop op 8 achter (foto 1) + 6 voor (foto 2), of als 8 achter niet past, dan omgedraaid.

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 01-07-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
@Martinusz
oost-west zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top, dus je hebt helemaal geen grote omvormer nodig.
om een idee te geven, ik heb nu 6430Wp op een 4000VA omvormer.
maar ook 5770Wp op een 3300VA omvormer gehad.
dus 50% meer Wp is nog geen probleem (en na die 50% heb je ook nog een 30% extra marge maar dat is een ander verhaal.)

dus een 3kW/ 3,3kW omvormer, dat is ruim voldoende voor een 5-6kWp systeem. ;)

oost-west heeft ook een nadeel, zie mijn jaar opbrtengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
komt grofweg neer op 75-85% van je Wp word kWh per jaar.
dus je hebt eigenlijk 5,6kWp aan panelen nodig om je doel te halen. ;)

(probeer in over productie te gaan, dat is zo tof. denk niet te moeilijk daar over.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
@migjes Met 14 panelen van 400 zou het inderdaad 5600 zijn :)

Maar valt er iets te zeggen over de voorgestelde panelen?

[ Voor 41% gewijzigd door Martinusz op 01-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
We hebben het graag over ex btw prijzen, aangezien je de btw terug kan krijgen. Dus de Wp prijs klopt niet in die zin. Als je het mij vraagt is het een prima offerte echter zou ik een iets ruimere omvormer kiezen. kost 50 euro extra maar dan heb je wellicht iets minder kans op aftoppen en bij een minimale bezetting zou ik toch meer panelen laten plaatsen puur omdat het kan en het valt gewoon binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Die hyundais zijn shingled panelen, dus niet in landscape onder je dakkapel leggen. Je krijgt dan rechte schaduw over de lengte en dan is het paneel bijna uit.
Verder werken ze goed, ik heb ze ook (in landscape onder een dakkapel en dakopbouw :( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 06:46
Voor die prijs, in deze tijd, met die best erg nette panelen... Met gierende banden elke dakpan bedekken die er bedekt kan worden... Eventueel dat budget rekken... Stroom is erg duur te verkopen.

Yep wat @JWT roept is iets om zo mogelijk rekening mee te houden. Maar hoe ze ook liggen: dakpannen leveren minder op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RobertV70 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:20:
We hebben het graag over ex btw prijzen, aangezien je de btw terug kan krijgen. Dus de Wp prijs klopt niet in die zin. Als je het mij vraagt is het een prima offerte echter zou ik een iets ruimere omvormer kiezen. kost 50 euro extra maar dan heb je wellicht iets minder kans op aftoppen en bij een minimale bezetting zou ik toch meer panelen laten plaatsen puur omdat het kan en het valt gewoon binnen budget.
Dan zou het zijn 4600 ex btw, dat maakt dan 0,96 per Wp.

Wat bedoel je met minimale bezetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JWT schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:27:
Die hyundais zijn shingled panelen, dus niet in landscape onder je dakkapel leggen. Je krijgt dan rechte schaduw over de lengte en dan is het paneel bijna uit.
Verder werken ze goed, ik heb ze ook (in landscape onder een dakkapel en dakopbouw :( )
Daar komen ze sowieso in portrait onder verwacht ik.
Maakt het overigens uit om een even/oneven aantal te hebben aan 1 kant? Valt mij op dat het vaak even getal is, is dat toeval of?

Want ik denk dat op West er 5 portrait onder de dakkapel kunnen, en 4 portrait erboven, dat maakt 9 op west.
Dan zou op Oost nog een rijtje van 5 portrait komen bijvoorbeeld.

Of is 8 om 6 beter?

Ja het liefst gooi ik het dak vol, maar geld groeit ook niet aan de boom hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Waarom liever onder de dakkapel dan op het vrije oost?
En niet vol leggen zorgt voor spijt :). Wel vol leggen tot een zoektocht naar meer plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
JWT schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:43:
Waarom liever onder de dakkapel dan op het vrije oost?
En niet vol leggen zorgt voor spijt :). Wel vol leggen tot een zoektocht naar meer plek :)
Ik dacht dat 250 graden West meer op zou leveren dan 60graden Noord Oost?
Anders zou ik ze net zo goed allemaal op Oost kunnen leggen?

En dacht ook met vizier op de toekomst zonder saldering het beter is om beide kanten te leggen en dan West zo vol mogelijk, verbruik van elektriciteit is toch vaak meer in de middag/avond.

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 01-07-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Martinusz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:29:
[...]

Dan zou het zijn 4600 ex btw, dat maakt dan 0,96 per Wp.

Wat bedoel je met minimale bezetting?
Ik bedoel daarmee dat je nu vooral kijkt naar je verbruik maar beter zou kunnen kijken naar de toekomst en derhalve enige panelen extra zou kunnen plaatsen voor het geval dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RobertV70 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Ik bedoel daarmee dat je nu vooral kijkt naar je verbruik maar beter zou kunnen kijken naar de toekomst en derhalve enige panelen extra zou kunnen plaatsen voor het geval dat...
Tja verbruik zal ooit wellicht nog omhoog gaan door elektrische auto ofzo, maar zoals eerder gezegd leuk dat roepen gooi vol, maar niet iedereen heeft 10k op de plank liggen ;)

Net even ouders gecheckt, die hebben pas zonnepanelen laten leggen, maar die waren 1,40/Wp kwijt :X “maar ze kregen wel 400 euro korting :X

Volgens mij heb ik met deze eerste offerte echt gelijk een zeer goede prijs te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je qua budget gebonden bent, leg dan eerst 1 dakvlak vol op een omvormer die ook het volle andere dakvlak aankan en spaar om zsm de andere ook vol te leggen. Als je een partner hebt en allebei geen ondernemer bent dan is de BTW teruggave ook geen probleem.

Bedenk je ook dat het behoorlijk lang kan duren voor ze ze komen leggen dus wellicht kan je het benodigde bedrag sparen in die tijd.

Je huidige aanbod is iig best scherp dus vraag hen zeker ook naar volleggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Termy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:26:
Als je qua budget gebonden bent, leg dan eerst 1 dakvlak vol op een omvormer die ook het volle andere dakvlak aankan en spaar om zsm de andere ook vol te leggen. Als je een partner hebt en allebei geen ondernemer bent dan is de BTW teruggave ook geen probleem.

Bedenk je ook dat het behoorlijk lang kan duren voor ze ze komen leggen dus wellicht kan je het benodigde bedrag sparen in die tijd.

Je huidige aanbod is iig best scherp dus vraag hen zeker ook naar volleggen.
Met 8 op west ligt die kant waarschijnlijk vol, dan nog 6 op de andere kant.
Eerst was het plan en budget 10-12 op west, maar dat past dus niet, nu west vol en oost deels gebruiken met 14 panelen in totaal, dat is al meer dan van tevoren bedacht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb ook eerst maar een dakvlak tegelijk gedaan maar dat wel helemaal vol laten leggen. Toen weer even gespaard en andere kant toen ook vol laten leggen. Ben erg blij met mijn helemaal vol dak! Je kan echt niet teveel panelen hebben, met deze stroomprijzen en economische / politieke situatie.

Ik heb volgens de oude logica “teveel” panelen (meer dan eigen gebruik) maar daardoor kon ik daarna nog wel van het gas af zonder panelen bij te hoeven leggen. Want ik had nog genoeg opbrengst over voor de WP en E-boiler.

Ja het blijft een flinke investering, maar inderdaad kan je misschien sparen totdat ze het komen leggen (duurd vast wel een paar maanden) of ergens wat lenen. Het blijft echt een solide investering die je met de besparing op stroom absoluut kan terugbetalen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martinusz schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Met 8 op west ligt die kant waarschijnlijk vol, dan nog 6 op de andere kant.
Eerst was het plan en budget 10-12 op west, maar dat past dus niet, nu west vol en oost deels gebruiken met 14 panelen in totaal, dat is al meer dan van tevoren bedacht ;)
Dat zou ik dus niet doen. Een dakvlak niet meteen vol leggen is zeer inefficiënt.

Hoeveel passen er oost? Is dat verschil niet bij te sparen? Als het echt maar een paar panelen scheelt zou ik dat niet laten en als het veel panelen scheelt gewoon helemaal niks op oost tot je dat wel helemaal kunt doen en zorgen dat je omvormer dat ook aan kan. Dat laatste kan onhandig uitkomen afhankelijk van hoe steil je dak is en of je dus wel of niet gelijktijdig opwekt, maar zo te zien vrij steil.

Simuleer het eens in sunnydesignweb of zo, dan krijg je een goed idee van wat je qua omvormer nodig hebt en of het redelijk is het in 2en te doen. Zoals migjes al zei hoef je waarschijnlijk geen heel grote.

In 1 keer alles vol is natuurlijk het goedkoopste als je het laat doen want dan betaal je slechts 1 keer voor montage.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28
Voorkant sowieso gewoon dak vol. Dat ziet er ook beter uit. En niet te moeilijk, gewoon een offerte met stringomvormer voor een scherpe prijs. Je krijgt echt spijt als je het dak niet gelijk vollegt. Vele anderen hier in het subforum die achteraf nog (duur) bijleggen :P Achterkant wordt puzzelen wat je daar kwijt kan en hoe je zit qua schaduw e.d. Probeer idd SunnyDesign eens.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Termy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 01:01:
[...]

Dat zou ik dus niet doen. Een dakvlak niet meteen vol leggen is zeer inefficiënt.

Hoeveel passen er oost? Is dat verschil niet bij te sparen? Als het echt maar een paar panelen scheelt zou ik dat niet laten en als het veel panelen scheelt gewoon helemaal niks op oost tot je dat wel helemaal kunt doen en zorgen dat je omvormer dat ook aan kan. Dat laatste kan onhandig uitkomen afhankelijk van hoe steil je dak is en of je dus wel of niet gelijktijdig opwekt, maar zo te zien vrij steil.

Simuleer het eens in sunnydesignweb of zo, dan krijg je een goed idee van wat je qua omvormer nodig hebt en of het redelijk is het in 2en te doen. Zoals migjes al zei hoef je waarschijnlijk geen heel grote.

In 1 keer alles vol is natuurlijk het goedkoopste als je het laat doen want dan betaal je slechts 1 keer voor montage.
Ik vind het jammer dat er ook niet geluisterd wordt, ik snap het helemaal, alles vol is het beste etc etc etc, maar daar is het geld niet voor, langer wachten is nog duurdere prijzen verwacht ik en nog minder lang van saldering eventueel genieten.

Enige optie is ipv niet verdelen over west-oost, maar alleen Oost vol leggen, maar dat zou hooguit 1-2 panelen schelen op het totaal.
Dus zeg 15 panelen op Oost (NO eigenlijk, het is niet zuiver op Oost), volgens mij heb ik daar minder opbrengst van dan met 8 op West (ZW het is niet zuiver West) en dan nog 6 op Oost.

Waarom zouden anders de offertes ook allemaal eerst op West vol leggen als Oost helemaal vrij is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik ben bang dat jij hier degene bent die niet luistert ;).

Natuurlijk suggereren installateurs om zoveel mogelijk op zuid te leggen en dus west in jouw geval, want dat is het efficiëntst in kWh/euro. Waar het mij, en anderen hier, om gaat is dat je naast west niet slechts een deel van oost gebruikt.

Kies dan óf voor nu alleen west volleggen óf spaar even door om heel oost vol te leggen. Uit ervaring hier kunnen we je vertellen dat als je oost niet vollegt en een paar panelen mist, je daar spijt van krijgt en er vervolgens achter komt dat het achterlijk duur is om de resterende nog te plaatsen, als dat al past op de omvormer die je dan hebt.

Overigens lijkt het me zeer sterk dat 15 panelen oost minder doen dan 8 west. Als het echt 250 graden west is, dan is dat dus 70 graden oost. Volgens de tabel in de TS van het PV topic heb je het dan bij 40 graden helling over 86% voor west en 71% voor oost (waar 100% de jaaropbrengst op ideaal zuid is). Dat wint 15 oost dus makkelijk van 8 west.

Wederom raad ik je aan om het in sunnydesignweb te simuleren. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn en kan puur abstract met oriëntatie en helling. Dan zie je heel makkelijk wat het verschil in opbrengst is en welke omvormer je nodig hebt.

Overigens zie ik dezelfde prijzen voor panelen (LONGi LR4-60HPH bij solar-outlet als benchmark) als in begin maart dus denk niet dat het duurder wordt. Als het in de tussentijd nog hoger was dan daalt het dus juist weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Termy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:53:
Ik ben bang dat jij hier degene bent die niet luistert ;).
Soms moet iets ook indalen :P maar soms kan het geen kwaad om ook te luisteren naar de andere kant ;) (wie zegt dat er ooit meer budget voor is bijvoorbeeld? )
Natuurlijk suggereren installateurs om zoveel mogelijk op zuid te leggen en dus west in jouw geval, want dat is het efficiëntst in kWh/euro. Waar het mij, en anderen hier, om gaat is dat je naast west niet slechts een deel van oost gebruikt.

Kies dan óf voor nu alleen west volleggen óf spaar even door om heel oost vol te leggen. Uit ervaring hier kunnen we je vertellen dat als je oost niet vollegt en een paar panelen mist, je daar spijt van krijgt en er vervolgens achter komt dat het achterlijk duur is om de resterende nog te plaatsen, als dat al past op de omvormer die je dan hebt.

Overigens lijkt het me zeer sterk dat 15 panelen oost minder doen dan 8 west. Als het echt 250 graden west is, dan is dat dus 70 graden oost. Volgens de tabel in de TS van het PV topic heb je het dan bij 40 graden helling over 86% voor west en 71% voor oost (waar 100% de jaaropbrengst op ideaal zuid is). Dat wint 15 oost dus makkelijk van 8 west.

Wederom raad ik je aan om het in sunnydesignweb te simuleren. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn en kan puur abstract met oriëntatie en helling. Dan zie je heel makkelijk wat het verschil in opbrengst is en welke omvormer je nodig hebt.

Overigens zie ik dezelfde prijzen voor panelen (LONGi LR4-60HPH bij solar-outlet als benchmark) als in begin maart dus denk niet dat het duurder wordt. Als het in de tussentijd nog hoger was dan daalt het dus juist weer.
Waar ik niet goed uitkomt zijn dit soort tabelletjes:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/azdpbAfRYZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
Dus mijn dak ligt op WZW en ONO, dakhelling is 45graden.

Betekent dit nu dat op ZWZ de opbrengst ongeveer tussen de 79% en 83% is?
En op ONO is dat tussen de 70% en 75%?

Dat zou betekenen:
max mogelijk ZWZ is 8 panelen x400 = 3200*79% = 2528 opbrengst
of
max mogelijk ONO is 15 panelen x400 = 6000*70% = 4200 opbrengst

Combinaties met (vast) budget:
Combi ZWZ 8 panelen 2528 + ONO 6 panelen (6*400*70%) 1680 = 4208
Combi ZWZ 4 panelen 1264 + ONO 10 panelen 2800 = 4064

Ideale combi
ZWZ 8 panelen 2528 + ONO 15 panelen 4200 = 6728

Als bovenstaande klopt, dan zou bijvoorbeeld eerst ONO volgooien inderdaad een goede optie zijn, wie weet kunnen we dan nog sparen en later alsnog ZWZ uitbreiden met 8 panelen.

Als we dit doen, waar moet ik dan rekening mee houden dat later wellicht uitgebreid wordt? De omvormer moet meer aan kunnen, maar hoeveel meer? Kan je ook te veel kiezen, waardoor die minder goed werkt met op dat moment maar 15 panelen?

Zojuist 2de offerte ontvangen, 4 panelen ZWZ en 12 op ONO. Zal details toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Niet helemaal, want ideaal zuid doet gemiddeld iets meer dan 1 kWh/Wp in een jaar, maar verder gaat die berekening wel op ja.

Als je begint met oost waar meer panelen passen en je dak is 45 graden, dan kan west er praktisch 'gratis' bij later want dan heb je een situatie zoals @migjes die laat zien, waar er dus zeer weinig gelijktijdigheid is en je dus nauwelijks hoger piekt met oost + west dan alleen oost. Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's die per tracker om kunnen gaan met 8 of 15 panelen.

Makkelijkste is om dit in sunnydesignweb te simuleren. Daar vind je wel alleen hun omvormers (SMA) maar als je eenmaal weet wat kan/nodig is, dan kan je er altijd een vergelijkbare Goodwe of zoiets bij zoeken als je SMA te duur vindt. Iets van schaduw management is mogelijk wel handig met zo'n dakkapel. Optimizers en zo hoeft dan weer niet zo nodig. Zonder het gesimuleerd te hebben lijkt de gekozen omvormer bij offerte 2 erg groot.

Maar goed, sunnydesignweb dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Termy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:26:
Niet helemaal, want ideaal zuid doet gemiddeld iets meer dan 1 kWh/Wp in een jaar, maar verder gaat die berekening wel op ja.

Als je begint met oost waar meer panelen passen en je dak is 45 graden, dan kan west er praktisch 'gratis' bij later want dan heb je een situatie zoals @migjes die laat zien, waar er dus zeer weinig gelijktijdigheid is en je dus nauwelijks hoger piekt met oost + west dan alleen oost. Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's die per tracker om kunnen gaan met 8 of 15 panelen.

Makkelijkste is om dit in sunnydesignweb te simuleren. Daar vind je wel alleen hun omvormers (SMA) maar als je eenmaal weet wat kan/nodig is, dan kan je er altijd een vergelijkbare Goodwe of zoiets bij zoeken als je SMA te duur vindt. Iets van schaduw management is mogelijk wel handig met zo'n dakkapel. Optimizers en zo hoeft dan weer niet zo nodig. Zonder het gesimuleerd te hebben lijkt de gekozen omvormer bij offerte 2 erg groot.

Maar goed, sunnydesignweb dus ;).
Vandaag toko over de vloer gehad, Oost dak past 15 stuks, die meneer had het over 85% rendement, leek mij wat optimistisch.
Verder werken zij met Hyundai panelen van 405wp en hij raadde Micro omvormers aan, want dan heb je geen losse omvormer nodig.
Leuk verhaal, maar ik verwacht een hoge offerteprijs, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je geen ruimte hebt voor een omvormer binnen kandat handig zijn, maar anders is het in jouw geval vooral duur, ja.

Het enige om te voorkomen is dat je nu een stringomvormer neemt die slecht met schaduw overweg gaat. Dat is voor oost niet relevant maar later op west wel. Populaire opties die wel schaduwmanagement hebben zijn SMA en GoodWe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Martinusz

Wat zijn de typenummers van de panelen in de offertes?
2. Beschikbare (dak)ruimte
Binnenmuren huis 5,25 meter -> dakbreedte ongeveer 5,80m
Dak achterkant Z/W 250 graden: onder dakkapel 2,10 meter tot dakgoot, boven dakkapel +/- 2.40 meter
Pijp staat ongeveer 80cm uit scheiding.

Voorkant dak N/O 70 graden: volledig vrij, geen obstakels
Ik zou een groot portrait paneel 2m (500Wp) kiezen boven de dakkapel, onder het dakkapel vrijlaten (want donker). rij van 4. Bijvoorbeeld DMEGC M10 serie, 2094x1134x35mm. Totaal 2000 Wp.

Als de pijp toch nog een schaduw geeft, overweeg vervanging door een lager type.

Voorzijde lengte (dakgoot tot nok) heb je niet gegeven. Als de netto panlengte 350 mm is (x 21), kom ik op 7.35m. 7m netto. Dat dak leent zich voor volleggen, ook al is de windrichting niet optimaal.

• 2m landscape: 6 rijen van 2 panelen. 12 * 500 Wp = 6000 Wp
of
• 1.75m landscape: 6 rijen van 3 panelen. 18 * 370 Wp = 6.660 Wp

Je kan ook voor minder rijen kiezen, zodat het beter past bij het huidige verbruik. Denk ook aan toekomstige verbruik zoals elektrische auto en warmtepomp. En eventueel een buffersysteem zoals batterijen.

Overigens, je kunt voor een lage rente geld lenen voor de investering bij of via de overheid. Je hoeft dus niet per se eigen geld aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Inmiddels ook de offerte binnen gekregen van de man die langs is geweest.
Opvallende zaken: ZWZ dak geeft 85% rendement, ONO dak maar 70% volgens zijn software berekening.
Advies dus om ZWZ vol te leggen (8 of 9 stuks) en dan ONO verder volleggen (voor nu 6 stuks).
Echter de prijs is ver buiten budget door de micro-omvormers, totaalprijs ex. BTW komt op 7800 ex. btw voor 14 panelen (405Wp).

Vrijdag nog een gesprek met Enie, en ik zou nog een offerte krijgen van een andere partij afgelopen dinsdag, maar nog niks van gezien.

Tot nu toe 2 opties:

Offerte1:
Aantal panelen: 14
Type paneel: Hyundai Solar 400WP FB
WP per paneel: 400
Totaal WP: 5600
Werkelijke opbrengst: 4480
Omvormer: Solax 3300
Prijs ex BTW 5200
Prijs incl. BTW 6266

Zie update hieronder.

Offerte2:
Type paneel: Trina Solar
WP per paneel: 390
Totaal WP: 5460
Werkelijke opbrengst: 4368
Omvormer: serieel
Prijs ex BTW 5442
Prijs incl. BTW 6440

Legplan wordt 8/9 panelen op ZWZ en dan resterende panelen 5/6 op ONO dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Update van offerte 1:

Hyundai panelen waren voorlopig niet leverbaar, daarvoor zou Jinko 395 ultra black panelen ter vervanging komen. Offerte is dan geworden:

Aantal panelen: 14 (8 ZWZ, 6 ONO)
Type paneel: Jinko Tiger 395 Ultra Black N-type
Prijs ex BTW 5180
Prijs incl. BTW 6171

0,93 Euro per WP

Kleine aanpassing t.o.v. eerdere offerte, maar volgens mij nog steeds een uitstekende offerte, ik denk dat dit hem gaat worden. (installatie bninnen 1-3 weken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Op zich een mooie aanbieding en dat ze het ook zo snel kunnen doen is ook zeker mooi maar bij deze de laatste 'waarschuwing' voor het maar half volleggen van je grote oostdak. Ik geef je bij deze de spijtgarantie :P.

Oost vol en later west wanneer je weer budget hebt is een stuk efficiënter (en mooier). Ik speel net even met sunnydesignweb (dus SMA omvormers) en met een 3-fase 5 kW omvormer kan je probleemloos 14 op oost en 8 op west leggen met minder dan 1 % aftopping. Met 4 kW top je 3.5% af.

Deze Solax 3600 is niet geschikt voor een vol oostdak (te hoge stringspanning) dus uitbreiden later kan je dan niet. Ik weet dat je nu 1 fase hebt maar als je je over gaat naar 3 kan je de BTW daarvan mee aftrekken. Een 3-fase meter regelen is mogelijk wat lastiger op dit moment, maar goed.

Dat je het weet :).

[ Voor 13% gewijzigd door Termy op 20-07-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Termy schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:48:
Op zich een mooie aanbieding en dat ze het ook zo snel kunnen doen is ook zeker mooi maar bij deze de laatste 'waarschuwing' voor het maar half volleggen van je grote oostdak. Ik geef je bij deze de spijtgarantie :P.

Oost vol en later west wanneer je weer budget hebt is een stuk efficiënter (en mooier). Ik speel net even met sunnydesignweb (dus SMA omvormers) en met een 3-fase 5 kW omvormer kan je probleemloos 14 op oost en 8 op west leggen met minder dan 1 % aftopping. Met 4 kW top je 3.5% af.

Deze Solax 3600 is niet geschikt voor een vol oostdak (te hoge stringspanning) dus uitbreiden later kan je dan niet. Ik weet dat je nu 1 fase hebt maar als je je over gaat naar 3 kan je de BTW daarvan mee aftrekken. Een 3-fase meter regelen is mogelijk wat lastiger op dit moment, maar goed.

Dat je het weet :).
Ik weet het :) voorlopig echter geen uitbreiding waarschijnlijk. 3 fase uitbreiden zat nu ook niet in het budget, is toch al gauw 1300-1400 euro extra begreep ik.

Mocht het toch ooit zover komen, heb ik wellicht nog alternatief, namelijk de 5/6 panelen van Oost verplaatsen (we hebben ook nog een veranda en garage), en dan Oost dak vol met nieuwe panelen. En ja omvormer moet dan ook veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dat klinkt als een prima plan voor de toekomst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Oke laatste definitieve offerte binnen van Enie.nl

Het gaat dus tussen deze 2 offertes:

Offerte1 (lokale aanbieder)
Type paneel: Jinko 395 Ultra Black
Prijs ex BTW 5180
Prijs incl. BTW 6171
0,94 EUR/WP

(meerprijs paneel: 350,-)

Offerte 2:
Aanbieder: Enie.nl
Aantal panelen: 15
Type paneel: Trina Solar
WP per paneel: 390
Totaal WP: 5850
Werkelijke opbrengst: 4580
Omvormer: Growatt 4600TL-XE
Prijs ex BTW 5784,74
Prijs incl. BTW 6999,53
0,99 EUR/WP

Verschillen die ik zo zie:
Offerte 2 heeft zwaardere omvormer (is dat wel nodig?)
Offerte 2 is inclusief BTW teruggave regelen, Offerte 1 biedt alleen hulp (instructies aan).
Offerte 1 is op basis van 1 paneel minder, + 1 paneel komt die op 5470 EX btw (verschil dan maar 250,- tussen beide)
Offerte 1 kan binnen 1-3 weken leggen, Offerte 2 minimaal pas over 12 weken.
Tussen de panelen zelf zie ik geen groot verschil? Lijken mij beide prima panelen, gevoel zegt dat Jinko paneel iets beter is (met N-type technologie).

Zien jullie nog opmerkelijke zaken? Advies altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Kleine bump :)
Voor nu denk ik gewoon offerte 1 wellicht met een extra paneel erbij (dus ook 15)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
Lijkt me prima
Heb je nog specifieke vragen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
BarryH schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:00:
Lijkt me prima
Heb je nog specifieke vragen?
De omvormer van offerte2 lijkt overkill, kan dat kwaad?

Offerte1 heeft jinko paneel met N-technologie ik begreep van de verkoper dat deze een betere opbrengst heeft dan een standaard 395WP paneel, is dat ook zo of is dat verkooppraatje?
(Eerste offerte had Hyuandai 400WP panelen, nu niet leverbaar, vandaar nu deze panelen, maar verwachte opbrengst is wel hoger berekend ondanks 395WP panelen, maar klopt dat?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
De zwaardere omvormer kan geen kwaad.
Je zou de paneelspecs nauwkeurig moeten vergelijken om te zien waar het verschil zit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het voordeel van de grotere omvormer is dat je in de toekomst mogelijk wegkomt met nieuwe panelen zonder nieuwe omvormer, maar voor nu is het wel erg overkill ja.

Mij lijkt de goedkopere offerte beter, vooral omdat ie veel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Tracht toch echt om die daken vol te leggen. Je zit nu op kleine euro/wp. Die extra panelen zullen rond de 80 cent/wp zitten. Zijn dus je goedkoopste panelen en geven je een winstboost en je kan langer salderen.

Krijg.geen spijt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

simonhoi schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:21:
Tracht toch echt om die daken vol te leggen. Je zit nu op kleine euro/wp. Die extra panelen zullen rond de 80 cent/wp zitten. Zijn dus je goedkoopste panelen en geven je een winstboost en je kan langer salderen.

Krijg.geen spijt!
Op zich natuurlijk eens maar er is een kleine snag: hij heeft maar 1 fase in huis en de daken volleggen lijkt niet te kunnen op een 1-faseomvormer (te hoog stringvoltage op oost) en gezien de tekorten zal over gaan naar 3 fasen bijzonder lang kunnen duren.

Tenzij iemand een list verzint waarmee het alsnog op 1 fase kan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Termy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Op zich natuurlijk eens maar er is een kleine snag: hij heeft maar 1 fase in huis en de daken volleggen lijkt niet te kunnen op een 1-faseomvormer (te hoog stringvoltage op oost) en gezien de tekorten zal over gaan naar 3 fasen bijzonder lang kunnen duren.

Tenzij iemand een list verzint waarmee het alsnog op 1 fase kan natuurlijk.
15 Oost kon idd niet door 1 fase, omzetten naar 3 fase kost dan extra 1200 euro ongeveer, maar enorme wachttijden.
Daarom voor nu toch de keuze om 1 dak vol te leggen en toch alvast wat panelen op Oost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Inmiddels liggen ze erop :)
Achterkant pasten er 8 totaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-8Z26oDrV__NEWn7oHwtKweOyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tz2NW3RkHUb5o2b64y04hFH.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant daardoor nog 6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm9mBUbKbnwFs-qd0rdLtxZ_sDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGnuoG5GIYqvwBXeDAC5PWDw.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer op zolder achter het schot aan de muur, bekabeling buitenom via het toilet naar de meterkast.

Alleen nog klein akkefietje met het bedrijf, ze hebben een dakpan gesloopt, helaas een gevelpan, want normale pannen had ik wel.
Meneer zou er stukje lood leggen, echter heeft ie dit niet gedaan, ik ging achteraf toch ff kijken op de ladder en zie gewoon een gat in het dak :( hierover in contact met het bedrijf, maar ben benieuwd.
Morgen proberen nieuwe pan te halen.

Dank allen nog voor het meedenken!

Pagina: 1