PV-verdeler 16A; automaat in meterkast 20A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat is de juiste aanleg?

Bij mij is een 3.6kw omvormer met 4290WP op zuid geplaatst op een PV-verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93mLFLPENi2s5B7ElqnbRtpd1tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWlkluxUWp7TahQYk9ERqqSA.png?f=fotoalbum_large

PV panelen bedrijf zegt dat dan de 16A automaat van de wasmachinegroep moet worden vervangen door een 20A.
Is dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@MP3-Junky nop, je splitst een 1x16A naar 2x16A.
en dat kan omdat er op 1 groep geleverd word en niet gebruikt, dus nergens een 20A nodig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Heeft het er niet mee te maken dat als er een te hoge stroom/spanning komt dat het dan willekeurig is welke 16A automaat er dan uitklapt? Dus het risico dat de aardlek in de meterkast ook de andere groepen van het huis uitzet?

Als je een 20A in de meterkast plaatst, zal altijd de 16A in de Pv-verdeler eerst gaan.

Maar ik heb er de balle verstand van :) , dus ik laat mij graag informeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Ik kwam dit ook nog tegen:
Gaat u niet meer dan 4500 Wp aan zonnepanelen aansluiten? Dan kunt u de omvormer altijd zonder problemen aansluiten op uw meterkast. Uw omvormer levert niet meer dan (4500/230V) = 19 Ampère. Deze omvormers kunt u altijd aansluiten, ongeacht de grootte van uw hoofdaansluiting. De hoofdaansluiting is namelijk altijd minimaal 1 x 25A. In de groepenkast plaatsen wij dan een aardlekautomaat van 20 Ampère.

Omvormers tot 10A mag u op een vrije groep van 16A aansluiten.
Omvormers tot 12A mag u op een vrije groep van 20A aansluiten.
Omvormers tot 16A mag u op een vrije groep van 25A aansluiten.
bron: https://voltasolar.nl/ken...en-aansluiten-meterkast/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MP3-Junky schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:57:

Als je een 20A in de meterkast plaatst, zal altijd de 16A in de Pv-verdeler eerst gaan.
Nee, dat is lang niet altijd het geval. Bij een goede kortsluiting knallen ze er waarschijnlijk allebei uit en met een beetje pech is ook je hoofdzekering geknald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
MP3-Junky schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:57:
Heeft het er niet mee te maken dat als er een te hoge stroom/spanning komt dat het dan willekeurig is welke 16A automaat er dan uitklapt? Dus het risico dat de aardlek in de meterkast ook de andere groepen van het huis uitzet?

Maar ik heb er de balle verstand van :) , dus ik laat mij graag informeren!
jep, dat is het verhaal.
maar wat boeit het eigenlijk of de groep van de omvormer of wasmachine uit gaat of de groep van de meter die de groep van de omvormer en wasmachine beide uitschakelt. :?
(zolang het geen groep is met een ijskast of vriezer, zou het mij niet boeien.
ook liever niet de groep van mijn server/router en zo, maar buiten dat soort groepen zijn er geen echt belangrijke dingen in mijn huis die een uptime moeten hebben, en zelfs deze zijn eigenlijk niet belangrijk. ;) )

edit:
nadeel van een 20A groep is hoe hoger de A de onveiliger het is.
gewoon 16A houden is gewoon veiliger.
zo heb ik ook een 4000VA omvormer die 17,8A levert op een 16A groep hangen.
dit is veiliger als een 20A groep, en heeft nu al meerdere jaren probleemloos gewerkt.
een 16A groep knalt er niet uit bij 16,0001A. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 01-07-2022 12:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Het bedrijf zegt nu dat 20A toch niet nodig is, maar laten de keuze aan mij.

Wellicht eerst maar eens aankijken met de bestaande 16A?
Pagina: 1